Telenet stopt met ondersteuning oude decoders

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

krisken schreef: En dan lees ik dat de toestellen verouderd zijn omdat er nog FastEthernet poortjes opzeitten, ipv GigE. En wat dan nog? 't Is niet dat dat toestel een Gbit interface nodig heeft? Zelfs een 10Mbit poortje zou prima volstaan!
Let op met cherry-picking, FE was een voorbeeld in een langere rij. Dat gezegd zijnde, FE en GigE componenten kosten vandaag de dag quasi eventueel en verbruiken quasi evenveel, dus reden om nog FE te gebruiken is er bijna niet meer, tenzij een vorm van nickel-and-diming besparing.

Bovendien kan FE niet met alles verbinden, je zal maar een switch hebben met alle ethernetpoorten bezet, en je wenst de Digicorder met een RJ45 SFP transceiver in een SFP poort te pluggen. Veel kans dat dat niet gaat lukken als die geen GigE kan negotieren :-) - ik spreek uit ervaring. Eenmaal je doorhebt waarom het niet lukt is het natuurlijk niet onoverkomelijk, je wisselt een kabel om, tenzij de rest van je interfaces ook FE zijn.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Hier staan nog 2 gekochte "oude decoders". Na respectievelijk 7 en 8 jaar hebben we ze vervangen. Beter nog even gewacht dus.
Al moet ik wel zeggen dat we op die manier toch al een dikke 1000 euro huur hebben uitgespaard op die periode.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Krisken heeft zeker een punt. De soms korte beschikbaarheid van de programma's is een nadeel. Soms moet je de aflevering op 1 week tijd gezien hebben. Dat is momenteel enkel zo voor vtmgo dingen. Ik denk aan Alloo bij de... Afleveringen ofzo. Maar het nadeel is zeer beperkt. ook goeie series blijven er vaak staan.

Op vier vind ik bv nog alle reeksen van the sky is the limit terug of Stukken van Mensen of zelfs De Mol.

Op VrtNU zie ik nog heel veel vervlogen series beschikbaar. Ook de recentste serie Over Water blijft gewoon staan na elke nieuwe.

Op npo in Nederland worden oude series zelfs makkelijker bereikbaar. Soms durven ze daar voor de meest recente aflevering een plus abo vragen. De Nederlandse programmakwaliteit en het perfecte taalgebruik van de presentatoren is ook een zaligheid die ik pas opnieuw ontdekt heb nadat telenet en proximus Tv hier de deur zijn uitgezet. Wat een verademing.

Ik heb mijn decoder werkelijk nog geen seconde gemist. En vroeger had ik ook wel eens een gemiste opname ofzo op die telenet digicorder door een technische fout.

Dan zwijgen we nog over de eenvoud van bediening met slechts 1 app of afstandsbediening van de smart TV met Android 9. Wie een smartphone kan gebruiken met Apps, kan ook zo smart TV kijken via apps.

Er is vandaag voor mij als exclusief on demand kijker geen enkele goeie reden meer om TV te kijken via die decoders van Telenet of proximus.

De enige manier waarop deze monopolistische bedrijven zich kunnen redden is door de vlaminckjes te beperken tot een bepaald volume per maand voor internet, want dat onbeperkt heb je wel nodig. Tja, helaas zijn de zenders slim geweest met hun eigen Apps en website en hebben ze de tv distributeurs steeds minder nodig.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

Mijn post over de poging tot gebruik van de DB-AD200 en DC-AD2000 voor het bekijken van het compact signaal heeft (helaas) een toevoeging nodig.

Gisteren had ik getest op de DB-AD200 met een vervallen smartcard die zijn nieuwe sleutels nog moest krijgen. Op dat moment had ik beeld bij de 23 tv-zenders met een pop-up dat de smartcard geheractiveerd moest worden. Vanmorgen was de kaart weer actief, maar gingen de meeste zenders van het compact signaal daarmee op zwart, met de melding "Je kan deze zender niet meer ontvangen. Gelieve na te kijken of de connectie met de modem niet werd verbroken."
Na een fabrieksreset van deze digibox heb ik de standaard zenderlijst van +80 zenders eens doorlopen en ook hier staan reeds diverse zenders (TV Plus, Stingray Classica, Eclips TV, vlaamsparlement.tv,...) 'op zwart'. Deze situatie is dezelfde alsof je vroeger een extra zenderpakket had, maar je decoder niet interactief was. Enkele dagen na het ontkoppelen van de netwerkverbinding verloor je dan deze zenders, het speelde geen rol of deze zenders te decoderen waren. Misschien wordt met deze actie een 'uitdoofscenario' gecreëerd voor het basispakket op deze decoders.

Lang verhaal kort, bijna heel het aanbod van het compact signaal is bij deze boxen behandeld als een betaalzender, ondanks deze signalen echt FTA (FTC) zijn. In de praktrijk heb je enkel beeld zonder melding op de zenders één, Canvas, Ketnet, Vitaya, Comedy Central en NPO 1,2 en 3.
Het gratis radioaanbod is wel te beluisteren in combinatie met de modem-melding.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

en als je die smartcard er uithaalt?
heb je toch niet nodig voor FTA kanalen...
Amazor
Pro Member
Pro Member

Constante pop-up met melding dat er geen smartcard aanwezig is... (Los van de modemmelding op een groot aantal zenders, zie hierboven).
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Dit topic nog effe oprakelen... Ik gooi deze vraag in het midden.

Als ik het goed begrijp kan men een nieuwe digibox of digicorder enkele maanden gratis huren en daarna de normale huur betalen.
Of je kan een digibox of digicorder kopen met een korting van 15 resp. 35 euro korting.
Voor zover klopt het wel denk ik.
Ondertussen is men volop bezig met het implementeren van de nieuwe TV-box (cloud systeem voor opname) die je niet meer kan kopen, enkel nog huren.

Hoe lang zouden ze de oude digicorder in combinatie met extra digicorders of digiboxen voor bijkomende TV's nog supporteren?
Ik stel deze vraag omdat Telenet in hun voorwaarden suggereert dat ze de aangekochte digibox of digicorder tot 5 jaar blijven supporteren.
Dus als ik nu mijn te oude aangekochte digicorder omruil voor een nieuwe aangekochte digibox, zou het mogelijk moeten zijn om deze nog 5 jaar te blijven gebruiken? Ja toch?
Amazor
Pro Member
Pro Member

De klassieke Digibox en Digicorder zullen nog wel even meegaan hoor, deze zijn dan ook niet echt vervangen voor de TV-box, maar het zijn 2 aparte producten. Bij de laatste is ook Telenet Internet verplicht en dat alleen al zou een struikelblok zijn om de oudere decoders van de markt te halen.

En financieel gezien is je vraag geen risico hé, als je morgen een Digibox koopt aan €84, win je er binnen de 2 jaar al aan door niet te huren.
Ter zijde, door het Corona-virus is de TV-box ondertussen zelfs slecht leverbaar geworden en zijn de voorwaarden gewijzigd om er een te bemachtigen. Hij is momenteel alleen te verkrijgen als nieuwe klant, dus zo snel zal het allemaal niet gaan.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Zo zie je maar dat globalisering zelfs voor Liberty Global averechts kan werken :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Eigenlijk vind ik op hun site nergens terug dat je nog een digicorder of digibox kunt kopen en voor hoeveel (zonder deze korting).
Amazor
Pro Member
Pro Member

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Update: door corona worden de cutoffs van de oude decoders uitgesteld tot minstens 28 april.
matb
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Door deze situatie heb ik mijn grootmoeder laten switchen naar "TV met een kaartje".
Nu zie ik dat Telenet terug een activatiekost vraagt, hoewel ze reeds digitale televisie van Telenet had.

Kan ik deze kost betwisten?

mvg, matb
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ja, betwisten. Ze proberen gewoon. Ik had net het zelfde toen ik een kaartje kocht.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Heb je al internet, telefonie of digitale tv van Telenet? Dan betaal je geen activeringskosten meer, ook al neem je bv. een extra product, verander je van product of verhuis je.

bron: https://www2.telenet.be/nl/tarieven/tv/
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”