Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Tomby schreef:En inderdaad, als nu toch beslist wordt van de scholen te sluiten, leiden ze toch wel serieus gezichtsverlies.
Volgens mij gaan ze eerder gezichtsverlies lijden
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

Tomby schreef:En inderdaad, als nu toch beslist wordt van de scholen te sluiten, leiden ze toch wel serieus gezichtsverlies. Maar ja, dat heb je natuurlijk als je voor je beurt spreekt.
Ik lees anders sinds daarstraks al verschillende meldingen van gemeentes die scholen preventief minstens tot eind volgende week gaan sluiten. Knokke was het eerst erbij dacht ik..
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

De Nederlandse premier Mark Rutte werkt precies met 2 maten en 2 gewichten: enerzijds zegt hij dat scholen sluiten niet aan de orde is omdat het te drastisch zou zijn en anderzijds vraagt hij de universiteiten en hoge scholen hun deuren te sluiten en enkel afstandsonderwijs aan te bieden. :bang:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1995145 ... erantwoord

https://www.telegraaf.nl/nieuws/7585718 ... oronavirus
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

En ik denk dat het zover is...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

petrol242 schreef:En ik denk dat het zover is...
Heb je het te pakken?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Nog niet... gelukkig.

Maar de lessen worden opgeschort, cafés en restaurants dicht, winkels in het weekend dicht. Apotheken en voedingszaken blijven open op normale uren.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

en een stormloop op de winkels en absurde drukte voor collect&go ook....
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Alle culturele zaken ook geschrapt. Stevige impact voor de koepel waar ik deel van uitmaakt (koren /orkesten)

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Britta
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 feb 2020, 08:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

De impact zal vele malen minder zijn dan als men geen maatregelen neemt.

Het is goed dat er nu eenduidig beslissingen genomen worden die verder gaan dan een richtlijn of vrijblijvend advies.

Eindelijk heeft men op regeringsniveau ingezien dat het 5 voor 12 is...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ons ziekenhuizen verwachten door een redelijke storm te gaan. We houden ons vast. Gelukkig dat de cm geen gehoor kreeg op haar vraag om 20 pct van de bedden te sluiten.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
zeromancer
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 feb 2013, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Dus mensen die in een supermarkt of apotheker werken zijn blijkbaar minder waard dan andere volgens onze regering :?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Splitter schreef:en een stormloop op de winkels en absurde drukte voor collect&go ook....
Probleem is dat het natuurlijk ook een sneeuwbal-effect is. Ik geloof best dat er genoeg voorraden zijn, maar als een hoop mensen gaan hamsteren, wil ik ook niet achteraan komen en lege rayons aantreffen. Denk ook dat ik morgen al boodschappen doe ipv in te weekend.

@zeromancer: wat verwacht je dan, dat ze ook de winkels en apotheken gaan laten sluiten ?! En dat heeft niets te maken met minder waard zijn. Nogmaals, het sluiten en afgelasten van vanalles en nog wat zijn niet om het personeel te beschermen maar om de verspreiding te vertragen.
Laatst gewijzigd door Tomby op 12 mar 2020, 23:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Britta schreef:
devilkin schreef:Alle culturele zaken ook geschrapt. Stevige impact voor de koepel waar ik deel van uitmaakt (koren /orkesten)

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
De impact zal vele malen minder zijn dan als men geen maatregelen neemt.

Het is goed dat er nu eenduidig beslissingen genomen worden die verder gaan dan een richtlijn of vrijblijvend advies.

Eindelijk heeft men op regeringsniveau ingezien dat het 5 voor 12 is...
Ik zeg niet dat het niet nodig is, hoor. Enkel dat we het gaan voelen [emoji19]

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

zeromancer schreef:Dus mensen die in een supermarkt of apotheker werken zijn blijkbaar minder waard dan andere volgens onze regering :?
Dat lijkt mij niet onlogisch.
Je kan niet blijven leven zonder eten(en voor sommigen helaas medicijnen). Als je een maand moet wachten op om een nieuwe iPhone te kopen is dat misschien jammer maar niet levensbedreigend.
zeromancer
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 feb 2013, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Stroper schreef:
zeromancer schreef:Dus mensen die in een supermarkt of apotheker werken zijn blijkbaar minder waard dan andere volgens onze regering :?
Dat lijkt mij niet onlogisch.
Je kan niet blijven leven zonder eten(en voor sommigen helaas medicijnen). Als je een maand moet wachten op om een nieuwe iPhone te kopen is dat misschien jammer maar niet levensbedreigend.
Dus laat winkels waar je dicht op elkaar voeding koopt open laten? Maar winkels waar je uit elkaar kledij koopt dicht ? Rare manier van denken.
Maar ok laat die mensen in supermarkten en apothekers maar ziek worden niet ?
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Wat voor een domme redenering is dat nu weer, het gaat over indijken van de verspreiding. Niet over de waarde van een persoon.
En daarbij, wat zegt uw opmerking over alle zorgverleners?

Gebruik u verstand, blijf thuis als je je ziek voelt, gebruik de self scan en als je toch aan een kassa staat eens goed luid hoesten en de rij voor je is vrij :twisted:
zeromancer
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 feb 2013, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Ramaht schreef:Wat voor een domme redenering is dat nu weer, het gaat over indijken van de verspreiding.
En daarbij, wat zegt uw opmerking over alle zorgverleners?

Gebruik u verstand, blijf thuis als je je ziek voelt, gebruik de self scan en als je toch aan een kassa staat eens goed luid hoesten en de rij voor je is vrij :twisted:
Duidelijk de laatste 24 u niet in een Supermarkt geweest ? 100 man aan de kassa met volle winkelkar en kinderen ( die blijkbaar het meeste het virus doorgeven) en dit open laten is blijkbaar goed voor het virus tegen te werken?

Een zorgverlener kiest er btw nog altijd voor die job te doen voor anderen te helpen. Zie diezelfde logica niet voor andere jobs. Krijgen ook heel wat meer respect dan mensen uit een supermarkt.


Maar goed , ieder zijn eigen mening hierover. Hopelijk brengt dit wat meer respect voor de mensen die met hun job weeral extra werk krijgen.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

zoals ik zei, iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen.
Op zich was het rustig in de supermarkt, voor een keer waren er vrij veel kassa’s open, want dat is ook een probleem normaal. En ja, ik ben schuldig met mijn kinderen mee te nemen. Wat moest ik doen? Mijn vrouw zit in het buitenland, ik werk overdag, kan ze moeilijk laten verhongeren en vind het nog onverantwoorder om ze alleen in de auto te laten.


Wat moeten ze doen volgen jou, alles sluiten? En toestanden hebben dat er toch een winkel opendoet aan woekerprijzen? Of plunderingen? Want dat krijg je, kijk maar naar de absurde prijzen van de mond maskers de laatste dagen.


Tevens, al die bekenden die nu hip afkomen dat ze Corona hebben, ze zouden beter hun mond houden.


In een winkel werken is ook dienstverlening, daar kies je ook voor volgens jouw redenering.
En duidelijk nooit zorgverlener geweest, respect is dikwijls ver te zoeken.
Een politieman die afgeschoten wordt heeft er dus ook voor gekozen, of de bankbediende tijdens een overval kende ook de risico’s, of die brandweerman, of die taxichauffeur, die bouwvakker die onder een kraan komt, of ...

De basis redenering voor elke job is nog steeds dat je mensen/maatschappij helpt op de een of andere manier. Ja zelfs die parkeerwachter of gas ambtenaar op de een of andere bizarre manier... dus we staan allemaal ten dienste van elkaar. En de ene keer heeft die meer werk dan die, dat is nu eenmaal hoe het is.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Voor een regering, waar ook ter wereld is dit een absoluut rampscenario.
Je moet de balans vinden tussen het economische en de gezondheid van mensen.

Had men vorige maand een complete lockdown uitgevoerd was het nooit zover gekomen als nu, maar zou de publieke verontwaardiging wel enorm geweest zijn.
Nu het hier in Europa stilaan uit de hand aan het lopen is (in Italie toch) neemt men wèl ingrijpende maatregelen en krijgt men kritiek dat het veel te laat is.

De verkozen regering kan enkel maar verliezen in zoiets.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

zeromancer schreef: en kinderen ( die blijkbaar het meeste het virus doorgeven.
En dan hoor je zo'n expert (de naam is Van Ranst) in "Vandaag" rond een uur of tien nog verklaren dat het "geen zin heeft de scholen te sluiten, want kinderen geven het virus NIET door). En dan spreekt hij zichzelf tegen, door te zeggen dat kinderen - als er toch gesloten wordt - niet bij de grootouders mogen blijven, want dat de kans op besmetting dan grote isr. En niemand die deze expert op deze dubbelzinnigheid wijst.

Dan hoor je een uurtje of zo later de Franse president Macron zeggen dat de scholen in Frankrijk dichtgaan omdat het vooral "kinderen zijn die het virus overbrengen" - aldus zijn experts. Hetzelfde verhaal hoor je even later van Merkel en nog anderen.

Dan vraag je af wat zo'n Van Ranst eigenlijk in de studio's doet? Sommige politici naar de mond praten ??
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Weer een typisch Belgische non-oplossing mbt het sluiten van scholen en voorzien van opvang indien nodig.
Nu kan niemand hardmaken bij de werkgever dat hij thuis moet blijven, want er is opvang... dus ja, de scholen zullen even vol blijven, zonder les dan. Slachtoffers zullen de kinderen zijn, ze zouden dan beter de scholen niet sluiten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Zoals ik gisteren had voorspeld:
CCatalyst schreef:Ik verwacht sterk verstrengde maatregelen binnen heel korte tijd.
De Nationale Veiligheidsraad liep uren uit omdat het tot een cruciale clash kwam over de sluiting van scholen. Minister-president Jambon had bij het binnengaan aan de pers gezegd dat een sluiting van scholen niet aan de orde is. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts had eerder hetzelfde gezegd.

Nationale Veiligheidsraad aan Jan Jambon: "da gade gij nie bepalen he" - op de foto's zag hij wit van woede

Jambon en Weyts hebben zich beiden extreem belachelijk gemaakt nu en enorm gezichtsverlies geleden. Soit, zoals ik gisteren ook voorspeld had:
CCatalyst schreef:Ze zullen toch sluiten.
Btw zoals zaken als deze gaan in België: het verbod zal wel uitgehold beginnen worden met uitzonderingen, zeker na de eerste week.

Btw vergeet niet dat het verbod loopt tot en met 3 april, en op 4 april begint de paasvakantie, dus de scholen blijven nog gesloten tot 20 april.
NuKeM schreef:dus ja, de scholen zullen even vol blijven,
Ik ben zeker van niet. Veel oudere kinderen kunnen zelfstandig thuis blijven. Ook voor veel jongere kinderen zal er wel een oplossing gevonden worden. Kinderen die voor hun opvang op de school aangewezen zijn zullen een rustige omgeving vinden met een mensendichtheid waarin het virus zich nog moeilijk zal kunnen verspreiden. Vergeet trouwens niet dat ze volledig gesloten zullen zijn tussen 4 en 20 april.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 13 mar 2020, 07:06, 5 keer totaal gewijzigd.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Ik heb er hoop op dat de mensen die in staat zijn, wel de kinderen thuis houden in de mate van het mogelijke. Ik heb vannacht alvast taken klaargemaakt voor mijn leerlingen. Het mag ook geen verlengde vakantie worden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Schoolplicht wordt opgeschort tot de Paasvakantie. Zo is eenieder vrij zich naar best vermogen te organiseren. Indien geen opvang gevonden wordt, is opvang gegarandeerd. Goeie regeling imho
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Gray schreef:Voor een regering, waar ook ter wereld is dit een absoluut rampscenario.
Je moet de balans vinden tussen het economische en de gezondheid van mensen. .
Er valt helemaal nergens een balans te vinden, deze tegenstrever houd zich niet aan regeltjes door ons opgesteld.
Ook de maatregelen die nu van kracht worden zijn slechts een prik voor het virus waar het met het grootste gemak omheen kan.

Net kleine winkels moeten open blijven opdat je daar de 'passage' kan controleren en het virus zich niet laat verspreiden. Bij supermarkten gebeurt net het omgekeerde waar mensen véél te dicht in contact komen met elkaar, soms ongewild.

Flying schreef:Ik heb er hoop op dat de mensen die in staat zijn, wel de kinderen thuis houden in de mate van het mogelijke. Ik heb vannacht alvast taken klaargemaakt voor mijn leerlingen. Het mag ook geen verlengde vakantie worden.
Opvang voorzien volgens de regering hun besluit. Waar dan, in de scholen? Zo werkt het niet hoor!

We stevenen af op dramatische toestanden, donkere dagen komen eraan. En dit door een regering die het niet aandurft om voldoende daadkracht te tonen naar de bevolking toe, want ze weten dat er koppen gaan rollen.
Ik hoop alleen dat het management en bestuur van ziekenhuizen en verzorgingsinstellingen voldoende verstand heeft en hun voltallige personeel prioritair stelt zodat men verder iedereen op een professionele manier kan verzorgen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

1.000 doden in Italië van de 5.000 in totaal
vergelijk de grootte van Italië met die van China
die cijfers zijn immens
zoek even op Twitter op Reddit naar getuigenissen over Italiaanse ziekenhuizen
pure oorlogstoestand waar medisch personeel nauwelijks voorbereid moet beslissen op leven of dood: wie krijgt een bed en wie niet?
België wordt genoemd als dé volgende brandhaard
de laksheid van onze regering is hemeltergend
warm blazen, koud blazen
slechte communicatie, tegenstrijdige signalen
niet in staat om te beslissen
gisteren nog met oudere mensen - ziek, en volop in de risicogroep - gesproken, ze waren nog rustig gaan shoppen, oh ja, en gaan eten op restaurant, "maar ja, ze zeggen het toch heel de tijd op de tv, het is een grieptjen er is niets aan de hand"
binnen enkele jaren zal het niet drastisch ingrijpen direct na de krokusvakantie als dé grote fout beschouwd worden
iedereen met een beetje verstand ziet dat toch zo
ik zeg het jullie nu al
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Flying schreef:Ik heb er hoop op dat de mensen die in staat zijn, wel de kinderen thuis houden in de mate van het mogelijke. Ik heb vannacht alvast taken klaargemaakt voor mijn leerlingen. Het mag ook geen verlengde vakantie worden.
Ik verwacht straks het nieuws van men vrouw dat de opvang daar in vakantieregeling gaat omdat de school sluit, dat wil zeggen hele dagen ipv voor en na school opvangen, en gezien het waarschijnlijk te veel kinderen zullen zijn voor in de container waar ze die nu in moeten opvangen zal misschien een deel van het schoolgebouw openen hiervoor, ze is toch toe.
jutuiz schreef:1.000 doden in Italië van de 5.000 in totaal
Uw cijfers kloppen niet.
2020-03-13 07_16_53-Home Assistant.png
2020-03-13 07_16_53-Home Assistant.png (10.39 KiB) 722 keer bekeken


We gingen vandaag onze maandelijkse grote boodschappen doen, ik mag maar hopen dat er nog wat in de winkels ligt na men werk :bang: . Het was naar 't schijnt al een stormloop, dat gaat alleen maar erger geworden zijn nu.
Laatst gewijzigd door MClaeys op 13 mar 2020, 07:19, 1 keer totaal gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

De maatregelen die nu genomen zijn, zijn m.i. goed en proportioneel. Had de regering eerder actie ondernomen, dan hadden ze niet zo zwaar moeten zijn, maar dat kalf is al verdronken.
jutuiz schreef: binnen enkele jaren zal het niet drastisch ingrijpen direct na de krokusvakantie als dé grote fout beschouwd worden
Inderdaad, volledig mee eens.

Maar ga ook eens de vorige pagina's lezen op dit forum. Velen hiervonden dit toen ook niet nodig, en dat is wel een representatie van de gemiddelde Vlaming. Naarmate de pagina's vorderen zie je dat er meer en meer hun mening herzien. Anderen zoals ikzelf pleitten van bij het begin voor maatregelen, uit het "voorkomen is beter dan genezen"-principe. Jammer genoeg zijn die adviezen toen niet gevolgd.

De huidige toestand is en blijft in de eerste plaats de schuld van het wanbestuur van de politici en de partijen in de regeringen (N-VA/CD&V/Open VLD/SP.A (die laatste in de Brusselse regering)), en deze partijen mogen allemaal hun borst nat maken voor een flinke afstraffing in het stemhokje. Disproportionele Maggie zal de kop van jut zijn. Maar zonder draagvlak bij de bevolking is het ook niet makkelijk om zaken te beslissen; dat draagvlak is er nu wel. Desondanks is dat geen excuus, moeilijke beslissingen moeten ook gemaakt kunnen worden.

Het is exact gegaan zoals de epidemioloog voorspeld had: "de twee kampen" waarvan er uiteindelijk nog maar 1 overblijft.
MClaeys schreef:We gingen vandaag onze maandelijkse grote boodschappen doen, ik mag maar hopen dat er nog wat in de winkels ligt na men werk :bang: . Het was naar 't schijnt al een stormloop, dat gaat alleen maar erger geworden zijn nu.
Is idd iets waarvoor ik gisteren heb gewaarschuwd hier:
CCatalyst schreef:Ik zou mss vandaag naar de supermarkt gaan ipv morgen.
Vandaag gaat het stormlopen en hamsteren zijn (en supermarkten zullen hun prijzen verhogen), maar de rekken zullen wel weer aangevuld worden in en na het weekend. De distributieketen gaat niet op de schop.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 13 mar 2020, 07:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Mijn, werk, callcenter, is zojuist overgestapt op (in principe) 100% thuiswerk voor zover het technisch lukt. Upgrade (aanvraag was gelukkig 2 weken geleden aangevraagd) is in uitvoering van de bandbreedte. Momenteel hadden we de capaciteit om iets minder de helft om simultaan thuis te werken. Wie niet kan of wil thuiswerken kan op technische werkloosheid of vakantie opnemen.

Alle fysieke contacten met de opdrachtgevers zijn opgeschort. Opdrachtgevers hebben nu ook toestemming gegeven dat iedereen voor alle lijnen thuis magen geven, ook voor projecten waar dat eerder niet mocht van de Klant. Ook als je geen rustige thuis-werkomgeving kunt garanderen. Telefoon opnemen heeft nu voorrang op kwaliteit.

In mei zijn het normaal de sociale verkiezingen. ACV Puls heeft al zojuist al alle activiteiten afgelast. Dat zal bij de rest ook wel zo zijn. Dat is nog element in de soep; wat daarmee? Kunnen die doorgaan?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

WalterB1 schreef:Dat is nog element in de soep; wat daarmee? Kunnen die doorgaan?
Uitstellen naar later (met tijdelijke verlenging van de huidige mandaten) of op afstand stemmen (via internet en/of post). Dat zijn allemaal zaken die geen probleem moeten zijn in deze omstandigheden.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wat een achterlijke maatregelen.

Er is niets van cijfermateriaal dat deze (dan nog absurde) maatregelen kan verantwoorden. Met 1 uitzondering: de regering heeft de cijfers van de positieve testen van gisteren wél al (cijfers die wij pas krijgen tegen de middag). Als die cijfers niet plots "dramatisch" zijn, heeft de regering gewoon beslist uit paniek. En om bedrijven subsidies te kunnen geven voor de geleden schade.

De maatregel is absurd, want er verandert ten gronde niet zo veel. Kinderen gaan nog altijd naar school gaan, want de ouders gaan nog steeds uit werken. Alleen zal het niet meer in een structuur zijn (les geven), maar in totale lethargie en chaos.
Scholen sluiten (wat dus in BE nog niet gebeurd is, behalve in gemeenten waar de burgemeester de nood voelde zich te manifesteren) wordt door gezondheidsexperts ook afgedaan als onzinnig, omdat kinderen niet speciaal vatbaar zijn voor het virus (eerder integendeel) en het sluiten van scholen een bijkomende disruptie is met mogelijk scherp negatieve gevolgen: waar gaan de kinderen heen als beide ouders gaan werken?

Dus
- ofwel zijn de besmettingen nog altijd laag (onder de 100) en dan zijn de maatregelen overbodig
- ofwel zijn de besmettingen plots hoog (200+) en dan zijn de maatregelen onvoldoende
Kortom: het was een echt Belgische beslissing :)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Tof gemaakt (en informatief): https://multimedia.tijd.be/coronaroute/
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

CCatalyst schreef:Vandaag gaat het stormlopen en hamsteren zijn (en supermarkten zullen hun prijzen verhogen), maar de rekken zullen wel weer aangevuld worden in en na het weekend. De distributieketen gaat niet op de schop.
Daar letten we op. Tzal vandaag het hoognodige zijn (wat vers gedoe voor van t weekend) en de grote volgende week dan maar.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Hier zorgt Maggie wel voor... :-D

"Toch een lichtpuntje in deze coronatijden: de frituren mogen openblijven. Dat heeft minister van Gezondheid Maggie De Block op Radio 1 gezegd. "Vele friethuizen bieden ook tafels aan om ter plaatse te eten, dat zal niet meer kunnen", zei De Block. "Maar afhalen is geen probleem." Ook wie naar de kapper moet, zal dat nog kunnen. "Enkel in het weekend niet", aldus nog De Block."
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Eten afhalen/thuis bezorgen blijft idd thuis bezorgd.

Uber Eats en Deliveroo gaan gouden tijden tegemoet.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dus met z'n allen opeengepakt in een frietkot wachten, mag nog wel.
Had ik al gezegd dat het achterlijke maatregelen waren?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Wat een achterlijke maatregelen.
Dus we doen gewoon verder want het is maar een griepje en daar gaan meer mensen aan dood ?
MClaeys schreef:We gingen vandaag onze maandelijkse grote boodschappen doen, ik mag maar hopen dat er nog wat in de winkels ligt na men werk :bang: . Het was naar 't schijnt al een stormloop, dat gaat alleen maar erger geworden zijn nu.
Ik zag gisterenavond niet echt een probleem in de rekken bij Carrefour... alles was nog ruim aanwezig (zelfs de pasta).

Op enkele uitzondering na (en die stond dan weer net voor mij in de rij, de man had zelfs een probleem met het feit dat de dingen van z'n overvolle kar afvielen :roll: ) kocht iedereen ook maar het noodzakelijke.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Wat een achterlijke maatregelen.
Dus we doen gewoon verder want het is maar een griepje en daar gaan meer mensen aan dood ?
Nee, het is prima om events af te gelasten. Maar waarom er nu paniek gezaaid moet worden in de scholen en bij de ouders van leerlingen, dat ontgaat me totaal.
Laat het hoogst noodzakelijke nog door gaan (werken, onderwijs, ...) en de rest niet (café, restaurant, cinema, ...). Je kan als individu en als maatschappij wel een paar weken zonder cinema, niet?

Ofwel zijn er plots wél veel (exponentieel) cases, en zouden we de scholen beter écht sluiten.
Ofwel zijn de aantallen nog steeds laag en is er geen reden om bijkomende paniek te zaaien en de maatschappelijke organisatie te ontwrichten.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Waarom geeft de overheid niet wat meer praktische suggesties om de "social distancing" subtiel af te dwingen, zoals warenhuizen een vast éénrichtingsparcours door de schappen te laten afbakenen met enkele linten, en een eventueel druppelsgewijze start van het parcours (à la waterglijbaan). Ook het doorgeven van geld of intoetsen van bankkaartcode in grote winkels lijken mij een beetje riskant dus waarom geen advies rond die dingen, of tenminste een geruststelling dat dit geen pijnpunten zijn.

't Is natuurlijk niet van hetzelfde niveau als een opgevangen ziek nichtje dat een keer in je gezicht hoest zoals ik de voorbije week heb ondervonden (althans, da's mijn vermoeden -- vermoedelijk gewoon griepje, btw), maar alle beetjes helpen misschien toch een beetje.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

heist_175 schreef:Laat het hoogst noodzakelijke nog door gaan (werken, onderwijs, ...) en de rest niet (café, restaurant, cinema, ...).
Denk je nu werkelijk dat zo'n virus dát verschil gaat maken? :nono:
heist_175 schreef:Ofwel zijn er plots wél veel (exponentieel) cases, en zouden we de scholen beter écht sluiten.
Ofwel zijn de aantallen nog steeds laag en is er geen reden om bijkomende paniek te zaaien en de maatschappelijke organisatie te ontwrichten.
Jij ziet graag cijfers.
Maar in dít geval zal je met je cijfers achter de feiten aanhollen.
Meer: men heeft al aangegeven dat het testen in België nog minder breed zal zijn.

Dit virus ZAL de maatschappelijke organisatie zwaar ontwrichten.
Geen ontkomen aan.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”