Thuiswerk - netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Indira
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer

Hoi,

Momenteel zitten we met 3 personen thuiswerk te doen,
in het begin viel dat mee maar momenteel door de vele vergaderingen is het luidruchtig en storen we elkaar.

De huidige situatie is de modem van proximus die alles doet, met als gevolg dat we in andere kamers geen wifi hebben en door de locatie van de modem ook geen draad naar de overige plekken kunnen doen zonder switch te kopen voor in de technsche ruimte

Ik zoek dus een manier voor het netwerk en de wifi te verbeteren,
de modem van proximus kan ik dan ineens verzetten naar de technische ruimte waar alle kabels samenkomen.

De unify dream machine had ik al gezien maar die heeft geen poe voor de wifi op de andere verdiepen te maken en dan zou die ook in de technische ruimte moeten staan waar wifi onnodig is en die heeft ook maar beperkt aantal poorten.

Vermoedelijk moet ik dus kijken voor een switch met poe en daarbij wifi punten.

Wat van unify kan je aanraden? Van dat merk is familie wel tevreden.

Hoeveel watt moet de poe hebben per wifi punt?

Kan ik ook beginnen met een gewone switch te kopen die al poe heeft, zonder alle bijhorende zaken.
Dan is een eerste probleem al opgelost en dan daarna als er meer tijd is de wifi in orde zetten.
rapidgorgon
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer

Hoeveel kabels/apparaten zouden er moeten aangesloten worden in de technische ruimte? Hoeveel apparaten zouden daarvan PoE nodig hebben? Aangezien je over de Unify Dream Machine spreekt, vermoed ik dat 8 gigabit poorten, waarvan minstens 4 PoE, wel voldoende zal zijn. Als je VLANs wenst te gebruiken, dien je hier ook op te letten.

Zelf heb ik een aantal Netgear Prosafe switches staan (2×GS105E, GS018E) die al goed hun dienst bewezen hebben. Deze ondersteunen ook IGMP snooping, wat wel van pas kan komen als je ook TV kijkt via Proximus. Met de gelijkaardige modellen van TP-Link (SG10x) heb kleine problemen ondervonden bij het gebruik van een VLAN trunk. Van Ubiquiti heb je de 8-poorts UniFi Switch, die ook wel degelijk zal zijn. Deze is iets duurder, maar ik weet niet of dat voor jou een punt is.

Als je dan betere WiFi-dekking wil, zal je een aantal access points nodig hebben om de BBox te vervangen of aan te vullen. Hoeveel, dat hangt wat af van de grootte van je woning, maar probeer te voorkomen dat je met hoog vermogen moet zenden om nog data door te krijgen. Zorg dus zeker voor voldoende dekking! Zelf heb ik er niet zoveel ervaring mee, maar de access points van Ubiquiti zijn zeer populair. Een paar Unifi AC Lite's zullen je al een pak vooruit helpen. Eventueel kan je ook kijken naar bv. de TP-Link EAP225 access points. Die zijn wat goedkoper, maar zouden qua prestaties niet mogen onderdoen. Voor wat verschil in configuratie betreft, zal je echter eens wat reviews moeten bekijken. De Ubiquiti AP worden trouwens ook ondersteund door OpenWRT, dus kan je nog kiezen welke firmware je (in de toekomst) wil gebruiken.

Wat betreft PoE heb je twee standaarden: 802.3af (PoE) en 802.3at (PoE+) , waarbij de laatste voornamelijk meer vermogen kan leveren (25W vs. 12.5W). Zolang je geen PoE+ apparaat probeert te voeden met een PoE switch, mag dit denk ik geen probleem zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Indira schreef:Kan ik ook beginnen met een gewone switch te kopen die al poe heeft, zonder alle bijhorende zaken.
Dat kan je maar persoonlijk zou ik voor een bepaald ecosysteem (merk) kiezen. Uiteindelijk zal een Netgear switch met een Unifi AP en een router van nog een ander merk wel werken maar je gaat pas echt de voordelen hebben als je alles van hetzelfde merk aankoopt.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik had dit vroeger:
TP-Link switch, Netgear switch, TP-Link (openwrt) router, TP-Link (openwrt) als 2nd AP, nog nen andere switch....
Zolang je niks speciaals gaat doen bolt dat allemaal, van zodra je wilt gaan werken met configuraties waar je toch alles in sync moet houden werd het een dikke miserie.

Nog even gekeken naar OpenWISP maar dat was ook niet echt in een bruikbare staat op dat moment. Dan maar omgegooit naar Unifi, en ik ben er wel tevreden van.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Je kan ook nog altijd naar de mesh kits kijken maar dan zorgen dat uw backbone bedraad is.
Afhankelijk van hoeveel moeite je er wilt insteken en welke extra's je al dan niet wilt.
Indira
Starter
Starter

Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb even nagekeken en met volgende connecties moet ik rekening houden
Kabel modem naar udm
Kabel udm naar switch
Kabel switch naar pc
Kabel switch naar pc
Kabel switch naar tv
Kabel switch naar wifi punt (poe)

De nodige kabels zijn voorzien dus mesh is niet nodig,
We gaan een kabel doorlussen om de udm centraal te plaatsen.

Is volgende setup aan te raden:

1 pcs dream machine (centraal gelijkvloers)
https://eu.store.ui.com/products/unifi-dream-machine
1 pcs switch 8 poort 60 watt (technische ruimte)
https://eu.store.ui.com/products/unifi-switch-8-60w
3 pcs flex hd ( 1 per verdiep + 1 in tuinkamer)
https://eu.store.ui.com/products/unifi-flexhd

De switch:
We zullen 7 poorten in gebruik hebben waarvan 3 poe.
een wifi punt vraagt 11 watt, mag ik er van uit gaan dat dit effectief klopt gezien de switch maar 15 watt per poort geeft.
Of voorzien we beter de 150 watt versie (een stuk duurder)

Het wifi punt:
Is dit een goed model?
Het is een heel stuk duurder dan de schijfvormige wifipunten, maar ook een stuk mooier om in een ruimte te plaatsen...

En dan de leverancier:
We bestellen vaak bij coolblue en bol.com, maar beide hebben deze niet of niet in stock.
Is rechtstreeks bij unifi bestellen aan te raden?
Of tips voor andere aanbieders waarbij achteraf ook een vlotte after sales service is?

Kritische vraag van mijn gezinsleden:
de vpn en videoconferencing zal toch wel blijven werken?
Maar daar ga ik van uit dat dit geen probleem geeft gezien we enkel ‘inbellen’ op de vpn van de werkgevers en zelf geen vpn server draaiende hebben
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Ik lees dat wifi geen must is in je technische ruimte?

Waarom dan een Unifi Dream Machine, en geen Security Gateway + controller?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Indira schreef: een wifi punt vraagt 11 watt, mag ik er van uit gaan dat dit effectief klopt gezien de switch maar 15 watt per poort geeft.
Ja, 802.3af kan maar max 15.4W trekken wat ook hetgeen zal zijn dat de switch levert per poort.

De US-8-60W is wel een verouderd model, als in een generatie ouder dan de rest van je setup. Hoewel die nog niet End of Life is zou het wel eens vrij snel het eerste toestel in je Unifi setup kunnen zijn dat niet meer gaat meekunnen met nieuwe versies van Unifi.

Kijk eens naar de UniFi Switch Flex, dit is een recent model van dezelfde generatie als de rest van je setup. Hierbij moet je wel nog een aparte 802.3bt PoE injector of een proprietary Ubiquiti POE-50-60W injector kopen om de switch te poweren voor jouw use case met 3 PoE clients.
Indira schreef: Is dit een goed model?
Ja, zie ook dit voor de form factor
Indira schreef: Is rechtstreeks bij unifi bestellen aan te raden?
Ja, maar ook dikwijls niet in stock
Indira schreef: Of tips voor andere aanbieders waarbij achteraf ook een vlotte after sales service is?
EURODK, Varia Store
Indira schreef: Kritische vraag van mijn gezinsleden:
de vpn en videoconferencing zal toch wel blijven werken?
Ja, en wellicht beter dan momenteel het geval is.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

blaatpraat schreef:Waarom dan een Unifi Dream Machine, en geen Security Gateway + controller?
Ik vermoed dat een SG en CK duurder zullen zijn dan de UDM.

De SG is trouwens een oud apparaat met beperkte performance, de UDM doet bijna 1 Gbps met IDS aan.
rapidgorgon
Starter Plus
Starter Plus

Indira schreef: Ik heb even nagekeken en met volgende connecties moet ik rekening houden
Kabel modem naar udm
Kabel udm naar switch
Kabel switch naar pc
Kabel switch naar pc
Kabel switch naar tv
De kabel naar TV moet wel altijd rechtstreeks (of via een VLAN) aan de BBox hangen en mag niet via een andere router zoals de UDM verlopen. Je zegt zelf wel "7 poorten in gebruik," dus misschien is "switch naar TV" gewoon een typefoutje, maar ik geef het maar mee. :wink:

Zoals je het momenteel beschrijft, zou je vier wireless access points hebben (3× dedicated en 1× UDM). Ik weet natuurlijk niet hoe groot je woning is, maar dit zijn al vrij stevige APs (ook qua prijs). Twee gebruikers per AP zou echt geen probleem mogen zijn als ze er elk maar één muur van gescheiden zijn. Als je eens wat tijd hebt, is dit artikel van Ars Technica over WiFi planning wel interessant om eens door te nemen.
CCatalyst schreef: De US-8-60W is wel een verouderd model, als in een generatie ouder dan de rest van je setup. Hoewel die nog niet End of Life is zou het wel eens vrij snel het eerste toestel in je Unifi setup kunnen zijn dat niet meer gaat meekunnen met nieuwe versies van Unifi.

Kijk eens naar de UniFi Switch Flex, dit is een recent model van dezelfde generatie als de rest van je setup. Hierbij moet je wel nog een aparte 802.3bt PoE injector of een proprietary Ubiquiti POE-50-60W injector kopen om de switch te poweren voor jouw use case met 3 PoE clients.
Ik heb zelf geen ervaring met Unifi, maar ik vermoed dat ook de switch gemonitord kan worden met hun software? Zo'n Switch Flex heeft wel maar 5 poorten, dus dat lijkt me hier dan onvoldoende. Gezien de set-up zou een eenvoudige switch met 4 PoE poorten zoals een Netgear GS308P al voldoende zijn, denk ik.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

rapidgorgon schreef:Gezien de set-up zou een eenvoudige switch met 4 PoE poorten zoals een Netgear GS308P al voldoende zijn, denk ik.
Weet één ding en dat is dat je snel poorten te weinig hebt... ik zou dus niet gaan voor het absolute minimum.

Tevens blijft m'n advies geldig... begin geen merken te mixen (al zal je dan wel meer betalen) wil je maximaal voordeel.
Indira
Starter
Starter

blaatpraat schreef:Ik lees dat wifi geen must is in je technische ruimte?

Waarom dan een Unifi Dream Machine, en geen Security Gateway + controller?
Ik ga een kabel doorlussen zodat de UDM wel in de leefruimte komt te staan,
Van de modem in de technische ruimte naar de UDM in de leefruimte
En daarna vanop de UDM terug naar de technische ruimte voor de switch

Omdat de UDM 4 poorten heeft is dit geen probleem naar beschikbare poorten in de leefruimte.

Verder is de UDM goedkoper en nieuwer
rapidgorgon schreef:
CCatalyst schreef: De US-8-60W is wel een verouderd model, als in een generatie ouder dan de rest van je setup. Hoewel die nog niet End of Life is zou het wel eens vrij snel het eerste toestel in je Unifi setup kunnen zijn dat niet meer gaat meekunnen met nieuwe versies van Unifi.

Ik heb zelf geen ervaring met Unifi, maar ik vermoed dat ook de switch gemonitord kan worden met hun software? Zo'n Switch Flex heeft wel maar 5 poorten, dus dat lijkt me hier dan onvoldoende. Gezien de set-up zou een eenvoudige switch met 4 PoE poorten zoals een Netgear GS308P al voldoende zijn, denk ik.
Bij de unifi switch flex zou ik al 2 stuks moeten kopen omdat ze maar 5 poorten hebben.
1 voor de wifi punten en 1 voor de bekabelde punten.

Is die nieuwe flex echt beter dan de ‘oude’ met 8 poorten?
Blijft deze oude 8 poort functioneren of gaat die bij EOL echt bricked zijn?
rapidgorgon schreef:
Indira schreef: Ik heb even nagekeken en met volgende connecties moet ik rekening houden
Kabel modem naar udm
Kabel udm naar switch
Kabel switch naar pc
Kabel switch naar pc
Kabel switch naar tv
De kabel naar TV moet wel altijd rechtstreeks (of via een VLAN) aan de BBox hangen en mag niet via een andere router zoals de UDM verlopen. Je zegt zelf wel "7 poorten in gebruik," dus misschien is "switch naar TV" gewoon een typefoutje, maar ik geef het maar mee. :wink:
De tv krijgt 2 kabels, een recht naar de bbox voor de belgacom tv.
Een andere naar de switch voor de apps op de tv.
Daarmee kom ik op 7 poorten voor de switch: 6 connecties en 1 connectie met de UDM
rapidgorgon schreef:
Zoals je het momenteel beschrijft, zou je vier wireless access points hebben (3× dedicated en 1× UDM). Ik weet natuurlijk niet hoe groot je woning is, maar dit zijn al vrij stevige APs (ook qua prijs). Twee gebruikers per AP zou echt geen probleem mogen zijn als ze er elk maar één muur van gescheiden zijn. Als je eens wat tijd hebt, is dit artikel van Ars Technica over WiFi planning wel interessant om eens door te nemen.
Ik had nu volgende planning.
Gelijkvloers - UDM
Verdieping - wifipunt
Zolder - wifipunt
Tuinkamer - wifipunt

Maar de zolder kan inderdaad wel gedekt worden met het wifipunt verdieping.
En voor de tuinkamer is de noodzaak ook niet zo hoog.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Voor 3 AP's lijkt de 60w voldoende. De NanoHD die er bij ons aanhangt verbruikt volgens de controller 4,5 a 5w.
2,4,op ongeveer op medium power en 5 ghz op high. Volgens de specs zou die zijn max verbruik rond de 10w liggen.
Met de NanoHD hebben we op het gelijkvloers volledige dekking op zowel 2,4 als 5. Een 80 a 90 vierkante meter binnenshuis, op het terras ook maar sinds er nieuwe ramen staan heeft de kracht van het signaal redelijk wat afgenomen.

Tenzij je in een kast van een huis woont zijn de UDM en Flex HD op het gelijkvloers overkill. Indien de UDM wat centraal in de woning kan worden geplaatst zal die vermoedelijk volstaan, indien niet kan het je nog altijd een extra AP bijkopen.
rapidgorgon
Starter Plus
Starter Plus

DarkV schreef: Weet één ding en dat is dat je snel poorten te weinig hebt... ik zou dus niet gaan voor het absolute minimum.

Tevens blijft m'n advies geldig... begin geen merken te mixen (al zal je dan wel meer betalen) wil je maximaal voordeel.
Ik ga volledige akkoord met je stelling dat je altijd meer poorten kan gebruiken dan je denkt. De Netgear GS308P heeft 4 PoE poorten en 4 gewone poorten. Er zou dan zou er (minstens) één PoE poort op overschot zijn (maar mogelijk niet meer zoveel power budget). Verder is er geen configuratie of monitoring aan bij deze switch, dus gebrek aan software-integratie lijkt me dan niet echt een argument. Maar er is dan naar de toekomst toe ook geen mogelijkheden meer om VLANs te gebruiken voor bv. een WiFi gast-netwerk. Hiermee rekening houdende, is de Unifi Switch 8 iets meer future proof en inderdaad meteen geïntegreerd met de rest van het beheer.
Indira schreef:De tv krijgt 2 kabels, een recht naar de bbox voor de belgacom tv.
Een andere naar de switch voor de apps op de tv.
Daarmee kom ik op 7 poorten voor de switch: 6 connecties en 1 connectie met de UDM

Ik had nu volgende planning.
Gelijkvloers - UDM
Verdieping - wifipunt
Zolder - wifipunt
Tuinkamer - wifipunt

Maar de zolder kan inderdaad wel gedekt worden met het wifipunt verdieping.
En voor de tuinkamer is de noodzaak ook niet zo hoog.
Bedankt voor de verduidelijking, nu begrijp ik ook beter waarom je vier APs zou plaatsen. Je kan voor de meest dringende noden inderdaad al je netwerk upgraden en dan nog zien wat er van verbetering mogelijk is. Ik ga je zeker niet tegenhouden om meteen vier APs te kopen, dat blijft jouw keuze. Je kan ook niet echt iets mis doen met teveel APs zolang ze elkaar niet storen. Maar ineens €1000 uitgeven om een woning van WiFi te voorzien, leek voor mij persoonlijk nogal veel. :-)
Laatst gewijzigd door rapidgorgon 20 maa 2020, 17:49, in totaal 1 gewijzigd.
decat
Elite Poster
Elite Poster

idd, 1000 EUR voor wifi thuis willen besteden. Het zal misschien wel een kast van een huis zijn. :lol:
Nu, hier staat voor een kleinere setup up ook al voor meer dan 500 eur (usg, switch en 3 ap's waarvan 1 voor de moment niet in gebruik) maar gezien alles stabiel werkt en zelden uitvalt is die kost het ons wel waard.
Hou er ook rekening mee dat niet alles plug & play is en er wat valt in te stellen.
Hoeveel uren ik in het begin heb zitten lezen en proberen om alles fine te tunen weet ik niet exact, maar het zijn er toch redelijk wat.
Het meeste ging wel naar het opzoeken van info en aanpassen van de kracht van de zenders.
Indira
Starter
Starter

De UDM, switch en wifipunt is vandaag geleverd en de installatie is nu doorlopen.

Momenteel is de enige vereiste stabiel internet in verschillende ruimtes dus de installatie is zeer basis.
Ander subnet dan de modem gekozen en momenteel dubbel NAT, na de lockdown kan ik experimenteren.
Dan is een dag zonder internet geen issue.

Alle tools van het bedrijf werken en ook de gezinsleden hun connectie naar het bedrijf is in orde, dus voorlopig gaan we het bij deze setup houden.

We zijn alvast blij dat we van morgen elk in een andere ruimte kunnen werken!

Wat me wel tegenviel is de beperkte app van unifi (iOS) tegenover de uitgebreide webpagina dashboard.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Je kan perfect de webpagina gebruiken op een smartphone - soms wat scrollen maar 't gaat wel. De app is inderdaad beetje huilen - ook op Android.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
decat
Elite Poster
Elite Poster

Op Android zou ze wel iets uitgebreider zijn dan op iOS. (volgens beweringen van vriend, geenn iOS toestellen hier in huis)
De installatie in het begin wat basis houden is op zich wel een goed idee. De AP's wat verplaatsen kan een redelijk verschil in signaalsterkte geven.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Indira schreef:Wat me wel tegenviel is de beperkte app van unifi (iOS) tegenover de uitgebreide webpagina dashboard.
Wat mis je dan ?
Indira
Starter
Starter

Het dashboard is via webpagina veel uitgebreider
Alsook de statistiekenpagina zijn uitgebreider en instelbaarder via de webpagina.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”