Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:
Dizzy schreef:België heeft NUL doden en maar afgeven hoe slecht het allemaal is en maar paniek zaaien :roll:
Afgeven is m.i. op de laksheid waardoor er meer besmettingen gebeuren die vermeden konden worden. Die kritiek is terecht. Weten dat er zoveel terug keren uit een gebied waar het virus snel uitbreiding nam, geen enkel idee hebben van hoeveel dat er zijn, en toch niet verbieden dat de scholen open gaan (broeihaarden van infecties), dat is een grove vorm van nalatigheid.

Dat van die doden "won't age well" btw.
Dus de USA is goed bezig omdat ze niet testen en dus ook niets detecteren.
En België is slecht bezig omdat er geen doden gevallen zijn.
Aparte logica :).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

CCatalyst schreef:Afgeven is m.i. op de laksheid waardoor er meer besmettingen gebeuren die vermeden konden worden. Die kritiek is terecht. Weten dat er zoveel terug keren uit een gebied waar het virus snel uitbreiding nam, geen enkel idee hebben van hoeveel dat er zijn, en toch niet verbieden dat de scholen open gaan (broeihaarden van infecties), dat is een grove vorm van nalatigheid.

Dat van die doden "won't age well" btw.
Er wordt op vanalles afgegeven, dat er besmettingen konden vermeden worden is inderdaad juist en ontken ik dus niet. Mensen die terugkeren uit besmette gebieden zouden bvb allemaal moeten gescreend worden. Dat aantal is beperkt en dus beheersbaar. In de praktijk is het echter moeilijker. Hoe ga je mensen die met eigen wagen naar skioorden gingen verplichten zich te laten screenen?

Scholen sluiten lijkt me dan weer schieten met een kanon op een mug. Je kan de leerlingen screenen die in besmet gebied waren maar de scholen volledig sluiten gaat te ver. Het gemis aan scholing lijkt me erger dan een griep oplopen die voor deze groep niet eens zo zwaar is.

Elke samenkomst van mensen is een broeihaard. Dan kan je het hele land platleggen. Geen treinen, bussen, metro, cinema, warenhuizen, toneel, optredens, sport,...

Er kunnen inderdaad nog doden vallen, ook in België maar is dat iets om heel het land voor plat te leggen? Er zijn er genoeg die geen griepprik wensen en dat is hun goed recht maar daar wordt geen theater rond gemaakt en er vallen jaarlijks ook doden door de gewone griep.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Om zoiets snel en gecontroleerd in te dijken is er maar 1 manier, alles platleggen en iedereen laten waar hij/zij/X is.
Niet je landgenoten repatrieren, laten waar ze zijn en pas overbrengen na screening.
Uiteraard is dat overdreven voor een griepachtige waar de meeste mensen niet aan dood gaan.
En dat is het ook, met dat verschil dat er geen medicijn is. Maar als ik griep krijg, ziek ik ook gewoon uit.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: Dus de USA is goed bezig omdat ze niet testen en dus ook niets detecteren.
Inzake de VS geef ik geen mening, ik weet iig dat zieken/doden daar niet onder de mat geschoven worden. Wij zullen niet meer testen dan hen want al onze testkits zijn ondertussen bijna verbruikt. UZ Leuven gaat enkel nog zeer selectief testen.
heist_175 schreef:Scholen sluiten lijkt me dan weer schieten met een kanon op een mug. Je kan de leerlingen screenen die in besmet gebied waren maar de scholen volledig sluiten gaat te ver. Het gemis aan scholing lijkt me erger dan een griep oplopen die voor deze groep niet eens zo zwaar is.
Wordt in andere landen wel toegepast, vaak samen met alternatieven voor onderwijs via app of andere toepassing (streaming). Dat bleek zo effectief dat een aantal kinderen samengespannen hebben om een van die apps zoveel mogelijk 1 ster te geven zodat het geflagd werd voor manuele review (en tijdelijk onbeschikbaar was) in Apple's App store. Ondertussen heeft Apple de app weer beschikbaar gezet.

Het "mooie" aan deze crisis is dat het ons doet nadenken over zaken die we tot nu toe als onmogelijk beschouwden: thuiswerk, onderwijs op afstand, noem maar op, en om tot de conclusie te komen dat die zaken al lang mogelijk zijn. Meer zelfs, ze blijken een perfect alternatief te zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:Het gemis aan scholing lijkt me erger dan een griep oplopen die voor deze groep niet eens zo zwaar is.
Maar iedere week gaan betogen in Brussel is geen enkel probleem ?

Niet dat scholen meteen dicht moeten... maar als je iemand die van een skivakantie komt van Noord-Italië op maandag zonder meer op de schoolbanken plaats laat nemen dan moet je niet verwonderd zijn dat de verspreiding een vlucht vooruit neemt. Men had perfect deze kinderen het advies kunnen geven drie dagen thuis te blijven (op die manier had je vermoedelijk het overgrote deel kunnen detecteren).
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Toch denk ik dat het grotendeels een massahysterie is. Het gaat hier om een griep. Ja, dat is gevaarlijk voor de zwaksten onder ons, maar ieder jaar is er griep en er zijn ook hittegolven en pollutiepieken die ook slachtoffers maken. (en waar in verhouding helemaal niet ingegrepen voor wordt).
Als mondiaal onze economie zo onderuit gaat voor een griep, wat gaat dat dan geven als er eens een ebola of soortgelijke epidemie tot Europa geraakt?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Er is een verschil tussen zelf kiezen om iets (niet) te doen en het opgelegd krijgen. Wie school skipt moet dat zelf weten maar de overheid kan niet zomaar onderwijs ontzeggen.

Ik had de terugkeerders uit de besmette gebieden ook laten controleren, dat was nog nuttig. Scholen sluiten is gewoon overdreven paniek.

Het is inderdaad massahysterie, mensen zijn nu eenmaal volgers en angst is het strafste bindmiddel blijkt nog maar eens.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Je mag dit zeker niet onderschatten maar als ik dit zie:

Current confirmed cases Doden Genezen
45,072 3,892 62,392

Moet je dan echt panikeren?

Mortaliteit van 3,6-3,7 procent

Zeker de beurzen panikeren nu enorm terwijl het voor mij niet echt erg is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

boonpwnz schreef:Zeker de beurzen panikeren nu enorm terwijl het voor mij niet echt erg is.
De beurzen panikeren niet omdat er doden vallen, maar omdat alle (noodzakelijke) maatregelen nu overduidelijk een grote impact op de wereld-economie hebben.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Ook niet vergeten dat de markten aan een correctie toe waren, want van overwaardering was zeker sprake. Sommige aandelen stonden echt te hoog dan nog goed was. Was het niet het coronavirus geweest, dan zou wel iets anders in Q1-Q2 2020 gezorgd hebben hiervoor. Veel was er niet nodig.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Je mag dit zeker niet onderschatten maar als ik dit zie:
Mortaliteit van 3,6-3,7 procent
Nee, je moet niet panikeren.
Van de doden kan je naderhand bepalen of ze covid19 hadden, dus de doden zijn betrekkelijk zeker.
Het tracken van de geïnfecteerden is veel moeilijker. Als de US tot 1/3 maar 472 testen gedaan had, dan kunnen ze geen Korea-achtige cijfers van infecties voorleggen (gegeven de bevoling van 330 miljoen).
https://www.economist.com/graphic-detai ... r-reported
Another pattern bolsters this finding. South Korea and China test regularly. In both places—excluding Hubei, where the virus began claiming lives before authorities formulated a response—0.5-1% of people who have tested positive have died. In other countries with at least one death, this rate is five times higher. Deaths are easier to count than infections are. The most likely explanation for this gap is that for every person diagnosed in these countries, four more do not know they are infected.
CCatalyst schreef:
heist_175 schreef:Dus de USA is goed bezig omdat ze niet testen en dus ook niets detecteren.
Inzake de VS geef ik geen mening, ik weet iig dat zieken/doden daar niet onder de mat geschoven worden. Wij zullen niet meer testen dan hen want al onze testkits zijn ondertussen bijna verbruikt. UZ Leuven gaat enkel nog zeer selectief testen.
CCatalyst schreef:https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 7b48e9ecf6
Zeer interessante grafiek om af en toe te openen
=> Merk het relatief lage aantal besmettingen in de VS. Daar hebben ze vrij snel een inreisverbod ingevoerd voor China
Kom op zeg :)! Eerst huldig je de US, voor het "relatief lage aantal besmettingen", om nadien te zeggen "inzake de US geef ik geen mening".
De US test gewoon veel te weinig.
The number of cases each country reports depends both on the number of infections and on how many people get tested. By March 1st South Korea had tested over 100,000 people; America just 472.
Bevolking US: 330m
bevolking SKorea: 51m
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Nu ik snap hem niet, de markt word overspoeld met goedkope olie wat voor mij gelijk staat met gemakkelijk geld voor iedereen. En plots schiet iedereen in een kramp en reageerd op deze winst alsof het een verlies is en onze economie stil staat.

Zijn dat geen slimme algoritmes die geen rekening houden met machtspelletjes van de mens?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

De olie daalt om 2 redenen:
- minder vraag, door Corona
- meer aanbod, door (1) de weigering van Rusland om productiequotabeperkingen op te leggen, (2) de korting die Saudi-Arabië nu al geeft én (3) het dreigement om de productie in Saudi-Arabië fors op te voeren (van 9,7m naar 11m vaten)

Het hogere aanbod is niet echt een probleem, maar de economische repercussies van Corona (deel 1 van de prijsdaling) zijn wel een probleem: lagere omzet en fors lagere winsten in zowat alle sectoren.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Toch ook mijn gedacht eens zeggen, ook al ben ik geen viroloog ofzo.
Maar, ik vind de manier waarop men dit hier bij ons aanpakt echt ondermaats en beschamend. Niks preventie, maar “Een probleem moet je pas oplossen als het zich stelt.”-politiek terwijl duidelijk is dat de problemen er echt wel aan staan te komen.
Natuurlijk speelt dit het egoïsme, het ‘het is maar een griepje’ en ‘zal mij wel niet gebeuren’ gevoel in de hand van al die mensen die nu toch nog lekker op vakantie vertrekken of gaan werken met symptomen.
Dit is geen gewone griep! Het is ook geen ebola natuurlijk, maar de mortaliteit en economische impact (moest iedereen gewoon door doen zoals bij een griep zou het absenteïsme op de werkvloer ook veel hoger liggen) maken dit toch een serieus iets.
Hoe het wel moet? Geen idee, scholen/crèches sluiten en tegelijkertijd de ouders laten thuiswerken is natuurlijk ook geen optie (ik kan bv. niet werken als mijn kinderen thuis zijn). De kids bij de grootouders droppen zou al helemaal not done zijn ;)
Ik denk dat men best strenger mag zijn op mensen die nog reizen of die moedwillig ziek blijven rondlopen en werken.
Als ik dan hoor dat er in de crèche bij ons gewoon nog mensen zijn die hun kinderen met 40 graden koorts binnen steken… dat is zo al not done, laat staan nu
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef:Toch ook mijn gedacht eens zeggen, ook al ben ik geen viroloog ofzo.
Ik denk dat jouw mening een goede representatie is van wat de gemiddelde Vlaming denkt.
heist_175 schreef: - meer aanbod, door (1) de weigering van Rusland om productiequotabeperkingen op te leggen, (2) de korting die Saudi-Arabië nu al geeft én (3) het dreigement om de productie in Saudi-Arabië fors op te voeren (van 9,7m naar 11m vaten)
Correct, de oplopende discussie met Rusland dit weekend is de hoofdreden. En de OPEC maar denken dat ze in Rusland een goede nieuwe bondgenoot hadden, ze zijn weer een illusie armer.

Nu, lang zal dit niet duren want het voortbestaan van SA (of toch het huidig bestel daar) hangt af van de olieprijzen.

Soit, hier het begin van het (minstens tijdelijk) einde van het Coronavirus in Belgie: http://weerspinsels.blogspot.com/2020/0 ... mbere.html - bron: de beste meteoroloog van het land. Nog even op de tanden bijten. En straks dat uurtje langer licht 's avonds zal het virus ook geen deugd doen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 09 maa 2020, 22:49, in totaal 1 gewijzigd.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Even een ludieke pol, waaruit bestaat een goede winkelier als je wil gaan hamsteren?

Wc-papier, spaghetti, ontbijtgranen,.. ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik ben immuunversterkende natuurlijke middeltjes aan het hamsteren, wat een geluk dat de MSM de mensen daarover niet informeert ;)
Het werkt ook tegen de vermoeidheid, wordt nu spontaan al veel vroeger 's ochtends wakker als bijwerking.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Dfrog schreef:Even een ludieke pol, waaruit bestaat een goede winkelier als je wil gaan hamsteren?
Ik vind het bizar dat velen er duidelijk geen voorraad op na houden. Bij het gros van de mensen waar ik over de vloer kom is twee weken overbruggen kinderspel. Voor wat dient anders die voorraadkamer, arsenaal diepvriezers en drank voorraad waar men zich een gans jaar lamlazarus kan aan drinken.

Nu een voorraad hangt gewoon af van je levensstijl. De een vind het compleet onzinnig de andere word ongemakkelijk als `zijn strategische voorraad`in het gedrang komt.

de voorraad toiletpapier is een jaar
noedels 10 kg
rijst min 25 kg
broodjes voor 10 dagen

Slaande ruzie is het hier soms omdat de madam de stock niet respecteerd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: - minder vraag, door Corona
- meer aanbod, door (1) de weigering van Rusland om productiequotabeperkingen op te leggen, (2) de korting die Saudi-Arabië nu al geeft én (3) het dreigement om de productie in Saudi-Arabië fors op te voeren (van 9,7m naar 11m vaten)
Correct, de oplopende discussie met Rusland dit weekend is de hoofdreden. En de OPEC maar denken dat ze in Rusland een goede nieuwe bondgenoot hadden, ze zijn weer een illusie armer.
Het is de combinatie van beide factoren: de mindere vraag heeft de Opec de vraag aan Rusland doen stellen, zodat de prijs per vat gestabiliseerd zou geraken.

https://oilprice.com/oil-price-charts/46
Sinds begin januari daalt de olieprijs lichtjes, om vanaf eind februari forser te dalen en compleet te crashen tijdens het WE en op maandag.

Bloomberg, je weet wel: die dachten dat de Chinezen spioneerden via chips maar waar niemand ooit iets van bewijs van gezien heeft (in een andere context wordt dat hallucineren genoemd, denkt dat olie naar $20 gaat (gisteravond net boven de $30).
https://www.bloomberg.com/news/articles ... war-begins
Maar ondertussen is de prijs al terug 7% gestegen tot $36.

Boeiender is dat nu heel Italië op slot gaat. Ze konden de quarantaine nog niet afdwingen voor een regio, hoe gaan ze dat dan doen voor een heel land?
Italië is geen klein landje hé: 65m inwoners, 300.000km²! Italië is zonder Corona al een zorgenkindje (in grote mate te danken aan Berlusconi, die zichzelf verrijkte ipv het land).

Het is wachten op 10u, om te zien hoe het in België evolueert en of het dipje van zondag/maandag een weekenddipje was dan wel dat we al over de piek heen zijn.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Hahaha, over de piek ?? Hoe kan je nu over de piek heen zijn als je 0,0 maatregelen treft ?
We zijn over de piek als 40 tot 70 procent van de bevolking getroffen is, of als iedereen in zijn kot blijft natuurlijk.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Enkele citaten vanuit de Italiaanse ziekenhuizen.
De Italiaanse tv-zender Piazzapulita en nieuwsagentschap Reuters verpreidden gisteren schokkende beelden van coronazieken op intensieve zorgen.
...
Hun lichamen vastgeketend aan tubes en baxters. De foto’s doen even naar adem happen. En dat is net de bedoeling. Dokter Daniele Macchini van het Humanitas Gavazzeni-ziekenhuis in Bergamo, die de strijd tegen Covid-19 vergelijkt met een oorlog, hoopt dat de beelden aanzetten tot nadenken.

“Het is niet de bedoeling om mensen te doen panikeren”, zegt hij. “Maar we moeten beseffen dat de bedreiging echt is, klinkt het. “Ik huiver ervan dat de boodschap niet goed overkomt.”

Dokter Macchini vindt het verschrikkelijk dat de mensen het virus wegzetten als ware het een doordeweeks griepje. “Terwijl mensen opscheppen over niet bang zijn, aanwijzingen negeren, protesteren omdat hun routine tijdelijk van streek is, vindt de epidemiologische ramp plaats.”
....
“Er zijn geen chirurgen, urologen, orthopedisten meer. We zijn alleen artsen die deel uitmaken van een enkel team om deze tsunami te overwinnen die ons heeft overweldigd.”

“Gevallen vermenigvuldigen zich, met een snelheid van 15 tot 20 opnames per dag, allemaal om dezelfde reden. De resultaten van de labo’s komen nu na elkaar: positief, positief, positief. De intensive care in.”
....
Lees verder in dit artikel op de website van het Nieuwsblad: Coronapatiënten liggen op hun buik in Italiaanse ziekenhuizen.

Dit is dus vergelijkbaar met de toestanden in Wuhan voor de lockdown.

Wij Belgen hebben op dit ogenblik 150 bedden ter beschikking, zitten nu al bijna door onze voorraad chemicaliën om tests uit te voeren, beschikken over onvoldoende beschermende middelen voor de medici en verzorgend personeel etc.

't Zal stilzitten worden terwijl we geschoren worden.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

...want het voortbestaan van SA (of toch het huidig bestel daar) hangt af van de olieprijzen...

Al is dat geen urgent probleem vermits zij daar op een geldberg zitten die minstens 3.000 keer groter is dan ons GDP :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

@olie
DeStandaard Buitenland - 10/03/2020 - Poetin of MBS, wie knippert eerst met ogen? - https://www.standaard.be/cnt/dmf20200309_04882779
Rusland en Saudi-Arabië vechten een olie-oorlog uit. Wie is er het best gewapend en wat zijn de mogelijke gevolgen voor de twee sterke mannen?
Moskou toonde zich niet onder de indruk van de dalende prijzen. De Russische economie kan zes tot tien jaar blijven doordraaien op een prijs van 25 tot 30 dollar per vat ruwe olie, klonk het. Volgens Van de Graaf zullen de Russen zeker op korte termijn weinig problemen hebben met de koersval. ‘Hun begroting is voor dit jaar afgesteld op een prijs van 40 dollar per vat. Dat is nauwelijks meer dan de gekelderde prijs.’

Dan zullen de Saudi’s sneller moeten ingrijpen. Om hun begroting in evenwicht te houden, moeten ze op dit moment 80 dollar voor hun vat olie krijgen. Als deze koersval aanhoudt, zal in Riyad sneller bespaard moeten worden dan in Moskou. Op zich is dat geen probleem. De financiële reserves van het land zijn erg groot. Maar, zegt Van de Graaf: ‘Politiek kan het een delicate oefening worden. Tussen 2014 en 2o16 stond de olieprijs ook erg laag. Voor het eerst zagen de Saudi’s zich toen verplicht een btw te heffen. Die bedroeg slechts 5 procent, maar daarover ontstond flink wat onvrede.’
@Corona in BE

Code: Selecteer alles

4-Feb   1
5-Feb   
29-Feb   
1-Mar   1
2-Mar   6
3-Mar   5
4-Mar   10
5-Mar   27
6-Mar   59
7-Mar   60
8-Mar   31
9-Mar   39
10-Mar 28
TOT    267
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

OPEC heeft één keer een geweldig cadeau gekregen van de amerikaanse olieboeren ca 50 jaar geleden. Een herhaling daarvan lijkt geen mogelijkheid meer nu Russen en Chinezen aandachtig toekijken :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Ik zeg het, vermits wij geen totalitair regime hebben zoals in China, zal de piek ongeveer samenvallen met de omslag naar beter en warmer weer (enfin, het zal er een tweetal weken na zijn gezien de vertraging door de incubatieperiode). Eerst het zomeruur en daarna de paasvakantie - waarin weinigen nog zullen reizen - zullen vervolgens ook nog voor een afname van het aantal besmettingen zorgen.

Tegen eind april zou het ergste zeker achter de rug moeten zijn. Ik zie dit ding echt niet de zomervakantie nog beheersen, dat kan gewoon niet.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 10 maa 2020, 15:02, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Daar zou ik zomaar niet vanuit gaan. Vandaag: "391 new cases and 5 new deaths in Spain"
Totaal 1646 cases, 35 doden.

En in bv Madrid is het nu toch ook 20-22°C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:Daar zou ik zomaar niet vanuit gaan. Vandaag: "391 new cases and 5 new deaths in Spain"
En in bv Madrid is het nu toch ook 20-22°C.
Maar waar zijn die gevallen dan? In het noordwesten van Spanje halen ze bijlange de 15 graden nog niet, 's nachts duikt het kwik vlotjes onder de 10 graden.

In Tenerife, waar het wel warm is, zijn ze er ook goed vanaf gekomen ondanks de import door een toerist.

Het is ook geen toeval dat het het koudere Noord-Italië is dat het ergst getroffen wordt, niet het zuiden.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 10 maa 2020, 15:06, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Ze sluiten de scholen in Madrid, dat zal toch niet zonder reden zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:Ze sluiten de scholen in Madrid, dat zal toch niet zonder reden zijn.
Misschien vooral voor preventie. Dat is geen onverstandige beslissing. Wij hadden dat beter ook gedaan.
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Gevonden, gevallen zijn blijkbaar vooral in Baskenland, ok nogal fris, en Madrid. En daar is het nu toch lekker warm.

https://wtop.com/europe/2020/03/madrid- ... rus-spike/

"The number of cases in the Madrid region tripled compared to a day earlier, going from 202 to 578"
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:Gevonden, gevallen zijn blijkbaar vooral in Baskenland, ok nogal fris, en Madrid. En daar is het nu toch lekker warm.
https://www.timeanddate.com/weather/spa ... d/historic

2 en 6 maart hadden ze maar 12 graden max, en ook in februari verschillende koude dagen, dus we moeten vooral zien hoe het daar evolueert tegen het einde van deze maand

Overal waar het standvastig warm is zijn de besmettingen laag. Het meest in het oog springend is Australie, een land dat door de relatieve nabijheid zeer veel Chinese toeristen kent, maar heel weinig besmettingen op dit ogenblik. Tenerife hetzelde verhaal, het blijft gespaard ondanks de eerdere import door een toerist.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Covid19 op de school van de kinderen:
Beste ouders

In het gezin van een van de leerlingen van het tweede jaar secundair onderwijs is een besmetting met het CORONA-virus (COVID-19) vastgesteld. Het gehele gezin werd thuis in quarantaine geplaatst.

Met deze brief willen wij u informeren over de maatregelen die wij naar aanleiding van deze besmetting nemen.

Welke maatregelen worden er genomen?
De leerling waarbij de besmetting in het gezin is vastgesteld, vertoonde milde ziekteverschijnselen. De leerling blijft de komende veertien dagen thuis in quarantaine.
Het Agentschap Zorg en Gezondheid is bezig met een contactonderzoek.
Dit betekent dat men nagaat met wie de besmette persoon contact heeft gehad en hoe lang en hoe intensief dit contact was.
Afhankelijk van het resultaat van dit contactonderzoek worden andere maatregelen genomen. Wij houden u hiervan op de hoogte.

Onze school blijft open en er kan en mag verder onderwijs georganiseerd worden.
Uw dochter/zoon kan dus gewoon naar school blijven gaan. Alle leerlingen krijgen de voorziene leerstof.
We begrijpen de bezorgdheid, maar de huidige situatie op school vormt geen substantieel risico.
Leerlingen die niet ziek zijn en niet in quarantaine moeten, zijn dan ook ongewettigd afwezig indien ze niet naar school komen.
Leerlingen die geen symptomen hebben, komen naar school. Uiteraard raden we aan om alert te blijven voor mogelijke symptomen (hoesten, grieperig gevoel, koorts…).
Leerlingen die thuis symptomen ervaren, nemen contact op met hun huisarts. De huisarts zal, afhankelijk van zijn / haar inschatting, een onderzoek naar het CORONA-virus doen. Bij een positief onderzoeksresultaat wordt het Agentschap Zorg en Gezondheid, verwittigd door het labo en door de arts. Het Agentschap Zorg en Gezondheid brengt vervolgens de school op de hoogte. Samen bekijken het Agentschap Zorg en Gezondheid en de school wat er verder moet gebeuren.

Heeft u vragen over deze brief of wenst u meer informatie?
Algemene info en antwoorden op vaak gestelde vragen vindt u op: www.info-coronavirus.be.
Heeft u nog een vraag?
U kan terecht op het nummer 0800 146 89.
U kan zich per mail richten tot [email protected].
Wij houden u verder op de hoogte. Indien het Agentschap Zorg en Gezondheid ons vraagt om extra maatregelen te nemen, verneemt u dit van ons. Ook indien de richtlijnen vanuit het Departement Onderwijs zouden wijzigen melden wij u dit. Uiteraard informeren wij u ook indien er zich nieuwe besmettingen met het CORONA-virus (COVID-19) in onze school zou voordoen.

Hopelijk heeft u met de bovenstaande informatie een antwoord gekregen op eventuele vragen.

Met beleefde groeten
De directie
En ondertussen ook de eerste persoon overleden in BE.
besmet: 267 (vastgesteld)
overleden: 1
vermoedelijk zijn er meer mensen besmet, dus de "death rate" is in België tot nader order best laag, ook in vergelijking met andere landen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:België heeft NUL doden en maar afgeven hoe slecht het allemaal is en maar paniek zaaien :roll:
CCatalyst schreef:Dat van die nul doden "won't age well" btw.
Maggie lijkt haar advies iig ook van dit forum te halen:
Hoe langer we het aantal patiënten binnen de perken kunnen houden, hoe dichterbij de lente komt. ‘We weten dat andere coronavirussen niet goed tegen de warmte kunnen, al is de lente hier nog lang niet’, zegt De Block. De hoop is dat het met corona is zoals met de gewone griep, die wegebt zodra de temperaturen stijgen.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... n/10213538

Het betere weer is echt onze enige hoop. Nog 1 dagje en het begint, eerst met een halve week gewoon droog met zon (wat we het laatst in half september ervaren hebben), vanaf volgende week gaan de temperaturen ook omhoog, met zowaar een lokale 15 graden mogelijk.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Jammer dat je mijn antwoord vergeten quoten bent.
Er kunnen inderdaad nog doden vallen, ook in België maar is dat iets om heel het land voor plat te leggen?
Het eerste slachtoffer was trouwens 90 jaar en al in slechte gezondheid.

Er is nu zelfs een geval bij ons op het werk. Ik ben benieuwd wat er vanmiddag allemaal gaat verteld worden :lol:
Laatst gewijzigd door Dizzy 11 maa 2020, 11:47, in totaal 1 gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Covid19 op de school van de kinderen:
Alvast een andere brief dan wij verleden week hebben gehad... ook hier is dus van enige consistentie geen sprake.
Het Agentschap Zorg en Gezondheid is bezig met een contactonderzoek.
Dit betekent dat men nagaat met wie de besmette persoon contact heeft gehad en hoe lang en hoe intensief dit contact was.
Afhankelijk van het resultaat van dit contactonderzoek worden andere maatregelen genomen. Wij houden u hiervan op de hoogte.

Onze school blijft open en er kan en mag verder onderwijs georganiseerd worden.
Uw dochter/zoon kan dus gewoon naar school blijven gaan. Alle leerlingen krijgen de voorziene leerstof.
We begrijpen de bezorgdheid, maar de huidige situatie op school vormt geen substantieel risico.
Langs de ene kant maar roepen dat contacten moeten vermeden worden, langs de andere zegt men doodleuk dat studenten verder naar school moeten zelfs nog VOOR het contactonderzoek afgerond is ? Later gaat men dan eens kijken welke maatregelen men gaat nemen... kortom wederom achter de feiten aanlopen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Hoop dat de ouders zelf beslissen hun kinderen thuis te laten, uiteraard in overleg met andere ouders. Als 1 gezin zoiets beslist zijn ze uiteraard de klos, maar als een pak kinderen van school wegblijven kan de school ze niet uitsluiten. Een andere optie is het juridisch aansprakelijk stellen van de directie en de inrichtende macht voor de schade die het gevolg zou zijn van de besmettingen die voorvallen, omwille van een nalatigheid die m.i. wel voldoende aanwezig is nu.

Dit is een moment waarop je als ouder moet stoppen met blindelings te volgen wat anderen beslissen voor de gezondheid van je kind. Kwestie van ook het voorbeeld te tonen aan de kinderen dat je niet zomaar alles moet slikken en best kritisch mag zijn, ook voor zaken die de directie zegt.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Hoop dat de ouders zelf beslissen hun kinderen thuis te laten
Da gade gij ni bepale hé :banana:

Zonder zever: wij gaan onze kinderen echt niet van school houden.
Bij andere ziektebeelden die ergens in de gemeente opduiken deden we dat evenmin.
Dit is een moment waarop je als ouder moet stoppen met blindelings te volgen wat anderen beslissen voor de gezondheid van je kind. Kwestie van ook het voorbeeld te tonen aan de kinderen dat je niet zomaar alles moet slikken en best kritisch mag zijn.
Vandaar: geen paniekreacties als er in heel België 1 iemand overleden is en 300 mensen besmet (& getest) zijn.

We houden toch ook niet iedereen thuis telkens er een kind platgereden wordt onderweg naar school?
Hoe de parameters zich momenteel in België manifesteren zouden paniekreacties misplaatst zijn.
4-Feb 1
5-Feb
29-Feb
1-Mar 1
2-Mar 6
3-Mar 5
4-Mar 10
5-Mar 27
6-Mar 59
7-Mar 60
8-Mar 31
9-Mar 39
10-Mar 28
11-Mar 47 | 1
TOT 314 | 1
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:
En ondertussen ook de eerste persoon overleden in BE.
besmet: 267 (vastgesteld)
overleden: 1
vermoedelijk zijn er meer mensen besmet, dus de "death rate" is in België tot nader order best laag, ook in vergelijking met andere landen.
Ik denk dat die persoon door 1 of ander "gewoon" griepje, keelontsteking of wat dan ook, ook het loodje zal gelegd hebben.
Maar simpel is het niet: voor de ene zijn er te weinig maatregelen, voor de andere te veel.

Als ineens alle scholen dicht zouden gaan:
- besmetting voor kinderen kleiner, maar organisatorisch: wie gaat mijn kinderen opvangen. Hele dagen met kinderen binnen in huis zitten? Ik denk dat er vele ook op uit zouden trekken, wat dan weer de "quarantaine" voorbij gaat.
- Het openbare leven stilleggen? Enorme impact op economie, en het is niet dat ons BNP het zo goed doet.

Mensen die ergens tussen de 10 en 50 zijn, zonder kleine kinderen, gaan weinig impact hebben van het virus zelf, en dus ook meer geneigd zijn gezond verstand te gebruiken en niet de beperkende regels opgelegd zien worden.
Mensen in de meer risicogroep, zoals ouders van kleine kinderen of +70 jarigen, of mensen die met de groep frequent in contact komen, gaan sneller geneigd zijn strengere maatregelen te ondergaan.

Achteraf zullen we kunnen zeggen wat de juiste strategie was :) Maar voor iedereen goed doen kan nooit.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dafke schreef: Ik denk dat er vele ook op uit zouden trekken, wat dan weer de "quarantaine" voorbij gaat.
Ik denk (hoop) dat de meesten dat nu wel niet zullen doen, sowieso worden elk uur nieuwe evenementen afgelast, veel gaat er niet meer te doen zijn indoor. Outdoor heeft veel minder kans op besmetting. Het minste dat de regering eens mag beslissen is dat een ouder mag thuisblijven van het werk zonder formaliteiten.

Eigenlijk moet dit allemaal niet lang duren, in principe tot 21 maart met een optie voor verlenging tot 4 april indien de situatie dan nog niet verbeterd is door het weer. De piek zou ergens in die periode moeten vallen.

De virologen zeggen unisoon dat er iets moet gebeuren nu we nog niet aan de piek zitten, anders is de kans groot dat het gaat escaleren. Als de regering het niet wil doen, zal het aan ons zijn om iets te doen.
‘De discussie in België is niet anders dan die in Italië twee weken geleden. Daar waren ook twee kampen. Ik kan je zeggen, nu de getuigenissen uit de overvolle ziekenhuizen binnenlopen, is er eigenlijk nog maar één kamp.’ ‘Mensen kunnen zich weinig voorstellen bij een risico, tot ze er persoonlijk mee in aanraking komen. Pas dan zijn ze bereid om hun gedrag aan te passen en om hun verantwoordelijkheid te nemen. Het virus heeft het potentieel voor een pandemie met een hoge mortaliteit, maar wij bepalen collectief wat de uitkomst is. Dat moet de boodschap zijn, als we deze strijd willen winnen. Anders hebben we a priori verloren.’
https://www.tijd.be/dossiers/coronaviru ... 13688.html
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Dafke schreef: Ik denk dat er vele ook op uit zouden trekken, wat dan weer de "quarantaine" voorbij gaat.
Ik denk (hoop) dat de meesten dat nu wel niet zullen doen, sowieso worden elk uur nieuwe evenementen afgelast, veel gaat er niet meer te doen zijn indoor.
Heb jij zelf kinderen :)?
Het minste dat de regering eens mag beslissen is dat een ouder mag thuisblijven van het werk zonder formaliteiten.
En hoe zie je dat concreet? Loopt mijn loon door of niet? Onder welke code valt het dan? Ziek? Verlof? Verlof zonder wedde?
De 4dagen werkweek met behoud van loon is zottigheid, maar omdat er 300 mensen ziek zijn, kan het plots wel dat mijn werkgever me loon geeft zonder meer? Ach kom nou :)
Outdoor heeft veel minder kans op besmetting. Het minste dat de regering eens mag beslissen is dat een ouder mag thuisblijven van het werk zonder formaliteiten.
Tenzij het verboden gaat worden, gaan alle ouders naar binnenspeeltuinen, zwembaden, dierenparken, ... trekken. Je kan een kind echt niet zomaar 24/7 opsluiten tussen 4 muren. Kijk naar hoe de quarantaine in Italië opgevolgd werd: nog snel met de trein naar het zuiden :).
De virologen zeggen unisoon dat er iets moet gebeuren nu we nog niet aan de piek zitten, anders is de kans groot dat het gaat escaleren. Als de regering het niet wil doen, zal het aan ons zijn om iets te doen.
Jij mag van mij vrijwillig thuis gaan zitten :), of op wiens goedkeuring wacht je nog?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”