Corona: Lockdown en de werkgever/werknemer

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Na het lezen van deze thread ben ik toch al iets ofwat blij dat er mensen zijn die beseffen dat (kleine) kinderen en thuiswerken amper doenbaar is.
Bij mij is het een baby van 7maanden oud, als iemand weet hoe je dit uren alleen laat graag dan want ik zie het nog niet..
Op de creche zijn we niet meer welkom tenzij je een essentieel beroep hebt.

Zowel mijn vriendin als ik werken thuis en zij kan inderdaad wel wat minder werk opleveren want dat wordt getolereerd in deze tijd.
Ik werk echter voor klanten (en dit kan remote) maar met vaste inschattingen. Als ik dus op 20dagen maar het werk doe van 10 dagen (omdat ik teveel met andere dingen moet bezig zijn zoals even snel iets eten of zorgen dat het kind niet alles bij mekaar krijst) dan moet ik dat zelf maar ergens goed maken later? Ik denk niet dat een klant zal zeggen we betalen wel de volle pot voor half geleverd werk.

Dus wat is mijn oplossing en ook wat de werkgever zegt "gebruik je gezond verstand en doe wat langere dagen of neem verlof. Als je kind ziek is moet je dit ook maar zo oplossen hé" (waar is die solidariteit nu?)
Als "fieldmedewerker" is dit eenvoudig gezegd als backoffice medewerker, ik denk als zij wat minder werken het geen ramp zal zijn maar o wee als wij niet billable zouden zijn voor enkele dagen.

Het wordt hier ook nog wat puzzelen maar zal vooral het hoogst nodige doen worden, dubbele dagen werken aan 50% (inclusief weekends) en worst case dan al wat ouderschaps verlof opnemen. (want Ik heb geen issue met verlof nemen maar het pikt wel wat dat niet iedereen gelijk behandeld wordt). De verdere vakanties van het jaar moeten we ook nog kunnen overbruggen.
Misschien moet ik de dokter even bellen met een kuchje want controleren doen ze toch niet meer en dan heb ik gewoon ziekteverlof (en misbruiken we het systeem maar wat) *sigh*
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Het is inderdaad niet in balans.
Ik ben net te weten gekomen dat we bij ons per direct ouderschapsverlof kunnen opnemen... it made my day/month
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 29 keer

Hier wat onvrede met de werkgever. Door de verplichte sluiting van bepaalde takken van het bedrijf is mijn standaard jobinvulling niet meer mogelijk. In tegenstelling tot een andere grote speler in dezelfde sector worden wij niet doorbetaald en dus moeten we ofwel gaan voor technische werkloosheid en alle issues hierbij, ofwel verlof opnemen. Gelukkig heb ik heel veel verlofdagen staan, maar dan nog.
Intussen vond men een manier om deze mensen nog te laten telewerken, alleen gaat dit in bepaalde functies toch door op gesloten plaatsen (shops) waar men met zekere afstand van elkaar opdrachten uitvoert.

Dit vergt dus wel een verplaatsing van thuis naar het werk, en het overgrote deel die dit doet woont ofwel heel dicht bij het werk (wandelafstand) of beschikt over een (al dan niet bedrijfs-)wagen.

Mijn vaste werkplaats is zo’n 150 km van mijn woonst, een afstand die ik normaal dagelijks doe maar in huidige omstandigheden problematisch is, bijkomend doet men zelfs controles om mensen tegen te houden die naar de kust rijden maar er niet wonen... en aangezien mijn werk officieel dicht is ook aan de kust kan ik dus al zeker niet claimen dat ik een essentiële job uitvoer en me daarom verplaats. Ook het openbaar vervoer nemen in deze situatie is voor mij persoonlijk een iets te groot risico geworden, zeker om te gaan telewerken op een vaste werklocatie. Om al deze redenen maar ook omdat ik absoluut productief wil zijn en blijven had ik gevraagd of ik tijdelijk een laptop van het werk kon gebruiken en zo exact dezelfde opdrachten kon uitvoeren maar vanuit veilige omgeving zonder riskante/lange verplaatsingen.

Dit werd dan snel afgewezen omdat er een programma zou zijn dat we nodig hadden dat men niet werkende zou kunnen krijgen buiten shops. Er zou aanvankelijk wel een locatie dichter bij huis mogelijk zijn (~10km) maar ook deze ging uiteindelijk niet open.

Inmiddels zag ik andere managers op instagram (normaal geen referentie maar goed) wel stories posten met hun laptop duidelijk in beeld, alles werkende. Het is dus wel mogelijk om deze op andere dan de vaste werkpc’s actief te krijgen aangezien er overal met vpn gewerkt wordt. Alleen... kan het om een of andere reden dan toch niet voorzien worden nu.

Nu neem ik dus half gedwongen mijn verlof op terwijl ik wil werken maar men mij de tools schijnbaar niet kan leveren om te kunnen werken ookal is het verplicht door de overheid om thuiswerken mogelijk te maken.
Of hoe een grote internationale telco schijnbaar niet in staat beweerd te zijn om een medewerker tijdelijk van 1 laptop te voorzien met 1 programma gebruiksklaar...

Het kan flauw klinken in het licht van alles en ieders situatie, maar dit zit me echt dwars.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als het een grote telco is, is er waarschijnlijk vakbondsafvaardiging, wat zeggen die van die situtatie ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 29 keer

Ik moet eens uitzoeken wie dat dan allemaal zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

FRDDP schreef:Mijn vaste werkplaats is zo’n 150 km van mijn woonst, een afstand die ik normaal dagelijks doe maar in huidige omstandigheden problematisch is, bijkomend doet men zelfs controles om mensen tegen te houden die naar de kust rijden maar er niet wonen
Verplaatsingen voor uw werk zijn wel toegelaten.
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 29 keer

Het is echter wel een locatie die gesloten is en ook moet sluiten volgens de regels, om dan op een werklocatie te gaan telewerken...
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

FRDDP schreef:...Nu neem ik dus half gedwongen mijn verlof op terwijl ik wil werken maar men mij de tools schijnbaar niet kan leveren om te kunnen werken ookal is het verplicht door de overheid om thuiswerken mogelijk te maken.
Of hoe een grote internationale telco schijnbaar niet in staat beweerd te zijn om een medewerker tijdelijk van 1 laptop te voorzien met 1 programma gebruiksklaar...
Mijn 2 cent hierop?
Je moet echt nadat deze crisis voorbij is, de relatie tussen jou en je werkgever grondig evalueren.
Mij lijkt dat je niet van essentieel belang bent voor hem, maar hij laat uitschijnen van wel..
Er zijn nog bedrijven die waarschijnlijk met respect van je diensten zouden willen gebruik maken, een gemotiveerde werknemer is altijd welkom.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Ik hoop dat het niet nodig zal zijn, maar toch.
Vanavond een attest per mail ontvangen van mijn werkgever, waarin staat dat mijn bedrijf open dient te blijven op vraag van de federale regering, en dat mijn aanwezigheid niet gemist kan worden.

Lees als (in de praktijk): ik doe de laatste 2 weken niets anders meer dan thuiswerken, maar in noodgevallen zal ik toch nog naar Brussel moeten gaan.
Hopelijk zal dat attest niet noodzakelijk worden om de baan nog op te mogen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Wij moeten ook naar Brussel maar dit is beperkt. We hebben ook een attest als bewijs dat we ons moeten verplaatsen naar Brussel voor het werk.

Eerst was een dagelijkse aanwezigheid voorzien waarbij telkens 1 persoon per dag naar Brussel moest. Omdat de "noodzakelijke taken" echter beperkt zijn tot hoofdzakelijk printen en verzenden heb ik door wat gezaag de regeling toch kunnen laten aanpassen naar 1 keer per 2 weken. Onze "noodzakelijke taken" waren klaar na 1 uur, al de rest kunnen we perfect thuis doen. Deze situatie is ook goed om bestaande procedures eens te herdenken.

De verplaatsing is een grote kans op besmetting. Bus, trein, metro en stations zijn ideaal... voor virussen. Als je de kans wil minimaliseren moet je deze verplaatsingen dus ook beperken tot het strikte minimum. Bovendien zijn er al 2 bevestigde besmettingen in ons kantoor waarvan eentje in nauw contact met mij samen werkte.

Partner kreeg gisteren nieuws dat er 2 weken tijdelijke werkloosheid wordt ingevoerd. Fabriek gaat dicht maar veel bedienden moeten "uit solidariteit" ook in het systeem terwijl ze perfect telewerken. Dat melden ze doodleuk 10 minuten vóór het weekend. De CEO is echter tegen telewerk en wil graag wat profiteren van de overheidssteun. Never waste a good crisis.

Wat me opvalt in deze topic is ook dat ineens veel mensen roepen op sociale hulp van de overheid maar voordien wel akkoord waren met de afbouw van deze voorzieningen (Scholen, opvang, verzorging, ziekenhuizen,...). Het is goed dat deze crisis het belang van een sterke sociale onderbouw onderstreept. De helden van nu hebben jarenlang besparing na besparing moeten ondergaan en vaak moeten betogen om toch maar iets van middelen te behouden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Een ideetje... Gisteren op het nieuws ging het over een aspergekweker die geen seizoensarbeiders kan vinden wegens het sluiten van de grenzen. Mochten de mensen die thuis zitten en zot worden nu daar gaan helpen?


Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Als enige IT-er binnen het bedrijf zijn ze mij van plan op technisch/economisch werkloos te zetten. Terwijl de meeste gewoonweg thuiswerken. Vreemde beslissing. De kans is groot dat ze verwachten dat ik thuiswerk terwijl ik werkloos ben.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

What the hell. Tijd om (na de crisis) je relatie te herbekijken met dat bedrijf.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik zou in zo'n geval niet vies zijn van nog een updateje ofzo te schedulen die dan grote kans maakt om iets vast te laten lopen terwijl ik "werkloos" ben.
En dan weigeren om thuiswerk uit te voeren uiteraard, want "werkloos".
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Daar moet je dan weer mee oppassen... want sabotage enz..
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

En intussen lees ik dat hackers duizenden phishing sites opgezet hebben om thuiswerkers aan te vallen.
Die hebben nl geen goeie firewalls thuis, maar wel een vpn die door de firewall van het bedrijf gaat.
Vooral idioten die op instagram hun thuiswerk laptop fotograferen (met bv urls zichtbaar of mailclients open) worden getarget.

Het is geen sabotage als je iets routinematig aanzet dat dan vastloopt he.
Dat is trouwens alleen maar een versnellen van wat zoiezo gaat gebeuren zonder IT toezicht, nl ergens gaat iets vastlopen en dan is het paniek.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

Na een week verlof thuis zitten klaar voor een een week opleiding (online). Hierna moet ik call's beantwoorden van klanten met storingen.
Als technieker vind ik dit wel een uitdaging en ik denk zelfs dat ik de klanten beter kan helpen omdat ik veel ervaring heb in het veld.

De meeste operatoren hebben deze skill's niet. Zij volgen een script en snappen niet alles en hebben geen skill's in de praktijk.
Win win voor de klanten dus.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 19 keer

tijdelijk werklozen krijgen €200 om energiefactuur te betalen; https://www.standaard.be/cnt/dmf20200322_04898103
tijdelijk werklozen krijgen €150 bovenop uitkering; https://www.standaard.be/cnt/dmf20200320_04896594
gezinnen moeten woonlening tot september niet betalen; https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/22 ... n-de-croo/

Ik vraag mij af wat het verschil is met iemand die voor de coronacrisis (tijdelijk) werkloos is geworden?
Die moet zich toch ook redden met zijn uitkering?

[Mod]
Corona topic "sociale zekerheid" samengevoegd met topic "werkgever/werknemer"
Laatst gewijzigd door cybersurfr op 22 mar 2020, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

ik hoop alleen maar dat bij heel dit vangnet de slinger niet doorslaat.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik denk dat we dit nadien echt goed gaan voelen. Begrotingstekort gaat minstens verdubbelen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Aangezien het VBO, Unizo, ... nu als eerste staan te roepen om meer geld te krijgen,
zal het ook geen probleem zijn om nadien van de bedrijven een bijdrage te krijgen om dat (bijkomend) tekort af te dekken.

Of wacht...
Crazy2
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 mar 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

cybersurfr schreef:Ik vraag mij af wat het verschil is met iemand die voor de coronacrisis (tijdelijk) werkloos is geworden?
Die moet zich toch ook redden met zijn uitkering?
Dat vraag ik me ook af want er zijn veel mensen die in februari of begin maart hun job verloren hebben en door deze situatie is het voor deze mensen nog moeilijker omdat de arbeidsmarkt op zijn gat ligt.
Zelf zit ik ook in deze situatie en alle bedrijven hebben alles on-hold gezet tot ze meer zekerheden hebben.
Less is more
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

mailracer schreef:ik hoop alleen maar dat bij heel dit vangnet de slinger niet doorslaat.
Laat die slinger maar gerust de andere kant opgaan nu we duidelijk de nadelen en gevaren van globalisering ondervinden! "Small is beautifull", of maw wat we zelf doen, doen we beter...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

ale, na de grootste (economische) ramp sinds WO2 staat men hier weer klaar om de sociale zekerheid te plunderen... en men is jaloers dat een ander meer krijgt :roll:

het komt er nu op dit moment op neer om een vangnet te bieden voor bedrijven zodat ze zo snel mogelijk een doorstart kunnen maken. Indien niet volgen er massa's ontslagen en dit voor heel lange tijd. Want ontslagen werknemers verbruiken minder en dus volgen er nog meer ontslagen. een neerwaartse spiraal dus.

Hopelijk kunnen we het coronavirus snel de baas. En om de economie er nadien, terug bovenop te helpen geven we elk gezin een éénmalige "Corona"-cheque van 1000euro, om de consumptie te stimuleren. (geen "geld" maar best een waardebon, beperkte geldigheidsduur en niet te gebruiken voor "vaste kosten" (rekeningen, supermarktkosten, ed)) Zo heeft de economie het meeste rendement van de inbreng èn brengen we ook terug consumentenvertrouwen. :beerchug:
Charle
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 okt 2019, 08:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

En waar zullen we die waardebon dan mogen ‘verzilveren’ en aan welke producten?

Er zijn mensen die voor de corona doortocht al amper rondkwamen.

Gaan die mensen ook 1000 euro moeten spenderen voor niet essentiële aankopen?
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Charle schreef:En waar zullen we die waardebon dan mogen ‘verzilveren’ en aan welke producten?

Er zijn mensen die voor de corona doortocht al amper rondkwamen.

Gaan die mensen ook 1000 euro moeten spenderen voor niet essentiële aankopen?
Aan wat juist daar moet nog eens over nagedacht worden, het is alleszins zeker niet de bedoeling dat het geld naar de spaarboek gaat (waar er momenteel absolute recordbedragen opstaan, het is ook niet de bedoeling dat men de supermarktinkopen doet voor 3 maand)
De minimum inkomens/uitkeringen zijn meer dan hoog genoeg om in de supermarkt eten te kopen.

Met de corona-cheque is het de bedoeling dat iedereen zijn uitgaven patroon terug aanpast aan de situatie vóór de crisis, en tijdelijk liefst iets meer.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Gray schreef:ale, na de grootste (economische) ramp sinds WO2 staat men hier weer klaar om de sociale zekerheid te plunderen... en men is jaloers dat een ander meer krijgt :roll:
en als uw job nodig is en kunt blijven doen, doe dat en wees solidair met de meiskes in de klinieken
Maar het zal weer zijn dat men er op z'n BELgishc de kantjes afloopt, heir wil blijkbaar al ene halve sabotage plegen. Waar zijt ge in godsnaam mee bezig?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik denk niet dat je mensen kan verplichten om slechts bepaalde producten te kopen. We zien hoe goed dat werkt bij de ecocheques. De bedoeling is om de economie te steunen. Ik vind dat dat dan moet beperkt blijven tot lokale aankopen (Belgisch), wat je koopt maak je toch zelf uit. Het andere lijkt sterk op communistisch opvattingen waarbij de staat gaat zeggen wat en wanneer je mag kopen. Hoe ga je anders bepalen welke producten mogen gekocht worden? Wie met dat geld een fiets koopt is niet slechter/beter dan iemand die er de Belgische restaurants mee steunt.

Als je niet wil dat het op de spaarboek komt dan moet je bepaalde inkomens schrappen uit de maatregel. Ik zou niet weten waarom mensen met een groot vermogen, meerdere huizen of een loon van 5 keer de premie deze uitkering zouden moeten krijgen. Het moet vooral gaan naar de mensen die er het hardst door getroffen zijn, niet naar de personeelsdirecteur die een fabriek op technische werkloosheid gezet heeft om de kosten op de maatschappij af te wentelen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef:en als uw job nodig is en kunt blijven doen, doe dat en wees solidair met de meiskes in de klinieken
Ik verdien gelukkig wel meer dan de vergoeding voor technische werkloosheid, zelfs de verhoogde versie.
Dus de incentive om in de zetel te gaan zitten, is me geheel vreemd.

Als ik kijk naar het hamstergedrag en als ik kijk naar de jaren voor Corona, dan denk ik dat de egoïstische en kapitalistische inborst van de medebelgen volledig intact is :).
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Dizzy schreef: Als je niet wil dat het op de spaarboek komt dan moet je bepaalde inkomens schrappen uit de maatregel. Ik zou niet weten waarom mensen met een groot vermogen, meerdere huizen of een loon van 5 keer de premie deze uitkering zouden moeten krijgen. Het moet vooral gaan naar de mensen die er het hardst door getroffen zijn, niet naar de personeelsdirecteur die een fabriek op technische werkloosheid gezet heeft om de kosten op de maatschappij af te wentelen.
Zie, daar heb je het dus helemaal fout.
Het is absoluut niet zo dat mensen met een groot vermogen "meer" uitgeven dan mensen met een klein vermogen.
De meeste grote vermogens die ik ken hebben dat vooral behaald door heel spaarzaam te leven.
De zichzelf verklaarde sukkelaars die ik ken hebben dat vooral te danken door het geld door deuren en vensters buiten te kiepen.

Als je dan toch wilt gaan voor de hardst getroffenen denk dan eens aan de beleggers die de afgelopen 4 weken 40% van hun hardverdiende centen in rook zagen opgaan :idea:
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Gray schreef:...
Als je dan toch wilt gaan voor de hardst getroffenen denk dan eens aan de beleggers die de afgelopen 4 weken 40% van hun hardverdiende centen in rook zagen opgaan :idea:

Mmm, snel cashen want oei oei, dan stort de handel in elkaar natuurlijk. En de grote spelers willen niet liever dan dat klein grut hun centjes erin steken.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 19 keer

@mods, geen idee waarom je deze topics samenvoegt?
@ iedereen die op de persoon speelt :bang:

in ieder geval aan allen die gekeken hebben naar ; https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/the-big-sh ... big-short/
check https://www.standaard.be/cnt/dmf20191125_04737234 en https://www.bloomberg.com/news/articles ... ean-stocks en https://www.institutionalinvestor.com/a ... n-Reported :think:

aan allen die het nieuws niet oplettend volgen, er klinken al geruime tijd alarmsignalen dat onze huizenmarkt overgewaardeerd is ; https://www.standaard.be/cnt/dmf20190923_04623083
https://www.standaard.be/cnt/dmf20181230_04070850

en dat gecombineerd met het feit dat de banken teveel uitlenen;
https://www.standaard.be/cnt/dmf20171121_03198727
https://www.standaard.be/cnt/dmf20171116_03189575
Laatst gewijzigd door cybersurfr op 22 mar 2020, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Crazy2 schreef:
cybersurfr schreef:Ik vraag mij af wat het verschil is met iemand die voor de coronacrisis (tijdelijk) werkloos is geworden?
Die moet zich toch ook redden met zijn uitkering?
Dat vraag ik me ook af want er zijn veel mensen die in februari of begin maart hun job verloren hebben en door deze situatie is het voor deze mensen nog moeilijker omdat de arbeidsmarkt op zijn gat ligt.
Zelf zit ik ook in deze situatie en alle bedrijven hebben alles on-hold gezet tot ze meer zekerheden hebben.
Ik betwijfel zelfs dat mensen die interim contracten hebben hieronder vallen.
Die gaan gewoon hun contract niet verlengd krijgen (vaak weekcontracten), waardoor die gewoon volledig werkloos worden ipv technisch/economisch werkloos.
Die vallen dus niet terug op 70% van het loon + gratis maand stroom + 150€ per maand bonus, maar op 65% van het loon (indien genoeg dagen gewerkt om er uberhaupt recht op te hebben), met versnelde degressiviteit naar 55% en geen gratis stroom noch bonussen.
Crazy2
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 mar 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Dit gaat inderdaad een drama zijn voor deze mensen.
Zelf heb ik het geluk dat ik een mooie verbrekingsvergoeding gekregen heb en nu geen problemen heb met de opvang van de kinderen.
Maar heb wel gemerkt dat de lopende sollicitaties on-hold zijn gezet en dit de nodige onzekerheden met zich meebrengt.
Less is more
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Gray schreef:Zie, daar heb je het dus helemaal fout.
Het is absoluut niet zo dat mensen met een groot vermogen "meer" uitgeven dan mensen met een klein vermogen.
De meeste grote vermogens die ik ken hebben dat vooral behaald door heel spaarzaam te leven.
De zichzelf verklaarde sukkelaars die ik ken hebben dat vooral te danken door het geld door deuren en vensters buiten te kiepen.

Als je dan toch wilt gaan voor de hardst getroffenen denk dan eens aan de beleggers die de afgelopen 4 weken 40% van hun hardverdiende centen in rook zagen opgaan :idea:
Je hebt helemaal niet begrepen wat ik ermee bedoelde. Mensen met een groot vermogen gaan inderdaad niet per se meer uitgeven, de basisbehoeften zijn bevredigd en dus de impuls om eerder te sparen is groter. Het idee was om de economie te stimuleren, dat doe je niet door mensen geld toe te stoppen die dat eerder zullen oppotten ipv direct aan basisbehoeften uitgeven.

De rest is gewoon hilarisch. Rijk worden doe je niet door te sparen, integendeel je wordt er soms zelfs armer van in tijden als deze (ook al voor corona). Dat is al sinds de bankencrisis zo en hoe is deze er weer gekomen, toch ook deels door de hebzucht van de kapitaalkrachtigen. Wij betalen dat nu nog altijd af.

Mensen die geen geld hebben, hebben ook niet veel om door ramen en deuren te smijten. Het gesmijt is dus rap gedaan. Als ik echt voorbeelden van gesmijt wil zien dan kijk ik wel naar de sky is the limit :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

@Blaatpraat,

Neem het attest zeker mee, dit weekend al 2 keer mijn attest moeten laten zien aan de Antwerpse haven. Passagier mag ook niet naast u in de auto zitten maar moet op de achterbank zitten.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Iemand enig idee hoe de werkgever deze werkloosheid dient te communiceren? Heb al flink wat zitten zoeken maar dit staat nergens beschreven.
Hiermee bedoel: bijvoorbeeld 1 week op voorhand voor dat de werkloosheid van start gaat.
Men blijft hier namelijk vaag overdoen en wil dus vermijden dat de werkgever op het einde van de maand zegt: jamaar we hebben je werkloos gezet, terwijl ik toch aan het werk was.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Hij MOET dit volgens mij op voorhand doen, maar zal dit écht lastminute doen. Immers, als je snel voor een ziektebriefje gaat, betaalt hij de ziekteperiode de volle pot voort, terwijl dit anders voor de RVA is. Bij de RVA ontvang jij minder loon als wanneer je ziek zou zijn.

Mijn werkgever heeft bvb op een avond na 18u per mail rondgestuurd dat vanaf de dag erna iedereen tijdelijk werkloos was.

Er waren collega's die al dagen betaald werden om niets te doen, maar ikzelf had nog minstens genoeg werk voor enkele weken.

Maar dit is dus eenzijdig beslist en ik heb al mijn klanten laten weten (met directie in cc uiteraard) dat alle deadlines overschreden zullen worden buiten mijn wil om.

Het spreekt voor zich dat ik ondertussen écht geen klop meer doe en ook na de tijdelijke werkloosheid 0,0 inspanning zal doen om de achterstand bij te werken. Mijn efficientie zal er dus na de tijdelijke werkloosheid ook nog zwaar onder lijden ...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

pfuhu schreef:Het spreekt voor zich dat ik ondertussen écht geen klop meer doe en ook na de tijdelijke werkloosheid 0,0 inspanning zal doen om de achterstand bij te werken. Mijn efficientie zal er dus na de tijdelijke werkloosheid ook nog zwaar onder lijden ...
Er is mijns inziens ook idd geen "achterstand", enkel een uitstel dat zich over de ganse lijn van alle taken verderzet; maw 2 maanden plat = alle deadlines 2 maand verschoven (en meer indien er verlof tussen zit).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Teveel om op te reageren, maar toch een paar dingen die ik kwijt wil.

Voor alle duidelijkheid, een werkgever kan niemand verplichten om verlof of recuperatie op te nemen. Dit is en blijft een overeenkomst tussen beide partijen. Op overuren kan er een termijn geplakt worden, maar ook hier effectieve opname kan alleen door onderling akkoord, net zoals ADV. In geval van tijdelijke werkloosheid met overmacht (niet om economische redenen) moeten overuren en verlof NIET opgenomen te zijn. De rest over tijdelijke werkloosheid : zie verder in pdf.

Wat betreft telewerk : is niet verplicht, kan uiteraard wel, in de cruciale sectoren en essentiële diensten.
Het is wel verplicht voor niet essentiële activiteiten als de functie ertoe leent. Voor diegene bij wie de functie er niet toe leent moet men tewerkgesteld blijven.
Ten allen tijde moeten de nodige maatregelen getroffen worden op de werkvloer voor de veiligheid en de hygiëne en de toepassing van de maatregelen in het bedrijf op straffe van sluiting.

Voor wie telewerkt en tegelijk kinderen opvangt kan ik alleen maar zeggen om eens heel goed te overwegen wat op de eerste plaats komt. Productiviteit of gezin... Kinderen opvoeden is een voltijdse taak. Ik begrijp dat dat niet makkelijk is. Maar we zitten in een serieuze crisis en voor sommige werkgevers is het nog steeds business as usual in plaats van die gezinnen toch wat ademruimte te geven en wat minder productiviteit te vragen. Gewoon te gek voor woorden.

Vragen over tijdelijke werkloosheid bij overmacht :
Faq_Corona_NL.pdf
(393.12 KiB) 17 keer gedownload
Ik weet dat er goede werkgevers zijn, maar spijtig genoeg moet er bij de grote spelers meestal eerst 'gepushed' worden om maatregelen af te dwingen. Bij ons op het bedrijf hebben we bekomen dat de productie onder minimumbezetting den boel aan de waggel houdt met uiteraard strikte aandacht voor de zuurstofproductie die deze dagen wel heel essentieel is... We hebben ook afgedwongen dat de zuurstoftanks zo vol mogelijk blijven zitten. Het overtal in bezetting blijft in een beurtrol betaald thuis standby. Al de rest werkt thuis of beperkt in een beurtrol op het bedrijf. Bedoeling is om zoveel mogelijk mensen in hun kot te houden.

De groot industrie draait dus nog op volle toeren. Ook niet essentiële productie, maar die in een cruciale sector vallen, zoals bijvoorbeeld in de chemie. Slechts hier en daar zijn er productie eenheden stil gelegd of zijn er plannen om dit te doen.

Ik hou mijn hart vast voor als we ooit uit deze shit gaan komen. Het groot kapitaal heeft middelen genoeg om een doorstart te maken. Of het op de juiste manier gaat ingezet worden (voor werknemers en kleine zelfstandigen of KMO's) zal afhangen in hoeverre de ogen van de bevolking eindelijk zijn open gegaan en men gaat beseffen in wat een fragiel systeem we eigenlijk leven.

Het is ook eindelijk eens heel zichtbaar van wie de welvaartsstaat draagt. Sommigen worden helden genoemd, maar dat kan je uiteindelijk zeggen van bijna heel die basis, die eerste en tweede lijn, die momenteel aan het werk is om onze maatschappij nog iets of wat te doen draaien. Ondertussen zijn er nog een pak vetzakken die hun geld zitten te tellen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”