Windows 10 UAC copy paste

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Iedereen kent UAC wel, veronderstel ik.

Ik heb op mijn PC 2 accounts: een normale en een admin account.
Van die laatste ken ik het wachtwoord niet.
Deze zit in een wachtwoord-manager, en is redelijk moeilijk te onthouden.

Als ik eens admin rechten nodig heb, komt er een mooi UAC schermpje, en kan ik hiermee inloggen.
Echter... ik kan hier geen wachtwoord in plakken, ik moet dit manueel typen.
Aangezien ik dan mijn wachtwoord-manager dien te openen op mijn GSM, om zo het wachtwoord te kunnen overtikken (en terwijl kan iedereen shoulderwatchen), zou het aangenamer zijn om deze gewoon te kunnen kopiëren (dan zie ik het wachtwoord niet eens, dus zelfs veiliger me dunkt).

Bestaat er een manier om dit toch mogelijk te maken in UAC?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Volgens mij is dat niet mogelijk. De bedoeling is immers (omwille van security) dat geen enkele applicatie access krijgt tot wat jij intypt in dat veld, en omgekeerd betekent het ook dat geen enkele applicatie daar zelf iets kan gaan invullen.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Is volgens mij inderdaad niet mogelijk, ook TeamViewer-sessies lopen daar soms op vast.
Moraal van het verhaal: wijzig het admin-wachtwoord in iets complex maar waar voor jou toch enige logica inzit. Een wachtwoordzin kan in die zin helpen.
Computer(k)nul
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Dat laat de admin-wachtwoord-policy op de AD controller van het werk niet toe. :-D
Geen idee hoe streng die is, maar als ik lange wachtwoordzinnen gebruik (met niet-numerieke tekens en/of cijfers zelfs) wordt het toch afgekeurd.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Start een cmd.exe als administrator (rmb), dan kan je wel copy/paste doen. Van daaruit is dan alles wat je doet met admin powers.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

UAC heeft zijn eigen console session, iirc.
Die is dus totaal afgescheiden van je normale desktop (vandaar ook "secure desktop").
Die isolatie is on purpose; je clipboard (dat is waar copy/paste items op terechtkomen) zal dus geen access hebben.

Voor jouw use case (ik snap hem wel) zou ik ns kijken naar 2 factor authentication oplossingen; ofwel smartcard (eventueel met pin) of een TOTP (one time password zoals winauth en google authenticator dat ook doen).
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”