Corona: Lockdown en de werkgever/werknemer
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Hoe lossen mensen dat hier op? Wanneer kan je technisch werkloos zijn? Zijn er andere stelsels? Kan een werkgever je verplichten verlof (gewoon of onbetaald) te nemen? Kan een werkgever je verplichten (thuis) te werken als hij weet dat dat praktisch niet haalbaar is (bv. jonge kinderen in huis)?
- guntherstassen
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 27 keer
- Contacteer:
er is nu een extra nieuwsuitzending op de VRT.. Daar gaan ze nu op verder in op uw vragen.
Wat je kan doen, dokter gaan en ziekeverlof aanvragen.. Tijdens uw ziekte kan men u niet technisch werkloos maken.
Wat je kan doen, dokter gaan en ziekeverlof aanvragen.. Tijdens uw ziekte kan men u niet technisch werkloos maken.
- TheCeet
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 50 keer
Nog eentje om erbij te gooien:
We hadden rondreis gepland in USA hele maand april. Gaat dus niet meer door.
Vriendin mag haar verlof niet intrekken van haar werkgever, idem voor alle werknemers van het bedrijf. Werd gisteren gecommuniceerd van HR uit.
Kan/mag dit zomaar?
We hadden rondreis gepland in USA hele maand april. Gaat dus niet meer door.
Vriendin mag haar verlof niet intrekken van haar werkgever, idem voor alle werknemers van het bedrijf. Werd gisteren gecommuniceerd van HR uit.
Kan/mag dit zomaar?
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
ISP: Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
@TheCeet: ja, dat kan zomaar.
Anders gaat nu iedereen zijn/haar verlof intrekken, en zal iedereen op het einde van het jaar in verlof moeten gaan omdat het verlof op moet.
Al zijn er ook bedrijven die nog flexibel zijn: mits voorlegging van annuleringsattest wordt het verlof bij ons ingetrokken; maar dat is dus een gunst van de werkgever.
Anders gaat nu iedereen zijn/haar verlof intrekken, en zal iedereen op het einde van het jaar in verlof moeten gaan omdat het verlof op moet.
Al zijn er ook bedrijven die nog flexibel zijn: mits voorlegging van annuleringsattest wordt het verlof bij ons ingetrokken; maar dat is dus een gunst van de werkgever.
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Ik denk het wel ja, als zij je niet kunnen aanbieden om op een correcte manier op kantoor te werken. Dan is het ofwel thuiswerken ofwel sluiten...NuKeM schreef:Kan een werkgever je verplichten (thuis) te werken als hij weet dat dat praktisch niet haalbaar is (bv. jonge kinderen in huis)?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Staat niet in mijn 'Arbeidsovereenkomstengids'. Verwijst door naar de 'gecoördineerde wetten inzake de jaarlijkse vakantie en de uitvoeringsbesluiten ervan'. - Denk dat het mag. Er is een afspraak gemaakt tussen u en de werkgever om dan vakantie te nemen. Dit is het uitvoeren van die afspraak. Dat is nog iets anders dan u eenzijdig verplichten vakantie op nemen.TheCeet schreef: Kan/mag dit zomaar?
Indien van toepassing; contacteer de leden van de syndicale delegatie in uw bedrijf of bij gebrek daarvan uw dienstencentrum van uw vakbond, voor zover u lid bent.
In het algemeen is de FOD arbeid de bevoegde dienst;
FOD - Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg
Telefoon: 02 233 41 11
Fax: 02 233 44 88
E-mail(s): [email protected]
Website(s): http://www.werk.belgie.be
Vrees dat het daar druk zal zijn.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Wij zien ook een vakantie in het water vallen.
Wat technische werkloosheid betreft: bij mijn vrouw wordt het systeem van technische werkloosheid ingevoerd, maar dat kan niet per halve dag. Hierdoor dringen verschuivingen in het werkrooster zich op. Haar werkgever stuurt aan om te blijven werken, ook al komt ze bij mensen in risicogroepen en bij mensen waar ze liever niet meer zou gaan...
Lees je even bij op https://www.hetacv.be/actualiteit/campa ... ctornieuws.
Wat technische werkloosheid betreft: bij mijn vrouw wordt het systeem van technische werkloosheid ingevoerd, maar dat kan niet per halve dag. Hierdoor dringen verschuivingen in het werkrooster zich op. Haar werkgever stuurt aan om te blijven werken, ook al komt ze bij mensen in risicogroepen en bij mensen waar ze liever niet meer zou gaan...
Lees je even bij op https://www.hetacv.be/actualiteit/campa ... ctornieuws.
Computer(k)nul
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Welk werk doe je dan als het praktisch niet haalbaar is met jonge kinderen in huis ?NuKeM schreef:Hoe lossen mensen dat hier op? Wanneer kan je technisch werkloos zijn? Zijn er andere stelsels? Kan een werkgever je verplichten verlof (gewoon of onbetaald) te nemen? Kan een werkgever je verplichten (thuis) te werken als hij weet dat dat praktisch niet haalbaar is (bv. jonge kinderen in huis)?
En waar blijf je met die kinderen als je toch zou gaan werken ?
Kan je ze daar dan ook niet naartoe doen terwijl je thuiswerkt ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Nee, maar ik vrees dat er veel druk zal gezet worden op de werknemers... dat of je job?NuKeM schreef:Kan een werkgever je verplichten verlof (gewoon of onbetaald) te nemen?
Overuren of recuperatie zou men je wel kunnen verplichten naar het schijnt.
- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
Voor mij concreet moeten mijn vrouw en ik thuiswerken. De kinderen kunnen in principe naar de opvang, maar dat vinden we gezien de situatie onverantwoord.
Ik moet me voor mijn werk vooral kunnen concentreren en mijn vrouw ook, maar die belt net wat meer.
Bv. als de kinderen weten dat ik er ben staan ze te roepen en wenen aan de deur tot ik open doe om dan al mijn aandacht op te eisen. Ik ben nu in de (koude buiten) garage gaan zitten, maar ook dat helpt niet Daarnaast vragen/eisen de kinderen continue aandacht en moet je er ook mee bezig zijn want zelf spelen voor lange tijd zit er nog niet echt in. Dat botst allemaal met het thuiswerk en dan heb ik het nog niet over het huishouden.
Persoonlijk vind ik het spijtig dat mensen zoals wij (ook slachtoffers in deze periode) in deze onmogelijke situatie gedwongen worden. Het zou me bv. niet verbazen dat het aantal burn-outs en familiale drama’s in deze periode serieus gaat pieken.
Het zou bv. fijn zijn als wij ons ouderschapsverlof versneld zouden kunnen opnemen. Mijn verlof heb ik later dit jaar nog nodig (ook voor opvang van de kinderen, niet om aan het stand te gaan liggen dus). Verlof zonder wedde is ook spijtig, wetende dat anderen technische werkloosheid genieten en wij ook nog eens onze crèche moeten doorbetalen terwijl het kind niet gaat.
Nu, ik wil hier zeker niet het grote slachtoffer uithangen (iedereen heeft wel zijn problemen nu), maar er moet ingezien worden (vooral door overheid en werkgevers) dat onze situatie best wel vervelend is.
Ik moet me voor mijn werk vooral kunnen concentreren en mijn vrouw ook, maar die belt net wat meer.
Bv. als de kinderen weten dat ik er ben staan ze te roepen en wenen aan de deur tot ik open doe om dan al mijn aandacht op te eisen. Ik ben nu in de (koude buiten) garage gaan zitten, maar ook dat helpt niet Daarnaast vragen/eisen de kinderen continue aandacht en moet je er ook mee bezig zijn want zelf spelen voor lange tijd zit er nog niet echt in. Dat botst allemaal met het thuiswerk en dan heb ik het nog niet over het huishouden.
Persoonlijk vind ik het spijtig dat mensen zoals wij (ook slachtoffers in deze periode) in deze onmogelijke situatie gedwongen worden. Het zou me bv. niet verbazen dat het aantal burn-outs en familiale drama’s in deze periode serieus gaat pieken.
Het zou bv. fijn zijn als wij ons ouderschapsverlof versneld zouden kunnen opnemen. Mijn verlof heb ik later dit jaar nog nodig (ook voor opvang van de kinderen, niet om aan het stand te gaan liggen dus). Verlof zonder wedde is ook spijtig, wetende dat anderen technische werkloosheid genieten en wij ook nog eens onze crèche moeten doorbetalen terwijl het kind niet gaat.
Nu, ik wil hier zeker niet het grote slachtoffer uithangen (iedereen heeft wel zijn problemen nu), maar er moet ingezien worden (vooral door overheid en werkgevers) dat onze situatie best wel vervelend is.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Cru gesteld wil je dus thuis zitten op kosten van de gemeenschap (technisch werkloos) omdat je je kinderen niet in de hand hebt ?
Waarom jij wel en iemand die ze wel in de hand heeft, of ze niet heeft, niet ?
Allez, ik wil het maar in proportie zien he ?
J.
Waarom jij wel en iemand die ze wel in de hand heeft, of ze niet heeft, niet ?
Allez, ik wil het maar in proportie zien he ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Als kind van 2 zelfstandigen moest ik van heel jongsaf aan talloze uren alleen en in stilte doorbrengen en dat werd zeker "enforced," maar soit, situaties vergelijken heeft geen zin, en bovendien was er ook wel geregeld opvang voorzien want van omstandigheden als coronavirus was er toen natuurlijk geen sprake.
Deze tijden vereisen creatieve oplossingen. Is er geen studente in de familie die enkele uren kan komen? Eventueel iemand in de buurt die wil inspringen? TV/gaming consoles zijn zeker niet altijd de beste oplossing maar kunnen wel even voor wat afleiding zorgen.
Deze tijden vereisen creatieve oplossingen. Is er geen studente in de familie die enkele uren kan komen? Eventueel iemand in de buurt die wil inspringen? TV/gaming consoles zijn zeker niet altijd de beste oplossing maar kunnen wel even voor wat afleiding zorgen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 maa 2020, 14:18, in totaal 1 gewijzigd.
- devilkin
- Elite Poster
- Contacteer:
Dan ga je weer in tegen de richtlijnen.
-
- Elite Poster
Valt m.i. onder "hulp bieden aan kwetsbare personen". Voor jongeren is het risico ook bijzonder laag. Ik zeg niet dat je oma/opa moet laten komen, doe dat vooral niet.devilkin schreef:Dan ga je weer in tegen de richtlijnen.
- devilkin
- Elite Poster
- Contacteer:
Let's agree to disagree
Het is niet omdat jongeren niet (zwaar) ziek worden dat ze het niet binnenbrengen en dan jou/jouw partner ziek maken.
Het is niet omdat jongeren niet (zwaar) ziek worden dat ze het niet binnenbrengen en dan jou/jouw partner ziek maken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Onze dienst op het werk gaat verplicht thuiswerken. Vandaag laptop afgehaald die straks mee de trein op gaat. En morgen vanaf thuis werken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 22 keer
Bij ons op het werk moet je eerst adv en overuren opnemen voor je mag thuiswerken. Bovendien moet je oplijsten wat je zal doen. Voor vandaag moesten we het ook aanvragen. Job is alleszins minder essentieel voor onze onderneming. Dit is voor werknemers categorie a
Categorie b moeten geen verlof oppakken, niets verantwoorden, moest niets aanvragen. etc. Mogen zonder tralala "thuiswerken".
Kan dat zomaar?
Categorie b moeten geen verlof oppakken, niets verantwoorden, moest niets aanvragen. etc. Mogen zonder tralala "thuiswerken".
Kan dat zomaar?
-
- Elite Poster
Idd. Dan maar TV en de gaming console en voldoende krediet in de PlayStation Store voor nieuwe games.devilkin schreef: Het is niet omdat jongeren niet (zwaar) ziek worden dat ze het niet binnenbrengen en dan jou/jouw partner ziek maken.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Ik zit in exact dezelfde situatie Nukem.
We (mijn vrouw en ik) hebben geprobeerd om in shiften te werken (tussen 6 uur en 22 uur -dat zijn de glijdende uren waartussen we mogen werken-).
Maar het werkt gewoon niet. De kinderen eisen teveel aandacht op. Daarbovenop komt nog eens dat de oudste (7) ook nog werkjes van 't school heeft meegekregen en die kan dat echt nog niet zelfstandig allemaal afwerken en je wil ook niet dat ze een leerachterstand oplopen.
De jongste (2) heeft dan nog geen werkjes, maar die kan dan weer zo lang alleen niet zitten...
Mijn vrouw gaat dan ook proberen om onbetaald verlof te nemen voor de komende 2 weken (en ik de 2 weken erna).
Spijtig, maar ja, het lukt anders gewoon niet.
Gewoon verlof hebben we nodig om de schoolvakantie in de zomer te overbruggen...
We (mijn vrouw en ik) hebben geprobeerd om in shiften te werken (tussen 6 uur en 22 uur -dat zijn de glijdende uren waartussen we mogen werken-).
Maar het werkt gewoon niet. De kinderen eisen teveel aandacht op. Daarbovenop komt nog eens dat de oudste (7) ook nog werkjes van 't school heeft meegekregen en die kan dat echt nog niet zelfstandig allemaal afwerken en je wil ook niet dat ze een leerachterstand oplopen.
De jongste (2) heeft dan nog geen werkjes, maar die kan dan weer zo lang alleen niet zitten...
Mijn vrouw gaat dan ook proberen om onbetaald verlof te nemen voor de komende 2 weken (en ik de 2 weken erna).
Spijtig, maar ja, het lukt anders gewoon niet.
Gewoon verlof hebben we nodig om de schoolvakantie in de zomer te overbruggen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Ik treed de mening bij dat de maatschappij niet moet opdraaien omdat je je kinderen niet onder controle hebt. Je kan je kinderen perfect opvoeden zodat ze zich zelfstandig kunnen bezig houden zonder hun omgeving lastig te vallen. Ik zie inderdaad veel ouders die slaaf zijn van hun prinsjes en prinsesjes en die ze helemaal niet onder controle hebben.
-
- Elite Poster
Ja, maar op een week tijd ga je dit niet kunnen bereiken, laat staan veranderen (wat nog veel moeilijker is). Zoiets is het resultaat van wekenlange discipline, van begins af aan erin gedramd. Wie dat gedaan heeft zal daar idd nu de vruchten van plukken. Velen - in het bijzonder zelfstandigen - hebben geen keus gehad dan dat te doen, zeker als ze in het weekend werken of tijdens avonduren.R2D2 schreef:Ik treed de mening bij dat de maatschappij niet moet opdraaien omdat je je kinderen niet onder controle hebt. Je kan je kinderen perfect opvoeden zodat ze zich zelfstandig kunnen bezig houden zonder hun omgeving lastig te vallen.
Ik ga akkoord met uw mening, maar het is geen constructieve oplossing voor de acute problematiek waar sommige ouders nu mee zitten.
-
- ISP Staff
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 66 keer
Hier ook hetzelfde probleem met een pleegkindje van 6 jaar die alle aandacht opeist. Zij heeft een vorm van ADHD en kan met momenten zeer druk zijn. Maar we trekken onze plan door haar zoveel mogelijk bezig te houden. Ipad, tv, puzzels, trampoline enz.
Ik vind dat het gezin voorrang moet krijgen. Het werk mag eventjes wachten.
Ik vind dat het gezin voorrang moet krijgen. Het werk mag eventjes wachten.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
De geboden oplossing is opvang in de school maar ik begrijp dat dat niet de eerste keuze is... dat mag het ook niet zijn.
Alleen als het echt niet anders kan, en misschien is dat hier dan wel zo.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je echt elke minuut van 8 uur per dag moet bezig zijn met het werk en dat een werkgever niet een beetje coulant is in deze omstandigheden. Is het dan geen kwestie van balans vinden tussen werk en met uw kinderen bezig zijn ?
Zoals ik al zei, ik probeer het in perspectief te zien.
J.
Alleen als het echt niet anders kan, en misschien is dat hier dan wel zo.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je echt elke minuut van 8 uur per dag moet bezig zijn met het werk en dat een werkgever niet een beetje coulant is in deze omstandigheden. Is het dan geen kwestie van balans vinden tussen werk en met uw kinderen bezig zijn ?
Zoals ik al zei, ik probeer het in perspectief te zien.
J.
- devilkin
- Elite Poster
- Contacteer:
Het gaat misschien ook een goede les zijn voor sommige kinderen/ouders om meer zelfstandig te worden in deze tijd?
- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
Mijn kinderen zijn 2 en 3,5 jaar oud. Wij gaan voor een moderne milde opvoeding omdat we denken (hopen) daar op termijn mee te winnen (we laten een kind een kind zijn en willen het niet breken om onze pre-kids levensstijl aan te kunnen houden... dat vind ik dan weer egoïstisch, maar dat is een andere discussie). Naast opvoeding hangt het grootste deel af van het karakter van het kind vind ik. Wij hebben twee sterke temperamentvolle karakters van kinderen, die zet je niet gewoon even aan de kant.
Ja, wij hebben voor kinderen gekozen en betalen daar in het normale leven (met plezier) al een behoorlijke prijs voor. Nu worden we door deze ongewone situatie tot keuzes gedwongen die eigenlijk niet zouden moeten in een moderne sociale maatschappij. Heel wat mensen worden (terecht) geholpen, waarom wij niet...
Ja, wij hebben voor kinderen gekozen en betalen daar in het normale leven (met plezier) al een behoorlijke prijs voor. Nu worden we door deze ongewone situatie tot keuzes gedwongen die eigenlijk niet zouden moeten in een moderne sociale maatschappij. Heel wat mensen worden (terecht) geholpen, waarom wij niet...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Reality check:
Creches zijn open, scholen vangen op.
Of zie ik het verkeerd ?
J.
Creches zijn open, scholen vangen op.
Of zie ik het verkeerd ?
J.
- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
Persoonlijk vind ik het onverantwoord je kinderen nu naar een opvang te sturen, te veel risico, aan die loterij met levens wil ik niet meedoen.
Ik blijf dat trouwens een slechte beslissing vinden om die opvang open te laten voor iedereen die vindt dat hij dat nodig heeft, maar ja.
Ik blijf dat trouwens een slechte beslissing vinden om die opvang open te laten voor iedereen die vindt dat hij dat nodig heeft, maar ja.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 100 keer
hier ook een kind van 3 jaar.
Moeten beide verplicht van thuis uit werken.
Ik moet zeggen dat dat redelijk meevalt.
In de voormiddag speelt hij grotendeels alleen, loopt wel door het huis, speelt met het nodige lawaai, .......
Na het middageten slaapt hij 2u, en dan is het bijna 16u.
's morgen gaat een van ons beide ook een tijdje met hem naar buiten. Hij speelt dan buiten terwijl ik op het terras verder doe, met of zonder verwarmingschampinon aan
Het is een uitzonderlijke situatie waarin iedereen, ook de baas wel wat begrip voor kan opbrengen.
Ik vermoed dat het niet zo heel erg is, dat je prestatieniveau ietsje lager ligt dan normaal.
Moeten beide verplicht van thuis uit werken.
Ik moet zeggen dat dat redelijk meevalt.
In de voormiddag speelt hij grotendeels alleen, loopt wel door het huis, speelt met het nodige lawaai, .......
Na het middageten slaapt hij 2u, en dan is het bijna 16u.
's morgen gaat een van ons beide ook een tijdje met hem naar buiten. Hij speelt dan buiten terwijl ik op het terras verder doe, met of zonder verwarmingschampinon aan
Het is een uitzonderlijke situatie waarin iedereen, ook de baas wel wat begrip voor kan opbrengen.
Ik vermoed dat het niet zo heel erg is, dat je prestatieniveau ietsje lager ligt dan normaal.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 14 keer
Hier ook met 2 telewerken + dochter van 6 jaar. Valt redelijk mee tot nu toe. Vanmorgen efkes samen wat kleurplaten zitten zoeken om af te drukken, is bijna heel de voormiddag zitten kleuren. Deze namiddag efkes alleen buiten gespeeld maar nu eigenlijk al beetje te lang voor TV. Sebiet neem ik efkes langere pauze en gaan we wandelen.
Als het te erg wordt ben ik van plan samen eens wat kasten opruimen, ze zal zeker dingen herontdekken en weer eventjes daar mee bezig zijn!
Als het te erg wordt ben ik van plan samen eens wat kasten opruimen, ze zal zeker dingen herontdekken en weer eventjes daar mee bezig zijn!
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Je kan je kinderen perfect naar het school en de opvang sturen. Dat je hierdoor iemand besmet is idd mogelijk en daar hebben veel schrik van. Terecht, maar onvermijdelijk. Als je het nu niet krijgt, dan krijg je het wel later als de maatregelen versoepelen. Ikzelf ben liever 2 weken goed ziek, dan dat ik mij in allerlei bochten moet wringen om het werk gedaan te krijgen. Ik ga het nu niet opzoeken en hou me aan de richtlijnen, zo ook dat de crèche en de school er is voor opvang.
Tussen de lijnen door mag je je hieraan verwachten en is het net de bedoeling dat je de grootste groep met risicopersonen vermijd. Het zal dus niet gedaan zijn na twee weken, maar het zal eerder 2 maand duren.
Bedoeling van de curve af te platten is net bedoeld om de meest kwetsbare mensen niet tegelijk in het ziekenhuis op te nemen. In Nederland en Engeland heb je deze maatregelen niet en gaan ze op een bepaald moment veel mensen moeten opnemen en begraven.
Tussen de lijnen door mag je je hieraan verwachten en is het net de bedoeling dat je de grootste groep met risicopersonen vermijd. Het zal dus niet gedaan zijn na twee weken, maar het zal eerder 2 maand duren.
Bedoeling van de curve af te platten is net bedoeld om de meest kwetsbare mensen niet tegelijk in het ziekenhuis op te nemen. In Nederland en Engeland heb je deze maatregelen niet en gaan ze op een bepaald moment veel mensen moeten opnemen en begraven.
-
- Elite Poster
Beter dan dit zou ik het niet kunnen zeggen.technieker schreef: Ik vind dat het gezin voorrang moet krijgen. Het werk mag eventjes wachten.
En uiteindelijk zal er altijd wel een oplossing gevonden worden, zeker mocht deze situatie nog even aanslepen. Creativiteit met de vele goede voorstellen in deze thread.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik zie op internet mensen die rode fietslampjes op hun bureaudeur hangen, als een soort "on air - do not disturb" waarschuwing.
Mss een ideetje?
Nu, klagen over opvoeding helpt niet.
Als je je kinderen losser wil opvoeden mag dat gerust, en deze situatie is onvoorzien en je kan niet verwachten dat alle jonge kinderen opgevoed zijn om hiermee direct om te kunnen.
Qua verlof: een werkgever kan in geen geval verlof/recup verplichten.
Thuiswerk daarentegen moeten ze verplicht toelaten iirc, het moet zelfs de norm worden.
Ik betwijfel dat recup opeisen alvorens thuiswerk toe te laten wettig is.
Verlof dat je al gereserveerd hebt en nu terug wil... geen idee.
Mss een ideetje?
Nu, klagen over opvoeding helpt niet.
Als je je kinderen losser wil opvoeden mag dat gerust, en deze situatie is onvoorzien en je kan niet verwachten dat alle jonge kinderen opgevoed zijn om hiermee direct om te kunnen.
Qua verlof: een werkgever kan in geen geval verlof/recup verplichten.
Thuiswerk daarentegen moeten ze verplicht toelaten iirc, het moet zelfs de norm worden.
Ik betwijfel dat recup opeisen alvorens thuiswerk toe te laten wettig is.
Verlof dat je al gereserveerd hebt en nu terug wil... geen idee.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Een werkgever kan heus wel verlof opleggen: via CAO en dus met goedkeuring van de vakbonden.
Voor kleine bedrijven zonder vakbond: geen idee.
Heel de bouwsector legt verlof op (tijdens het bouwverlof).
In dit geval: flexibiliteit werkt in 2 richtingen, zoals altijd.
Als uw baas nu het onderste uit de kan wil, kan hij van hetzelfde laken een broek krijgen. En dat geldt net zo goed voor werknemers die nu denken te mogen freewheelen.
Als uw baas nu het onderste uit de kan wil, kan hij van hetzelfde laken een broek krijgen. En dat geldt net zo goed voor werknemers die nu denken te mogen freewheelen.
- bke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 6 keer
Ik wil ook graag even beroep doen op jullie mening...
Ik ben installateur en technieker in de sector "waterbehandeling". Ik plaats, herstel en onderhoud voornamelijk waterontharders bij mensen thuis. Thuiswerk is uitgesloten en hoewel dit geen levensnoodzakelijk werk is, het is geen winkel, dus ik moet werken.
Nu kom ik dus ook bij kwetsbare mensen. Ik heb daarnet naar een klant gebeld om te vragen of het goed is dat ik gezien de situatie langs ga voor de installatie van hun toestel morgen. Ze hebben er geen problemen mee en ze zullen afstand houden, maar die mensen zijn wel 80 jaar... Ze mogen geen contact hebben met kinderen en kleinkinderen maar ik mag wel gaan. Niet alle klanten zijn 80 jaar, maar ze zijn wel allemaal even vatbaar voor het Coronavirus dat ik potentieel en zonder het te weten kan meebrengen.
Ik ben langs de ene kant blij dat ik mijn werk kan en mag doen en "mijn steentje bijdragen" aan de economie en het bedrijf waar ik werk, maar ethisch gezien vind ik het niet altijd correct dat wij dit soort werk wel mogen blijven doen...
Ik heb voor mezelf besloten om voorzichtig te zijn, te vragen de werkbon af te tekenen met hun eigen stylo en zal meer mijn handen wassen en na elk bezoek ontsmetten, maar ik moet wel werken aan de waterleiding van de mensen...
Een enorm vervelende situatie. Hoe zou jij reageren als klant? Het beste dat ik kan doen is vooraf vragen of de interventie kan doorgaan volgens mij...
Ik ben installateur en technieker in de sector "waterbehandeling". Ik plaats, herstel en onderhoud voornamelijk waterontharders bij mensen thuis. Thuiswerk is uitgesloten en hoewel dit geen levensnoodzakelijk werk is, het is geen winkel, dus ik moet werken.
Nu kom ik dus ook bij kwetsbare mensen. Ik heb daarnet naar een klant gebeld om te vragen of het goed is dat ik gezien de situatie langs ga voor de installatie van hun toestel morgen. Ze hebben er geen problemen mee en ze zullen afstand houden, maar die mensen zijn wel 80 jaar... Ze mogen geen contact hebben met kinderen en kleinkinderen maar ik mag wel gaan. Niet alle klanten zijn 80 jaar, maar ze zijn wel allemaal even vatbaar voor het Coronavirus dat ik potentieel en zonder het te weten kan meebrengen.
Ik ben langs de ene kant blij dat ik mijn werk kan en mag doen en "mijn steentje bijdragen" aan de economie en het bedrijf waar ik werk, maar ethisch gezien vind ik het niet altijd correct dat wij dit soort werk wel mogen blijven doen...
Ik heb voor mezelf besloten om voorzichtig te zijn, te vragen de werkbon af te tekenen met hun eigen stylo en zal meer mijn handen wassen en na elk bezoek ontsmetten, maar ik moet wel werken aan de waterleiding van de mensen...
Een enorm vervelende situatie. Hoe zou jij reageren als klant? Het beste dat ik kan doen is vooraf vragen of de interventie kan doorgaan volgens mij...
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
-
- Elite Poster
- Bedankt: 100 keer
Ja maar dat is opvoorhand afgesproken, in een cao zoals je zegt. Dat kan je niet zomaar van vandaag op morgen invoeren en zomaar een aantal collega's verplichten om verlof te nemen.heist_175 schreef:Een werkgever kan heus wel verlof opleggen: via CAO en dus met goedkeuring van de vakbonden.
citaat van site van groups
"... hem verplichten jaarlijkse vakantiedagen of inhaalrust voor overuren op te nemen?
Nee. U kan een werknemer niet verplichten om in dergelijk geval vakantiedagen of inhaalrust op te nemen. Vakantiedagen opnemen kan enkel in onderling akkoord.
"
- devilkin
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik denk het enige wat jij kan doen:bke schreef:Ik wil ook graag even beroep doen op jullie mening...
- Afstemmen met je klanten dat ze akkoord gaan
- Masker dragen zodat het niet mogelijk wordt om je mond aan te raken en evt water contaminatie te veroorzaken
- Duidelijk ontsmetten.. evt ook van tools die mogelijks in aanraking komen met het water
Meer lijkt me moeilijk. Duidelijke afspraken maken veel.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Laat de maskers voor:devilkin schreef:- Masker dragen zodat het niet mogelijk wordt om je mond aan te raken en evt water contaminatie te veroorzaken
- medisch personeel
- besmette personen, zodat ze het virus niet verder kunnen verspreiden bij hoesten
- vaklui die het nodig hebben voor hun beroep (stofmaskers, asbestmaskers, ...)
Zelfs als je uw mond beschermt, zijn er nog massa's andere manieren waarop het virus in uw lijf kan terechtkomen.
Via een klink pik je op met uw handen, je veegt in uw ogen en het is al bijna voorbij de eerste barrière.