Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Uiteindelijk hebben ze het in China ook maar onder controle gekregen door een total lockdown toch ? Dus niet verbazend. Vandaag ook in het nieuws dat de scholen daar weer opengaan. Dus we gaan er hier ook niet van af zijn met 5 weken, en ik zie onze kinderen tijd later ook met mondmaskers terug naar school gaan. Zal er alleen maar surrealistischer op worden, denk ik.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Verwacht niet teveel van die mondmaskers:
- Er is een serieus tekort, ook in ziekenwagens, ziekenhuizen, rusthuizen, ...
- enkel FFP2 en FFP3 is beschermend
- de coronapatiënt moet het masker dragen, anders heeft het weinig tot geen nut
-

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Denk dat je onder "lockdown" eerder moet verstaan dat wie de huidige regels overtreedt gearresteerd kan worden. Niet dat je niet meer buiten mag. Dat zal nodig zijn, want bij sommigen lijkt het nog altijd niet door te dringen. In het bijzonder jongeren, een generatie waarvan je toch het omgekeerde zou verwachten.

Om nog maar eens het goede nieuws uit Italie te herhalen: daar lijkt de curve idd platter te worden, dankzij de lockdown.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Goh, als ze iedereen die die regels gaan doorbreken gaan arresteren dan vrees ik dat ze snel terug gaan rondlopen op straat. Gevangenissen zitten nu al overvol.

Telefonie = EDPnet + OVH
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

krisken schreef: Gevangenissen zitten nu al overvol.
ja, maar de scholen staan nu toch leeg, dus je kan die wel ombouwen! :angel:

ik ben benieuwd of we in een nog strengere lockdown terechtkomen en hoe iedereen het gaat nemen.
ik zie nu nog mensen voorbijkomen die er heilig van overtuigd zijn dat COVID-19 "man-made" is om alle "oude mensen uit te roeien" :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

krisken schreef:Goh, als ze iedereen die die regels gaan doorbreken gaan arresteren dan vrees ik dat ze snel terug gaan rondlopen op straat. Gevangenissen zitten nu al overvol.
Het afschrikeffect zal z'n werk wel doen; als Noah niet meer buiten mag komen van pa/ma nadat de politie hem gisteren de levieten heeft gelezen gaat z'n vriend Louis wellicht ook geen goesting meer hebben en z'n PlayStation verkiezen. Bewust 2 jongensnamen want meisjes zie ik hoegenaamd niet meer buitenkomen (tenzij met mannelijke chaperone) sinds eind vorige week al.

Natuurlijk, als dat allemaal niet gaat helpen, dan gaan ze nog een stap verder moeten gaan.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Waarom zouden meisjes minder buiten komen? Bij mijn vriendin is het net omgekeerd hoor. Zoon blijft thuis en speelt spelletjes online. Dochter wil ontsnappen. Playdate met klasgenootje en vriendje en de speelplein vriendenkring etc. Meisjes zitten ook algemeen gesproken niet vastgelijmd achter hun Playstation. :-)

Het is maar hoe je het bekijkt. :-)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

selder schreef:
DarkV schreef:[...]schappen met de klassiekers waren nog steeds leeg ?
R2D2 schreef:[...]maar toch zijn nog veel rekken leeg.
En hier zien we een schoolvoorbeeld over hoe dat zo'n waanbeelden ontstaan "ik zie het met m'n eigen ogen gebeuren, die kan ik op z'n minst toch nog wel vertrouwen, dus ik moet het wel bij het rechte eind hebben!". Veel van de huidige problemen zijn aan dit soort idioot gedrag toe te kennen.

Dat de lekken leeg zijn op die XX aantal tiental seconden of zelfs minuten of zelfs dat half uur dat je van op de parking van de winkel tot aan de kassa gewandeld bent wilt gewoon zeggen dat de f*** beperkte stock van die f*** winkel op dat f*** moment van de f*** dag nu net dan leeg zijn. Ga een uur later of de volgende dag naar dezelfde winkel en uw rek is weer helemaal aangevuld.
Daar geloof ik niets van.
Ik ben op zaterdag naar de Colruyt (Kortrijk) geweest, daarna naar de Carrefour (Kortrijk).

In beide gevallen was de gewone bloem volledig uitverkocht.
Spaghetti was er nog een peperduur Belgisch merk in de Carrefour en allerlei speciale types (volkoren, zonder gluten, etc.) in de Colruyt.
Spaghettisaus in beide gevallen weg.

Heb dit weekend zelf saus gemaakt (ik kook graag zelf, die saus was voor iemand anders), de ingrediënten hiervoor kon ik nog vinden.

Vandaag op een totaal ander uur in diezelfde 2 winkels geweest.
Spaghetti was opnieuw voorradig.
Maar gewone bloem was er opnieuw niet, in beide winkels, wel specialere types.
Ben dan nog naar een AD Delhaize in Zwevegem geweest, opnieuw geen gewone bloem.

Ongetwijfeld zijn mensen dus aan het hamsteren.
Hopelijk komt die bloem nog binnen voordat er een lockdown is, dat ik toch een kilo of 4 kan inslaan.

Men zegt wel dat je niet mag hamsteren, maar wat als er dan zo'n lockdown komt, en je hebt maar voorraad voor één week?
En is het zo gezond om 4 keer naar de winkel te gaan, in plaats van 1 keer?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Bij een lockdown mag je nog steeds naar de winkel als ik me niet vergis. Dat valt onder noodzakelijke verplaatsingen, woon werkverkeer bv ook.
Of het waar is wat ik las weet ik niet maar bv in Italie moeten ze tijdens de lockdown bij het verlaten van de woning een document met de reden invullen en op zak hebben. Bij controle moet men het document kunnen voorleggen. Geen geldige reden = boete. Niet waterdicht want iedereen kan noteren dat hij naar de winkel moet of gaat werken, echter mensen met wat common sense houden zich daaraan. Tijdens de boodschappen mogen ze aan de hand van de grootte van de winkel maar alleen of in kleine groepjes binnen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik begin ook stilaan ervan overtuigd te geraken dat de experts en pers ook maar mondjesmaat informeren in evenredigheid met de genomen maatregelen. Als een Van Gucht zegt dat we er na deze 3 weken kunnen vanaf zijn als we maar goed genoeg de richtlijnen volgen, dan vraag ik me toch echt wel af of hij dat ook echt meent/gelooft.

Enkele simpele bedenkingen, doen me er eerder voor geloven dat we er nog voor maanden hebben en zelfs daarna zal het nog allemaal niet zoals normaal zijn:
* Ze zeggen sowieso al dat het tot 10d zal duren eer er een zichtbaar effect zal zijn van die maatregelen. Dat is de helft van die 3 weken.
* Dat effect zal gewoon een vertraging zijn van de toenames, en helemaal geen spectaculaire daling van het aantal besmettingen.
* Flatten the curve, betekent per definitie al dat die curve ook zoveel langer zal zijn. Die curve kan ook maar flat blijven zolang alle maatregelen die die curve flat kregen, ook gehandhaafd blijven.
* Stel dat op het einde van de curve uiteindelijk 1 miljoen Belgen besmet waren, dan zit je nog altijd met 9 miljoen Belgen die op hun beurt weer voor een nieuwe uitbraak en eenzelfde scenario all-over kunnen zorgen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

decat schreef:echter mensen met wat common sense houden zich daaraan
Genoeg volk dat inmiddels bewezen heeft dat ze dat niet hebben lijkt mij.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De winkels die nu PR genereren met "wij zijn solidair" zijn niet echt solidair, wel integendeel.
Ze zetten hun personeel technisch werkloos, waardoor de maatschappij opdraait voor de kosten, dat kan je niet solidair noemen. Ze kijken vooral, zoals steeds, naar hun eigen P&L...

Ik verbaas me erover dat België geen lockdown heeft afgekondigd, het zal voor vandaag of morgen zijn :).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Uiteindelijk kijkt toch iedereen eerst naar zijn eigen.

Niemand buiten komen, maar ik moet nog rap naar de winkel, ik moet nog iets ophalen op't werk, ik…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Tomby schreef:* Stel dat op het einde van de curve uiteindelijk 1 miljoen Belgen besmet waren, dan zit je nog altijd met 9 miljoen Belgen die op hun beurt weer voor een nieuwe uitbraak en eenzelfde scenario all-over kunnen zorgen.
Hier maak ik ook m'n bedenkingen bij... net daarom is de datum van 3 april absurd.

Je kan pas stoppen met dergelijke maatregelen als amper nog iemand besmet kan geraken.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

De kans dat dit stopt op 3 april is dan ook zeer klein, lijkt me. Nu gecommuniceerd tot 3 april om geen te grote paniek te veroorzaken, maar ik zie dit wel nog een paar maand doorgaan....
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Je kan tijdens een lock down ook nog naar buiten om noodzakelijke inkopen te doen bijvoorbeeld.

Bovendien is het binnen blijven en dus minder bewegen ook erg nefast voor de gezondheid. Men kan best dagelijks een wandeling maken. Naast het fysieke voordeel kan zo'n uitstap ook mentaal belangrijk zijn, onderschat het effect van opgesloten zitten niet.

Het nut van telewerk is ondertussen duidelijk, dit zal men nadien niet zomaar kunnen "uitwissen". Zo heeft elk nadeel toch ook zijn voordeel.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Tja, noodzakelijke inkopen doen. Men vrouw wou zonet even naar de Colruyt. Niet gehamsterd, gewoon even wat verse zaken gaan halen denkende dat de grootste ellende wel voorbij zou zijn.
Staan ze daar gezellig op een hoopje de gezonde buitenlucht op te snuiven :roll:
WhatsApp Image 2020-03-17 at 10.02.01.jpeg
Dan maar geen Colruyt.

Aveve van t zelfde, een zak gaan halen om brood te kunnen bakken, alles op...
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

welke is dat ?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Dizzy schreef:Je kan tijdens een lock down ook nog naar buiten om noodzakelijke inkopen te doen bijvoorbeeld.

Bovendien is het binnen blijven en dus minder bewegen ook erg nefast voor de gezondheid. Men kan best dagelijks een wandeling maken. Naast het fysieke voordeel kan zo'n uitstap ook mentaal belangrijk zijn, onderschat het effect van opgesloten zitten niet.
Je kan nog gaan winkelen, maar wat ben je er mee. Vandaag al 2 winkels gedaan en de schappen zijn leeg. Al de basics zijn op.
De winkels krijgen nu ook al te maken met uitval van werknemers die niet meer willen komen, deels uit schrik, en deels omdat ze de agressie en de frustratie van de klanten nu al beu zijn.

Ander schrikbeeld dat me opviel: bewakingsagenten aan de ingang. En dat zijn niet die vriendelijke types met hemd en das, maar wel mannen in zwarte overal en combat shoes.

Wandelen: inderdaad, maar dat zal met de lock down wellicht ook niet meer toegestaan zijn.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Edit: het was Hamme blijkbaar. Maar Dendermonde is van 't zelfde.
Laatst gewijzigd door MClaeys 17 maa 2020, 10:25, in totaal 1 gewijzigd.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

heist_175 schreef: Ik verbaas me erover dat België geen lockdown heeft afgekondigd, het zal voor vandaag of morgen zijn :).
Volgens mijn bronnen zou het voor donderdag zijn. Dus waarschijnlijk woensdag middernacht.
Daarom krijgen we plots een regering. De media en de experten zijn ons al aan het voorbereiden.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Voor ik naar de winkel ga, check ik even op google de live druktemeter voor die winkel. Al is dat ook niet 100% natuurlijk..
Crazy2
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Mijn vrouw werkt in een woonvoorziening voor mensen met een beperking en ze bestellen alles Solucious.
Daar leveren ze ook geen toiletpapier meer :(
Less is more
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Gezellig een lock down... Allemaal gezellig thuis blijven en gezelschapsspelletjes spelen maar voor mij betekent dat ook dat ik mijn partner die niet bij mij woont niet mag of kan zien. Top idee. :) Ik werk dan ook nog eens week om week dus dat heet dan gewoon isolement.

Dat wil dan ook zeggen dat ik mijn dieren in de wei niet meer kan verzorgen want daarvoor moet ik wel een stukje de straat op.

Mag ik daarna mijn bonnetje binnen brengen voor de psychologische problemen want iedereen ziet al lang aankomen dat dit niet op 3 april in orde zal zijn.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Ik heb 2 bejaarde ouders - 80 en 84 jaar - beiden met een chronische aandoening maar nog goed in staat om zelfstandig te wonen.

We hebben al gevraagd aan iedereen om geen bezoek meer te brengen tot de huidige impasse voorbij is en iedereen heeft hier veel begrip voor.
Ze hebben wel hulp nodig wat boodschappen betreft uiteraard (apotheek, levensmiddelen etc.). Ik veronderstel, redelijkerwijs, dat dit bij een lock-down toch niet zal verboden worden ... ?

Heb met hen al afgesproken dat "in the worst case scenario" (lockdown), hetgeen ik reëel acht de komende uren, boodschappen afzetten in de gang en dat zij dan maar moeten uitpakken enz. Zou het zin hebben preventief hun nood aan dergelijke hulp, medisch te laten attesteren ... ?

Wat denken jullie?
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Ga er maar vanuit dat alles wat te maken heeft met de voedselketen en medische hulpverlening zal blijven draaien. Desnoods wordt het leger ingeschakeld.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Daarnet even naar de winkel geweest.
Aan zee loopt het nog vol mensen op de lokale markt, zelfs Duitsers , mensen uit Ronse, Aalst... Caravans komen nog toe op parken...

Ik begrijp het allemaal niet meer. Is het signaal dat er een keuze moet gemaakt worden in geïnfecteerden boven 60 jaar in Italië dan nog niet voldoende?
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Natuurlijk mag je nog steeds om boodschappen gaan. En natuurlijk zal je nog steeds gebruik kunnen maken van de medische voorzieningen. Daarin zijn we letterlijk elke 5 dagen een versnelling verder aan het gaan trouwens...

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Gisterenochtend in de Bio Planet Aalst niemand, een lege frigo & kassaruimte. Nadien in Gent wel veel volk, had nog iets nodig wat in Aalst uitverkocht was en moest nog dringend naar familie. Hoest dan die achterlijke trien aan de kassa en gaat gewoon verder met scannen alsof er niks gebeurd is. Zware opmerking over gemaakt. Tafereel staat op camera en heb naar haar baas gebeld. Gelukkig heb ik een fles 95% bio-ethanol uit den action mee in de wagen en een paar vers gewassen koekenhanddoeken en royaal ontsmet. Normaal gebruik ik dat spul voor mijn BBQ methode. Veel beter dan al dat gedoe met die ontsmettende doekjes. WTF - gelukkig heeft ze niet in mijn richting gehoest. Het is waarschijnlijk niks, maar in deze tijden vind ik zulk gedrag ongepast.

Vandaag in Aalst was de Bio Planet zeer druk, maar aan de kassa ging het vlot. Veel zaken uitverkocht, versafdeling had veel minder gerief dan gebruikelijk. Had nu een mondmasker op na het tafereel van gisteren, en iedereen keek zeer dom naar mij.

De mensen vrezen de lockdown en kopen nog snel in.

In Nederland gaan ze dus NIET in lockdown, heb een NL leverancier en dit is dus een groot probleem gezien de geloofwaardigheid van NL daardoor keldert, en de andere landen gaan dan reizen vanuit NL gaan verbieden. Er is dus geen EU overleg, of ze laten het bewust aanmodderen tot het erg genoeg is voor er een centraal overleg is.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Met uw superieur immuunsysteem, had ik dat mondmasker toch afgestaan aan de medische wereld...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

ddd schreef:Met uw superieur immuunsysteem, had ik dat mondmasker toch afgestaan aan de medische wereld...
Had er aan gedacht want het heeft zelfs de juiste rating, maar het is niet meer steriel (zit niet in de verpakking) dus ze zouden het alsnog weigeren. Mijn ouders zijn medisch geschoold en mijn pa was zelfs baas van een ziekenhuis, dus weet wel iets van de sector af ;)

Heb het vandaag aangedaan om een statement te maken naar de bio planet toe. De gerant van Aalst was er en hij heeft het verhaal zeker gehoord. Zijn kassamedewerker vond het gedrag van die uit Gent totaal onaanvaardbaar.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Voor alle duidelijkheid : zelfs met een mondmasker aan kan je alsnog besmet geraken... Het is de geïnfecteerde persoon die het mondmasker moet aandoen, niet andersom!

Telefonie = EDPnet + OVH
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Gisteren het nieuws op Nederland gevolgd en in het bijzonder de toespraak van Rutten. Daar gaat men blijkbaar voor een ander scenario, nl. het zich laten verspreiden van het virus zodanig dat een groot deel van de bevolking immuniteit opbouwt ... Snap dit niet goed want dit is pas echt "Russische roulette" spelen toch? Wat als het virus muteert? Deze mogelijkheid is ook al geopperd hier door één van de virologen maar België vaart (m.i. gelukkig) toch een andere koers.

Staan voor zeer nare en allesbehalve leuke tijden maar we moeten er nu éénmaal door.

Vraag blijft: "hoe is het zover kunnen komen?". Laksheid China bij eerste vaststellingen? Feesten in Zuid-Korea ervan uitgaande dat het virus toch niet zo schadelijk is? Dan goedkope Chinese arbeiders die in Italiaanse fabrieken aan het werk gezet zijn? Andere?

Hopelijk worden hier lessen uit getrokken voor de toekomst ...

Sterkte toegewenst aan iedereen !
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik heb de indruk dat een deel v/d bevolking het nog steeds niet begrijpt,er is gewoon een tekort aan algemene dicipline,veel (Jonge)mensen hebben heel hun leven tot nu toe alles kunnen doen waar ze zin in hebben,en hebben ook geen verplichte legerdienst meegemaakt.
Ik zie het gebeuren dat ook het leger hier in Belgie zal ingezet worden.

Het verhaal van die mondmaskers klopt m.i. niet.Verplegend personeel moet een mondmasker dragen(dokters en behandelende artsen zelfs speciale).Andere mensen niet?? alleen maar mensen die besmet zijn?? Heb de indruk dat dit is om gewoon mondmaskers alleen te geven aan ziekenhuizen.
Men vraagt nu ook dat adverteerders van mondmaskers e.d.hun reclame stopzetten,en alles aan de ziekenhuizen geven.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:Gisteren het nieuws op Nederland gevolgd en in het bijzonder de toespraak van Rutten. Daar gaat men blijkbaar voor een ander scenario, nl. het zich laten verspreiden van het virus zodanig dat een groot deel van de bevolking immuniteit opbouwt ... Snap dit niet goed want dit is pas echt "Russische roulette" spelen toch?
Dat is ook die 'herd immunity' waar de UK op rekent. Maar ik snap dat ook niet zo goed. Het idee klopt wel op zich, maar in die fameuze curve wil dat eigenlijk zeggen dat je een groot deel van de bevolking (70% of whatever de target is) onder die curve wil. Als je dan tegelijk die curven onder die threshold van zorg-capaciteit wil houden, wordt het gewoon een heel trage/lange curve, en moet je eigenlijk nog altijd doen wat overal gepredikt wordt.

Het is ook dat soort totaal contradictorische informatie die ervoor zorgt dat het volk het ook allemaal niet meer weet, met totaal verschillende gevolgen afhankelijk van persoon tot persoon: complete lock-up na eerst goed te hamsteren, tot totale onverschilligheid.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Vraag blijft: "hoe is het zover kunnen komen?". Laksheid China bij eerste vaststellingen? Feesten in Zuid-Korea ervan uitgaande dat het virus toch niet zo schadelijk is? Dan goedkope Chinese arbeiders die in Italiaanse fabrieken aan het werk gezet zijn? Andere?

Hopelijk worden hier lessen uit getrokken voor de toekomst ...
Het lijkt wel de start van “The War of the Worlds”—Orson Welles's Martiaanse invasie van deze planeet, waar blijven de doemdenkers?

En er zullen zeker lessen uit worden getrokken, het zich in alle vrijheid bewegen doorheen allerlei landen gaat daarna moeilijker worden. Misschien moeten visa dan wel vergezelt gaan van een gezondheidsverklaring?
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

fluppie schreef:van die mondmaskers klopt m.i. niet.Verplegend personeel moet een mondmasker dragen(dokters en behandelende artsen zelfs speciale).Andere mensen niet?? alleen maar mensen die besmet zijn?? Heb de indruk dat dit is om gewoon mondmaskers alleen te geven aan ziekenhuizen.
Men vraagt nu ook dat adverteerders van mondmaskers e.d.hun reclame stopzetten,en alles aan de ziekenhuizen geven.
Natuurlijk is dat zever dat een mondmasker je niet zo beschermen. je kan je mond regio al niet zo maar aanraken en partikels raken ook minder makkelijk in je mond en neus. Natuurlijk is het efficiënter als de patiënt het draagt dan een gezond persoon.
Fentimento
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

*-*
Laatst gewijzigd door Fentimento 20 sep 2020, 14:00, in totaal 1 gewijzigd.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

@koenraad

Het virus is al gemuteerd tot twee verschillende stammen S virus en L virus. Dat is de reden dat je makkelijk twee keer kan besmet raken.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

koenraaddeconinck schreef:Vraag blijft: "hoe is het zover kunnen komen?". Laksheid China bij eerste vaststellingen? Feesten in Zuid-Korea ervan uitgaande dat het virus toch niet zo schadelijk is? Dan goedkope Chinese arbeiders die in Italiaanse fabrieken aan het werk gezet zijn? Andere?
sja, incubatieperiode tot 16 dagen knal in de eindejaarsperiode... dan is het snel rond he:
je bent net geinfecteerd, maar stapt dus onwetend het vliegtuig op. met een lay-over ergens.
je hoest een keer zoals gewoon wel eens kan gebeuren, en hopla, 2 a 3 anderen besmet. die net een ander volgend vliegtuig nemen.
tegen dat persoon 1 echt ziek is, zit het virus al lang veel verder en voor 1 persoon denken ze dan nog niet snel aan een rampscenario.
dus gaat dat nog wat verder. en tegen dat land 1 van persoon 1 dicht gaat, zit het al lang veel verder...
fluppie schreef:IHet verhaal van die mondmaskers klopt m.i. niet.Verplegend personeel moet een mondmasker dragen(dokters en behandelende artsen zelfs speciale).Andere mensen niet?? alleen maar mensen die besmet zijn?? Heb de indruk dat dit is om gewoon mondmaskers alleen te geven aan ziekenhuizen.
stel dat dat zo zou zijn... SO WHAT? verdienen die mensen dat niet het meest?
ik denk dat nu het meeste rechten wel degelijk mogen gaan naar mensen in de publieke veiligheid (politie, brandweer, ambulanciers, verplegend personeel) en in de voedselketen (supermarkten, transport van voedsel, ...)

wat ik wel ga toegeven is dat een situatie zoals degene die zich nu aan het ontvouwen is, een gevaarlijk pad KAN zijn naar meer staatscontrole,
en minder eigen vrijheden.
maargoed, laten we daar nog even niet vanuitgaan en het houden op dat er verschillende rijken zullen profiteren om nog rijker te worden (as usual).
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”