Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

koenraaddeconinck schreef:Ze moeten toch nog altijd een achterpoort open laten voor hun eigen zelve ...
Of echtgenoten..
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/oo ... ~ab42c0d5/
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik stel voor dat we de discussie in deze topic beperken tot de Corona outbreak.
Alle volgende off-topics zullen verwijderd worden.

- discussies over hamsteren zijn voor mij wel on-topic, maar een welles-nietes discussie over Aldi versus andere winkels zijn hier overbodig en off-topic
- discussies over de regeringsmaatregelen zijn wel on-topic, maar een hele discussie over de belgische politiek en postjes vind ik hier off-topic
- een "boulder versus de rest" discussie kan ik hier ook missen :-( .

Het staat jullie natuurlijk vrij om hierover aparte topics te openen.

koenraaddeconinck schreef:We zijn off topic aan het geraken maar ...
Zoals je het zelf (al enkele keren) hebt gezegd, inderdaad.
Gelieve er dus mee op te houden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Philippe,

Misschien afsplitsen naar afzonderlijk topic: de rol van de overheid bij de aanpak van corona ?

[Mod]
De "rol van de overheid bij de aanpak van corona" is wel volledig on-topic. Dat hoeft niet afgesplitst te worden.
Je verschillende pogingen om de discussie te verplaatsen naar de algemene Belgische politieke situatie is off-topic.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

koenraaddeconinck schreef:Philippe,

Misschien afsplitsen naar afzonderlijk topic: de rol van de overheid bij de aanpak van corona ?
Ik denk dat die topic zichzelf wel zal aandragen als er een noodregering komt.

Wat mij nu zou interesseren is wat men denkt over de maatregelen in Spanje, alles in lockdown maar je mag gaan werken? Zijn er daar dan geen gevaren voor een hoge concentratie van mensen op de werkvloer?
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Is hier net zo. Maandag vertrekken weer een grote groep mensen naar hun werk in Brussel waar het virus goed verspreid is. Dat is mi enkel nodig voor strikt noodzakelijke taken. De meeste loketten zijn dicht of werken enkel op afspraak voor dringende gevallen. Administratie kan per telewerk even goed, zo niet beter, gebeuren. Veel bedrijven werken met een beurtrol waarbij iedereen de "kans" krijgt op besmetting :bang:

Dit is een enorme kans ook om te stap naar meer telewerk te nemen. We kunnen nu zien of het ook in deze omstandigheden werkt en wat de eventuele pijnpunten zijn. Ook verdere digitalisering toont hierbij zijn nut aan.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef: Dit is een enorme kans ook om te stap naar meer telewerk te nemen. We kunnen nu zien of het ook in deze omstandigheden werkt en wat de eventuele pijnpunten zijn. Ook verdere digitalisering toont hierbij zijn nut aan.
Idd, hier hoop ik ook op, dat er bij veel werknemers een soort van "tiens, dat telewerken is toch minder gecompliceerd dan ik had verwacht"-erlebnis ontstaat en er zo dus veel weerstand wegsmelt, met verhoogde druk op de werkgevers om ook na Corona het te blijven toestaan. Hoe langer het duurt, hoe meer dit zal gebeuren.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik vertrek ook naar Brussel maar het kan zijn dat het het laatste tripje naar Brussel is tot en met 3 april. Dus in dat gegeven denk ik geen slechte zaak.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Dizzy schreef:Dit is een enorme kans ook om te stap naar meer telewerk te nemen.
helaas niet mogelijk in alle sectoren.
en omdat alles nog steeds eerst om geld (op korte termijn) draait, zullen het gros van de bedrijven ook gewoon blijven doorgaan.
en dan ben je er nog aan voor de moeite.
technieker/postbode/koerier/traiteur komt aan huis, loopt virusje op, komt aan volgende huis, geeft virusje door, etc etc

goed, het zal dan wel trager nudat de horeca dicht moet (die jongens hebben echt nooit geluk), maar je hebt nog steeds bovenstaande.
en ook de supermarkten natuurlijk.

zou het in theorie niet gewoon beter zijn de HELE economie plat te leggen gedurende 16 dagen (iirc was incubatie 2-16 dagen),
en de mensen er op voor te bereiden gedurende een week ervoor voor inkopen (die dan enkel via het collect en go systeem zouden gaan bv, maar mss georganiseerd vanuit de stedelijke werkplaatsen) ?

nu gaan we gewoon de verspreiding wel vertragen (mss genoeg tot er een geneesmiddel is, maar daar hoop ik niet op: iirc zijn er ook niet voor alle griepvariaties medicijnen)... maar op het einde van de rit blijft het gewoon verspreiden en herhalen denk ik
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Splitter schreef: nu gaan we gewoon de verspreiding wel vertragen (mss genoeg tot er een geneesmiddel is, maar daar hoop ik niet op: iirc zijn er ook niet voor alle griepvariaties medicijnen)... maar op het einde van de rit blijft het gewoon verspreiden en herhalen denk ik
Ik denk dat je nog eens de Flatten the Curve theorie moet bekijken. Het doel is nu niet de verspreiding helemaal te stoppen, want daarvoor is de regering veel te laat in gang geschoten. Het doel is nu om het aantal gevallen op een niveau te houden dat de ziekenhuizen nog aankunnen. Dat is ook wat men bedoelt met "Italiaanse toestanden vermijden".

Iig moeten we nu deze maatregelen nemen tot warmer en beter weer het zwaarste werk van ons zal overnemen en de verspreiding grotendeels zal stoppen*. Daarna moeten we vooral racen voor een vaccin tegen de volgende winter.

* Ik denk dat we de hele zomer nog "pockets" van besmettingen gaan zien omwille van import uit het buitenland, doch ik zie die niet uitbreiden op de schaal zoals nu het geval is, enerzijds door de slechtere verspreiding bij het warmere weer, anderzijds omdat nieuwe gevallen sneller gedetecteerd gaan worden en men zonder twijfelen snel op lokale quarantaines zal overschakelen (bv een bedrijf dat getroffen wordt, gaat opnieuw 2 weken dicht, andere bedrijven blijven open).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

philippe_d schreef:- een "boulder versus de rest" discussie kan ik hier ook missen :-( .
Ik vraag mij wel af waarom sommigen zich altijd geroepen voelen om alles wat ik zeg af te breken.
Zelfs als iemand hetzelfde denkt als ik beginnen ze met "BS", waarna ze exact hetzelfde zeggen.
Het lijkt wel een dogma.
Laatst gewijzigd door boulder op 15 mar 2020, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik weet dat het niet de bedoeling is om het nu helemaal te stoppen, het probleem is: stel dat we nu na de paasvakantie terug "uit lockdown" komen.
gelijk 5000 man ergens op een feestje waarvan er pakweg 5 besmet zijn. aan het tempo dat het kan verspreiden, begint het hele spel gewoon opnieuw.
er zou een goede, zelf toepasbare detectie moeten komen (helaas zal ook dat niet kunnen), want anders vrees ik voor continu herhalingen.

ik hou ook wel in gedachte dat de eerste grieppandemie ergens in de 1800's ook een 2% sterfteratio had en we nu nog steeds griep hebben,
dus waarschijnlijk is corona (wat op zich reeds bestond) ook gewoon hier om te blijven en is het op termijn een 2de griep - alleen zoals je zegt hopelijk dan met wat meer controle erover.

naar het ontlasten van de ziekenhuizen is dit inderdaad "the way to go", maar ik zou nog steeds geen hulpverlener of supermarktmedewerker willen zijn nu (enfin, anders ook niet maar bon)
ik vraag me alleen af hoever het sociale vangnet het kan rekken voor we daar ook met problemen komen, want je zegt wel: bedrijf dat terug geinfecteerd raakt, terug 2 weken sluiten... maar dat zou ook een enorme tol eisen van de economie en het sociaal/medische systeem.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Moest je nog idioten tegenkomen die het niet willen snappen: laat ze kijken naar de grafiekjes hier: https://www.washingtonpost.com/graphics ... simulator/
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

MichelJ schreef:
koenraaddeconinck schreef:...
Onze politici liggen niet wakker van mensenlevens ...
....
En is dat anders dan de kiezer? Nog gauw massaal bijeentroepen voor de stamkroeg dicht gaat, hup over de grens dan maar enzovoort. De regering neemt maatregelen, telkens in kleine stapjes en de bevolking loopt de kantjes eraf door de letter te volgen ipv de geest. Beter had het geweest dat de regering het land ineens droog had gezet? Niemand erin, avondklok, samenscholingsverbod? Drastisch, maar misschien effectiever?
Ik vind het intellectueel oneerlijk om te doen alsof "de bevolking" zo doet, er zijn altijd mensen zonder verantwoordelijkheidszin, maar ik denk dat 95% van de bevolking wel thuisgebleven is, ook al hadden ze op een zaterdagavond liever op restaurant of café gezeten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

selder schreef:Moest je nog idioten tegenkomen die het niet willen snappen:
hoe herken je een idioot? vraag even hoeveel wc-papier ze op heden in huis hebben.
je pagina is trouwens te positief voor degenen die het niet willen snappen hoor : enkel recovered... dan gaan ze denken dat je er niet aan kan sterven.
ik vind de WHO beter:

https://experience.arcgis.com/experienc ... ee1b9125cd
https://www.who.int/docs/default-source ... dcd46351_6
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Splitter schreef: gelijk 5000 man ergens op een feestje waarvan er pakweg 5 besmet zijn. aan het tempo dat het kan verspreiden, begint het hele spel gewoon opnieuw.
Wel, hopelijk gebeurt dat niet. Mensen die het in deze periode hebben - sommigen hebben heel lichte of zelfs geen symptomen - gaan tegen dan immuun zijn ervoor en het niet meer helpen verspreiden (ik weet idd dat sommige opnieuw geïnfecteerd geraakt zijn, maar dat lijkt een sterke minderheid te zijn). Ook het effect van het warmere weer er dan nog eens bij. De hoop - gestoeld op wetenschappelijke statistiek - is dat dat zal volstaan om de curve laag te houden.

Tegen dan gaan ziekenhuizen trouwens ook al wat beter geoptimaliseerd zijn, en zal - door het opbouwen van ervaring - de behandeling van patiënten wellicht ook al wat sneller zijn dan vandaag, dus de curve mag tegen dan ook al wat hoger gaan. Als blijkt dat het toch weer te hard begint te gaan, dan gaan we opnieuw in lockdown moeten gaan.
Splitter schreef: ik hou ook wel in gedachte dat de eerste grieppandemie ergens in de 1800's ook een 2% sterfteratio had en we nu nog steeds griep hebben,
dus waarschijnlijk is corona (wat op zich reeds bestond) ook gewoon hier om te blijven en is het op termijn een 2de griep - alleen zoals je zegt hopelijk dan met wat meer controle erover.
Zal idd wellicht voor nog lange tijd deel gaan uitmaken van het standaard griepvaccin (dat vandaag ook al tegen verschillende varianten beschermt).
Splitter schreef:ik vraag me alleen af hoever het sociale vangnet het kan rekken voor we daar ook met problemen komen, want je zegt wel: bedrijf dat terug geinfecteerd raakt, terug 2 weken sluiten... maar dat zou ook een enorme tol eisen van de economie en het sociaal/medische systeem.
Een vangnet is er daar zeker niet meer voor, mede door het slechte beheer van de overheidsfinancien in de recente jaren. Dat zijn problemen die na de Corona-crisis aan bod zullen komen. Pistes als het faillissement van de staat, met vooral als doel om van heel wat schulden verlost te raken (zoals de beruchte sale-and-lease-back contracten), kunnen dan bv overwogen worden en wij zouden zeker niet het enige land zijn die dat gaat overwegen. Zorgen voor binnen een maand of twee.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Splitter schreef: ik vind de WHO beter:
Zijn er daar ook zo van die duidelijke simulaties? Daar had ik het voornamelijk over. Het aantal doden zegt niets, wat kan een mens in een westers land zich daar nu nog bij voorstellen, we kunnen allemaal 5000 redenen opsommen waaraan er per dag meer mensen sterven...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Via het TV nieuws (zowel VTM als VRT) krijg je toch heel weinig info.
Wordt het nieuws moedwillig gecensureerd? Ik heb toch de indruk dat er veel kennis achtergehouden wordt
  • Bijna geen nieuws uit het buitenland
    Het journaal wordt volledig gevuld met 40 minuten blablabla, sfeerbeeldjes van de lege Meir of de lege Veldstraat, lockdwon parties, ramptoeristen in Sluis ...
    Maar een globaal overzicht, met dagelijkse update krijgen we niet.
    Of de situatie in de hospitalen van Italië en Spanje, of zelfs de US zien we niet (alleen het "goede" nieuws dat Trum niet besmet is, who cares?)
  • En dan die cijfers
    Van Gught komt vertellen dat er 133 nieuwe gevallen zijn (15/03), dat we een "snelle stijging" zien, die zich waarschijnlijk nog zal doorzetten". We hopen wel dat het zich zal stabiliseren.
    Hoe kan dat zich "stabiliseren" (het duurt nog 2 weken voor de huidige maatregelen voelbaar zullen zijn.
    Je moet toch geen master in de wiskunde zijn om te begrijpen dat een exponentiële stijging wil zeggen dat we binnen enkele dagen aan 1.000+ besmettingen zijn per dag?
    Waarom krijgen we geen info? Hoeveel ziekenhuisopnames verwachten ze? hoeveel kan onze ziekenhuizen aan?
Ik vind dat we massaal aan het lijntje worden gehouden :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

koenraaddeconinck schreef:Philippe,

Misschien afsplitsen naar afzonderlijk topic: de rol van de overheid bij de aanpak van corona ?

[Mod]
De "rol van de overheid bij de aanpak van corona" is wel volledig on-topic. Dat hoeft niet afgesplitst te worden.
Je verschillende pogingen om de discussie te verplaatsen naar de algemene Belgische politieke situatie is off-topic.
Nogmaals Filip, m.i. is het ene aan het andere gekoppeld zoals je het zelf perfect verwoord ... Je kan de huidige complexe staatsstructuur met al zijn beslissingsniveau's en de hieruit voortvloeiende chaos niet los zien van de aanpak van "corona" ... Vind het raar dat dit zo moeilijk doordringt ...
Ook uw vorige post bevestigt dit met de vraag naar eventuele censuur in het kader van de huidige berichtgeving. Op wiens vraag zou die censuur er komen, denk je? Hetzelfde als met Tsjernobyl en de regering "De Haene". Armand Pien gaf later in zijn leven zelf toe dat hij onder druk gezet werd om de waarheid niet te vertellen ... Idem met de vogelgriep etc. etc.

En terwijl levens op het spel staan, zien we politici die bezig zijn met het claimen en ruziën over posten ... Hieruit blijkt voor de ik weet niet hoeveelste keer dat die mannen/dames niet bezig zijn met wat prioriteit moet krijgen maar enkel met hun zelf en directe aanhang.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

philippe_d schreef:Via het TV nieuws (zowel VTM als VRT) krijg je toch heel weinig info.
Wordt het nieuws moedwillig gecensureerd? Ik heb toch de indruk dat er veel kennis achtergehouden wordt
  • Bijna geen nieuws uit het buitenland
    Het journaal wordt volledig gevuld met 40 minuten blablabla, sfeerbeeldjes van de lege Meir of de lege Veldstraat, lockdwon parties, ramptoeristen in Sluis ...
Daar heb je gelijk in. Je moet echt doorheen verschillende websites in het buitenland scrollen om te weten te komen hoe het daar gaat.
Misschien is het nieuws wel van belang maar is er te weinig ruimte om dit ergens te plaatsen voor onze bevolking, die waarschijnlijk nu enkel in eigen streek geinteresseerd is.
Een goed tv nieuws programma vind ik nu het Euronieuws om wat meer 'Europees' bij te blijven.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ug ... ~ae1d9629/
Hier vind je toch een veel minder optimistisch beeld.
Maar inderdaad, we zijn veel te lang in slaap gewiegd door de media, die deden alsof het maar een griepje was, of dat het in China ging blijven, of in Italië, enz.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik vraag me af waar mensen hun nieuws halen als ze dit dachten. Het was van in het begin duidelijk dat dit twee kanten op kon: ofwel bleef het ginder (Wuhan), ofwel ging dit wereldwijd gaan. En vrij kort nadien was het duidelijk dat dit het 2e scenario was.

Vanwaar halen de mensen in *'snaam hun nieuws om te blijven geloven dat het 'allemaal niet zo erg zal zijn'?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Als je wereldwijd de evolutie van Covid-19 wil volgen kan je hier live op YouTube het allemaal volgen.
https://youtu.be/qgylp3Td1Bw
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Bestelling van mondmaskers door de overheid - bedoeld voor huisartsen en ziekenhuizen - komt er zo goed als zeker niet: https://www.tijd.be/dossiers/coronaviru ... 14624.html

Huisartsen en ziekenhuizen zijn nu op zichzelf aangewezen om maskers te vinden.
devilkin schreef: Vanwaar halen de mensen in *'snaam hun nieuws om te blijven geloven dat het 'allemaal niet zo erg zal zijn'?
Lees het verloop in deze topic na vanaf de eerste pagina's, daar zie je er ook nog veel relativeren. Naarmate de pagina's vorderen zie je dat dat begint te minderen en sommigen hun mening herzien. Mensen kunnen zich weinig voorstellen bij een risico, tot ze er persoonlijk mee in aanraking komen. Dat geldt evenzeer voor de klimaat- en andere problematieken.

Voor meer duiding, lees het stukje over "de twee kampen" beschreven door de epidemioloog in Italië: https://www.tijd.be/dossiers/coronaviru ... 13688.html
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

boulder schreef:Maar inderdaad, we zijn veel te lang in slaap gewiegd door de media, die deden alsof het maar een griepje was, of dat het in China ging blijven, of in Italië, enz.
goh, ergens is het wel "gewoon" een griepje he.... komt er ook erg mee overeen.
maar dan bedoelen we natuurlijk niet het griepje dat je vorig jaar even had en je neus voor zat te snuiten, maar het begin van de (spaanse) griep was toch gelijkaardig dacht ik?

- wereldwijd verspreid
- gelijkaardige symptomen
- economisch rampscenario
- 2% sterftecijfer (onbevestigd en nog wat vroeg voor corona natuurlijk, en bronnen spreken elkaar tegen)
- geen medicijn

de verschillen mogen natuurlijk eveneens duidelijk zijn:
- In principe zijn we beter voorbereid nu, gezien de staat van technologie en medische kennis.
- de spaanse griep had een iets andere doelgroep die het meest getroffen werd

ik weet ook wel dat er bronnen zijn die zeggen dat het niet vergelijkbaar is... maar er zijn ook bronen die nog steeds denken dat er niets aan de hand is.
betrouwbare, neutrale, en correcte bronnen vinden is niet zo eenvoudig meer (en ik ga eerlijk toegeven dat ik me er ook niet enorm in verdiept heb om die te vinden)
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Dizzy schreef:Dit is een enorme kans ook om te stap naar meer telewerk te nemen.
Jawel! De laatste dagen hebben getoond hoeveel focus en zelfdiscipline een gemiddelde mens heeft.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

philippe_d schreef:ramptoeristen in Sluis ..
Ik denk niet dat die paar honderd Belgen in Sluis het verschil gaan maken.

In het radio nieuws vanmiddag hoorde ik dat er nog 10 000 Belgen eerstdaags uit het buitenland gaan terugkeren (o.m. de skigebieden) en die komen meestal met de bus naar hier. Geen controle, geen testen... - hoeveel daarvan gaan het virus verder verspreiden? Niet meteen natuurlijk, pas binnen een dag of tien - wanneer het alweer te laat is.

En dat terwijl er landen zijn waar ze de grenzen sluiten, Denemarken, Frankrijk en Tsjechië, bijvoorbeeld.

https://www.nu.nl/coronavirus/6037380/o ... virus.html

BTW uiteraard mogen die Belgen terugkeren, maar zet ze als ze hier arriveren aub EERST 14 dagen in quarantaine.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

philippe_d schreef: Ik vind dat we massaal aan het lijntje worden gehouden :-(

Ik noem dat echt wel sensatiezucht. Me altijd afgevraagd wie die liefhebbers zijn van al dat live gedoe.

Mijn vrouw valt het oeverloos gelul en herhaling op. Misschien bedoelt ze hetzelfde en verwacht ze nieuwe feitjes.


Nu ga ik wat forniten met de kids in quarantaine. Das een pak zinvoller dan mij crisismanager te wanen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Je moet idd grasduinen in infolinks van de CDC en consoorten, want de "main stream media" (niet pejoratief gebruikt hier) is doodsbang om de cijfers te brengen, puur omdat de meesten die gaan misinterpreteren, en dus in paniek schieten.
Het is een logistieke curve, en die gaat dus nog altijd omhoog, en hoe meer geinfecteerden hoe sneller die omhoog gaat (niet de verhouding, maar dat is al te genuanceerd voor velen).
Dus houden ze zich op de vlakte qua echte cijfer informatie.

Verder:
Ik heb al van genoeg mensen het volgende zinnetje gehoord:
"De baas heeft gezegd dat de scholen opvang doen, en dat er dus geen enkel excuus is om niet aanwezig te zijn, stipt op het uur van het contract."
Maandag gaat dat vrijwillig thusblijven/thuiswerken dus serieus backfiren denk ik.
Zelfs de VDAB (toch een overheidsorgaan) laat weten aan zijn stagiairs (IBOs en andere stages) dat "gebrek aan opvang of openbaar vervoer geen enkel excuus is om niet aanwezig te zijn".
Qua goed voorbeeld kan dat tellen.

En ja, die Belgen in NL gaan een verschil maken.
De infectiewaarde schijnt momenteel 2.28 te zijn, maw elke zieke infecteert 2.28 andere mensen.
Dat is kwadratisch he.
1-2-4-8-16-32-64-128-256-512-1024-...
Zo snel heb je dus duizend extra patienten.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

devilkin schreef:Ik vraag me af waar mensen hun nieuws halen als ze dit dachten.
In het begin zei Van Ranst dat het goed kon dat dit virus in China ging blijven.
Ik geloofde er niets van.
Daarna toen het in Italië was, deed hij ook alsof het nog niet zeker was dat het naar hier ging komen.
Maggie Deblock zei heel lang dat de angst voor het virus erger was dan het virus zelf.
In de media hoorde je ook dat je dat in verhouding moest zetten, dat de griep jaarljiks veel meer slachtoffers maakte.
Kom dus niet zeggen dat er eenduidig gecommuniceerd werd van in het begin.
devilkin schreef:Het was van in het begin duidelijk dat dit twee kanten op kon: ofwel bleef het ginder (Wuhan), ofwel ging dit wereldwijd gaan. En vrij kort nadien was het duidelijk dat dit het 2e scenario was.
Raar dat men achteraf zegt dat het allemaal zo duidelijk was, en tegelijk zo lang wachtte van mondkapjes te bestellen voor de gezonheidswerkers.
Raar dat men de mensen nog liet vertrekken naar Italië, en toen ze terugkwamen, niet in quarantaine plaatste.
splitter schreef:goh, ergens is het wel "gewoon" een griepje he.... komt er ook erg mee overeen.
Ja, en een atoombom, is ook maar "een bommetje", een boa constrictor is ook maar een "beestje".
Op die manier kun je alles wegrelativeren.
En dat heeft men ook lange tijd gedaan.
Als je de Spaanse griep een "griepje" noemt, weet je niet wat je zegt, dit kostte 20 tot 100 miljoen doden, meer dan de hele 1e wereldoorlog waarop die volgde.
splitter schreef:- 2% sterftecijfer (onbevestigd en nog wat vroeg voor corona natuurlijk, en bronnen spreken elkaar tegen)
BIj Italië is het eerder 7%, dat is niet weinig!
splitter schreef:- In principe zijn we beter voorbereid nu, gezien de staat van technologie en medische kennis.
Hoezo?
Je hebt net gezegd dat er geen medicijn is.
Mondkapjes zijn er ook niet besteld.
splitter schreef:- de spaanse griep had een iets andere doelgroep die het meest getroffen werd
Volgens spoedartsen in Italië en Nederland denkt men veel teveel dat het enkel de ouderen zijn die gaan getroffen worden, en liggen er zelfs 20'er op beademing...
Probleem is ook dat mensen weken aan die beademing liggen, op hun buik.
Dat zorgt ervoor dat ze de machine bezt houden, en die dus niet kan ingezet worden voor de volgende patiënt.
splitter schreef:ik weet ook wel dat er bronnen zijn die zeggen dat het niet vergelijkbaar is... maar er zijn ook bronen die nog steeds denken dat er niets aan de hand is.
Waarom zou ik die spoedartsen niet geloven?
ZIj komen er dagelijks mee in contact.
splitter schreef:betrouwbare, neutrale, en correcte bronnen vinden is niet zo eenvoudig meer (en ik ga eerlijk toegeven dat ik me er ook niet enorm in verdiept heb om die te vinden)
Wat is neutraal?
Is een spoedarts niet neutraal genoeg?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

phil48 schreef:Ik denk niet dat die paar honderd Belgen in Sluis het verschil gaan maken.
Inderdaad. Anderzijds is het ook goed dat dit massaal afgekeurd wordt, want als iedereen zoals die 'rebellen' gaat redeneren zijn we nog veel verder van huis. Je ziet ook een steeds grotere draagkracht. Kreeg net nog een verontschuldigings-mail van Key Music. Die vonden het vrijdag blijkbaar een goed idee om in hun nieuwsbrief reclame te maken met het feit dat de winkels in Nederland wel gingen open zijn zaterdag, en dat elke Belg er een speciale attentie ging krijgen :roll: .
ITnetadmin schreef:Dat is kwadratisch he.
1-2-4-8-16-32-64-128-256-512-1024-...
Neen, dat is exponentieel ;) (wat uiteraard nog veel erger is).
Nu, ze overdrijven natuurlijk, want die 2 a 3 besmettingen is in de veronderstelling dat er helemaal niet aan social distancing gedaan wordt, en dan moet je sowieso alle huidige besmettingen ook meetellen. Zo gaat er ook een grafiek de ronde die toont dat het aantal besmettingen direct 40% hoger is door die lockdown-parties, maar da's zeer kort door de bocht, want die 40% is als er 1 dag langer gewacht wordt met social distancing van de gehele bevolking, niet van die onnozelaars.
Maar bon, liever dat ze in die richting overdrijven en hoe meer mensen overtuigd kunnen worden van de ernst van de zaak, hoe beter. Want met of zonder die onnozelaars, het gaat nog veel erger worden. Wie nu nog denkt dat we gaan gespaard worden van wat er in Italië gebeurt, is wel zeer naïef.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

boulder schreef:https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ug ... ~ae1d9629/
Hier vind je toch een veel minder optimistisch beeld.
Maar inderdaad, we zijn veel te lang in slaap gewiegd door de media, die deden alsof het maar een griepje was, of dat het in China ging blijven, of in Italië, enz.
Als ik dat lees en wetende dat in de ons omringende landen ongeveer 50% van de serieuze gevallen in het ziekenhuis jonger zijn dan 50 jaar, ben ik aan het twijfelen om toch verlof te nemen de komende weken om de kinderen thuis te kunnen houden. Dat ik dan later in het jaar in de ‘problemen’ kom met verlofdagen zien we dan wel. It’s better to be safe then sorry.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ik heb gisteren de eerste aflevering van pandemic: how to prevent an outbreak gezien. Echt een raar gevoel als je weet dat dit opgenomen is ver voor de uitbraak van het coronavirus (gaat meer over H1N1).

Zelfs de uitspraak 'het is maar een griepje' komt daar aan bod, en wat voor gevolgen dat kan hebben.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Als we met zen allen 3 weken een efforke doen zijn we er binnen 3 weken vanaf. (positief blijven eh :!: :-) )
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

boulder schreef:In het begin zei Van Ranst dat het goed kon dat dit virus in China ging blijven.
Maggie Deblock zei heel lang dat de angst voor het virus erger was dan het virus zelf.
Punt is wel dat er heel wat scenarios mogelijk waren. Ten tijde van SARS en MERS was het hier uiteindelijk toch ook allemaal verwaarloosbaar. Ze kunnen natuurlijk moeilijk al direct van het worst case scenario uitgaan en dat openbaar gaan maken, en maatregelen nemen die op dat moment compleet buiten proportie en voorbarig leken.
Achteraf is het allemaal gemakkelijk zeggen. Stel dat hier heel het openbaar leven stilgelegd ging zijn terwijl in de rest van Europa er niets gebeurde, en het uiteindelijk ook allemaal niet nodig was. Wat zouden dan de gevolgen en reacties geweest zijn ?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

boulder schreef:https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ug ... ~ae1d9629/
Hier vind je toch een veel minder optimistisch beeld.
Maar inderdaad, we zijn veel te lang in slaap gewiegd door de media, die deden alsof het maar een griepje was, of dat het in China ging blijven, of in Italië, enz.
Inderdaad. Maar Van Ranst heeft nu toch al enkele keren toegegeven dat ze stap voor stap moeten gaan in het aanbrengen van het slechte nieuws. Omdat het anders niet aanvaard en weggelachen wordt. Naar het publiek, maar blijkbaar ook naar de ministers waarvan de meerderheid een standaard houding heeft van "het zal wel overwaaien". De inertie van onze bestuurders is wat ons zoveel tijd en geld kost. Het gebrek aan inzicht en politieke moed. En natuurlijk het feit dat elke politieker zijn eigen agenda heeft die hij belangrijker vindt dan het gemene goed. (zoals nu met de mislukte noodregering).

Het meest herkenbare in het HLN artikel vind ik de quote:
Het maakt me verdrietig. We zijn een eigenwijs en tegendraads volk
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

boulder schreef:In de media hoorde je ook dat je dat in verhouding moest zetten, dat de griep jaarljiks veel meer slachtoffers maakte.
Misschien is het omdat ik zo goed als geen belgische media volg... 'k heb dat een paar keer gehoord van 'betwijfelbare bronnen' (lees: POTUS, andere 'wereldleiders' maar zelden of nooit van een instantie die kan tellen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

R2D2 schreef:
Het maakt me verdrietig. We zijn een eigenwijs en tegendraads volk
klopt als een bus

is het toevel dat het bij de Italianen en Spanjaarden crasht terwijl de Duitsers nog altijd maar bij 5 doden op 5000 besmettingen zitten (0,x%)?
Ik vrees dat de mentaliteit vh volkje ermee te maken heeft en wij neigen meer naar Z-Europa. In Duitsland blaast en familiefeestjes af en hier zijn we kwaad als onze broer ni naarons verjaardagsetentje komt volgend weekend.

Wuhan is, qua bevolkingsaantal, vergelijkbaar met Belgie. Hun maatregelen wil je niet met de onze vergelijken en ze klokten af op 80 000 besmettingen en veel te veel doden. Logischerwijze moet het hier, wij lopen er de kantjes af en kunnen niet wat de chinese overheid kan, dus erger worden.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Intussen is Trump betrapt op het willen "kopen" van exclusieve rechten voor de US van een potentieel vaccin in de maak bij een Duitse firma.

https://www.theguardian.com/us-news/202 ... us-vaccine
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Alle bronnen vermelden dat we nu nog maar aan het begin van een dramatische uitbraak staan.

- Gaan mensen het aandurven om persoonlijke voorzorgsmaatregelen te nemen? Gaan we het durven om een mondmaskertje te dragen zonder dat je jezelf raar aangekeken voelt van andere passanten.
- Gaat een mondmaskertje dragen het nieuwe normaal worden zoals in Aziatische landen?
- Temperatuur opnemen bij het betreden van zaken, winkels, restaurants en andere gelegenheden zoals in vele Aziatische landen?
- Komt er een plastic schermpje tussen jou en degene die rechtover je zit bij een restaurant bezoek?

Hoe goed gaan we deze nieuwe wereld aanvaarden, hebben we een keus? Ik denk van niet.
Maar er zal weinig keus zijn als je de metro, bus wil nemen en niet besmet wil worden.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

boulder schreef:
splitter schreef:goh, ergens is het wel "gewoon" een griepje he.... komt er ook erg mee overeen.
Ja, en een atoombom, is ook maar "een bommetje", een boa constrictor is ook maar een "beestje".
Op die manier kun je alles wegrelativeren.
ik relativeer het niet weg, mijn "gewoon" was ook tussen aanhalingstekens, in dat het iets is dat ineens voorvalt, en langere tijd zal blijven,
zoals ook de griep (van spaanse griep naar manageable, maar met nog steeds veel teveel doden op jaarbasis)
boulder schreef:
splitter schreef:- 2% sterftecijfer (onbevestigd en nog wat vroeg voor corona natuurlijk, en bronnen spreken elkaar tegen)
BIj Italië is het eerder 7%, dat is niet weinig!
ben even gaan kijken (de rekensom had ik domweg voor mezelf nog niet gemaakt.. raar) en idd, 7% voor italie :eek:
maar is nog steeds voorlopig natuurlijk (wegens nog middenin de uitbraak)... hoop wel dat dat dus naar beneden bijgesteld mag worden uiteindelijk.
boulder schreef:
splitter schreef:- In principe zijn we beter voorbereid nu, gezien de staat van technologie en medische kennis.
Hoezo?
euh, zoals ik zeg: meer technologische en medische kennis. er zou dus sneller een vaccin moeten kunnen komen.
nadeel aan diezelfde technologische kennis is waarschijnlijk een snellere besmettingsgraad
boulder schreef: Volgens spoedartsen in Italië en Nederland denkt men veel teveel dat het enkel de ouderen zijn die gaan getroffen worden, en liggen er zelfs 20'er op beademing...
WHO geeft nog steeds aan: ouderen, diabetici, mensen met hartproblemen en longproblemen. (en in het algemeen mensen met een zwakker immuunsysteem dus automatisch ook) ouderen zijn dus gewoon een heel erg kwetsbare doelgroep, maar niet de uitsluitende doelgroep.
als gezonde 20/30/40er heb je gewoon (veel) meer kans te herstellen.
boulder schreef: Waarom zou ik die spoedartsen niet geloven?
...
Is een spoedarts niet neutraal genoeg?
de artsen wel... me media m.i. nog steeds minder.
het zou niet de eerste keer zijn dat ze zaken verdraaien of bijstellen voor hoger sensatieniveau e.d.
ik neem het geheel trouwens wel serieus, maar ik probeer wel gewoon verder te leven, want "als je eraan gaat, ga je er toch aan" (maar dat is een houding die zo een beetje in mijn familie zit denk ik als ik kijk hoe weinig het mijn moeder en grootmoeder lijkt te deren)

verder is het wel zo dat ik -persoonlijk- denk dat als ik geinfecteerd raak, ik het wel zal overleven (maar ik neem toch gepaste maatregelen).
mijn zorg is dat als ik geinfecteerd raak, ik anderen zou infecteren die mogelijks niet zouden overleven.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”