Extra router op bbox2

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
raphaello
Starter
Starter

Mijn grootouders hebben hun proximus modem/router in de kelder staan.

Tot voor kort hadden ze geen wifi nodig, maar nu met de lockdown gebruiken ze ook een tablet voor video bellen.

Hun pc zit rechtstreeks op de bbox 2 ingestoken met een kabel door de vloer naar hun buro ruimte op het verdiep
Er loopt ook nog een kabel naar hun zitruimte op de grond.

Nu hebben ze van mijn nonk een router met wifi gekregen in bruikleen en ik moet die gaan instellen in de zitruimte.
Op de router zelf mag ik niets aanpassen van de nonkel, dus die inzetten als acces point is niet toegelaten :bang:

Kan ik die op de lanpoort van de bbox2 zetten naar de wan poort van de router
Moet ik de bbox2 best op een ander subnet zetten (192.186.2.1) zodat de computer boven nog internet heeft
En de nieuwe router dan de gewone 192.186.1.1 laten gebruiken.

Want anders gaan die dhcp vechten vrees ik?

Of kan ik iets in de bbox2 aanpassen zodat de router een eigen publiek ip krijgt?

Op zich kan het geen kwaad dat ze op een apart netwerk zitten met de pc en de tablet, maar als ik rare dingen kan vermijden graag dan.

Na de lockdown zal ik dan wel ergens twee kabels bijhangen voor hun bbox te verzetten naar de zitruimte
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Aangezien je niets mag wijzigen aan die router... Ander subnet in de BBOX2 instellen dan die van de router.
Iets anders zal niet gaan hier.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

"niets wijzigen", een backup nemen van de settings en die terugzetten voordat je ze teruggeeft :p ?

Anders gaat het vrij lastig worden, niet onmogelijk maar lastig.

Je gaat als je die in de WAN poort van de router steekt met 2 netwerken zitten bij je thuis, met dubbele NAT dus. Dit wil je zoveel als mogelijk vermijden.
Alsook gaan de apparaten die niet aan de router hangen ook niet rechtstreeks aan de apparaten die achter de wifi router hangen aan geraken.

Als dat je allemaal niet uitmaakt is het in principe niet zo lastig om die inderdaad gewoon aan de WAN poort te hangen en al de rest maar zo te laten, maar je zal op zijn minst inderdaad een ander subnet moeten hebben op beide apparaten om te beginnen.

Beetje rare gedachtengang dat "je mag niets aanpassen aan de router", aangezien het een compleet ander netwerk is...

Is er trouwens nog een reden dat ze een bbox2 hebben, en geen bbox3?

Een andere optie misschien is de router z'n eigen PPPoE sessie te laten opbouwen, maar dan gaat het nog lastiger worden om aan die apparaten te raken van het andere netwerk zoals ik al zei, tenzij je die vaste pc ook aan die router hangt dan.
(Al mag je niets aan de router aanpassen dus dat zal ook niet "mogen" dan...)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wie zegt dat die router van de nonkel hetzelfde subnet gebruikt als de bbox?
Dan is er toch helemaal geen probleem ...

2 netwerken, dubbele nat ... who cares?
Als het gewoon is om een tablet aan te sluiten voor videobellen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raphaello
Starter
Starter

Bij het brengen van hun boodschappen heb ik de extra router aangesloten.

Maar blijkbaar heeft mijn nonkel vorige week op kosten van de grootouders online een router besteld..
In de hoop die dan nadien te recupereren, hij had waarschijnlijk niet op zijn quarantaine gehoopt.

Omdat ik liever niet te lang bij mijn grootouders ben, gezien de adviezen.
heb ik de subnet van de bbox2 aangepast en de nieuwe router ingelogd zodat ze niet meer de kelder in moeten om te video bellen.

Maar ik kan dus gerust de nodige instellingen doen, iemand wat tips voor het geheel correct in te stellen.
GuntherDW schreef:
Is er trouwens nog een reden dat ze een bbox2 hebben, en geen bbox3?
Mijn grootouders zijn enkel bezig op de computer voor mails te sturen, de snelheid maakt hun niet uit.
Daarom zal er waarschijnlijk nooit een andere bbox gekomen zijn.
GuntherDW schreef:
Een andere optie misschien is de router z'n eigen PPPoE sessie te laten opbouwen, maar dan gaat het nog lastiger worden om aan die apparaten te raken van het andere netwerk zoals ik al zei, tenzij je die vaste pc ook aan die router hangt dan.
(Al mag je niets aan de router aanpassen dus dat zal ook niet "mogen" dan...)
Gezien de router van mijn schoonouders blijkt betaald te zijn is dit dus mogelijk.
Hoe zet ik dit in een bbox2 zodat die de pppoe toelaat?

Als de corona voorbij is kan ik ook wel de kabels zo maken dat het computer ook achter de nieuwe router kan.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:2 netwerken, dubbele nat ... who cares?
Als het gewoon is om een tablet aan te sluiten voor videobellen ...
Afhankelijk van de gebruikte software is het net bij dingen als dit dat het lastig kan doen...
Tenzij je skype gebruikt welke jaren "vuil" speelde en met hun eigen "nat punching" methode kwam.
raphaello schreef: Hoe zet ik dit in een bbox2 zodat die de pppoe toelaat?
Dit hangt eigenlijk dacht ik van het abbo af, maar als er geen TV aan hangt kan je gewoon de PPPoE op de bbox2 uitzetten en die details in de router instellen. Dan zou het gewoon moeten werken. (het aantal concurrent PPPoE sessies hangt VZIW van het abbo af bedoelde ik dus)

Nuja, nadien kan je ook zien of er kan omgeruild worden met een bbox3.
Afhankelijk van de lijn is vectoring altijd mooi meegenomen. Zeker als dat videobellen aanslaagt en ze het meer zouden willen gebruiken.

Natuurlijk ook afhankelijk van de lijn eigenlijk, als ze nu in zone 1 dicht tegen een ROP wonen gaan ze niet ineens veel meer snelheid krijgen. Als het enkel gebruikt wordt voor "mailtjes te sturen" e.d. en dus maar iets als "start" abbotje hebben waar de waarden capped zijn op ik geloof 60/4?

TL;DR gewoon in de WAN poort steken en bij "internet" PPPoE kiezen en dan uw login en wachtwoord invullen. Mogelijks ook "internet" op de bbox2 uitzetten eerst.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”