Corona: reacties van de ISP's & verhoogd datagebruik

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

powaq schreef:Dus dat maakt toch totaal niet uit of dat nu via VPN passeert of niet? Met ander woorden: dat zorgt toch alleen maar voor een onnodige druk op de VPN infrastructuur die vermeden kan worden?
Inderdaad maar sommige bedrijven kiezen ervoor alles over de VPN te routen (vanwege security omdat ze dan ook al je verkeer kunnen monitoren/filteren)... die moet namelijk openstaan omdat je aan andere servers moet kunnen om je werk te doen.

Het selectief routen op VPN niveau zou dit probleem oplossen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ok de snelheid was deze voormiddag ook de helft trager dan normaal qua download op mijn Orange lijn, maar meer ook niet. Er kan altijd een probleem zijn in het netwerk, maar een gigantische panne lijkt me inderdaad ook wel overdreven.

Ik herinner me de 22u pannes nog enkele maanden geleden, dat was pas een algemeen probleem.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

DarkV schreef:Het selectief routen op VPN niveau zou dit probleem oplossen.
Zoals ik dus in mijn reactie ook al aangaf en toepas.
Feit blijft inderdaad dat als de videoconferencing on-premise is je dat extra verkeer er ook bij krijgt. Het maakt dan inderdaad niet uit of dat versleuteld is of niet, het moet door dezelfde pijp.
Onze (hoor)colleges gaan sinds maandag allemaal via Zoom en ik hoor daar op dit moment geen klagen van.
Computer(k)nul
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

phil48 schreef:De netwerken van Telenet raakten woensdag overbelast in heel Vlaanderen. Vooral in de stedelijke gebieden worden veel storingen gemeld op het internet- en telefoonverkeer van de telecomoperator.
Dus je betaalt de volle pot, inclusief de marketingafdeling die komt toeteren over "De Grote Netwerf", ze verlappen oude coax als "fiber", en dan kunnen ze het netwerk niet recht houden.
:eek:
Fentimento
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

*-*
Laatst gewijzigd door Fentimento 20 sep 2020, 14:01, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ik zie geen enkele indicatie dat ze het netwerk "niet recht kunnen houden". Ook hier weer de hele dag geen problemen gemerkt.

Ik zeg niet dat die andere verklaringen niet kloppen, maar ik vraag me of het niet gewoon zou kunnen dat ze een probleem hebben met gebrekkige hardware bij hen thuis.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Je kan je nu toch wel iets voorstellen bij de stervormige netwerksetup van Telenet? 1 overbelaste node zorgt dan toch niet automatisch voor overbelasting op een andere node?? Ik begrijp niet wat daar zo moeilijk aan is. Als het verkeer op de E19 stilstaat, staat het dan rond Berlijn ook stil?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

Vandaag met vpn verbinding overgeschakeld naar een andere regio(server) op vraag van IT dienst en dit draaide een ganse dag stabiel. 8 uur teams video meetings gedaan zonder probleem. Juist mijn telemeter gaat flink de hoogte in meer dan 2.5TB op enkele dagen.
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

TB? Lijkt me sterk puur aan video conferencing [emoji16] of je zit on 8k te streamen...

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

Begrijp het ook niet maar meestal heb ik dit nog niet op een maand en dit met een gamende tiener en iptv. Maar nu heb ik al dus 2.5TB en nog 23 dagen tot de volgende factuur. Heb wel een biz abbo.
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Stevig!

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Er zit toch iemand 8K pr0n binnen te halen, want van Skype en toestanden zal het niet zijn :).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

2.5 TB is toch echt niet van thuiswerken. Ik zou toch maar de tiener eens uithoren.
Ik werk 4d per week van thuis normaal en daar zit dagelijks uren WebEx bij, weliswaar met desktop share ipv video, en ik kom nog niet aan 40GB per dag.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Ik zie geen enkele indicatie dat ze het netwerk "niet recht kunnen houden". Ook hier weer de hele dag geen problemen gemerkt.
Telenet ontkent ook dat er problemen zijn... https://www.standaard.be/cnt/dmf20200318_04893697

We werken hier ook met twee vanuit thuis inclusief video conferencing maar als ik op de router ga kijken gebruik ik nog niets eens wat één Netflix stream zou gebruiken. De thuiswerkers zijn dus heus het probleem niet... als en als er al problemen zouden zijn dan zit de oorzaak vermoedelijk bij de kinderen (ik las hier elders iemand die 2.5 TB verbruikt op amper een week :roll: )
selder schreef:Je kan je nu toch wel iets voorstellen bij de stervormige netwerksetup van Telenet?
Het netwerk is geen pure ster maar bevat ook een aantal lussen.
profke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

De problemen zitten meestal aan de "andere kant".
Bedrijven die , terecht of onterecht laat ik in het midden, "alle" verkeer van een vpn-telewerker doorheen hun infra laten lopen.
Dat wil zeggen dat die telewerker, als hij surft, 3x over een internetaansluiting gaat:

1 -> laptop => Telenet/pxs => internet
2- > internet => provideraansluiting => Bedrijf=> VPN-concentrator
3 -> Vpnconcentrator => Firewall => provider aansluiting => Internet

(en terug)

puntjes 2 + 3 gaan meestal over dezelfde lijn, en die zit ontiegelijk snel vol.
op mijn werk draaien we nu in "burst mode" op 150-200% van contractuele capaciteit. Dan weet je dat linksom of rechtom er wel eens iets kan omvallen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Op de zeldzame CAD-tekenaar na, wat valt er te werken aan hoog debiet?
Ik ga er even vanuit dat er maar weinig mensen zijn die 4K streaming nodig hebben (op YouTube) op een VPN lijn?

Ik luister muziek, maar dat is op mijn privélijn, niet via de VPN.
De VPN is enkel voor Outlook, Skype, en de andere tools. Ik verzet geen GB's per dag daarmee (via VPN).
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

DarkV schreef:De thuiswerkers zijn dus heus het probleem niet... als en als er al problemen zouden zijn dan zit de oorzaak vermoedelijk bij de kinderen
Waarom leg je het probleem bij de klant en niet bij de provider?

Het probleem is toch dat de provider onbeperkt internet tegen 300 Mbps belooft en die specificaties vandaag aan slechts een minderheid van de klanten kan verzekeren.

De klant verwacht 300 Mbps en gaat vanzelfsprekend klagen als downloads tegen amper 30 Mbps binnenkomen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Iedere provider werkt met overbooking (ook in landen waar er geen limieten zijn)… of geloof je nu echt dat er voor iedere klant continue 24/24u 300 Mbps ter beschikking staat ?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Dus de provider(s) die daar het creatiefst mee om zijn gesprongen, hebben er ook als eerste last van zeker :).
Dus is het wel degelijk een provider probleem.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Update!!! Gezien telenet overbelast is op bepaalde tijdstippen, gelieve geen bestellingen te doen via mail. Deze komen dikwijls te laat binnen. Bel 051/3XXXXX

Dit zie ik dikwijls verschijnen op facebook van verschillende handelaars, bij bedrijven handerlaars die proximus hebben nauwelijks.
Zou hun netwerk het dan toch niet kunnen trekken ??? Of is dat dan een van de nadelen van coax teveel op een kabel
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
marzman
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Tomby schreef:2.5 TB is toch echt niet van thuiswerken. Ik zou toch maar de tiener eens uithoren.
Ik werk 4d per week van thuis normaal en daar zit dagelijks uren WebEx bij, weliswaar met desktop share ipv video, en ik kom nog niet aan 40GB per dag.
Met thuiswerken (hele dag voipgesprekken en webapplicaties, ook via een vpn) gebruik ik tussen de 1 en 2 GB op een dag. Dat kan zelfs met die 150GB van Basic Internet gemakkelijk. Heb je nog 3 of 4 GB per dag over voor prive.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Ik werkte altijd al 2 dagen/week van thuis, en dat verbruik valt hier ook erg mee. Alles gaat via Amazon Workspaces.
Het hogere verbruik nu komt volgens mij van de jeugd (en niet-jeugd) die allemaal thuis zijn en volle bak youtuben, netflixen, gamen, ....
Flying
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Een nuance: gamen verbruikt amper bandbreedte. Het downloaden van games verbruikt wel veel bandbreedte. Het gros van de jongeren houdt vast aan eenzelfde spelletje heeft dat spelletje al staan.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

marzman schreef: Met thuiswerken (hele dag voipgesprekken en webapplicaties, ook via een vpn) gebruik ik tussen de 1 en 2 GB op een dag. Dat kan zelfs met die 150GB van Basic Internet gemakkelijk. Heb je nog 3 of 4 GB per dag over voor prive.
Als callcenteragent;
Webbased applicatie en scripting en opvragen websites. Inhoudelijk en webmail, planningstool. En natuurlijk een voip-verbinding . En dat alles over de bedrijfs-VPN.

Dataverbruik is afhankelijk van het call-volume natuurlijk. Op rustige dag (komt tegenwoordig nog zeer zelden voor) een 700mb. Typisch is een 1,5gb per werkdag. Kan tegen of beetje over de 2gb gaan.

Ik gebruik geen videostreams voor mijn werk. Inkomende oproepen, call-backs, chat, e-mails. - Geen zaken die speciaal veel data verbruiken.

Natuurlijk, het ene werk is het andere niet. Ik kan mij goed inbeelden dat sommige werken, mensen in de media-sector of grafische-sector veel meer data moeten verstoken.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Vandaag een goeie 13500 thuiswerkers. En alles bolt ;)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

https://support.vikingco.com/hc/nl/arti ... ronacrisis

Vanaf 19/3 tot 5 april (middernacht, om precies te zijn) bellen alle Mobile Vikings gratis onbeperkt naar nationale nummers, vast én mobiel. Iedereen krijgt een extra onbeperkte belbundel: die zal ook zichtbaar zijn in de My Viking-app en in de account op de website.

Daarnaast verdubbelen we tot 5 april voor iedereen per telefoonnummer de bundel mobiele data, tot een maximum van 5 GB extra. Bijvoorbeeld: heb je vandaag een herlaadkaart met 2 GB, wordt dat 4 GB. Heb je een abonnement met 10 GB, krijg je er 5 GB bij.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

https://support.vikingco.com/hc/nl/arti ... ronacrisis

Vanaf 19/3 tot 5 april (middernacht, om precies te zijn) bellen alle Mobile Vikings gratis onbeperkt naar nationale nummers, vast én mobiel. Iedereen krijgt een extra onbeperkte belbundel: die zal ook zichtbaar zijn in de My Viking-app en in de account op de website.

Daarnaast verdubbelen we tot 5 april voor iedereen per telefoonnummer de bundel mobiele data, tot een maximum van 5 GB extra. Bijvoorbeeld: heb je vandaag een herlaadkaart met 2 GB, wordt dat 4 GB. Heb je een abonnement met 10 GB, krijg je er 5 GB bij.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Zal ik wel betalen voor unlimited!

(/typisch Belgische rant :P )
ooh. shiny.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

we gaan toch nie zitten neuten voor paar euro in deze tijden, waarin hulpverleners hun leven riskeren, overuren draaien en grootwarenhuizen overbelast worden. :-(
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Eerlijk: met deze bundel aanpassing ben je het meeste. Good job MV!
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Aangezien iedereen thuis moet blijven, wat ben je dan nog met "extra" mobiele data :)?
broke23
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 21 keer

Telenet heeft zonder boe of ba gewoon nummer +1 855 330 8653 geblacklist deze ochtend (multi factor authentication server van microsoft)

resultaat, vele klanten die niet meer op vpn konden authenticeren via 2 way authentication (oproep op gsm kwam niet door)

heel leuk en frustrerend :bang: klant per klant mogen omschakelen naar de ms authenticator app... en dan moet ge ze nog uitleggen wat juist te doen hé, en sommigen kennen dus niets van ne gsm :lol:

Niemand had hiervoor gebeld blijkbaar, effe heel men verhaal mogen doen

bleek dat ze 60k oproepen in eens in tijdspanne van 5-10 min binnenkregen die hun load serieus de hoogte in stuwde vermoed ik, en dan maar dat nummer geblacklist ...

afwachten of ze het terug activeren na mijn telefoontje (en ganse uitleg hoe dit juist in elkaar zat)
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ha tof. Zou verklaren waarom collega er problemen mee had.

philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

[Mod]

Gezien het groot aantal overlappende topics werden alles posts over de acties van de verschillende ISP's, en de invloed van thuiswerken op het datagebruik en het netwerk van de ISP's samengevoegd.

Hier en daar zal de draad wat verloren gegaan zijn, maar gezien de grote overlap vonden we het toch beter om alles in één topic te houden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

proximusboyke schreef:Update!!! Gezien telenet overbelast is op bepaalde tijdstippen, gelieve geen bestellingen te doen via mail. Deze komen dikwijls te laat binnen. Bel 051/3XXXXX
Lijkt me eerder een gevolg te zijn van graylisting oid. Ik zie echt niet in hoe een lightweight protocol als mail problemen zou hebben.
ddd schreef: Het hogere verbruik nu komt volgens mij van de jeugd (en niet-jeugd) die allemaal thuis zijn en volle bak youtuben, netflixen, gamen, ....
Ik heb ook zo'n vermoeden dat sommigen nogal vrij veel onnodig zitten te videoconferencen. En dan heb ik het vooral over mensen die nu hun eerste thuiswerkervaringen aan het opdoen zijn.
broke23 schreef:Telenet heeft zonder boe of ba gewoon nummer +1 855 330 8653 geblacklist deze ochtend (multi factor authentication server van microsoft)

resultaat, vele klanten die niet meer op vpn konden authenticeren via 2 way authentication (oproep op gsm kwam niet door)
Ja maar Microsoft gaat zeker ook niet vrijuit hoor en is geen voorbeeld in deze dagen. Azure heeft eveneens regelmatig problemen, zeker als de VS online komt om te telewerken, terwijl concurrent AWS het allemaal vlot trekt. En wie moet er nu bellen naar een telefoonnummer voor 2FA, daar zijn toch veel betere oplossingen voor.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Abo: Internet Start.
B-Box eventjes uitgeschakeld, paar minuutjes gewacht.
En het resultaat mag er zijn: download 60 Mbps, upload 20 Mbps!
Dit tezamen met de 3TB die Proximus op dit ogenblik (wegens coronavirus) geeft is een GIGANTISCHE stap voorwaarts!
Proficiat Proximus!
Houden zo! :thumbs:
20200319_Px_Start_OVH.png
20200319_Px_Start_B-BOX.png
dejean
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

Afbeelding

inderdaad, met een 60/4 (20) start abonnement, voorlopig geen reden om naar edpnet over te schakelen

en we worden echt verwend
5,85 TB.PNG
Laatst gewijzigd door dejean 19 maa 2020, 20:24, in totaal 1 gewijzigd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Tijd voor Edpnet om de VDSL XS (20 Mbps download , slechts 2 Mbps upload) aan te passen? Niet?
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

CCatalyst schreef:Ik heb ook zo'n vermoeden dat sommigen nogal vrij veel onnodig zitten te videoconferencen.
100% mee eens. Ik heb de indruk dat sommigen denken dat ze de kantooromgeving digitaal moeten nabootsen. Hier word ook de dag gestart met een videoconferentie met het hele team terwijl
  1. ik het gros van de zaken die besproken worden overbodig vind (voor mij toch).
  2. enkel audio ook meer dan voldoende zou zijn..
Laatst gewijzigd door MaT 20 maa 2020, 09:33, in totaal 2 gewijzigd.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Telecomoperatoren mogen maatregelen nemen om overbelasting tegen te gaan, maar toch is er momenteel nog voldoende marge op de netwerken van de Belgische operatoren:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/te ... ~a6d03f5c/

Het is ook een soort flatten the curve, gezien het surfen nu meer verspreid over de dag gebeurt nu iedereen thuis zit.

[Mod] verplaatst naar Corona/ISP topic
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”