Gezocht: Virusscanner

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik was net aan het zoeken naar een online vergelijking tussen verschillende virusscanners, maar ik heb al snel moeten opgeven omdat nooit alles met alles vergeleken wordt.
Dus graag jullie ervaringen met de meest exotische scanners, zowel gratis als betalend.
Een paar puntjes van aandacht (wat me wel interesseert):
  • Hoeft geen e-mail-scanner bij te zijn
  • Wél een on-access-scanner
  • Liefst iets met meerdere engines (op basis van definities, heuristisch, ...)
  • Iets dat via agent-systemen werkt (zoals eTrust of ePolicy Orchestrator), zodat je antivirus centraal geadministreerd/gedistribueerd/geupdate kan worden
  • Als de client afgeschermd kan worden is dat ook een pluspunt
  • Logging naar de windows-logboeken (en geen eigen systeem) zie ik ook graag
  • Van een leverancier die veel updates brengt in z'n definities (1x per dag is ongeveer goed)
  • Kunnen scannen in archieven (en niet enkel .zip)
  • Minimum aan onderhoud (eens het draait niet meer naar omkijken)
  • Aparte scan-engine voor gebruik in toepassingen die dat willen gebruiken

Zoals je m'n lijstje ziet gaat dit al aardig richting corporate scanners. Zelf gebruik ik eTrust Antivirus 7.1, wat voor zowat elk platform beschikbaar is (red hat, windows xp 64 bit, Palm OS, PockePC 2002, Mac OS X, Netware...)
Ik ben er eigenlijk erg tevreden van (weinig resources, 2x per dag een update, werkt netjes op de achtergrond, stuurt net send-berichten naar centraal systeem bij besmetting, ...), maar ik kijk graag naar suggesties en ervaringen van anderen, het gras is namelijk soms groener aan de overkant ... :)
rsca
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 apr 2004, 10:48

NOD32
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

1 woord AVG Free Edition :!: avg70free_338a597.exe (versie 7.338 )

Klik hier voor AVG Free site

of Download meteen Hier

Ik moet geen andere meer, whoehaaaaa :lol:
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Voor mij ook AVG -- zelfs als niet-betalende klant krijg ik bijna dagelijks updates.

Enkele kenmerken:
-- e-mail scanner in/uitgaand + mogelijkheid tot signeren met 'deze mail is gecheckt...". Ieder onderdeel kan uitgezet worden indien niet gewenst.
-- scheduler voor automatische scans/updates op specifieke tijden. Iedere update gaat zeer vlot, nog nooit moeten rebooten, zelfs niet als het programma zichzelf update (ipv louter virusdefinitie-update)
-- heuristische analyse voor het herkennen van homemade varianten.
-- shell-integratie en archive support.
-- Gebruikt tussen de 10 en 20MB geheugen.

...en da's allemaal gratis en zonder impact op de performantie -- iets waar ik mijn betaalde Norton voor buitengesmeten heb halfweg mijn abo.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Kapersky ontdekt bijna al de virussen volgens tests die ik gelezen heb, maar van de overige functies heb ik geen idee.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Lindale, TX
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Norman Virus Control, de corporate edition doet zowat alles wat ge daar opnoemt, één ding zijn ze een beetje achterop: ondersteuning voor 64bit windows. Komt wel, natuurlijk.
Ze hebben een goede Exchange plugin, de Domino plugin ken ik niet.
Kan ook samenwerken met een andere scanner engine, om uw mail door 2 engines te laten scannen op virussen.
Heeft ook een on-access scanner,
heeft de Sandbox technologie: voert executables uit in een virtueel machine, om te zien of het zich als een virus gedraagt.
stuurt berichten van de clients naar het windows logboek, op de server, stuurt ook mailkes als ge dat wilt, zelfs sms-kes zijn mogelijk dacht ik
Enfin, dat en veel meer......
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

meon schreef:Ik was net aan het zoeken naar een online vergelijking tussen verschillende virusscanners, maar ik heb al snel moeten opgeven omdat nooit alles met alles vergeleken wordt.
Dus graag jullie ervaringen met de meest exotische scanners, zowel gratis als betalend.
Een paar puntjes van aandacht (wat me wel interesseert):
  • Hoeft geen e-mail-scanner bij te zijn
  • Wél een on-access-scanner
  • Liefst iets met meerdere engines (op basis van definities, heuristisch, ...)
  • Iets dat via agent-systemen werkt (zoals eTrust of ePolicy Orchestrator), zodat je antivirus centraal geadministreerd/gedistribueerd/geupdate kan worden
  • Als de client afgeschermd kan worden is dat ook een pluspunt
  • Logging naar de windows-logboeken (en geen eigen systeem) zie ik ook graag
  • Van een leverancier die veel updates brengt in z'n definities (1x per dag is ongeveer goed)
  • Kunnen scannen in archieven (en niet enkel .zip)
  • Minimum aan onderhoud (eens het draait niet meer naar omkijken)
  • Aparte scan-engine voor gebruik in toepassingen die dat willen gebruiken
Zoals je m'n lijstje ziet gaat dit al aardig richting corporate scanners. Zelf gebruik ik eTrust Antivirus 7.1, wat voor zowat elk platform beschikbaar is (red hat, windows xp 64 bit, Palm OS, PockePC 2002, Mac OS X, Netware...)
Ik ben er eigenlijk erg tevreden van (weinig resources, 2x per dag een update, werkt netjes op de achtergrond, stuurt net send-berichten naar centraal systeem bij besmetting, ...), maar ik kijk graag naar suggesties en ervaringen van anderen, het gras is namelijk soms groener aan de overkant ... :)


Al eens aan McAfee Gedacht?
Dit is ideale corporate scanner.
Ik persoonlijk gebruik deze ook op het werk (ben sysadmin)
We gebruiken deze voor alle clients
centrale sturing is heel handig alsook de repporting en loggen. Updates zijn ook vrij frequent. Heb nog geen enkele negatieve ervaring met McAfee.
Wel is deze betalend.
Wil je naar de openSource wereld gaan dan vind ik "Clam Antivirus" weer heel goed. Ook deze kan geimplementeerd worden als een corporate scanner. Zeer degelijke en vooral gratis.

Wat wij als echte centrale virusscanning gebruiken is een trendmicro.
Dit op een proxy server. Zo beperk je al veel en staat de scanning centraal.
Akira
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1386
Lid geworden op: 10 jan 2004, 13:30

prodata schreef:Al eens aan McAfee Gedacht?
Dit is ideale corporate scanner.
Ik persoonlijk gebruik deze ook op het werk (ben sysadmin)
We gebruiken deze voor alle clients
centrale sturing is heel handig alsook de repporting en loggen. Updates zijn ook vrij frequent. Heb nog geen enkele negatieve ervaring met McAfee.
Wel is deze betalend.
.


moest deze thread geopend zijn voor juni zou ik je groot gelijk geven maar...
in juni kreeg ik opeens een virus aanval: meer dan 5 detecties per dag en niet altijd dezelfde, bon mc affee hield stand, tot op een moment:
virus found: clean failed move failed
en twas om zeep :cry:
da was echt frustrerend

nu zit ik met symantic corporate

waarom is het toch steeds zo dat iedere keer iemand een vergelijkingstopic opent dat er altijd verschillende antivirussen zijn met verschillende blije gebruikers :?
das zo moeilijk om te kiezen, begin maar als een gewone consument...
soit die kennen meestal enkel norton panda of mcafee(ge vindt nix anders in de winkel)
begin maar
de pispaal <<
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Dat is heel simpel ... ELKE Antivirus scanner is altijd gedoemd om ooit te falen ! Het virus dient altijd ergens eerst een infectie te maken, alvorens dat een AntiVirus bedrijf er een signature voor kan uitbrengen. Dus iemand is altijd wel de pineut. Ook heeft het te veel te maken met client-configuratie. Waar men vroeger nog om de week of om de paar dagen een auto-update doen, staat die bij mij nu om de 4 uur. In principe mag dit zelfs om het uur staan.

Waar ik naar kijk bij de aanschaf van een AV software, is de resource footprint, én de meerwaarde dat het bedrijf/programma bied qua extra functies en/of managements mogelijkheden. Op dit moment blijf ik dus nog altijd zweren bij de McAfee Enterprise AntiVirus v8.0i (mits de nodige hotfixes).

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1250
Lid geworden op: 26 nov 2003, 20:33
Locatie: BE

Vind ik een zeer handige site :-) => http://anti-virus-software-review.toptenreviews.com/

By the way, ik gebruik nod32 als anti-virusscanner. :wink:
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Dan heb ik meer ervaring in de test van virus.gr :
http://www.virus.gr/english/fullxml/def ... =69&mnu=69
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

X-2datop schreef:Waar ik naar kijk bij de aanschaf van een AV software, is de resource footprint, én de meerwaarde dat het bedrijf/programma bied qua extra functies en/of managements mogelijkheden. Op dit moment blijf ik dus nog altijd zweren bij de McAfee Enterprise AntiVirus v8.0i (mits de nodige hotfixes).

Ivm die resources; daarom vind ik eTrust niet slecht: die verbruikt maar zo'n 9 MB geheugen, terwijl McAfee 7.1.0 die we hier op het werk gebruiken toch zo'n 21 MB gebruikt en ePO ook nog eens 3 MB. Ook eTrust z'n definities waren telkens net iets recenter en op zich ben ik er wel tevreden van; alleen krijg ik hem niet in de firewall aan de praat: de firewall test de virusscanner door die een batterijtje test-virussen te voeren; de scanner houdt ze mooi allemaal tegen (zie ik in de logging), maar de firewall krijgt blijkbaar niets terug gerapporteerd en weigert bijgevolg de engine te gebruiken.
En ik vraag me af waarom SharePoint enkel wilt werken met Sybari :(
AureliuS
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 apr 2005, 20:58
Locatie: Thuis

- Probeer BitDefender (http://www.bitdefender.com) maar eens!
Deze krijgt op http://anti-virus-software-review.toptenreviews.com de gouden plak.
Heb 'm ongeveer een jaar in gebruik en ben er zeer tevreden over :-)
Kan ingesteld worden dat ie bv elke 3 uur checkt of er nieuwe virusdefinities zijn.
Heeft een gratis versie voor particulieren en een online-scandienst ...

Voor de verschillende professionele versies : http://www.bitdefender.com/site/Buy/products

- Met McAffee heb ik minder goede ervaring : de on-access scanning werkt een beetje te goed. Goed tweaken van welke directory je wel en niet wil laten herscannen helpt (vb bij het opstarten van een ontwikkeltool wil McAffee al eens *al* de gebruikte dll's ed. elke keer opnieuw scannen, ook al heeft ie dat een uur geleden ook al gedaan)
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
Berghe
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 jan 2005, 14:05

patje schreef:1 woord AVG Free Edition :!: avg70free_338a597.exe (versie 7.338 )

Klik hier voor AVG Free site

of Download meteen Hier

Ik moet geen andere meer, whoehaaaaa :lol:


Ik heb juisty AVG free edition geinstalleerd. Alles werkt goed, maar ik wil dat mijn norton nu mijn e-mails niet meer scant, het is namelijk die die mijn pc enorm vertraagde. Hem nu al eraf gooien lijkt me drastisch, ik gebruik de anti-spam en de firewall wel nog. Ik heb norton autoprotect uitgezet, e-mail scannen uitgezet, en nog scant hij de uitgaande mails. Iemand die weet wat ik vergat???? Groetjes, Berghe
Gebruikersavatar
herkato
Member
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06 nov 2004, 06:34
Locatie: Limburg

Persoonlijk gebruik ik sinds lang AVG free.
Reeds van de 6.0...versie en nu de 7.0...
Weet niet wat zijn verbruik is daar hij nooit een scan uitvoert, niet automatisch (niet ingesteld natuurlijk) en niet handmatig (waarom ook?).
Een goed product doet z'n werk in stilte.
Op 't werk hebben we de betalende versie voor 50 PC's. De 6.0... versie was een éénmalige betaling voor "Lifetime- upgrades".
Sinds ca. Januari 2005 een gratis update naar de 7.0... versie tot Januari 2006. Dan hebben we een nieuwe licentie nodig die vanaf dan voor 2 jaar geldig is met 50% korting op de standaard prijs als trouwe klant.
Ook op 't werk scannen die nooit: Moest tijdens een scan een virus gevonden worden, wel dan heeft het beestje z'n werk niet correct gedaan in stilte (of 't moest natuurlijk een gloednieuwe home-made virus zijn en dan nog, dan moest ie die volgens heuristisch ook vinden).
Hier wat info: http://www.grisoft.com/doc/31/lng/ww/tpl/tpl01
groeten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
It's better to be pissed off than pissed on.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”