Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
...
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 22 maa 2020, 14:44, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
In mijn vriendenkring klaagt bijna iedereen over de tekorten,in de winkels,ik vraag mij af of het in de steden ook zo erg gesteld is,want hier is het echt gewoon niet te doen.(Zone Zelzate-Wachtebeke-Lochristi)
Ik vind ook dat men zo hamsteren in de hand werkt,op tv zegt men dat er meer dan genoeg is,maar mensen hier komen voor lege rekken te staan,wat eigenlijk het systeem onderuit haald .
Ik vind ook dat men zo hamsteren in de hand werkt,op tv zegt men dat er meer dan genoeg is,maar mensen hier komen voor lege rekken te staan,wat eigenlijk het systeem onderuit haald .
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 70 keer
Spijtig dat het "voortschrijdend inzicht" van onze bewindslieden nog trager vooruitgaat dan een slak.philippe_d schreef: Ik begrijp wel dat mensen het wat lastig hebben met dubbele interpretatie. Zoiets is onvermijdelijk in een crisis situatie.
En dat de regels soms veranderen, is ook soms moeilijk te begrijpen. Dat noemt men "voortschrijdend inzicht".
Spijtig dat onze bewindslieden ook dit probleem minimaliseerden. "Een gewoon griepje, geen gevaar".
Diezelfde bewindslieden staan ook vandaag nog aan het roer.
Met welke geloofwaardigheid staan ze nu allerhande maatregelen af te kondigen en boetes op te leggen?
De experts in het crisiscomité blijken in hetzelfde bedje ziek.
Zelfs indien de WHO niet mis te verstane waarschuwingen en aanbevelingen de wereld in stuurde, bleven ze stoïcijns stil.
Professoren en vertegenwoordigers van medische beroepen die in eigen land waarschuwden werden weggezet als paniekzaaiers.
Met welke geloofwaardigheid staan dezelfde experts van het crisiscomité hun momentane inzichten te verkondigen?
Idem voor 99% van onze journalisten en media.
Maanden gaan er voorbij terwijl zich in China een niet te miskennen ramp ontvouwd met wereldwijde implicaties.
Van enig inzicht in de materie kon men hen niet verdenken.
Doch heden werpen diezelfde journalisten en media zich op als "experts ter zake" om de bevolking te informeren.
Sommigen hebben tenminste het fatsoen om de hand in eigen boezem te steken...
Bron: De TijdOverreden door een trein die we van ver zagen aankomen.
==================
Het lijkt er op dat het mensdom botst op de limieten van haar maatschappelijke structuur.
Aangetoond door één der kleinste organismen van het dierenrijk...
Laatst gewijzigd door Ordon 22 maa 2020, 10:52, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
op het juiste moment gaan denk ik, toen ik in de winkel was was er bijna niemand en behalve een paar dingen was het meeste wel aanwezig.fluppie schreef:In mijn vriendenkring klaagt bijna iedereen over de tekorten,in de winkels,ik vraag mij af of het in de steden ook zo erg gesteld is,want hier is het echt gewoon niet te doen.(Zone Zelzate-Wachtebeke-Lochristi)
Merkte het amper (Eeklo).
-
- Elite Poster
Laat ons hopen dat de aanvoer in de aankomende weken en maanden niet stokt door medewerkers die uitvallen, seizoensarbeiders die niet hier geraken omdat de grenzen gesloten zijn, aanvoerroutes die geblokkeerd blijken, etc...
Laatst gewijzigd door Ordon 22 maa 2020, 10:58, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ma ... /#comments
Ok, dit is geen nieuws voor eender wie ook maar een beetje nadenkt. Maar is het niet hemeltergend, dat een minister in een gazetje zo'n uitspraak doet, zonder dat er hierover iets officieel gecommuniceerd is ?!
Ok, dit is geen nieuws voor eender wie ook maar een beetje nadenkt. Maar is het niet hemeltergend, dat een minister in een gazetje zo'n uitspraak doet, zonder dat er hierover iets officieel gecommuniceerd is ?!
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
De plaatselijke colruyt was op wc papier na donderdag ook gewoon bevoorraad. Collect and go was gesloten om zoveel mogelijk personeel in de winkel in te zetten.
Kan je je handen ook ontsmetten met after-shave? Ik zag iemand dit doen, het idee is nog niet slecht.
Kan je je handen ook ontsmetten met after-shave? Ik zag iemand dit doen, het idee is nog niet slecht.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
In 2007 werd er al voor gewaarschuwd:Ordon schreef: Professoren en vertegenwoordigers van medische beroepen die in eigen land waarschuwden werden weggezet als paniekzaaiers.
Met welke geloofwaardigheid staan dezelfde experts van het crisiscomité hun momentane inzichten te verkondigen?
https://cmr.asm.org/content/20/4/660
The presence of a large reservoir of SARS-CoV-like viruses in horseshoe bats, together with the culture of eating exotic mammals in southern China, is a time bomb.
-
- Elite Poster
Slechts 8 nieuwe doden de laaste 24u ! Illustreert wel dat er toch wel een serieuze statistische variantie zit op de dagelijkse cijfers. Ook is het aantal personen op intensieve gestegen met dik 20%. Volgens mij is dat beduidend minder dan de voorbije week. Toen ik gisteren snel rekende ging IC vol liggen tegen eind volgende week. Met een toename zoals die van vandaag, kom ik al enkele dagen verder uit.
Hopelijk is het inderdaad een indicatie dat het tij aan het keren is, maar ja, zoals ik zei, grote variantie, dus we zullen toch nog de volgende dagen moeten afwachten om echte conclusies te kunnen trekken.
EDIT: In De 7de Dag werd er wel gezegd dat het vandaag, vanwege zondag, wel kan zijn dat er cijfers trager binnenkomen. Bizar genoeg hebben ze daar nog geen weet van de nieuwe cijfers (zelfs al zei Van Ranst dat hij ze op zijn telefoon verwachtte).
Hopelijk is het inderdaad een indicatie dat het tij aan het keren is, maar ja, zoals ik zei, grote variantie, dus we zullen toch nog de volgende dagen moeten afwachten om echte conclusies te kunnen trekken.
EDIT: In De 7de Dag werd er wel gezegd dat het vandaag, vanwege zondag, wel kan zijn dat er cijfers trager binnenkomen. Bizar genoeg hebben ze daar nog geen weet van de nieuwe cijfers (zelfs al zei Van Ranst dat hij ze op zijn telefoon verwachtte).
Laatst gewijzigd door Tomby 22 maa 2020, 11:37, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Iemand die weet hoe het zit met wielertoeristen en samenscholingsverbod? Gisteren namelijk een groep van 6 á 7 wielertoeristen tegen gekomen in Lebbeke.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Geld evenzeer.
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Bedankt: 397 keer
Dat mag niet. Je mag max met 1 extra persoon fietsen (dus een groep van 2 is ok, een groep van 3 of meer = samenscholing), en moet afstand houden.Jack Daniels schreef:Iemand die weet hoe het zit met wielertoeristen en samenscholingsverbod? Gisteren namelijk een groep van 6 á 7 wielertoeristen tegen gekomen in Lebbeke.
https://cycling.vlaanderen/corona-faq
De boetes zijn hoog en ik geef m'n geld liever aan iets anders, dus ik zoek alles eerst uit, zelfde met rijden met de wagen. Ivm de auto: als ze ons morgen verplichten om een formulier in te vullen dan zal ik dan doen. Tegen mijn zin misschien, maar als extra sociale controle voor zij die de regels nog niet snappen zou dit niet slecht zijn.
Zo ik ga sebiet nog eens een tochtje maken met de mountainbike.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
@geweten in 2007
Het is een kwestie van prioriteiten natuurlijk.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200316_04890754
Het is een kwestie van prioriteiten natuurlijk.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200316_04890754
Vandaag sars-cov19/covid19 als pandemie, maar er zijn nog wel enkele "leukerds" die we tot hiertoe compleet genegeerd hebben.Een cruciale vraag is of we lessen trekken uit de huidige pandemie om toekomstige uitbraken met andere virussen te vermijden. Niet alleen in de familie van de coronavirussen kunnen kwaardaardige neefjes opduiken die veel slachtoffers eisen. ‘Je moet je wapenen in vredestijd’, zegt Neyts. ‘Nu doen we een aanbesteding voor oorlogsmaterieel, terwijl de oorlog al bezig is.’
Voor welke virussen moeten we nu al virusremmers maken, om calamiteiten in de toekomt te vermijden? De lijst is helaas lang, stelt Neyts: de paramyxovirussen (de familie waar ook RSV toe behoort), arenavirussen (waaronder Lassavirus), de filovirussen (waaronder ebola), de flavivirussen (waaronder zika) en nog een resem andere. Zeker is dat de virologen die nu koortsachtig een middel tegen het nieuwe coronavirus zoeken, straks niet zonder werk zullen vallen als we ons écht willen wapenen in vredestijd.
-
- Elite Poster
Dat is inderdaad zo.ub4b schreef:In 2007 werd er al voor gewaarschuwd:
https://cmr.asm.org/content/20/4/660
The presence of a large reservoir of SARS-CoV-like viruses in horseshoe bats, together with the culture of eating exotic mammals in southern China, is a time bomb.
Best kadert men dit in het grotere plaatje.
Qua bacteriële bestrijding staat men al ver.
Qua virale bestrijding, in het algemeen, is er nog een hele weg af te leggen.
Allicht zullen belangrijke stakeholders (€€) nu een tandje gaan bijsteken qua virale bestrijding...
Edit: de quote van heist verduidelijkt het één en ander. Er is daar een hele weg af te leggen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
Alcohol verslaafden durven ook wel eens after schave drinken,dus het idee(mee ontsmetten) lijkt mij wel intresant.Block schreef:De plaatselijke colruyt was op wc papier na donderdag ook gewoon bevoorraad. Collect and go was gesloten om zoveel mogelijk personeel in de winkel in te zetten.
Zal Dinsdag een nieuwe poging wagen,om te gaan winkelen.
Mag men nog met twee in de Auto (een Chauffeur,en iemand achteraan)??
- NuKeM
- Content Editor
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Er is hier bij ons nog nooit zoveel verkeer/‘behulpzaamheid’ geweest tussen buren. Iedereen gaat bij iedereen wel wat klussen of materiaal lenen. Ze hebben het duidelijk niet gesnapt.
Ondertussen (als positief gevolg van de lockdown) heeft mijn oudste wel al leren zelfstandig fietsen zonder zijwieltjes, we mogen gelukkig zijn met dat weer en onze tuin/oprit.
Ondertussen (als positief gevolg van de lockdown) heeft mijn oudste wel al leren zelfstandig fietsen zonder zijwieltjes, we mogen gelukkig zijn met dat weer en onze tuin/oprit.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Dit is geen nieuw gegeven toch. De laatste 50 jaren nog niets anders gezien en deze slakkengroepen zijn al enkele jaren een lid rijker: NVLD (eigenlijk NVA). Dacht dat deze partij wat zou vernieuwen maar: nope.Ordon schreef:Spijtig dat het "voortschrijdend inzicht" van onze bewindslieden nog trager vooruitgaat dan een slak.
Hetzelfde geldt voor al hun kiezers wat mij betreft. Er zijn alternatieven maar ...
Tja, wie zal er bij de volgende verkiezingen gegeerd zijn in het kader van zogenaamde politieke vernieuwing. Enkele namen noemen en lijsten ... ?Ordon schreef:De experts in het crisiscomité blijken in hetzelfde bedje ziek.
Het is zo transparant.
Het mensDOM is al lang aan het flirten met de grenzen van deze planeet en ... ze hebben de strijd nu al verloren. Al wat komt qua maatregelen is "too late and too little"Ordon schreef: Het lijkt er op dat het mensdom botst op de limieten van haar maatschappelijke structuur.;.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Was zijn zeep op misschien???Block schreef:Kan je je handen ook ontsmetten met after-shave? Ik zag iemand dit doen, het idee is nog niet slecht.
(desinfecterende) Handgel vervangt niet het handenwassen met water en zeep!
Het is een hulpmiddel, en de alcohol doodt bacteriën!
Geen idee waarom iedereen nu zo'n handgel in huis wilt. Er is toch genoeg water en zeep?
Waar handgel misschien nuttig kan zijn is onderweg (in de auto), als je geen water hebt om de handen te wassen.
Maar dit vervangt niet het handenwassen met zeep, van zodra je thuiskomt.
Alcohol (of het nu bio-ethanol is, of alcohol uit den Action), droogt je vel uit.ub4b schreef:Heb nog een voorraadje bio-ethanol uit den action, gaat nog van pas komen om zaken te ontsmetten
Als je zelf een handgel wilt maken, haal dan Glycerine uit de apotheek, en maak een mengsel van 70% (ontsmettings)alcohol en 30% glycerine. Deze 2 ingrediënten zijn perfect mengbaar, deze "gel" zal je handen minder uitdrogen .
PS
De alcohol die in handgel gebruikt wordt is IPA (iso-propanol of iso-propyl-alcohol):
https://www.shell.nl/media/nieuwsberich ... dgels.html
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 72 keer
Je vergeet de volksallergie.philippe_d schreef:Er is toch genoeg
De run op toiletpapier is ook te verklaren door de volksaard. Geen tijd meer voor zich op het werk te bevoorraden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Vooreerst: ik ben ook volledig tegen hamsteren, ik ben er zelf ook slachtoffer van want ondanks dat men nu al 10 dagen zegt dat er van alles genoeg is ontbreken wij nog altijd dingen in onze voorraadkast die we ondanks bijna dagelijkse winkeltochten nog steeds niet gevonden hebben. (ik blijf me afvragen waarom Colruyt nog altijd met gaten zit in zijn assortiment, ondanks de rantsoenering en ondanks het feit dat er toch veel minder klanten binnen mogen).
Maar ik vrees dat de hamsteraars wel eens gelijk zullen krijgen. Als deze toestand blijft duren (men spreekt van nog minstens 8 weken), dan gaan de stocks leeg geraken door de groeiende problemen in productie en logistiek.
En eerlijk gezegd, die 8 weken, dat is nog optimistisch. Van Ranst spreekt over een zeer lange staart na de piek. Dat wil zeggen dat het virus nog altijd aanwezig zal zijn en er een heropflakkering komt van zodra de maatregelen versoepeld zullen worden. En dan zijn er nog de landen die er erger aan toe zijn of waar de evolutie achterloopt en die van zodra de grenzen opengaan ook voor herbesmetting kunnen zorgen.
Maar ik vrees dat de hamsteraars wel eens gelijk zullen krijgen. Als deze toestand blijft duren (men spreekt van nog minstens 8 weken), dan gaan de stocks leeg geraken door de groeiende problemen in productie en logistiek.
En eerlijk gezegd, die 8 weken, dat is nog optimistisch. Van Ranst spreekt over een zeer lange staart na de piek. Dat wil zeggen dat het virus nog altijd aanwezig zal zijn en er een heropflakkering komt van zodra de maatregelen versoepeld zullen worden. En dan zijn er nog de landen die er erger aan toe zijn of waar de evolutie achterloopt en die van zodra de grenzen opengaan ook voor herbesmetting kunnen zorgen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Het is minder erg dan voordien. Maar ik ben nog altijd op zoek naar bijvoorbeeld vloeiende bloem. (Aldi, Lidl, Colruyt : rekken altijd leeg).
En zo zijn er nog enkele producten.
Andere vaststelling : bakkerijen die sluiten. Ik ben een broodliefhebber en ik hou van artisanaal brood, bij voorkeur zuurdesem. Geen industrieel brood of afbakbrood uit de supermarkt of de industriële broodmixen waar warme bakkers zich ook al van bedienen.
Ik ga daarvoor naar een aantal kleine bakkerijen en betaal daar graag een meerprijs voor. Al die bakkerijen zijn in de loop van deze week gesloten. Ook de Pain Quotidien heeft zijn hele keten gesloten.
En zo zijn er nog enkele producten.
Andere vaststelling : bakkerijen die sluiten. Ik ben een broodliefhebber en ik hou van artisanaal brood, bij voorkeur zuurdesem. Geen industrieel brood of afbakbrood uit de supermarkt of de industriële broodmixen waar warme bakkers zich ook al van bedienen.
Ik ga daarvoor naar een aantal kleine bakkerijen en betaal daar graag een meerprijs voor. Al die bakkerijen zijn in de loop van deze week gesloten. Ook de Pain Quotidien heeft zijn hele keten gesloten.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ik kan me al heel de week niet van de indruk ontdoen dat de Colruytgroep ofwel niet kan volgen als organisatie ofwel schaarste creëert, met een lichte voorsprong voor het tweede...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Elite Poster
Er zijn weinig landen in de wereld met een meer verzadigd supermarktlandschap dan België. Elk komma omzet die 1 speler laat liggen, wordt genadeloos opgepikt door een andere. Als Colruyt bewust schaarste zou creëren, voelen ze dat meteen in de omzet (bij gelijkblijvende vaste kosten).
Hou er rekening mee dat de coronazieken (en andere "normale" zieken) ook alle bedrijven treft, misschien heeft Colruyt gewoon uitval van personeel. En misschien worden ze logistiek gezien ook voor een uitdaging geplaatst.
Ik ben al een week niet meer in de Colruyt geweest, maar wat ik van familie hoor, die wel in de Colruyt geweest zijn, is dat "onze" winkel behoorlijk aangevuld is terug. Inclusief WC papier .
Hou er rekening mee dat de coronazieken (en andere "normale" zieken) ook alle bedrijven treft, misschien heeft Colruyt gewoon uitval van personeel. En misschien worden ze logistiek gezien ook voor een uitdaging geplaatst.
Ik ben al een week niet meer in de Colruyt geweest, maar wat ik van familie hoor, die wel in de Colruyt geweest zijn, is dat "onze" winkel behoorlijk aangevuld is terug. Inclusief WC papier .
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
@joe de mannen
Colruyt is de goedkoopste, dus de ideale winkel om grote hoeveelheden te kopen. In het zelfstandig buurtwinkeltje hier in het dorp is er hier alles nog volgens mij. Alles is ook duurder in de buurtwinkel.
Colruyt is de goedkoopste, dus de ideale winkel om grote hoeveelheden te kopen. In het zelfstandig buurtwinkeltje hier in het dorp is er hier alles nog volgens mij. Alles is ook duurder in de buurtwinkel.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 12 keer
De tijd dat alles er altijd gaat zijn is definitief voorbij, dus zeuren dat je favoriet hipstervoedsel er (voorlopig tijdelijk) niet meer is lijkt me een vorm van ontkenningsgedrag dat niet bevorderlijk is voor een heldere kijk op de langetermijnsituatie. Mijn BMI is de afgelopen 5 dagen gezakt van 24 naar 23,5, al kan dat ook te maken hebben met het feit dat ik een verkoudheid aan het uitzieken was.
Alternatieve verklaring voor de lege rekken: de algoritmes van de distributieketens zijn niet getraind op zwarte zwaan-gebeurtenissen als deze.
En even een sociaal-wetenschappelijke bedenking over "hamsteren" en "lockdown parties": alle beweringen hierover zijn gebaseerd op anecdata die niet te verifiëren zijn, of die i.i.g. niet geverifieerd moesten zijn voor degenen die ze deelden en zodoende viraal (pardon the pun) deden gaan. M.a.w. de feitelijkheid ervan is van ondergeschikt belang om hun betekenis als sociaal feit te begrijpen. De manieren waarop samenlevingen de crisissituaties waarin ze zich bevinden interpreteren is niet enkel (of zelfs hoofdzakelijk) gebaseerd op empirische feiten. Ze zijn eveneens gebaseerd op een reeds bestaand latent besef van een samenleving m.b.t. waar haar zwakheden liggen. Wij Belgen horen over "lockdown parties" en geloven het onmiddellijk omdat we weten dat we een volk zijn met een dodelijk gebrek aan ernst en discipline, dat enorm tolerant is t.a.v. het overtreden van regeltjes en geboden, zeker in vgl. met bv. Oost-Aziaten. Het enige wat in dit land niet getolereerd wordt is iemand duidelijk maken dat hij of zij een regel overtreden heeft en dat er nu straf volgt. Dus we geloven dat onmiddellijk omdat we allemaal types kennen die naar een lockdown party zouden gaan als er een was, indien we zelf al zo'n types niet zouden zijn. Idem voor het hamsteren, hoewel niet specifiek Belgisch. In een neoliberale economie wordt iedereen constant aangesproken als een amorele, individualistische, rationele winstmaximalist. Dan verwacht je ook dat mensen gaan hamsteren, het is de meest logische actie die ze kunnen nemen vanuit het mens- en maatschappijbeeld waarin ze gesocialiseerd zijn.
Alternatieve verklaring voor de lege rekken: de algoritmes van de distributieketens zijn niet getraind op zwarte zwaan-gebeurtenissen als deze.
En even een sociaal-wetenschappelijke bedenking over "hamsteren" en "lockdown parties": alle beweringen hierover zijn gebaseerd op anecdata die niet te verifiëren zijn, of die i.i.g. niet geverifieerd moesten zijn voor degenen die ze deelden en zodoende viraal (pardon the pun) deden gaan. M.a.w. de feitelijkheid ervan is van ondergeschikt belang om hun betekenis als sociaal feit te begrijpen. De manieren waarop samenlevingen de crisissituaties waarin ze zich bevinden interpreteren is niet enkel (of zelfs hoofdzakelijk) gebaseerd op empirische feiten. Ze zijn eveneens gebaseerd op een reeds bestaand latent besef van een samenleving m.b.t. waar haar zwakheden liggen. Wij Belgen horen over "lockdown parties" en geloven het onmiddellijk omdat we weten dat we een volk zijn met een dodelijk gebrek aan ernst en discipline, dat enorm tolerant is t.a.v. het overtreden van regeltjes en geboden, zeker in vgl. met bv. Oost-Aziaten. Het enige wat in dit land niet getolereerd wordt is iemand duidelijk maken dat hij of zij een regel overtreden heeft en dat er nu straf volgt. Dus we geloven dat onmiddellijk omdat we allemaal types kennen die naar een lockdown party zouden gaan als er een was, indien we zelf al zo'n types niet zouden zijn. Idem voor het hamsteren, hoewel niet specifiek Belgisch. In een neoliberale economie wordt iedereen constant aangesproken als een amorele, individualistische, rationele winstmaximalist. Dan verwacht je ook dat mensen gaan hamsteren, het is de meest logische actie die ze kunnen nemen vanuit het mens- en maatschappijbeeld waarin ze gesocialiseerd zijn.
Laatst gewijzigd door stefan1234 22 maa 2020, 16:29, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Elite Poster
Wat een onzin.
Er is niets veranderd hé. Je kan nog steeds ananassen, bananen of avocado's krijgen. Er is niets gebeurd dat maakt dat zulke zaken plots niet meer kunnen hé? We importeerden elk jaar exotische spinnen en muggen vanuit overal ter wereld naar de Antwerpse haven, dat zal "morgen" niet anders zijn hoor. Net zoals wij al jaren aardappelen en frieten naar overal exporteerden en zullen exporteren.
Ik zou niet weten wat Corona daar aan zou veranderen?
Er is niets veranderd hé. Je kan nog steeds ananassen, bananen of avocado's krijgen. Er is niets gebeurd dat maakt dat zulke zaken plots niet meer kunnen hé? We importeerden elk jaar exotische spinnen en muggen vanuit overal ter wereld naar de Antwerpse haven, dat zal "morgen" niet anders zijn hoor. Net zoals wij al jaren aardappelen en frieten naar overal exporteerden en zullen exporteren.
-
- Plus Member
Stromanargument. Ik schrijf niet dat "morgen" alles gedaan gaat zijn, ondanks de aanhalingstekens die je daar heel strategisch aan toegevoegd hebt. Instorting van complexe samenlevingen is een langetermijnproces dat zich voltrekt via een opeenstapeling en intensificatie van met elkaar verbonden crisissen.
heist_175 schreef: Er is niets veranderd hé.
Laatst gewijzigd door stefan1234 22 maa 2020, 16:51, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Dat heb ik niet gezegd.phil48 schreef:Ik had het eerder over iemand die schreef "voor mezelf ga ik naar winkel x, voor mijn bejaarde ouders "moet" ik naar winkel y - want ze zijn nogal kieskeurig".
Ik doe nu ook mijn inkopen waar mijn ouders normaal gaan; geen nut om tweemaal te rijden.
Maar... ik vind niet altijd alles in die winkel.
Ik moest deze week bv om toiletpapier (nee, geen hamsteren, gewoon ongelukkige timing).
3 winkels heb ik mogen doen alvorens ik een paar rolletjes gevonden heb; en omdat ik die onder twee woningen moest verdelen is dat dus volgende week weer vanda.
Er waren nog een paar andere artikels ook uitverkocht (oa brood, eieren, beleg), waardoor ik bij elke shopping run toch minstens 2-3 winkels moet doen alvorens ik alles heb; en dat maakt het er idd absoluut niet veiliger op.
Tel daar nu het medisch personeel bij, die vaak gaan winkelen tegen de avond als alles al op is (laat ons hopen dat hun prio badges intussen helpen), en dus ook een aantal winkels moeten aandoen terwijl net zij een verhoogd risico lopen...
Ook bij de apotheek was het vanda... 3-4 apotheken afgereden voor nog wat alcogel (omdat je niet altijd water en zeep bij de hand hebt en je toch ietwat wil beschermen bij contact met anderen), gelukkig zijn er intussen apotheken die er zelf maken met eigen alcoholvoorraad.
Gebrek aan bevoorrading of het tijdig in de winkel leggen is een grote reden waarom meerdere winkels aangedaan worden, en dus een belangrijk werkpunt om onnodige bewegingen te vermijden.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 22 maa 2020, 16:40, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Elite Poster
Wat zou maken dat we morgen plots enkel aardappelen eten en geen ananas, quinoa of rijst?stefan1234 schreef:Stromanargument. Ik schrijf niet dat "morgen" alles gedaan gaat zijn, ondanks de aanhalingstekens die je daar heel strategisch aan toegevoegd hebt. Instorting van complexe samenlevingen is een langetermijnproces dat zich volstrekt via een opeenstapeling en intensificatie van met elkaar verbonden crisissen.
Kwekers blijven aanplanten en oogsten, vrachtschepen blijven alles aanvoeren, dokwerkers blijven alles uitladen, de retail zal alles blijven aanbieden.
Het virus is niet naar hier gekomen op een lading exotisch fruit hé?
De aanvoerlijnen en het ruime aanbod gaat gewoon behouden blijven.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Is dat tegenwoordig een trend om gewoon neer te pennen wat je denkt of wat de reclameslogans vertellen??? Neen, Colruyt is niet de gooedkoopste, verre van zelfs. Voor sommige zaken is Colruyt tot 4 keer duurder dan andere winkels.Block schreef:Colruyt is de goedkoopste, dus de ideale winkel om grote hoeveelheden te kopen...
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 22 maa 2020, 16:45, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
Wat corona nu al teweegbrengt moet zelfs activisten als Thunberg en De Wever met verstomming slaan. Of wat te denken van het feit ook dat Wopke Hoekstra (NL) vreest dat 45 miljard niet voldoende zal zijn om de eerstvolgende 3 maanden te overbruggen? Ernstig blijven dus...
Wat corona nu al teweegbrengt moet zelfs activisten als Thunberg en De Wever met verstomming slaan. Of wat te denken van het feit ook dat Wopke Hoekstra (NL) vreest dat 45 miljard niet voldoende zal zijn om de eerstvolgende 3 maanden te overbruggen? Ernstig blijven dus...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Plus Member
Besef over hoe alles met alles verbonden is en één crisis in één belangrijke kapitalistische economie de hele kapitalistische wereldeconomie kan doen instorten: 0,0.heist_175 schreef:Wat zou maken dat we morgen plots enkel aardappelen eten en geen ananas, quinoa of rijst?
Kwekers blijven aanplanten en oogsten, vrachtschepen blijven alles aanvoeren, dokwerkers blijven alles uitladen, de retail zal alles blijven aanbieden.
Het virus is niet naar hier gekomen op een lading exotisch fruit hé?
De aanvoerlijnen en het ruime aanbod gaat gewoon behouden blijven.
Enige mensen wiens economie geen schokken gaat ondervinden: https://en.wikipedia.org/wiki/North_Sentinel_Island
Edit: en hij blijft maar doorbomen over zijn "morgen"-stromanargument, volstrekt nutteloos om met iemand te discussiëren die niet kan lezen en reageren op de eigenlijke argumenten van een ander.
Laatst gewijzigd door stefan1234 22 maa 2020, 17:09, in totaal 2 gewijzigd.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Wij bakken hier al jaren zuurdesem mix van den Aveve.R2D2 schreef:. Ik ben een broodliefhebber en ik hou van artisanaal brood, bij voorkeur zuurdesem
't is geen echte zuurdesem, maar het beste brood dat we hier (dagelijks) bakken...
Iedem met pistolets.. uiteindelijk is dat elke avond een kwartiertje werk..
-
- Elite Poster
Ik vraag me eigenlijk af hoe het nu eigenlijk zit met overdracht via voorwerpen. Je hoort daar toch bitter weinig over. Er wordt wel constant gezegd van handen te wassen, maar ik heb eigenlijk nog nooit duidelijk horen zeggen waarom dat is. En hopelijk ben ik niet verkeerd (wat helemaal mijn punt zou bewijzen), maar je moet je handen wassen omdat je altijd via je handen overdracht kan hebben naar de zaken die je vastneemt. Als de persoon voor jou je winkelkar ondergeniesd heeft, en jij gaat vervolgens met die kar winkelen, en daar zit je even aan je neus te peuteren, is er effectief een risico van overdracht.
De meeste winkeliers lijken hierop ook maatregelen te nemen, zoals het telkens desinfecteren van betaalbakjes, karren, handvaten, etc... maar dat is zeker niet systematisch overal het geval. Is er dan weinig risico op dit soort besmetting en overdrijven de winkeliers ? Of is er daar een serieus hiaat in de berichtgeving/sensibilisering ? Moet je in de supermarket niet alleen op social distancing letten, maar evenzeer er op letten dat je zo weinig mogelijk voorwerpen/oppervlakken aanraakt ?
De meeste winkeliers lijken hierop ook maatregelen te nemen, zoals het telkens desinfecteren van betaalbakjes, karren, handvaten, etc... maar dat is zeker niet systematisch overal het geval. Is er dan weinig risico op dit soort besmetting en overdrijven de winkeliers ? Of is er daar een serieus hiaat in de berichtgeving/sensibilisering ? Moet je in de supermarket niet alleen op social distancing letten, maar evenzeer er op letten dat je zo weinig mogelijk voorwerpen/oppervlakken aanraakt ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
In principe wel, maar ik vrees voor een reactie zoals we in de bouw gezien hebben. Sommigen van zij die blijven werken in de logistiek/distributie lopen blijkbaar met een onrechtvaardigheidsgevoel rond ("waarom moet ik wel blijven werken en zij niet"), en dan tijdens de lunch in de kantine gaat er vroeg of laat ene gaan zeggen "ik vind dat wij hier in de kantine ook wel dicht bij elkaar zitten hoor, we zouden beter ook thuisblijven voor de veiligheid" en de rest gaat daar natuurlijk in mee en een keer dat ze de vakbond meehebben (wat niet moeilijk is) ligt de sector plat.heist_175 schreef: De aanvoerlijnen en het ruime aanbod gaat gewoon behouden blijven.
Ik zeg niet dat het zo gaat worden, maar het kan wel, in de bouw ging het zo al. Een keer dat de haven plat zou vallen valt de distributie grotendeels stil en gaan we richting lege rekken in de supermarkten. Het zal ervan afhangen hoe lang ze hun "verantwoordelijkheid" nog gaan willen waarderen boven een "extra betaald verlof en het is schoon weer".
Sowieso zijn er al een deel die naar de huisdokter gebeld hebben, eens gehoest hebben, en twee weken thuis.
Als iemand in zijn hand zou niezen, dan een deurklink aanraakt, jij raakt kort daarna dezelfde klink aan, en daarna je gezicht, is er zeker een risico. Zelfde voor winkelkarren. Hoelang het virus precies overleeft op oppervlaktes is niet geweten, mogelijks minuten of uren (zeker geen dagen), het hangt ook af van het type oppervlakte en de omgeving.Tomby schreef:Ik vraag me eigenlijk af hoe het nu eigenlijk zit met overdracht via voorwerpen.
Zoveel mogelijk handen wassen is dus zeker aan te raden, zeker voor en na dat je je gezicht aanraakt.
De maatregelen die supermarkten etc nemen zijn sterk ontoereikend. Eenmaal aangekomen in de supermarkt kan je in principe best je gezicht niet meer aanraken tot je thuis bent en je handen gewassen hebt.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 22 maa 2020, 17:38, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 22 keer
Ik wou echt niet jouw rekening maken hoorITnetadmin schreef: Ik doe nu ook mijn inkopen waar mijn ouders normaal gaan; geen nut om tweemaal te rijden.
Maar... ik vind niet altijd alles in die winkel.
De boodschap was meer in het algemeen.
Zoals ik het niet persoonlijk tegen de broodliefhebber van hierboven heb, maar misschien zijn we inderdaad té verwend in België, dat je in normale omstandigheden bij de bakker kunt kiezen tussen 36 soorten brood.
Dat het nu even (misschien maar voor een week of zes) iets minder aanbod hebt, zal iedereen ongetwijfeld overleven.
Zélf ben ik grote fan van het UK, maar heuheu - die tripjes zet ik nu even opzij. Met plezier zelfs, als ik lees dat er binnen dit en X tijd een half miljoen doden zullen vallen. In zo'n situatie zou ik dus echt niet klagen over tijdelijk geen bio voeding voor mijn hond vinden of niet mijn favoriete soort rijst of zeg maar pistolleke.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Er wordt van uit gegaan dat virussen 1 tot 3 dagen kunnen overleven op voorwerpen (naargelang het soort oppervlak: plastiek, karton, metaal, inox, ...). Virussen kunnen dus overgaan van mens tot mens via de handen (natuurlijk wel in veel mindere mate dan direct fysisch contact).
Gezien we allemaal dagelijks met onze handen ons gezicht, haren, mond, neus, ogen, ... aanraken,
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/17 ... t-precies/
Gezien we allemaal dagelijks met onze handen ons gezicht, haren, mond, neus, ogen, ... aanraken,
- worden onze handen besmet als we zelf besmet zijn (hoesten, niezen, neus snuiten, ...), en kunnen het virus dus doorgeven via onze handen.
- kunnen zelf besmet geraken als we voorwerpen vastnemen die besmet zijn.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/17 ... t-precies/
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).