Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Daarvoor heb je meer data nodig.
Mogelijke verklaringen:
* Armere mensen stappen minder snel naar het ziekenhuis en Brussel(en in mindere mate Wallonië) zijn armer dan Vlaanderen.
* Voor Wallonië, dunbevolkt wil ook zeggen dat je gemiddeld verder van een ziekenhuis woont en er dus ook een barriere is.
* Leeftijd? In Vlaanderen is het begonnen met jongere skiërs die terugkwamen.
* Iets anders

Als je internationaal bekijkt, krijg je trouwens ook compleet anders cijfers als je landen vergelijkt. Duitsland heeft bv. bijna evenveel besmette mensen als Spanje maar veel minder doden.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

ITnetadmin schreef:De FOD laat X toe, de politie interpreteert de regel anders en beboet.
Wat een nuttige verplaatsing is, is subjectief. De politie is maar uitvoerende macht en geen rechter.

Ik woon in Wetteren. Mag ik de autostrade nemen en één afrit verder er terug afgaan om naar de Bio Planet te rijden (is dichtst bijzijnde echte bio winkel die alles heeft)? Of naar de Makro in Eke, in tijd ongeveer even ver.

Volgens het Crisiscentrum dus wel, maar is hun advies bindend en moet de politie zich daar dan naar schikken?

https://www.gva.be/cnt/dmf20200317_0489 ... enscholing

Moet ik naar de dichtstbijzijnde supermarkt gaan, of mag ik verder weg gaan?
“Er staat geen criterium op hoe ver je mag rijden, maar als gevraagd wordt om zo weinig mogelijk verplaatsingen te doen, is het logisch dat het beter is om zo dichtbij mogelijk te blijven”, zegt Mertens van het Crisiscentrum.
In deze tijden heb ik het recht mijn gezondheid extra te beschermen, en alles bio proberen kopen hoort daar nu eenmaal bij. Ik doe dat nu al 20 jaar trouwens, ik ga naar Gent en Aalst voor bio.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 21 maa 2020, 18:36, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

koenraaddeconinck schreef:Zeer onrustwekkend nieuws: in China nemen besmettingen blijkbaar weer toe ... ? Vroegere corona + geteste personen die in isolatie leefden en die nu weer in contact komen met anderen ??? Mutatie virus ???
Framing door CCP om het buitenland de schuld te geven. Gaat over Chinezen die uit het buitenland terugkeren. De term "Italiëvirus" gaat nu rond in de Chinese staatsmedia.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ITnetadmin schreef:De laatste dagen lijkt onduidelijkheid vooral troef hier.
Een bloemlezing vanuit FB:
De FOD die vissen toelaat; de politie beboet.
Wandelaars die zich verplaatsen (met de auto) om te wandelen in parken en bossen (want de overheid zei dat wandelen mocht), mensen met kinderen die op appartementen wonen dolblij, de politie noemt dit "onnodige verplaatsing".
De FOD laat X toe, de politie interpreteert de regel anders en beboet.
Als je plots in Tirol wil gaan wandelen, denk je dat "want de overheid zei dat het mocht" gaat pakken? Je kan toch net zo goed in de naburige straten wandelen? Met de auto naar de Ardennen of een park is een onnodige verplaatsing.

@oprit/afrit BioPlanet
BioPlanet is een voedingswinkel, als je onderweg bent naar een voedingswinkel is er geen probleem.
CCatalyst schreef:
koenraaddeconinck schreef:Zeer onrustwekkend nieuws: in China nemen besmettingen blijkbaar weer toe ... ? Vroegere corona + geteste personen die in isolatie leefden en die nu weer in contact komen met anderen ??? Mutatie virus ???
Framing door CCP om het buitenland de schuld te geven. Gaat over Chinezen die uit het buitenland terugkeren. De term "Italiëvirus" gaat nu rond in de Chinese staatsmedia.
Ach. Trump noemt het "het chinavirus".
De chinezen willen er een PR van maken en tot hiertoe lijken de cijfers van andere landen veel slechter dan de CN cijfers...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: @oprit/afrit BioPlanet
BioPlanet is een voedingswinkel, als je onderweg bent naar een voedingswinkel is er geen probleem.
Ik heb dit net aan mijn zus (rechter) gevraagd, haar antwoord:
Ik zou dat wel doen. Als ze je tegenhouden, leg je het uit. En als ze je uitleg niet aanvaarden, zou ik het daarna niet meer doen.
Stel dat het laatste scenario zich voordoet kan ik nog steeds de vraag lanceren bij de politie van Aalst, want de BP ligt in Aalst.
Het is toch de politie die controleert of je lokaal iets te zoeken hebt zoals we nu zien op TV met dan de kust en de grensovergangen Frankrijk en NL.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Sportvissers mogen bv nog vissen, of dat wordt toch zo meegedeeld door de FOD Volksgezondheid.
Toch zijn er al verhalen van vissers die weggestuurd en zelfs beboet zijn.
Het kan toch niet dat de politie dingen beboet die expliciet okee zijn voor de overheid die de regels uitvaardigt?
Hoe kan je in godsnaam dan weten wat je mag?

En qua parken: mensen die met kinderen op kleine appartementen wonen, gaan toch wel ns verder moeten kunnen wandelen dan "een blokje om".
Dat je geen 20km verder moet gaan, tot daaraan toe; maar een park in dezelfde gemeente moet toch echt kunnen.

Ik doe bv inkopen voor mijn ietwat oudere ouders.
Die wonen toch wel op een afstandje (15km).
En de winkel is nog verder, want ze zijn zeer honkvast in hun keuze van winkel, en die is nog ns 7km verder.
Toch hoor je hier en daar opmerkingen van politie die dat soms "onnodige verplaatsingen" vinden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Toch frappant hoe wij als Belgen toch steeds proberen de randjes er af te fietsen :roll: #blijfinuwkot! :cop:
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ja he... "die regels zullen wel niet voor mij van toepassing zijn..." #blijfinuwkot
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

woutervh schreef:Toch frappant hoe wij als Belgen toch steeds proberen de randjes er af te fietsen :roll: #blijfinuwkot! :cop:
Het is echt ongelooflijk. Daarnet nog in het Nieuws. 2 jonge meisjes (schat rond de 16) die gewoon samen in het park vlak bijeen wandelen. Als ze dan gevraagd wordt of ze niet weten dat er een samenscholingsverbod is, vallen ze precies uit de lucht.

Maar ook in andere landen is het toch echt wel wraakroepend. Bvb in Zuid-Italie willen de voetbalploegen terug beginnen voetballen en zijn ze al beginnen trainen. Que!? :eek: En in Wit-Rusland is nog helemaal niets aan de hand blijkbaar, daar gaat alle sport nog gewoon door, met volle stadia, want ah ja, er zijn nog geen doden gevallen.

En ook in de US zijn er nog staten waar ze precies nog altijd niet wakker geschud zijn. Die beelden van Spring Break waren toch echt wel wraakroepend. De US is ondertussen anders wel al de top-5 ingedoken qua aantal besmettingen (I know...). En die zijn eigenlijk in snelvaart ook Spanje en Duitsland aan het inhalen. Op zich niet zo verwonderlijk, gezien hun 330M inwoners, maar dat zal er daar toch hopelijk ook een hoop wakker schudden al zal het weer allemaal too little too late zijn.
Laatst gewijzigd door Tomby 21 maa 2020, 20:00, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ikzelf kom alleszins niet buiten.
Ik geniet zelfs van de rust en het binnenblijven.

Mij gaat het hem over de dubbele interpretatie en slechte communicatie.
Men communiceert dat winkelen voor eten valt onder noodzakelijke verplaatsing, maar mensen in de grensstreken die altijd in resp. FR of NL gaan winkelen worden teruggestuurd wegens "onnodige verplaatsing" (en dan heb ik het niet over 30km of meer rijden).
Men raadt aan om te gaan wandelen, maar mensen die de kinderen naar een bos of park in de buurt meenemen voor een goeie wandeling worden teruggestuurd wegens onnodige verplaatsing.
Men geeft aan dat vissen toegelaten is, via de FOD zelf, maar politie spreekt dat tegen.

Straks gaat men nog zeggen dat ik niet mag gaan winkelen voor mijn bejaarde ouders, omdat ze technisch gezien nog goed genoeg te been zijn om dat zelf te doen (maar ze mogen niet van mij).
Of dat ik een server die ergens vastgelopen is niet mag gaan herstarten "omdat er toch mensen zijn die ter plaatse zijn die dat kunnen doen".

Je moet niet aan de ene kant rondbazuinen dat "etenswaren kopen en werk toelaatbare verplaatsingen zijn", en dan mensen die voor die redenen rondrijden terugsturen en beboeten (bv omdat je buurtwinkel een Delhaize is maar je het niet breed hebt en liever naar de Colruyt 5km verder gaat).

Cf die meisjes: je mag perfect met 2 rondlopen (de regel is gezinsleden + 1 extra persoon), dus als men die meisjes daarvoor beboette, bewijst dat net wat ik zeg.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Toch niet, je mag met 2 lopen, maar als je niet onder hetzelfde dak woont moet je afstand houden.
Ik vond hun reactie daarop nog erger 'oh ja'

Zo precies van, we hadden toch al de helft juist ....

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Probleem is dat er door verschillende instanties(ministers,FOD) verschillend gecommuniceerd is.
De minister heeft gezegd dat alleenwonenden 1 vaste "buitenluchtpartner" partner mogen hebben die dan geldt als een gezin. Mensen die onder hetzelfde dak wonen gelden als 1 gezin(dus 5 kotstudenten onder 1 dak zijn 1 gezin). Hoe ze(of de FOD ambtenaren) dat allemaal in wetten gegoten hebben is mij niet duidelijk(maar ik ben ook geen jurist).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Je hoeft daar toch niet lang voor naar school geweest te zijn om te beseffen dat je afstand houdt met iedereen die niet bij u in huis woont. en zelfs dat laatste nog in geval van bvb kotstudenten met elk hun eigen paradijsje in hetzelfde huis.

En als je extra kilometers wil doen voor een winkel, om welke reden dan ook, laat dat dan aub niet uitschijnen als een "overwinning" op het systeem. Maar gebruik uw gezond verstand en maak voor jezelf uit of het echt nodig is.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

ITnetadmin schreef: Cf die meisjes: je mag perfect met 2 rondlopen (de regel is gezinsleden + 1 extra persoon), dus als men die meisjes daarvoor beboette, bewijst dat net wat ik zeg.
Men heeft die meisjes ook niet beboet. Het was gewoon een VRT-journaliste die met een verhaaltje nodig had en hen daarover aansprak. In diezelfde repo spraken ze ook grensbewoners aan in Moerbeke Waas die TE VOET gingen winkelen in een supermarkt net over de grens. Wellicht de dichtst bijzijnde supermarkt want te voet. En toch vond de journaliste dat ze in overtreding waren.
¯\_(ツ)_/¯
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

In Nederland moet men nu al patienten gaan verplaatsen,(en zit men stilaan in de problemen)en Frankrijk zit ver aan de Max capaciteit.In Belgie gaat het nog,(volgen de Belgen beter de regels op??)maar men moet zich afvragen voor hoelang nog,Men verwacht in Belgie nog wel een opstoot begin volgende week.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Wat ik nu niet begrijp is de berichtgeving over Australie, daar begint het allemaal en wat doen ze:
Eerst alle evenementen boven 500 personen verbieden, terwijl we toch al beter zouden moeten weten ???

Italie kent elke dag een vliegtuigcrash aan doden, Spanje ook,...
J.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

China biedt hulp aan: Xi Jinping calls leaders of France, Spain, Germany and Serbia with offers of support. :thumbs:
Chinese President Xi Jinping made an unusually intense diplomatic gesture towards Europe on Saturday by calling the leaders of France, Germany, Spain and Serbia to offer support in their fight against Covid-19.

The calls came as many European nations are facing shortages of the essential medical supplies and equipment they need to combat the pandemic that has already killed more than 5,000 people across the continent.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 39 keer

Ze sturen gewoon alles terug van wat ze niet nodig hadden toen de EU hen geholpen heeft, begin februari.

https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ent_20_178
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

lukadad schreef:Ze sturen gewoon alles terug van wat ze niet nodig hadden toen de EU hen geholpen heeft, begin februari.
Er zit toch iets scheef in uw redenering.

Europa heeft toen 12 ton naar China gestuurd.
Intussen is er al meer dan 50 ton van China richting Italië gegaan (o.a. beademingsapparatuur).
Spanje heeft ook al materiële hulp ontvangen.

Bovendien sturen ze Chinese experts mee om hun kennis te delen.

Ik heb zo'n vermoeden dat Trump last gaat krijgen van diplomatieke krampen. :wink:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik denk dat Trump nog andere krampen zal krijgen,de US is helemaal niet voorbereid,gouverneurs smeken om steun,materiaal en ook een Lockdown over het gehele land,maar Trump wil dat niet geven.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

heist_175 schreef:De chinezen willen er een PR van maken en tot hiertoe lijken de cijfers van andere landen veel slechter dan de CN cijfers...
Maar dan is de vraag hoe betrouwbaar de cijfers uit China zijn. Het is allemaal ondergesneeuwd tussen het Corona nieuws dus ik kan het jammer genoeg niet meteen terugvinden, maar toen het in China volop aan de gang was waren er toch verschillende berichten die over een pak meer doden spraken dan China uiteindelijk officieel naar buiten bracht.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

MClaeys schreef: Maar dan is de vraag hoe betrouwbaar de cijfers uit China zijn.
Dat al om te beginnen. Alsof je dat zomaar voor waar moet aannemen. En verder onthou ik ook wat daarnet op het VTM nieuws werd gezegd. Zelfs in België zijn er een aantal doden die niet onder de "corona doden" vallen omdat die mensen gewoon niet getest waren. Letterlijk gezegd, dus het aantal doden door corona hier ligt ook veel hoger dan aangenomen.

Verder doet iedereen natuurlijk wat hij wil, maar als je op dit moment zegt "mijn ouders zijn al wat ouder en willen dat ik net in die winkel 7 km verder ga winkelen omdat ze dat al heel hun leven doen..."

Tja. Dan ben je zoals die Hollander die over de grens komt winkelen omdat zijn dierenvoeding bio is en in zijn eigen dorpswinkel niet.

Als er dertig mensen op een dag doodgaan aan corona, mag je dan nog vragen om dit soort luxuries? Ieder moet het maar voor zichzelf uitmaken, maar ik vind het belachelijk. Ga naar de dichtst bijzijnde winkel en wees blij dat je er nog alles vindt wat je nodig hebt.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

In Italië doet zich dit fenomeen ook voor.

Vorig jaar waren er 56 doden in de eerste twee weken van maart volgens de burgemeester van Bergamo.
Dit jaar 164. Waarvan 31 aan Covid-19, bevestigd met een test.
Maar dan zijn er wel 77 mensen die allicht ook aan Covid-19 gestorven zijn, maar nooit werden getest.
Gori said there had been 164 deaths in his town in the first two weeks of March this year, of which 31 were attributed to the coronavirus. That compares with 56 deaths over the same period last year.

Even adding the 31 coronavirus deaths to that total would leave 77 additional deaths, an increase that suggests the virus may have caused significantly more deaths than officially recorded.
Bron

Uit het verdere relaas blijkt dat in woonzorgcentra er abnormaal veel overlijdens waren met hoge koorts en ademhalingsproblemen...
Zonder dat er tests werden uitgevoerd.
Walter Montini, president of ARSAC, the association grouping 30 old people’s homes in Cremona province, said that at one small care home with 36 beds, there were 7 deaths in a day.
7 doden op één dag van de 36 bedden...
Dat is dus een slagveld van weerloze ouderen tegen een erg besmettelijk en dodelijk virus.

Al de "extacte curve fitting" pogingen zijn mijn inziens absoluut niet zinvol.
De algemene trend en ordegrootte dienen nu leidend te zijn!
Tezamen met de expertise van landen (zoals China) die al een heel traject achter de rug hebben.

Het is dan wel belangrijk om de Chinese data ernstig te nemen!
Dat er ook daar fouten in de aantallen zitten lijkt me onvermijdelijk maar niet onoverkomelijk.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Tja. Dan ben je zoals die Hollander die over de grens komt winkelen omdat zijn dierenvoeding bio is en in zijn eigen dorpswinkel niet.
Hollanders worden teruggestuurd omdat door het achterlijk NL beleid de grenzen dicht zijn omdat zij een veel groter risico vormen voor de Belgen. Mijn NL FB vrienden klagen nu dat in NL de mensen gewoon in grote getale naar het strand gaan alsof er niks gaande is. Zij mogen in eigen land nog rondrijden, dus ze kunnen het daar ook nog steeds kopen en mekaar verder infecteren want de regels zijn daar zeer laks. Zo laten hifi winkels nog steeds klanten binnen. Belgische hifi winkels liggen plat. Lekker oneerlijke concurrentie zo. Maar de idiote overheid heeft beslist dat ze mekaar moeten infecteren voor herd immunity. Nu zie je dat hun ziekenhuizen vol zitten en ze al mensen met bussen naar de andere kant van het land moeten brengen. Domme leiders. Slim dan om de grenzen dicht te doen.

Als ik naar de Bio Planet of Colruyt rij:

- ik ontsmet mijn kar en mijn handen
- ik draag een mondmasker

De kans dat ik anderen besmet is dan ook nihil. De kans dat anderen mij besmetten is ook zeer klein. Ik hoest of nies ook niet. Dus ik zie het probleem niet. Hoe zou ik dan een risico kunnen vormen voor anderen, objectief - feitelijk - inhoudelijk en niet op de man af reageren aub. ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het gaat hier over het principe.
Als iedereen denkt dat de regels altijd maar van toepassing zijn op iemand anders, en niet op zichzelf, dan hebben we een groot probleem.

Zo vindt iedereen altijd wel een reden om zich niet aan de regels te moeten houden (ik draag handschoenen en een mondmasker, mijn lief woont in Oostende, de boontjes in de ALDI zijn 30ct goedkoper, mijn maaltijdcheques zijn alleen in BE geldig, ...).

Doe zoals iedereen, blijf in uw kot, en beperk verplaatsingen tout court.

En laat ons deze zinloze discussie hier maar stoppen :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Een andere belangrijke reden is ook vooral dat men de verplaatsingen van mensen beter wil kunnen controleren. Dat klinkt nogal big brother, maar we hebben nu al genoeg gezien dat dat niet overbodig is. Ik doe normaal ook mijn boodschappen in een hypermarkt, maar daarvoor moet ik dan normaal wel de E40 op en ook een stuk expresweg. Nu doe ik mijn boodschappen telkens bij het lokaal supermarktje 1km verderop.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ub4b schreef:
Als ik naar de Bio Planet of Colruyt rij:

- ik ontsmet mijn kar en mijn handen
- ik draag een mondmasker

De kans dat ik anderen besmet is dan ook nihil. De kans dat anderen mij besmetten is ook zeer klein. Ik hoest of nies ook niet. Dus ik zie het probleem niet. Hoe zou ik dan een risico kunnen vormen voor anderen, objectief - feitelijk - inhoudelijk en niet op de man af reageren aub. ?
Draag je ook een gesloten veiligheidsbril?
Gooi je je mondmasker weg na het winkelen?

Maar vooral wat de meesten hier zeggen, waarom toch altijd een reden zoeken om x of y te kunnen doen. Blijf in uw kot, toch simpele taal, waarom wil men dit niet begrijpen?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Vroeger kozen we ook de supermarkt afhankelijk van wat we nodig hadden.

Dat is nu nog maar 1 supermarkt, ook al is daar niet het merk dat we willen, of iets anders wat duurder. En nog 1 bakker. That's it!
Als iedereen dat deed, was er ook weer veel minder circulatie.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Gisteren hadden ze het in het Nieuws ook even over India. Dat is daar toch ook wel een catastrofe-in-wording ? Momenteel nog maar 350 besmettingen, maar als je eens nadenkt over hoe overbevolkt en onderontwikkeld men daar gemiddeld is, dan kan dat toch niet anders dan dat er daar miljoenen doden zullen vallen ?

Ivm China vraag ik me dan weer af of al die strenge maatregelen dan echt over heel China gelden ? We zien eigenlijk altijd maar beelden van Wuhan. Maar met een bevolking van meer dan 1 miljard zijn de huidige cijfers daar eigenlijk onwaarschijnlijk laag. Op dit moment zie je zelfs in de kleinste en meest ver gelegen landen besmettingen, maar op het moment dat er een besmetting vastgesteld is, weet je eigenlijk al per definitie dat de uitbraak bezig is.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Ik had het eerder over iemand die schreef "voor mezelf ga ik naar winkel x, voor mijn bejaarde ouders "moet" ik naar winkel y - want ze zijn nogal kieskeurig".

Waardoor je anderen niet 1 maar 2 keer in gevaar brengt. That was my point.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Een andere belangrijke reden is ook vooral dat men de verplaatsingen van mensen beter wil kunnen controleren. Dat klinkt nogal big brother, maar we hebben nu al genoeg gezien dat dat niet overbodig is.
Als we corona overleven, zal onze maatschappij nooit meer hetzelfde zijn. Waarvoor ik vrees:

- het massaal volgen van mensen via ANPR's, 5G, allerlei slimme gadgets, nog meer IOT devices, stralende kilometerheffing OBU's in elke auto (ik weet van iemand die bij het bedrijf achter de kilometerheffing werkt, dat ze dat aan het voorbereiden zijn)

- snellere 5G rollout met als drogreden dat in crisistijden communicatie belangrijk is (terwijl 4G nu ook perfect werkt) en elke 150m een stralende antenne met alle gevolgen vandien, zonder testen op de gezondheid

- lakserse stralingsnormen

- de "main plot device" uit person of interest gaat een harde realiteit worden:

https://science.slashdot.org/story/20/0 ... eras-in-us
https://yro.slashdot.org/story/20/03/08 ... ching-utah

- verplichte vaccinaties vol met giftige adjuvantia

- grenscontroles / sociale controles, moeten kunnen uitleggen waarom je de grens over wilt of een verplaatsing wil maken

- nog minder fysiek sociaal contact, nog meer virtueel via social media, videoconferencing, ...

Er gaat ook wel een voordeel zijn: doordat we nu meer op afstand gaan werken, gaan er minder files zijn, de kosten gaan lager zijn, minder CO2 en andere uitlaatgassen. En nu hoor je trouwens niks meer van de klimaatactivisten.

Tegelijkertijd maakt corona nu vooral slachtoffers bij mensen die voor de maatschappij niet meer nuttig zijn: chronisch zieken, oudere mensen die een kost zijn voor de maatschappij. Gezien vanuit een economisch perspectief zijn deze mensen sociale kosten posten.

Corona zal gebruikt worden als reden om al onze vrijheden in te perken, en de angstige massa die wordt gemanipuleerd met de media, zal dit ook nog eens klakkeloos aanvaarden. Net zoals na 9/11 de mensen accepteerden dat ze nog meer werden afgeluisterd.

Ze hebben beide wel iets gemeen:

- de kans om te sterven aan corona is zeer klein tov alle andere doodsoorzaken
- de kans om te sterven aan een terroristische aanslag is eveneens zeer klein

Maar in beide gevallen zijn er wel extreme maatregelen tegen deze onzichtbare vijanderen, en men zal dit klakkeloos aanvaarden. Dit gecombineerd met de financiële gevolgen door corona (zie andere topic) denk ik dat zelfs als we corona overleven, onze wereld er totaal anders zal uitzien.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 22 maa 2020, 09:40, in totaal 1 gewijzigd.
verb
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 1 keer

Tomby schreef:Een andere belangrijke reden is ook vooral dat men de verplaatsingen van mensen beter wil kunnen controleren. Dat klinkt nogal big brother, maar we hebben nu al genoeg gezien dat dat niet overbodig is. Ik doe normaal ook mijn boodschappen in een hypermarkt, maar daarvoor moet ik dan normaal wel de E40 op en ook een stuk expresweg. Nu doe ik mijn boodschappen telkens bij het lokaal supermarktje 1km verderop.
Ik begrijp niet waarom het beter is om boodschappen te doen in een winkel kort bij huis, want tijdens de verplaatsing met de auto kan je niemand besmetten.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 95 keer

verb schreef: Ik begrijp niet waarom het beter is om boodschappen te doen in een winkel kort bij huis, want tijdens de verplaatsing met de auto kan je niemand besmetten.
verplaatsing wagen is 9 kansen op 10 supermarkt en dat betekent dat je veel meer volk tegenkomt
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

verb schreef:Ik begrijp niet waarom het beter is om boodschappen te doen in een winkel kort bij huis, want tijdens de verplaatsing met de auto kan je niemand besmetten.
Als ik de auto hier 1 km van mijn deur volgooi en een tochtje doe in de Vlaamse ardennen of zelfs de Ardennen, en nergens uitstap waar volk is, dan kan ik ook niemand besmetten. Maar dit is uiteraard niet toegelaten. Het probleem is dat ze nog niet kunnen controleren waarom je rijdt, en wat je tijdens die rit doet.

Met wat nog gaat komen, gaat dit wel kunnen. Nu zijn ze waze al aan het aanpassen, dat als je de grens wil oversteken, waze waarschuwt of dit wel verantwoord is. Dit was gisteren op het nieuws. Zie je de toekomst waar telkens je met je GPS een route ingeeft die over een landgrens gaat, de overheid al direct wordt geïnformeerd? Ze kunnen het nu al met de ANPR's maar ik denk dat het nog meer predictive gaat worden. De mensen nu volgen om corona te volgen, kan tijdelijk nuttig zijn, maar meestal gaan ze dan die technologie gewoon aan laten. Kijk naar het cameraschild van Jambon.

Dus om deze onbekende factor in te perken, een reisverbod. Want je zou evengoed een verre vriend of familie kunnen bezoeken, waardoor het virus zich kan verspreiden. Ze willen de broeihaarden clusteren, en daarom mag je niet het land kruisen. Dus niet gaan wandelen aan zee of in de ardennen.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 22 maa 2020, 09:51, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ITnetadmin schreef:Ikzelf kom alleszins niet buiten.
Ik geniet zelfs van de rust en het binnenblijven.

Mij gaat het hem over de dubbele interpretatie en slechte communicatie....
Ik begrijp wel dat mensen het wat lastig hebben met dubbele interpretatie. Zoiets is onvermijdelijk in een crisis situatie.
En dat de regels soms veranderen, is ook soms moeilijk te begrijpen. Dat noemt men "voortschrijdend inzicht".

En op social media worden ook altijd die enkele uitzonderingen naar voor gebracht. Een gescheiden vader die net over de grens in FR woont, en zijn dochter wilt afhalen die bij de mama woont in BE, grensbewoners van wie de dichtste winkel net over de grens ligt, enz ...

Ik begrijp niet waarom we over deze details en pietluttigheden onze tijd verprutsen.
Als de curve verder stijgt zoals ze nu bezig is, hebben we binnen 6 (of hooguit 9) dagen nog niet de piek bereikt, maar wel de ICU capaciteit, komen er honderden doden bij per dag, krijgen we Italiaanse toestanden, moeten dokters beslissingen nemen over leven/dood.

Dan zal ieder van ons wel een slachtoffer persoonlijk kennen, iemand uit de vriendenkring, of een familielid ...
Dan zal een discussie waarom een visser nog mag vissen of niet, toch wel zinloos klinken :-( .
Stop daar a.u.b mee, en volg de regels.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 95 keer

philippe_d schreef: Ik begrijp niet waarom we over deze details en pietluttigheden onze tijd verprutsen..
gij zijt toch een BElg?

die voorbeelden dienen ervoor om te kunnen argumenteren waarom de regels voor u niet gelden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

De reacties hierboven tonen dat zelfs onder intelligente mensen het blijkbaar enorm moeilijk is om je aan de maatregelen te houden en vooral, je aan de geest van de maatregelen te houden. Wat moet dat niet zijn onder Jan met de Pet. Het toont enkel aan dat de maatregelen, en vooral de handhaving ervan, niet streng genoeg kunnen.
En ja, als je eens een tourke met je auto gaat doen, om wat te genieten van onze lege wegen, dan ga je 0.0 personen besmetten. Maar hoe weet iemand anders, laat staan de ordediensten, dat je nergens gaat stoppen ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:En ja, als je eens een tourke met je auto gaat doen, om wat te genieten van onze lege wegen, dan ga je 0.0 personen besmetten. Maar hoe weet iemand anders, laat staan de ordediensten, dat je nergens gaat stoppen ?
Net daarom mag het niet.

Maar ik mag wel nog fietsen. En al fietsend gaan ze mij nooit tegenhouden. Ik zou op de fiets ook naar kenissen in de buurt kunnen rijden. Ik doe dat uiteraard niet, mijn sociaal contact is momenteel enkel de supermarkt en das zo snel mogelijk binnen / buiten en ik ga tegen sluitingsuur in geval van Colruyt zodat ik zo weinig mogelijk mensen moet kruisen.

In de wijk en op de fiets zegt wel iedereen goeiedag, de mensen zijn fysiek socialer geworden in deze lastige tijden. Ik zeg ook goeiedag tegen het winkelpersoneel, zij hebben het nu extra moeilijk, net zoals het medisch personeel. Zij en de transportsector houden de boel overeind.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

De grootste reden dat ik nog zie - naast het mogelijk besmetten en/of besmet worden - is de voorbeeldfunctie.

Hoe minder mensen de regels interpreteren/breken, hoe hoger de sociale druk voor andere om het ook niet te doen.

Dus, geloof je er niet in, vind je jezelf heilig en dergelijke, doe het dan gewoon om een goed voorbeeld te stellen.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”