Aan de EV rijders ...
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Om even terug on topic te gaan : het grappige is dat Tesla Bjorn gisteren een filmpje online heeft gebracht (Road trip to Rovaniemi) waar hij met hetzelfde probleem geconfronteerd word : Tesla Superchargers die vol zitten. Al moet ik zeggen dat ik niet begrijp waarom (ook hier) mensen dan minutenlang blijven wachten voor een Supercharger. Er zijn alternatieven (zowel AC als DC) die je auto misschien minder snel laden, maar waar je wel de plek hebt om te laden!
Ik denk hierbij aan de 50kW fastchargers waar je prima kan laden met een Tesla mits je CCS hebt (type 3) of een CHAdeMO naar Type2 stuk (type S en X). Langsheen de autostrades zijn deze veelal van Allego. Maar ook Bluecorner heeft er een aantal staan. En dan zijn er nog de gratis chargers van dit type bij diverse Lidl winkels en (mits je een chargemap kaart hebt) kan je ook gratis chargen bij Q8 (Luminus laders).
En zelfs al zijn deze allemaal volzet, dan kan je nog steeds op AC chargen bij meer dan genoeg laadpalen. De meeste Tesla's kunnen 11kW op AC aan, dus zowat elke Allego charger is goed genoeg. Al begrijp ik wel dat als je maar 7kW of zelfs maar 3.7kW kan chargen op AC dat je dit liever niet doe
Ik denk hierbij aan de 50kW fastchargers waar je prima kan laden met een Tesla mits je CCS hebt (type 3) of een CHAdeMO naar Type2 stuk (type S en X). Langsheen de autostrades zijn deze veelal van Allego. Maar ook Bluecorner heeft er een aantal staan. En dan zijn er nog de gratis chargers van dit type bij diverse Lidl winkels en (mits je een chargemap kaart hebt) kan je ook gratis chargen bij Q8 (Luminus laders).
En zelfs al zijn deze allemaal volzet, dan kan je nog steeds op AC chargen bij meer dan genoeg laadpalen. De meeste Tesla's kunnen 11kW op AC aan, dus zowat elke Allego charger is goed genoeg. Al begrijp ik wel dat als je maar 7kW of zelfs maar 3.7kW kan chargen op AC dat je dit liever niet doe
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Block
- Erelid
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Was ook blijkbaar maar op 2 plaatsen een probleem. Tesla kan op sommige plaatsen op piekmomenten extra laadpunten zetten, door een soort omgebouwde oplegger.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Zoals voorspeld door bekende auto blogs ivm dit ski weekend, maar dan in gebieden die zelfs los staan van het ski gebeuren ???krisken schreef:Om even terug on topic te gaan : het grappige is dat Tesla Bjorn gisteren een filmpje online heeft gebracht (Road trip to Rovaniemi) waar hij met hetzelfde probleem geconfronteerd word : Tesla Superchargers die vol zitten.
Hoe vol zitten de superchargers vandaag op de Franse wegen, ivm de bekende wisseldag in de skigebieden? Ik ben een die hard skiër (hoogste niveau ESF) en ik probeer dus de schoolvakanties als de pest te mijden. Ik rij dus 'als ik zin heb' naar de Vogezen (om 11u sta ik dan op de piste, same day drive), vaak kijk ik de dag voordien hoeveel sneeuw er ligt en rij dan. Voor de Alpen of Pyreneeen lukt dit minder vlot gezien je daar langr zit, want een dag rijden in elke richting dan blijf je best iets langer
Gelukkig heb ik geen kinderen en hoef me van die standaard vakantieperiodes geen bal aan te trekken. Mijn broer & zus die meer vastzitte in het systeem, gaan net dan wel skieën
Volvo had het lumineuze idee voor drivers van electric, om een vette diesel te lenen tijdens skiverlof Een maat die nogal into cars is, heeft me dat verhaal meermaals verteld.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 24 feb 2020, 20:34, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Elektrisch rijden toch niet zo leuk?
https://m.hln.be/auto/tesla-s-op-skivak ... ~a9da51e6/
https://m.hln.be/auto/tesla-s-op-skivak ... ~a9da51e6/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
- Locatie: Nossegem
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 24 keer
Dat krijg je als je iedereen naäapt en op t zelfde moment wilt gaan skiën. Goed dat ik van wintersport niks moet hebben. Niets speciaals die file, hetinner ik mij nog van de tankstations in Luxemburg
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Deze is zuur:Jack Daniels schreef:Elektrisch rijden toch niet zo leuk?
https://m.hln.be/auto/tesla-s-op-skivak ... ~a9da51e6/
Ik spreek nu uit ervaring, maar als je met een sportauto echt snel rijdt zakt je gemiddelde al extreem door elke extra tankbeurt in geval van reguliere brandstof, omdat bij hogere snelheden je verbruik drastisch omhoog gaat. Begin deze maand in de heentocht naar Hamburg moest ik me grotendeels aan 130 houden, op de terugtocht was dat niet het geval gezien 130 enkel overdag gold. En dus alles open.Volgens Tesla is dat niet zo, wel wordt – als er een laadfile is – het laadproces gestopt als de accu 80 procent vol is, zodat andere automobilisten ook aan de beurt komen. Dat betekent dat een ritje Oostenrijk minimaal vier laadbeurten van drie kwartier vergt.
Op de terugtocht kon ik vaak aan 200+ doorvlammen (met de 100-250 sprint sneller dan de meeste tesla's ) , iets waar mijn wagen 0 probleem mee heeft. En dat scheelde slechts 35m in tijd tov de heenrichting, maar wel 1 extra tankbonneke.
Met een Tesla wordt het nog absurder, de tijd dat je aan het wachten / laden bent, maakt dat je gemiddelde snelheid dus verder zakt dan een truck die aan 90 rijdt, en als je met een Tesla dat probeert te compenseren door sneller te rijden, is je batterij nog sneller leeg en gezien de lange wachttijden rendeert die extra laadbeurt dus niet.
Een Tesla is dus goed voor zelfstandigen die kosten moeten maken en op andere uren zich verplaatsen dan wanneer de massa op commando zich verplaatst (lees de opgedrongen schoolvakanties), of voor kortere afstanden op wegen waar de massa op dat moment ook komt.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Eind maart vertrek ik met een aantal mensen (een goed volgeladen Tesla model S) naar de Mikrotik User Meeting te Praag (CZ). Een afstand van net geen 1000km. Ik hou jullie op de hoogte hoe dit zal gaan!
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Je zou in één richting hem eens kunnen stressen, en in de andere richting gewoon braaf aan 130 ofzo - om het verschil in #laadbeurten te achterhalen, en of hij hoge autobahn snelheden lang kan volhouden zonder dat em overheat. En zeker ook tijdstippen bijhouden om te achterhalen wat het verschil tussen beide is.krisken schreef:Eind maart vertrek ik met een aantal mensen (een goed volgeladen Tesla model S) naar de Mikrotik User Meeting te Praag (CZ). Een afstand van net geen 1000km. Ik hou jullie op de hoogte hoe dit zal gaan!
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Tesla is liquidcooled, die overhit niet (in tegenstelling tot bvb VW Golf of Nissan Leaf).
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
h'mmm 01:35krisken schreef:Tesla is liquidcooled, die overhit niet (in tegenstelling tot bvb VW Golf of Nissan Leaf).
Probeer dit maar vol te houden met een Tesla op de autobahn, hier met Aral 102 premium fuel:
Er wordt gezegd dat de plaid version van de model S dit zou moeten gaan kunnen, wil het eerst nog zien.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Voor de volgende lease, zal nog dit jaar besteld worden normaal gezien, ben ik toch ook over EV aan het twijfelen.
Als dat met deftige range is, zijn er maar weinig dagen op een jaar dat ik niet zonder laden de dat doorkom (450-500km per dag doorgaans maximum, soms eens 600 of 700, maar dan maak is sowieso al eens een pitstop tussen twee locaties)
Maar voor de vakantie zou ik er dan wel aan denken om een ice te huren - beetje afhankelijk van de afstanden die we zouden willen doen.
Of het moet zijn dat het toch een plug-in hybride wordt, zal wat afhangen van de mogelijkheden qua budget.
Als dat met deftige range is, zijn er maar weinig dagen op een jaar dat ik niet zonder laden de dat doorkom (450-500km per dag doorgaans maximum, soms eens 600 of 700, maar dan maak is sowieso al eens een pitstop tussen twee locaties)
Maar voor de vakantie zou ik er dan wel aan denken om een ice te huren - beetje afhankelijk van de afstanden die we zouden willen doen.
Of het moet zijn dat het toch een plug-in hybride wordt, zal wat afhangen van de mogelijkheden qua budget.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Het blijft indrukwekkend wat EV's kunnen op gebied van acceleratie vanuit stilstand en de VW I.D. R is wellicht de meest extreme EV, maar in de top gear episode van 23 feb komt ook de range beperking aan bod.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_I.D._R
Ondanks het feit dat de I.D. R zo gruwelijk snel is, wint nog steeds de hybride Porche op circuit:
vs
https://www.cnet.com/roadshow/news/vw-i ... n-details/
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_I.D._R
Ondanks het feit dat de I.D. R zo gruwelijk snel is, wint nog steeds de hybride Porche op circuit:
vs
https://www.cnet.com/roadshow/news/vw-i ... n-details/
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Maar ik zou ook niet echt weten waarom, snelheid helpt toch niet, het grootste bewijs is dat ge maar 35 minuten winst had ondanks het vlammen.ub4b schreef:Probeer dit maar vol te houden met een Tesla op de autobahn, hier met Aral 102 premium fuel:
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik snap het "probleem" met die files niet zo goed.
1. Er is een zeker % van de bevolking dat graag in de file staat op weg naar hun vakantie, dat zal dus niet veranderen met een EV.
2. Zij die de file liever vermijden, kunnen dat nog altijd met een EV. Net zoals vandaag moeten zij op niet-piek uren rijden (vroeg 's morgens, 's nachts, niet in het WE, ...).
Verder ken ik weinig mensen die zich druk maken over of hun auto al dan niet sneller optrekt dan een Tesla dan wel een Porsche.
Laat staan dat ze tijdens het "snel rijden" fotootjes maken van wie de langste snelste heeft. In het verleden zijn er al bestuurders het op het politiekantoor mogen gaan uitleggen voor dat soort beelden.
1. Er is een zeker % van de bevolking dat graag in de file staat op weg naar hun vakantie, dat zal dus niet veranderen met een EV.
2. Zij die de file liever vermijden, kunnen dat nog altijd met een EV. Net zoals vandaag moeten zij op niet-piek uren rijden (vroeg 's morgens, 's nachts, niet in het WE, ...).
Verder ken ik weinig mensen die zich druk maken over of hun auto al dan niet sneller optrekt dan een Tesla dan wel een Porsche.
Laat staan dat ze tijdens het "snel rijden" fotootjes maken van wie de langste snelste heeft. In het verleden zijn er al bestuurders het op het politiekantoor mogen gaan uitleggen voor dat soort beelden.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Dat het leuk is staat buiten kijf, maar verantwoord zijn zo'n snelheden alleen op een race-track.
Maar dat ge tegen die snelheid uw GSM uit uw broekzak friemelt en een foto van uw dashboard neemt dat tart alle verbeelding, hoe dom kan je zijn.
Maar dat ge tegen die snelheid uw GSM uit uw broekzak friemelt en een foto van uw dashboard neemt dat tart alle verbeelding, hoe dom kan je zijn.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Helemaal mee eens. Wat een non-argument ...heist_175 schreef:Verder ken ik weinig mensen die zich druk maken over of hun auto al dan niet sneller optrekt dan een Tesla dan wel een Porsche.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
assumption is the ________________selder schreef:Maar dat ge tegen die snelheid uw GSM uit uw broekzak friemelt en een foto van uw dashboard neemt dat tart alle verbeelding, hoe dom kan je zijn.
hoe denk je dat ze dit filmen?
8s 100 -> 250
200+ op de autobahn is trouwens perfect legaal. Net geen 280 is niet eens zo snel, sommige supercars gaan nog veel sneller.
- Block
- Erelid
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Verwacht jij dan een probleem krisken? Volgens mij niets zo zalig als met die Auto-pilot 10 uur cruisen. Misschien dat stuk voor Leipzig kun je je eens laten gaan, maar voor de rest is de Duitse Autobahn ook grotendeels overroepen. Freie fahrt is maar op sommige snelwegen, en dan kan het nog zijn dat het 1km voor een afrit tot 1 km na de oprit niet geldt.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik verwacht absoluut geen probleem! Maar sommige mensen hier precies wel
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Meestal bij grote wisselaars is een beperking, en op veel plaatsen overdag. Maar er zijn stukken waar ge makkelijk meer dan een uur tot zelfs langer kunt doorvlammen.Block schreef:voor de rest is de Duitse Autobahn ook grotendeels overroepen. Freie fahrt is maar op sommige snelwegen, en dan kan het nog zijn dat het 1km voor een afrit tot 1 km na de oprit niet geldt.
Ik vind het helemaal niet overroepen, al is wel het een feit dat je tijdwinst niet zo groot is door hard op de autobahn te scheuren, gezien je nog een heel eind je aan die trage Belgische 120 en binnenkort Hollander 100 moet houden om tot aan de autobahn te geraken. Die lagere snelheden halen je gemiddelde over een rit van bvb 700km serieus om laag. Tenzij je natuurlijk aan de Duitse grens woont.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Nog wat meer concurrentie voor de Tesla mod 3:
https://www.hln.be/auto/bmw-opent-de-aa ... ~ac72df86/
600km bereik en 4s 0-100 kan ik mee leven
Interieur is net zoals bij Polestar wel van een hoger niveau dan de Tesla.
Enig nadeel is geen 4x4 gezien het vermogen zoals typisch bij BMW naar de achterwielen gaat, dus tractie is niet zo ideaal. Poco Loco electric drift dan maar? Petrol heads will understand
M4 vs Focus RS : "M4 wants to kill me" ....
Dan toch liever 4x4
https://www.hln.be/auto/bmw-opent-de-aa ... ~ac72df86/
600km bereik en 4s 0-100 kan ik mee leven
Interieur is net zoals bij Polestar wel van een hoger niveau dan de Tesla.
Enig nadeel is geen 4x4 gezien het vermogen zoals typisch bij BMW naar de achterwielen gaat, dus tractie is niet zo ideaal. Poco Loco electric drift dan maar? Petrol heads will understand
M4 vs Focus RS : "M4 wants to kill me" ....
Dan toch liever 4x4
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 03 maa 2020, 19:02, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
600km met een 80kWh accu?
Eerst zien, dan geloven.
Dat wilt zeggen een verbruik van 13kWh/100km, ultra-zuinig dus.
Als we het modale EV-verbruik van 20kWh/100km nemen, kom ik aan 400km alvast.
Afhankelijk van de verkoopprijs kan dit mogelijks wel een zet in de goede richting zijn.
Eerst zien, dan geloven.
Dat wilt zeggen een verbruik van 13kWh/100km, ultra-zuinig dus.
Als we het modale EV-verbruik van 20kWh/100km nemen, kom ik aan 400km alvast.
Afhankelijk van de verkoopprijs kan dit mogelijks wel een zet in de goede richting zijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Als salaris wagen zal het vooral afhangen hoe de leasing the eindwaarde gaat inschatten. Ik moet volgend jaar wisselen, en net als dit model was de deze net op de markt. Ben is benieuwd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Frankrijk sluit bijna 200 laadpalen langs de autosnelwegen
https://m.hln.be/auto/op-vakantie-met-e ... ~aefa01e7/
https://m.hln.be/auto/op-vakantie-met-e ... ~aefa01e7/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Vanaf €65k lees ik hier en daar. Het zal in ieder geval niet veel minder zijn.blaatpraat schreef:600km met een 80kWh accu?
Eerst zien, dan geloven.
Dat wilt zeggen een verbruik van 13kWh/100km, ultra-zuinig dus.
Als we het modale EV-verbruik van 20kWh/100km nemen, kom ik aan 400km alvast.
Afhankelijk van de verkoopprijs kan dit mogelijks wel een zet in de goede richting zijn.
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Enkel een Tesla Model S komt aan 20kWh/100km, een Nissan Leaf komt algauw aan gemiddeld 13,69kWh/100km. Een hyundai Kona komt aan een gemiddelde van 15,5kWh/100km. Een Renault Zoe idem.blaatpraat schreef:600km met een 80kWh accu?
Eerst zien, dan geloven.
Dat wilt zeggen een verbruik van 13kWh/100km, ultra-zuinig dus.
Als we het modale EV-verbruik van 20kWh/100km nemen
Een verbruik van 13kWh/100km is dus niet echt ultrazuinig, het is zelfs doordeweeks voor sommige courante elektrische modellen.
EDIT: blijkbaar is het gemiddelde van de Nissan Leaf wat verzakt door enkele rare uitschieters naar beneden. Het lijkt erop dat het gemiddelde wel degelijke rond de 15 tot 16kWh/100km bedraagt, puur op zicht.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Met dat verschil dat uw referenties de echte, gerealiseerde waarden zijn.
En de 600km/80kWh is de opgave van de fabrikant, die stellen de zaken altijd wat rooskleuriger voor .
En de 600km/80kWh is de opgave van de fabrikant, die stellen de zaken altijd wat rooskleuriger voor .
-
- Elite Poster
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
Ik rij rond met een Leaf, en moet wel effectief zeggen dat een gemiddelde van 15 ook nog steeds laag is.JamesEarlGray schreef:Enkel een Tesla Model S komt aan 20kWh/100km, een Nissan Leaf komt algauw aan gemiddeld 13,69kWh/100km. Een hyundai Kona komt aan een gemiddelde van 15,5kWh/100km. Een Renault Zoe idem.blaatpraat schreef:600km met een 80kWh accu?
Eerst zien, dan geloven.
Dat wilt zeggen een verbruik van 13kWh/100km, ultra-zuinig dus.
Als we het modale EV-verbruik van 20kWh/100km nemen
Een verbruik van 13kWh/100km is dus niet echt ultrazuinig, het is zelfs doordeweeks voor sommige courante elektrische modellen.
EDIT: blijkbaar is het gemiddelde van de Nissan Leaf wat verzakt door enkele rare uitschieters naar beneden. Het lijkt erop dat het gemiddelde wel degelijke rond de 15 tot 16kWh/100km bedraagt, puur op zicht.
Zelf rij ik op snelwegen aan 100 per uur, en dan zit ik met een effectief verbruik van 17, met het manoeuvreren en dergelijke erbij kom ik dus aan 17.5 gemiddeld. Aan 120 stijgt dit trouwens naar 30kWh...
Lager haal je volgens enkel door geen snelwegen te doen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
30kWh aan 120km/u
Dan kom je dus met je 80kWh batterij nog geen 300km ver.
Doe met mijn touran 900km aan 130km/u aan 5.4L/100km met 3 kinderen en volle koffer.
Ik denk dat er nog wel een jaar of 10 zal duren voor we in die buurt komen.
En dan kost zo een EV nog minstens 50% meer dan een gewone auto.
Nee bedankt
Dan kom je dus met je 80kWh batterij nog geen 300km ver.
Doe met mijn touran 900km aan 130km/u aan 5.4L/100km met 3 kinderen en volle koffer.
Ik denk dat er nog wel een jaar of 10 zal duren voor we in die buurt komen.
En dan kost zo een EV nog minstens 50% meer dan een gewone auto.
Nee bedankt
-
- Elite Poster
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
@Sky: en hoeveel keer per jaar rij jij die 900km aan 1 stuk?
Zal het anders verwoorden: hoeveel keer per jaar moet je meer dan 300km aan 1 stuk rijden?
Zal het anders verwoorden: hoeveel keer per jaar moet je meer dan 300km aan 1 stuk rijden?
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Dat is het probleem met de EV vandaag. Je hebt allerlei beperkingen tov een wagen met verbrandingsmotor EN je betaalt een pak meer.
Er zijn ook amper modellen. Ben zelf op zoek naar een nieuwe wagen maar mijn huidig merk heeft er amper. Ik ga dus proberen mijn huidige wagen volledig op te rijden en misschien tijdelijk een tweedehands kopen tot er een hybride versie uitkomt of er meer keuze is.
Er zijn ook amper modellen. Ben zelf op zoek naar een nieuwe wagen maar mijn huidig merk heeft er amper. Ik ga dus proberen mijn huidige wagen volledig op te rijden en misschien tijdelijk een tweedehands kopen tot er een hybride versie uitkomt of er meer keuze is.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Dus omdat je iets maar 2x per jaar gebruikt over zo een lange afstand moeten we nu tevreden zijn met een gelijkwaardig iets dat:blaatpraat schreef:@Sky: en hoeveel keer per jaar rij jij die 900km aan 1 stuk?
Zal het anders verwoorden: hoeveel keer per jaar moet je meer dan 300km aan 1 stuk rijden?
1 veel duurder is,
2 nog niet aan de helft van het rijbereik komt
Hoeveel x per jaar maai je je gras? Vorig jaar en het jaar voordien met die droge zomers zal dat niet veel geweest zijn, waarom heb je dan een grasmachine nodig, met een manuele schaar lukt dat toch ook. Beetje kromme vergelijking, maar ik denk dat je mijn punt snapt.
Mijn ouders wonen op 160km van mij.
Als die dus naar bij ons komen zouden ze niet terug thuis geraken zonder de auto op te laden.
er zijn bv geen laadpalen in de buurt of ik heb er zelf geen, als ze er een vinden moet die nog vrij zijn, te voet van daar terug naar mijn plaats.
Opladen via normaal stopcontact, maar ik heb geen oprit, woon in de stad, geen plaats voor de deur, .....
Minder rijbereik als het buiten koud is, de ruitenwissers aan moeten, standby verliezen, ....
Allemaal beperkingen, die je met een normale wagen niet hebt, je vertrekt en 900km verder, of 3 weken later moet je hem nog eens volgooien.
Dat kost je 5min. tijd in tegenstelling tot een EV.
Of ik nu 1x per jaar 900km rij of 10x op een jaar maakt mij niet uit. Ik wil instappen en niet moeten nadenken, ga ik er wel geraken, hoeveel keer moet ik stoppen, hoeveel uren ga ik verliezen, ....
Ieder zijn mening, maar dat is de mijne
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
We kunnen allemaal jammeren en edge cases gaan zoeken waar EV (net) niet voor voldoet.
Een bereik van 200km zou me een paar keer per jaar onhandig uitkomen, maar de rest van het jaar zou een EV me prima uitkoen. Dan hoef ik niet meer om te rijden naar een tankstation: de EV is elke ochtend weer helemaal vol. Mijn ICE moet ik telkens gaan tanken op locatie (tankstation genaamd).
Voor die paar cases per jaar, vind ik wel een oplossing.
Waarom zou je trouwens uw bezoek niet laten opladen? Ze krijgen toch ook een hapje en een drankje? Een volle batterij (bv 40kWh) kost uiteindelijk maar €8, een patéke kost meer .
Een bereik van 200km zou me een paar keer per jaar onhandig uitkomen, maar de rest van het jaar zou een EV me prima uitkoen. Dan hoef ik niet meer om te rijden naar een tankstation: de EV is elke ochtend weer helemaal vol. Mijn ICE moet ik telkens gaan tanken op locatie (tankstation genaamd).
Voor die paar cases per jaar, vind ik wel een oplossing.
Waarom zou je trouwens uw bezoek niet laten opladen? Ze krijgen toch ook een hapje en een drankje? Een volle batterij (bv 40kWh) kost uiteindelijk maar €8, een patéke kost meer .
-
- Elite Poster
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
- Locatie: Attenhoven (Landen)
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Moeilijk als die drie straten verder geparkeerd staanheist_175 schreef: Waarom zou je trouwens uw bezoek niet laten opladen? Ze krijgen toch ook een hapje en een drankje? Een volle batterij (bv 40kWh) kost uiteindelijk maar €8, een patéke kost meer .
-
- Premium Member
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
- Locatie: Oostende
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 28 keer
Neem hier eens een kijkje voor een overzicht: https://ev-database.nl/Dizzy schreef:Er zijn ook amper modellen.
46 modellen momenteel in productie, en nog 27 die er aan komen. De meeste later dit jaar.
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Ik schreef het hier nog al. Hopelijk moet geen enkele van die EV rijders naar het containerpark met een remorque die vol ligt met grof vuil, puin, snoeisel,...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Merci voor deze lijst. Helaas bevestigt het enkel mijn punt, de goedkoopste wagens zijn ongeveer de helft duurder dan mijn huidige wagen en zijn een pak kleiner, naast al de andere nadelen. Voor veel mensen is dat gewoon de reden waarom ze geen EV kopen. Sommigen, zoals ik, willen dat niet aan een wagen geven, anderen kunnen het gewoon niet.DaNi0 schreef:Neem hier eens een kijkje voor een overzicht: https://ev-database.nl/Dizzy schreef:Er zijn ook amper modellen.
46 modellen momenteel in productie, en nog 27 die er aan komen. De meeste later dit jaar.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen