Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

apestaart schreef:Ondertussen heeft België zijn grenzen met de buurlanden afgesloten, al wie de grens wil oversteken en niet kan bewijzen dat het om essentiële verplaatsingen gaat moet stande pede rechtsomkeer maken.
Er staan serieuze boetes op niet essentiële ritjes. Op het VRT journaal kwam de Crem uitleggen dat plezierritten niet kunnen. Dus naar de Ardennen of naar de kust mag niet. Maar hoe gaan ze de Ardennen controleren? Ik ken de streek rond Namur & Charleroi bijna vanbuiten en wees maar gerust dat er baantjes zijn waar ik nooit politie zie. Maar we gaan het niet op de spits drijven ;) Ik beheer een clubje van autoliefhebbers en ik adviseer iedereen om geen plezierritten te maken, en ik ga daarin het voorbeeld moeten geven.

Gelukkig heb ik een leuk bochtig binnenbaantje tussen de woning en de bio planet gevonden, dan staat de performance auto niet continu stil. We mogen niet hamsteren dus dan ga ik een paar keer per week eten shoppen, opgelost ;)
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Gelukkig heb ik een leuk bochtig binnenbaantje tussen de woning en de bio planet gevonden, dan staat de performance auto niet continu stil. We mogen niet hamsteren dus dan ga ik een paar keer per week eten shoppen, opgelost
Er word netjes gevraagd om zoveel mogelijk 'in uw kot' te blijven en toch zijn er die er nog plezierritjes van proberen te maken.
Ik kan ook naar een goedkopere Aldi gaan maar de Proxi is dichterbij, helaas duurder maar het is een kwestie om zoveel mogelijk contact te vermijden. Dus daar doe ik nu momenteel de levensnoodzakelijke inkopen.

Bovendien loopt hier aan de kust nog steeds te veel volk rond, dat komt niet goed!
Laatst gewijzigd door timmermc 20 maa 2020, 23:11, in totaal 1 gewijzigd.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

timmermc schreef:Er word netjes gevraagd om zoveel mogelijk 'in uw kot' te blijven en toch zijn er die er nog plezierritjes van proberen te maken.
Je rijdt van punt A naar B, of je nu route C of D neemt die quasi even lang zijn, gaat geen bal uitmaken in risico voor anderen.

Er zijn nu eenmaal zaken die ze in de gewone colruyt niet hebben, bvb spelt beschuiten. Die hebben enkel tarwe beschuiten die zwaar op mijn maag liggen. Niemand kan mij verbieden gezonde voeding te kopen en daar 15km voor te moeten rijden.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

heist_175 schreef: Het probleem is in Italië en zal worden in (hopelijk maar) sommige landen in de EU: personeel & materiaal
De kwaliteit van hun ziekenhuizen zal er toch ook wel mee te maken hebben. Persoonlijk geen ervaring mee maar op onze bijstandscentrale zijn onze klanten er in ieder geval niet positief over. Een paar maanden geleden, pré Corona periode, zei een italo belg nog tegen me dat hij liever stierf dan daar te worden behandeld.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Zoals ik eerder zei heeft België zijn grenzen gesloten: auto's kunnen niet over de grens, bussen rijden ook niet over de grens maar eigenaardig genoeg rijden er wel treinen over de grens.
Het kan zijn dat de politie in de treinen stapt en dan vervolgens controles uitvoert want anders kunnen er toch mensen de grens oversteken.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

apestaart schreef: Het kan zijn dat de politie in de treinen stapt en dan vervolgens controles uitvoert want anders kunnen er toch mensen de grens oversteken.
Wie mag er dan wel nog op die treinen zitten ? En waarom rijden die treinen dan nog ?
ub4b schreef:
Je rijdt van punt A naar B, of je nu route C of D neemt die quasi even lang zijn, gaat geen bal uitmaken in risico voor anderen.
Toch wel: het risico vergroot door dat mensen zicht verplaatsen. Als iedereen rond zijn eigen kerktoren blijft, dan blijven de besmettingen, de haarden lokaal. Als je altijd dezelfde mensen ontmoet loop je minder risico dan als je telkens andere mensen ontmoet (en vice versa).
verb
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 1 keer

ub4b schreef:Daarnet met een colruyt medewerker gesproken: er komt dus één pallet WC papier binnen voor een hele colruyt.
Ik vraag me dan af waar die hallen vol met papier zijn? Dus concreet, waar is dit papier naar toe gegaan?
De hoeveelheid goederen die je dagelijks naar de winkels kan transporteren is beperkt, wc papier neemt veel plaats in en andere goederen moeten ook aangevuld worden. Een groter deel van de transportcapaciteit opofferen voor WC papier door idiote hamsteraars zou niet verstandig zijn, diarree is zelfs geen symptoon van het coronavirus.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Er had veel vroeger een limiet per klant ingesteld moeten worden.

Met 12 rollen per klant als limiet kom je al ver. Persoonlijk kunnen wij daar met 4 ongeveer 2 weken mee voort. Dat er mensen een veelvoud daarvan kopen is belachelijk.

Je kan hamsteren, maar je kan niet leven van WC papier. Als je het winkelen wil beperken (wat ik ook versta, het is tenslotte ook een locatie "uit uw kot") dan moet je alles ongeveer in verhouding kopen zodat alles ongeveer terug op is op hetzelfde moment.
Persoonlijk ben ik van plan maar om de 14 dagen te gaan winkelen. Dus dat was nu donderdag en de volgende keer is pas donderdag de 2e april.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

nu colruyt eindelijk limieten instelt vraag ik me af of de collect en go terug mogelijk zal worden...
veel handiger toch, dan mensen laten aanschuiven om binnen te winkelen?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Zeer onrustwekkend nieuws: in China nemen besmettingen blijkbaar weer toe ... ? Vroegere corona + geteste personen die in isolatie leefden en die nu weer in contact komen met anderen ??? Mutatie virus ???

Heb zelf collega die + getest is en nu al 2 weken thuis zit. "Uitzieken" thuis is voor haar blijkbaar een utopie. Klachten nemen niet af, uitputting neemt toe. Ze overweegt nu toch de stap richting ziekenhuisopname. Haar klachten (hoest, koorts, ademhalingsproblemen, etc. etc.) beschrijft ze als de grootste gruwel tot nu toe in haar leven. En het gaat hier om een gezonde 40er zonder medische voorgeschiedenis ...

Het wordt helemaal apocalyptisch als je rekening houdt met varianten van het virus door mutatie ...
In het Nieuwsblad ook artikel verschenen dat dit een fenomeen zal zijn voor onbepaalde duur waarbij maatregelen zullen versoepeld en verstrengd worden terug indien nodig.

Lijkt me zeer, zeer onrustwekkend om nog niet van de economische gevolgen te spreken.

Of brengen media dergelijke berichten om social distancing aan te moedigen en het allemaal erger voor te stellen dan het in werkelijkheid zou zijn ...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

koenraaddeconinck schreef:Zeer onrustwekkend nieuws: in China nemen besmettingen blijkbaar weer toe ... ?
Bron ? De voorbije dagen was het nieuws immers dat er geen binnenlandse besmettingen meer zijn. De cijfers van besmettingen de voorbije dagen, waren allemaal van personen die China binnenkwamen en blijkbaar ziek waren. De vraag is dan natuurlijk hoeveel er ook binnenkomen die nog ziek moeten worden. Volgens mij kan het niet anders of er zal nog een opflakkering komen. Dat wordt hier o.a. ook al duidelijk voorspeld nu door bvb Van Ranst.
koenraaddeconinck schreef:Lijkt me zeer, zeer onrustwekkend om nog niet van de economische gevolgen te spreken.
Of brengen media dergelijke berichten om social distancing aan te moedigen en het allemaal erger voor te stellen dan het in werkelijkheid zou zijn ...
Ik denk dat me inderdaad in de berichtgeving, maar ook van overheidswege, probeert een balans te vinden van niet te erg voorstellen om toch nog geloofwaardigheid te hebben, maar ook wel erger dan momenteel om toch maar optimale social distancing te krijgen. Het probleem is immers dat elke fout vandaag pas over 10 dagen gevolgen zal hebben. Op dat vlak denk ik wel dat hier prima gehandeld is, en dat men toch grotendeels op het juiste moment de juiste maatregelen genomen heeft. Maar de toekomst zal het uitwijzen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Bron ?
http://www.hetnieuwsblad.be

Je hebt gelijk Tomby: het gaat inderdaad om buitenlandse corona-gevallen in China ...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

In principe kan je pas versoepelen na minstens 14 dagen zonder nieuwe gevallen... toch ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

koenraaddeconinck schreef:...

De media informeert,de lezer fantaseert.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik vraag me af waar de sterke toename van het aantal overlijdens in Belgie aan toe te schrijven is. Op 4 dagen tijd is het aantal doden hier x6.7 gegaan. Geen enkel land dat ik kon checken doet slechter (ook niet Spanje of Italie).
Toename van het aantal besmettingen lijkt nog mee te vallen met gemiddeld nog geen 20% over de laatste 5 dagen. Maar aangezien bij lange niet iedereen getest wordt, kun je eigenlijk weinig waarde hechten aan die cijfers.

EDIT: ook stijging van aantal mensen op IC stijgt toch weer snel. Aan dat tempo ligt over 6 dagen intensieve al vol. Dus die vertraging gaat toch wel heel snel mogen komen, wil men het nog aan kunnen. Je moet immers ook rekenen dat op het moment het begint te vertragen, het nog altijd maar een vertraging is, en er dus nog altijd dagelijks een hoop gevallen gaan bijkomen. Ik zie eigenlijk niet hoe we hier niet ook een enorme overbelasting gaan krijgen. Hopelijk ben ik verkeerd.
Laatst gewijzigd door Tomby 21 maa 2020, 11:28, in totaal 1 gewijzigd.
guido4096
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 23 keer

Misschien is dit omdat de ziekenhuizen nog meer dan genoeg tijd hadden. En dus iedereen die het nodig had op intensive care konden leggen. De mensen die daar als eerste lagen en met slechte vooruitzichten zijn nu degene die overlijden en langzamerhand zullen de ziekenhuizen sneller besluiten om beademing stop te zetten, om plaats te maken voor nieuwe patiënten. Ik denk dat je pas over 5 dagen een meer accurate toename factor kunt berekenen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

9livesuni schreef:
koenraaddeconinck schreef:...

De media informeert,de lezer fantaseert.
Beter zou zijn: "de media informeert objectief en éénduidig ..." Dan is er geen basis voor misvattingen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Van Ranst verwacht dat we binnen enkele dagen de resultaten zullen zien van de lockdown die vorige week werd begonnen: eerst in het aantal besmettingen, dan in het aantal ziekenhuisopnames en tot slot in het aantal sterfgevallen.
Dat was inderdaad wat ik bedoelde met de "verschuiving" in mijn vorige post (over de grafiek)
Voor een goede begrijper:
  • - het aantal besmettingen zal nog tot volgende week (exponentieel?) toenemen ...
    - het aantal ziekenhuisopnames zal nog 2 weken (exponentieel?) toenemen ...
    - het aantal sterfgevallen zal nog 3 weken (exponentieel?) toenemen ...
De strenge maatregelen die de overheid nam in de strijd tegen het coronavirus gelden voorlopig tot 5 april. Volgens viroloog Marc Van Ranst (KU Leuven) is de kans bijzonder groot dat die datum zal worden verschoven: de maatregelen zullen niet plots kunnen worden opgeheven, ook al zou er tegen die tijd een kentering te zien zijn in de stijgende cijfers van besmettingen en overlijdens.
Zou hij dergelijke uitspraken niet beter overlaten aan de woordvoerder van het crisiscomité ???
Of wordt hij door het crisiscomité in het veld gestuurd voor de "slecht nieuws communicatie"?
heist_175 schreef:- cutoff op 10doden per miljoen op de Y-as, om de onderkant beter te kunnen zien
Wat betreft de grafiek:
Gezien de exponentiële stijging kan je in dergelijke grafieken beter een logaritmische Y-as gebruiken:
0.1 - 1 - 10 - 100
Dan kan je inderdaad de onderkant uitvergoot zien, zonder bovenkant te moeten cappen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer

Tomby schreef:Ik vraag me af waar de sterke toename van het aantal overlijdens in Belgie aan toe te schrijven is. Op 4 dagen tijd is het aantal doden hier x6.7 gegaan. Geen enkel land dat ik kon checken doet slechter (ook niet Spanje of Italie).
Italië en Spanje hebben hun "Patient zero" nog niet gevonden.
Het is zeer aannemelijk dat in die landen één persoon (of kleine groepje) de besmetting opgang hebben gebracht.
Van deze curve ga jij ook uit voor België.
Maar dat is niet het geval.

In landen die qua verspreiding van het virus in de tijd achterlopen (zoals België) zijn er meerdere personen die men zou kunnen aanmerken als een soort "Patient zero": het initiële besmettingsrisico is niet beperkt tot één persoon en tot één geografische locatie op een welbepaald tijdstip.

Wat denk je dat het effect zou kunnen zijn op "de ideale curve" met slechts één "Patient zero" toen vele Belgen terugkeerden vanuit besmette skigebieden?
Zal dit:
  • een vertragend effect hebben;
  • geen effect hebben;
  • een boost laten optekenen in onze Belgische curve.
Ik ga voor de laatste optie.
philippe_d schreef: Zou hij dergelijke uitspraken niet beter overlaten aan de woordvoerder van het crisiscomité ???
Of wordt hij door het crisiscomité in het veld gestuurd voor de "slecht nieuws communicatie"?
Van Ranst is lid van het crisiscomité en eenieder heeft zijn rol.
Wees maar zeker dat dit op voorhand is besproken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Zou hij dergelijke uitspraken niet beter overlaten aan de woordvoerder van het crisiscomité ???
Was ook opvallend dat Van Gucht veel optimistischer was daarnet : "Of die na 5 april kunnen worden afgezwakt is niet zeker. Het crisiscentrum verwacht dat een aantal maatregelen zullen behouden blijven, sommige kunnen misschien tijdelijk opgeheven worden." No way dat die dat ook echt zelf gelooft.

We zijn nog altijd exponentieel aan het stijgen, en ik zou dan denken dat dat eerst moet gaan beginnen afvlakken en je dus nog altijd wel een sub-exponentiele groei gaat krijgen over een ruime periode. Als ik de grafiek van China bekijk, dan stopte de exponentiële groei op 5 februari (i.e. vanaf dan begon de dagelijkse toename te zakken), maar de curve van actieve cases had maar een piek op 17 februari. Je zag in die periode trouwens nog altijd meer dan een verdubbeling van het aantal active cases (en dat is abstractie makend van hun nieuwe rekenmanier die ze op 12 februari introduceerden).

Ik zou denken dat de maatregelen pas gaan afgezwakt worden als we al ver voorbij de piek zitten, en die piek zie ik met China als voorbeeld hier niet voor 5 april bereikt te worden. Ook een uitspraak als "Minder dan een derde van de beschikbare bedden op intensieve zorg is bezet. Er is dus nog capaciteit, zegt het crisiscentrum" vind ik allesbehalve verontrustend. Als je nog altijd exponentieel stijgt en pakweg om de 3 dagen een verdubbeling ziet, zit je binnen de week met een groot probleem.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef:
philippe_d schreef:
Van Ranst is lid van het crisiscomité en eenieder heeft zijn rol.Wees maar zeker dat dit op voorhand is besproken.
Ik zou het enorm appreciëren, mocht het crisiscomité nu de politici aansturen ipv. van vice versa. Nog meer zou ik appreciëren dat het crisiscomité enkel bestaat uit virologen en economen die onafhankelijk van de politiek kunnen communiceren en opereren !!

Ik kan nu al de namen geven van experten die bij volgende verkiezingen op lijsten zullen opduiken en niet voor de minste functies ... Helaas ...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik vrees dat we nu stilaan aan die feestvierders toe zijn,mss daarmee zo een verhoging v/h aantal patienten?? In ieder geval,ik hoop dat we die grafiek 'kunnen uitrekken' tot onder de rode lijn.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik was een benieuwd hoe we zaten in vgl met die voorspelling van Kurt Barbé. Zie: https://www.hln.be/in-de-buurt/aalst/bi ... ~a4788110/
Op 21 maart verwacht ik een totaal van 2.441 positieve tests, met een interval van 2.273 tot 2.609.
We zitten aan 2815 en dus beduidend boven zijn voorspelling...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Hij heeft het dus nog altijd niet begrepen dat het aantal positieve tests een volkomen fictief cijfer is, gezien niet iedereen getest wordt.
Eens de capaciteit van de labo's bereikt is, zal deze curve automatisch afvlakken, want meer test per dag kunnen ze niet doen.
Het aantal besmette personen kan dus gemakkelijk een factor 10 hoger liggen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar andere statistieken in deze lockdowntijden:
- verkeersongevallen
- inbraken of andere criminaliteit
- staatsschuld
- ...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het is toch wel al lang duidelijk dat het aantal besmettingen een bogus getal is, gebaseerd op niets? Het is een spectaculaire onderschatting van het werkelijke aantal.
Het enige wat zeker is, zijn de overlijdens.

BE maakt de sprong van 3,36 naar 6,09 op 1 dag :eek:
Niemand deed ons dat voor
Afbeelding
Neufunk
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

R2D2 schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar andere statistieken in deze lockdowntijden:
- staatsschuld
Voor deze en andere economische cijfers ben ik pas bang.

https://trends.google.com/trends/explor ... -US&tz=240
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

De cijfers van gehospitaliseerde patiënten is ook wel redelijk correct, hoor, en dat van patiënten op ICU ook. Wel is het zo dat bovenop de confirmed patients er ook wel nog suspected zijn.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:Nog meer zou ik appreciëren dat het crisiscomité enkel bestaat uit virologen en economen die onafhankelijk van de politiek kunnen communiceren en opereren !!
Ons crisiscomité bestaat uit mensen die het soort communicatie dat gevoerd wordt van uit hun overtuiging ondersteunen.
De "openheid" in data en interpretatie die we heden kennen is waar zij als groep écht achterstaan.
Dat ga je niet veranderen.

Er zijn andere landen, die het bovendien veel beter doen qua indamming, waar men de bevolking veel beter informeert en betrekt in de indamming.
De burgerzin is erg vele malen hoger dan bij ons.
Omdat die mensen begrijpen waar het om draait!!

Neem bijvoorbeeld Singapore.
Van al de besmette personen worden relevante gegevens bekend gemaakt.
Een voorbeeld:
CASE 189

Case 189 is a likely imported case involving a 36-year-old male Indian national who holds a Singapore Work Pass. He was in India from Feb 21 to Mar 1 and is currently warded in isolation at the National Centre for Infectious Diseases (NCID).

He reported symptoms on Mar 11 and sought treatment at a GP clinic on Mar 12. He was referred to NCID on the same day and tested positive for COVID-19 later that afternoon.

Prior to hospitalisation, he had gone to work at Sumitomo Mitsui Banking Corporation. He lives at St George's Road.
Bron.

Het is voor de burgers van Singapore transparant wat er gebeurd is!
Meer, van al de besmette personen wordt via diverse tests (onder andere de antibodies) publiek gemaakt tot welke cluster van besmette personen deze behoren. Een overzicht wordt hier gegeven.

Indien er in een appartementsblok één besmette persoon gevonden wordt, gaan alle bewoners spontaan voor veertien dagen in quarantaine.
Worden de nodig tests uitgevoerd, de resultaten publiek gemaakt, etc.
Dat is een ver doorgedreven vorm van indamming.

In België worden de zaken opgelegd, zonder dezelfde diepgaande informatie, én vooral gefocust op een (dreigend) boetebeleid.

Er zijn landen die gaan voor één of andere vorm van "groepsimmuniteit" hopende dat hun gezondheidssysteem niet implodeert.
Eén van deze landen is België...

Men zou een inschatting kunnen maken hoeveel jaren er nodig zijn om alle besmette personen die medische zorgen (lees intensieve zorgen) nodig hebben te kunnen behandelen bij 100% bezetting van onze afdelingen intensieve zorgen indien bijvoorbeeld 80% van de ganse bevolking besmet geraakt.
Hebben de mensen, onze experts, die praten over het principe van "flattening the curve" al daadwerkelijk zulke informatie publiek gemaakt? Nee.
Mogen we ervan uitgaan dat onze experts deze denkoefening reeds gemaakt hebben? Ja.
Intussen bereiden onze beleidslieden scenario's voor om grote getalen besmette personen en doden op te vangen...
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

heist_175 schreef:Het is toch wel al lang duidelijk dat het aantal besmettingen een bogus getal is, gebaseerd op niets? Het is een spectaculaire onderschatting van het werkelijke aantal.
Het enige wat zeker is, zijn de overlijdens.

BE maakt de sprong van 3,36 naar 6,09 op 1 dag :eek:
Niemand deed ons dat voor
Afbeelding
Onze eerste doden zijn waarschijnlijk niet 24 uur na het overlijden gerapporteerd om onrust te voorkomen en te kunnen nadenken over acties..
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

koenraaddeconinck schreef:Beter zou zijn: "de media informeert objectief en éénduidig ..." Dan is er geen basis voor misvattingen.

Wie kiest er hier eigenlijk zijn nieuwsbronnen en maakt er tamtam over?

Laat twintig mensen een stuk objectieve en eenduidige tekst lezen. Ik ben zeker dat bij reproductie daar de raarste gedrochten beginnen leven.

Je kan je informatie garing beperken tot de websites waar de kranten hun mosterd halen. Das gratis maar wat minder spannend.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou Singapore nu niet echt als goed voorbeeld willen nemen. Dat is een 100% politiestaat. Daar wordt je 3 maal daags met video-call gebeld om te checken of je inderdaad wel thuis bent (in uw kot). Waarschijnlijk zeer effectief, maar diezelfde doorgedreven opvolging zit verweven in alles in het dagelijkse leven. Dus ook buiten deze crisis. Je kan en zal daar zwaar beboet worden voor de meest onschuldige vergrijpen: vergeten het toilet door te spoelen, zingen in het openbaar of naakt rondlopen in je eigen huis.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Finland dan?
Dat waren ook nog eens de gelukkigste wereldburgers. :wink:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik begon me met het overnemen van de geen-bad-news-show van overheid en crisiscomité door de pers toch al ongerust te maken over de neutraliteit van de pers, en of ze niet opgelegd geweest zijn van niet teveel de cijfers te analyzeren. Gelukkig moet ik me daar blijkbaar toch niet te ongerust over maken.

In het VTM nieuws bekeken ze de stijgingen al procentueel om te concluderen dat het bijna een verdubbeling is. En nu stelt de Standaard zich blijkbaar ook al vragen (al kan ik het artikel niet lezen) : https://www.standaard.be/cnt/dmf20200321_04897909
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

De laatste dagen lijkt onduidelijkheid vooral troef hier.
Een bloemlezing vanuit FB:
De FOD die vissen toelaat; de politie beboet.
Wandelaars die zich verplaatsen (met de auto) om te wandelen in parken en bossen (want de overheid zei dat wandelen mocht), mensen met kinderen die op appartementen wonen dolblij, de politie noemt dit "onnodige verplaatsing".
De FOD laat X toe, de politie interpreteert de regel anders en beboet.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 21 maa 2020, 16:21, in totaal 1 gewijzigd.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

De cijfers die je in het oog moet houden zijn het aantal doden, die cijfers kan je minder manipuleren. (Wegens teweinig testen)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Deze ochtend bij 2 (thuiswerkende) gezinnen met kinderen VPN installatie gedaan voor Disney+NL. Dat kost hen redelijk wat geld maar ze hebben het er blijkbaar voor over om de kinderen aan de TV gekluisterd te houden.

Ik heb nu al enkele keren de verzuchting gehoord hoe jammer en onbegrijpelijk het nu wel niet is dat Disney+ hier in België niet gaat lanceren zoals ze beloofd hadden deze maand, terwijl andere EU landen dit wel gewoon gaan krijgen volgende week. En dat ze ook absoluut niet op hun beslissing tot uitstel willen terugkomen gezien de huidige omstandigheden. Zeker niet elk groot bedrijf is dus even "sympathiek" in deze dagen.
R2D2 schreef:Ik zou Singapore nu niet echt als goed voorbeeld willen nemen. Dat is een 100% politiestaat.
Die dingen lijken momenteel wel het meest effectief te zijn om het virus tegen te houden (time will tell natuurlijk). En met zo'n enorme bevolkingsdichtheid op zo'n kleine oppervlakte is politiestaat wellicht de enige methode om het iet of wat ordentelijk te houden. Maar ik ben er ook geen fan van (van Singapore zelf wel).
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

CCatalyst schreef: Die dingen lijken momenteel wel het meest effectief te zijn om het virus tegen te houden (time will tell natuurlijk). En met zo'n enorme bevolkingsdichtheid op zo'n kleine oppervlakte is politiestaat wellicht de enige methode om het iet of wat ordentelijk te houden. Maar ik ben er ook geen fan van (van Singapore zelf wel).
zij kunnen nu eenmaal maatregelen nemen die wij niet kunnen
ach en om een chinees in Italië aan te halen

die vind ons veel en veel te laks qua lockdown,
je mag dus aannemen dat wij onze piek later zullen eirieken als in China

en helemaal als laatste
ben ik de enige die geen hoge dunk van Van Ranst en onze specialisten heeft? we hebben een paar landen die ons voorgaan en op 1 of andere manier wekt men hier al sinds januari de indruk dat het virus zich in Belgie anders zal gedragen als in al die andere landen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:ben ik de enige die geen hoge dunk van Van Ranst en onze specialisten heeft? we hebben een paar landen die ons voorgaan en op 1 of andere manier wekt men hier al sinds januari de indruk dat het virus zich in Belgie anders zal gedragen als in al die andere landen.
Je bent niet de enige. Het is interessant om hem bezig te horen, maar elke 24u kraamt hij iets anders uit. Nu, ik vermoed toch wel dat het doelbewust is dat ze ons maar mondjesmaat het slechte nieuws brengen. Eergisteren zei hij in De Afspraak nog, als antwoord op de vraag hoe hij zich voelt als de bevolking hem een held vindt: "wanneer er een paar duizend doden gaan zijn, gaan ze dat liedje van Van Ranst niet meer spelen hoor".

Ik was vanmiddag nog aan het afgeven op Trump, die nu weer in het nieuws kwam met het afsnauwen van een journalist, dat hij nog niet zo lang geleden het gelijk de griep noemde en het miraculeus ging verdwijnen. Mijn vrouw zei daarop terecht dat 2 weken geleden Van Ranst even zeer zei dat je het kon vergelijken met de griep en dat de griep veel meer doden maakt. Nu moet niemand daar nog mee afkomen, en de dodentol van CoViD-19 zal een veelvoud zijn van dat van de jaarlijkse griepgolven.
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Kan iemand me dit uitleggen? In de statistieken van de standaard toont "Dagelijks aantal nieuwe bevestigde covid-19-besmettingen per regio" dat de besmettingen ongeveer gelijk lopen met de bevolkingshoeveelheid van de regios. Twee grafieken verderop "Aantal doden per regio" is er toch een heel zwaar overwicht van Wallonië en Brussel :???:
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”