Installatie telefoon centrale

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Kan iemand mij hier even wat raad geven, ben er niet zo geweldig goed in.
Men komt een telefooncentrale installeren op ons bedrijf. We doen alles zowat zelf, NAS, netwerk, routing, enz..
Nu vraagt men het volgende:

Het is belangrijk dat men een port forwarding instelt op de firewall van uw extern IP adres op poort 1234 naar het IP adres van de centrale, ook op poort 1234.
Voorbeeld: van extern dns:8802 naar 192.168.1.200:8802.
Eveneens moet er routering tussen de data vlan en de voice vlan voorzien worden.
En er moet ook internet toegang voorzien worden vanuit de voice vlan.

Dat eerste gedeelte over open zetten van poort zal geen probleem zijn. Maar wat moet er gedaan worden om een routing te doen tussen data VLAN en voice VLAN?
Ben ik niet zo mee...
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Hangt er een beetje vanaf wie de default gateway is voor de vlans, is dat de firewall of een switch ? Het toestel dat nu default gateway is voor je voice en data vlans moet dus routeren tussen beide.

Maak anders ff een klein tekeningetje van hoe het eruitziet nu ? Wel beetje vreemd waarom je voice vlan internet access nodig heeft, beetje tegen het principe van een onpremise iptel centrale in denk dan zo. En routering tussen data en voice vlans is 1 ding, maar waarom is dat nodig en welke poorten moeten er open tussen beide.

Dit lijkt meer op zo een vendor die vraagt om ‘alles’ open te zetten, want dan heb je zeker geen probleem ... brrrr
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Euh, effe nog eens melden dat ik niet zo mee ben.
De router die er staat is een ASUS RT-AC68U. Ik vermoed dat daarop niets in te stellen valt op gebied van VLAN's, voor zover ik weet...
Verder staan er alleen maar PC's, printer, NAS, en nog een paar dingen...
Simpel, aan de ene kant van de router de WAN (modem Telenet) en aan de andere kant het interne netwerk. Erg basic dus...

Dus ik vermoed dat er geen tekeningetje nodig is? Of wel?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Dus waarschijnlijk heb je niet eens een voice VLAN. In een erg kleine omgeving (en met een consumer router vermoed ik dat dat wel zo zal zijn) kan je overwegen de telefoons maar gewoon mee in dezelfde VLAN te stoppen. Let wel op als je van plan bent pc's achter de telefoons te hangen (dus switch -> telefoon -> pc). De meeste telefoons kunnen tegenwoordig wel simpelweg bridgen en hun eigen verkeer eruit halen, maar er zijn er ook die echt verwachten dat hun eigen verkeer in een andere VLAN zit.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

je gaat waarschijnlijk op je netwerk dus geen aparte vlans in gebruik hebben.
moet je dan ook niet verder naar kijken.
enkel de port forwarding dus.

uit nieuwsgierigheid: welke partij is het, en is het een on-site centrale of een cloud centrale?
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

SpecialK schreef:Dus waarschijnlijk heb je niet eens een voice VLAN. In een erg kleine omgeving (en met een consumer router vermoed ik dat dat wel zo zal zijn) kan je overwegen de telefoons maar gewoon mee in dezelfde VLAN te stoppen.
Ik denk dat er niet eens sprake kan zijn van VLAN's in ons netwerk. Het is een simpele router, ASUS RT-AC68U.
Splitter schreef:je gaat waarschijnlijk op je netwerk dus geen aparte vlans in gebruik hebben.
moet je dan ook niet verder naar kijken.
enkel de port forwarding dus.

uit nieuwsgierigheid: welke partij is het, en is het een on-site centrale of een cloud centrale?
Er zijn inderdaad geen VLAN's, ik zou niet weten hoe ik dat moet instellen op die router.
Het gaat inderdaad over telefoons die je gewoon in de LAN opneemt, met eventeel een PC volgende op de telefoon. Het is geen cloud centrale, het is een on-site centrale.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Sasuke schreef:Wel beetje vreemd waarom je voice vlan internet access nodig heeft
Soms voor heel domme dingen zoals NTP access... persoonlijk zou ik vragen voor welke poorten/services/destination IP's dit is (en een alternatief zoeken).
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb contact gehad met die firma. Het kan ook zonder VLAN, maar dan kan geen interne bandbreedte toegekend worden aan de telefooncommunicatie.
Maar in een klein netwerk met weinig trafiek zou dat in principe geen probleem zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Op zich heb je geen VLAN's nodig voor QoS (toekennen bandbreedte)… al is dergelijke setup wel netter.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”