Hoe draadloze hoofdtelefoon gebruiken op een moderne TV?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

LCD-tv's van nog niet zo heel lang geleden hadden analoge line-out (rood/witte tulpstekkers) waar je een draadloze hoofdtelefoon genre dit op kon aansluiten: https://www.sony.com/electronics/headba ... s/wh-rf400 .

Je kan dan TV kijken met speaker-geluid én hoofdtelefoon tegelijk.

Moderne TV's hebben geen analoge aansluitingen meer behalve de headphone jack. Echter als je daar de hoofdtelefoon op insteekt worden de speakers uitgeschakeld. Met wat geluk kan je dat in een menu wisselen, maar ze samen gebruiken is onmogelijk.

Hoe kan ik m'n 90+-jarige oma naar TV laten kijken met zo'n draadloze hoofdtelefoon met een oplossing eenvoudig genoeg als "het toestel aanzetten" zoals dat voorheen wél kon? (geen menu's of kabeltjes wisselen).
De TV heeft geen bluetooth voor zover ik kan zien, maar zelfs als ze dat hebben, werkt dat meestal toch niet voor draadloze audio. *kijkt boos naar z'n Sony Android-TV*

Haar TV is een 2-jaar oude Panasonic 55" LCD waarvan ik momenteel het type niet van weet :).
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Geen scart aansluiting beschikbaar (vermoedelijk via 1 of andere mini versie met een verloop) waar je dan L/R uit kan?
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Raar dat je geen tulpstekkers meer hebt... (mijn 2 maand oude (nieuwe?) Samsung heeft die nog wel)...
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

als er niets anders lukt, sluit dan een klassieke versterker aan op je tv.
(via de koptelefoonuitgang) en laat die het geluid voor de kamer beheren.

Je kan dan met een "headphone splitter" parallel ook die hoofdtelefoon aansluiten

https://www.bol.com/nl/p/audio-splitter ... 051663071/
zoiets, bedoel ik dan.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik ken geen TV's met SCART-uit :). Maar nee, dat is ook niet meer beschikbaar.

Voorbeeldje van bij m'n eigen TV:
Afbeelding

Een splitter met versterker klinkt als een oplossing die het probleem alleen maar erger maakt :). 3 afstandsbedieningen die allemaal een deel van het geluid regelen (volume digicorder, TV, versterker). Ik had ook al aan zoiets gedacht, maar da's compleet niet praktisch.

Ik heb gezien dat er tegenwoordig hoofdtelefoons van Sony zijn met optisch in, nog niet gekeken of m'n oma haar TV s/pdif heeft.
En als die dat heeft is mogelijk dit een optie: een s/pdif DAC:

Of misschien via de HDMI ARC:

Maar geen ervaring met die dingen en geen idee of dat een oplossing is voor m'n probleem.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Er zit een s/pdif uitgang op je decoder.
Hier gaat audio over HDMI via een AV receiver.
Daarnaast s/pdif van Proximus V5 compact decoder naar Bluesound Node 2 die gekoppeld is over WiFi met Bluesound Pulse Soundbar in de keuken.
Resultaat: beeld en audio in de living, beeld (van ver) en audio in de keuken.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

meon schreef:Ik ken geen TV's met SCART-uit :). Maar nee, dat is ook niet meer beschikbaar..
Whoops, idd ;)

Eventueel op de decoder nog een (mini) scart-aansluiting?
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Da's simpel.

Zoek gewoon bluetooth transmittor of bluetooth emittor for TV.
Ik gebruik dat boven voor de TV die bij de loopband staat.
Een paar euro op Aliexpress.

https://nl.aliexpress.com/item/40003156 ... web201603_

Oh ja, en als het voor de oma is, bluetooth vind ik niet altijd zo simpel. Het is toch altijd mogelijk dat die connectie niet meteen start. Misschien vindt je nog ergens één van die draadloze koptelefoons die met (ik dacht) infrarood werken of radiogolven werken. Had er heel vroeger zo een.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Met een bluetooth-transmitter los je niets op. Die steekt nog steeds op hoofdtelefoon-aansluiting in waardoor de speakers uitgeschakeld worden en moet ik bovendien een nieuwe bluetooth-gebaseerde hoofdtelefoon kopen die low-latency is (AptX bvb).
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Gebruikt ze nu enkel de luidsprekers van de tv zelf?
Eens de versterker juist staat en enkel voor tv gebruikt wordt is die afzonderlijke afstandsbediening niet meer nodig (wel stroomverbruik)

Als er echt geen bruikbare uitgang is kan je eventueel van koptelefoon naar miniketen of versterkertje gaan (met eigen luidsprekers). Meestal hebben die toch wel meer dan 1 uitgang waar koptelefoon aan kan. Volume blijft gewoon te regelen met tv. Maakt het ook niet uit dat luidsprekers van tv muted zijn.

Een goedkope oplossing die ik gebruik voor +- zelfde probleem (koptelefoon niet altijd in/uit trekken en beide gelijk mogelijk) op pc is klein mengpaneeltje (behringer). Geluid van pc komt wel van usb maar jack->rca ook mogelijk. Koptelefoon heeft zelf waarschijnlijk volumeregeling want anders is deze oplossing niet met afstandsbediening en moeilijk. Ik heb er zo eentje over (misschien zelfs ook nog jack->rca adapter) als je wil.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Wat je kan proberen is een soundbar. Deze kan de dialogen versterken wat een groot voordeel is.
Indien gewenst kijken naar de specs en de meeste hebben headphone out, bluetooth, ...
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

meon schreef:Met een bluetooth-transmitter los je niets op. Die steekt nog steeds op hoofdtelefoon-aansluiting in waardoor de speakers uitgeschakeld worden en moet ik bovendien een nieuwe bluetooth-gebaseerde hoofdtelefoon kopen die low-latency is (AptX bvb).
Ok, mijn fout, had topic beter moeten lezen, sorry.
Ik zie dat die TV toch wel een pak "moderne" connecties heeft, dan idd met HDMI arc zoals hierboven gepost...

Ik begrijp je topic wel. Net eigenaar van een nieuwe 55inch OLED TV en van de 10 connectiemogelijkheden die erop zitten, heb ik er maar 2 nodig. En nog 1 die ik nodig heb zit er dan weer niet op.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

En met de BT adapters waarmee ik gewerkt heb anderhalf jaar geleden was de lipsynchronisatie volledig fout, liep vervelend achter
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik vraag me af wat nu eigenlijk je bedoeling is ? De titel van deze thread geeft het alleszins verkeerd weer, want op elke moderne TV kan je een draadloze koptelefoon gebruiken.
Is de voornaamste bedoeling dat je oma met koptelefoon naar TV wil kijken, maar dat toch nog altijd de speakers moeten blijven werken ? Waarom juist ? En moet dat dan persé draadloos ?
meon schreef:Moderne TV's hebben geen analoge aansluitingen meer behalve de headphone jack. Echter als je daar de hoofdtelefoon op insteekt worden de speakers uitgeschakeld. Met wat geluk kan je dat in een menu wisselen, maar ze samen gebruiken is onmogelijk.
Ik zou nog eens moeten dubbelchecken, maar ik ben vrij zeker dat ik op mijn Sony simultaan output op de headphone-out en built-in speakers kan krijgen. Het idee is juist dat je die output ook kunt gebruiken voor externe speakers (wat ik doe) of om een sub aan te sturen.
Dus ik zou toch eens kijken welke type het is en/of de handleiding raadplegen. Of nog beter gewoon op het toestel zelf checken want tegenwoordig staat er bijna niets meer in de manuals (wellicht omdat ze de functionaliteit kunnen updaten).
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik denk dat philips tv's dit kunnen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ok, ik had niet de verwarring moeten scheppen door als voorbeeld de aansluitingsmogelijkheden van m'n eigen TV te tonen.

Het gaat dus in dit geval om een Panasonic TX-55FX555E
Handleiding met aansluitingen (pagina 14): http://data.vandenborre.be/manual/PANAS ... FX555E.pdf

Waarom speakers + hoofdtelefoon tegelijk? Zodat de andere mensen in de kamer ook nog TV kunnen kijken aan een normaal volume terwijl de oma een hoofdtelefoon op heeft. Oplossingen à la versterker, mengpaneel (lol), ... zijn wellicht inderdaad valide, maar opnieuw, het gaat om een dametje van 92 jaar waarbij complexiteit vermeden moet worden. Het is ook niet de bedoeling van 300 euro aan kosten te maken voor een over-engineered oplossing.

De vraag is dus of ik met een simpele DAC van 15 euro op HDMI ARC of S/PDIF op Amazon m'n oplossing heb of niet? Ik ga er van uit dat zo'n optische aansluiting altijd werkt, ongeacht of er nu een hoofdtelefoon op insteekt of niet. Hoe HDMI met ARC werkt in zo'n geval weet ik niet.

Ik zag dat er ook HDMI-audio-splitters zijn, dus dat is mogelijk ook een optie, deze tussen de TV en Telenet Digicorder steken? Werkt dat nog met HDCP enzo?
franjo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 20 jun 2006, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 11 keer

t hangt van de tv af , Samsung heeft geen aparte volume regeling voor hoofdtelefoon en schkelt de luidspreker uit , maar bij Panasonic en Sony blijft de luidspreker wel spelen met een aangesloten hoofdelefoon .
In het menu van Panasonic is het volume van de hoofdtelefoon apart te regelen , de speaker blijft geluid geven ,ook kan de hoodftelefoon uitgang als lijnuitgang gebruikt worden om een versterker of ander audio apparaat aan te sluiten, idem bij Sony

uit de pdf :

Geluidsmenu

Koptelefoon
Stelt het geluidsvolume van de hoofdtelefoon in.
Zorg er ook voor dat het volume van de hoofdtelefoon op een laag niveau is geschakeld
voor u uw hoofdtelefoon begint te gebruiken om gehoorschade te voorkomen.

Hoofdtelefoon/
lijn-uit
Als u een externe versterker aansluit op uw tv via de hoofdtelefoon aansluiting kunt u
deze optie selecteren als lijn-uit. Als u een hoofdtelefoon hebt aangesloten op de tv
stelt u deze optie in als hoofdtelefoon.
Zorg ervoor dat dit menu-item ingesteld is op Hoofdtelefoon voor u uw hoofdtelefoon
begint te gebruiken. Als dit ingesteld is op Lijn Uitgang. De Uitgang van de
hoofdtelefoonaansluiting wordt ingesteld op maximum en dit kan uw gehoor
beschadigen.

Draadloze hooftelefoon speciaal voor tv met volumeregeling op de hoofdtelefoon https://nl-be.sennheiser.com/audio-hoofdtelefoons rs serie is erg goed en makkelijk ook voor ouderen
Laatst gewijzigd door franjo op 10 mar 2020, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

bij mij weten moet je in je menu van je tv kiezen tussen, Analoog (dat zijn de de speakers of headset aansluiting) spdif(optisch) ARC(hdmi) maar nooit 2 opties te gelijk, als je dus kiest om audio vida spdif de laten gaan komt er geen geluid meer uit je speakers of headphone jack.
dit is allesinds voor onze samsung lcd zo, en onze panasonic OLED

een simple (zonder extra afstandsbediening) en betaalbaare (zonder versterker en losse speakers te verkopen) is volgens mij de volgende:

je koopt:
- een 3.5mm audio splitter: 1€ https://nl.aliexpress.com/item/32806531720.html
- een set Actieve speakers: 55€ https://www.amazon.nl/Dynavox-TG-1000M- ... 0012B3EVI/

De speakers en draadloze headset sluit je via de splitter aan op d e heaphone aansluiting op je tv, en je laat de speakers permanent aanstaan.

een bijkomend voordeel is dat de geluidskwaliteit van externe speakers vermoedelijk beter is dan wat er in de tv zit.


Mijn samsung TV die ik als scherm gebruik heeft zelfs geen headphone jack meer, enkel optisch en ARC.
dan heb ik deze maar op de optische ingang van mijn soundcard gezet. en dit op passtru zodat ik via mijn netflix 4k kan kijken met mijn headset...
Greetz cyberbug

Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

meon schreef:Handleiding met aansluitingen (pagina 14): http://data.vandenborre.be/manual/PANAS ... FX555E.pdf
Maar heb je ook verder gekeken dan puur diagrammetjes van de aansluitingen ? In het overzicht van de menus, kan je immers lezen dat volume van de speakers en volume van de koptelefoon blijkbaar aparte settings zijn. De kans is dan ook zeer groot dat je gewoon tegelijk via de ingebouwde speakers als via koptelefoon kunt luisteren. Dus al die ingewikkelde work-arounds met DAC, HDMI splitter, etc... kunnen dan de vuilbak in.
Blijft dan nog enkel de vraag of het persé draadloos moet, maar dat is dan ook straightforward zo'n (non-bluetooth) set aansluiten via analoge audio.

EDIT: wat franjo hierboven dus ook al zei...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

meon schreef: Het gaat dus in dit geval om een Panasonic TX-55FX555E

handleiding pagina 19
Als u een externe versterker aansluit op uw tv via de hoofdtelefoon aansluiting kunt u
deze optie selecteren als lijn-uit. Als u een hoofdtelefoon hebt aangesloten op de tv
stelt u deze optie in als hoofdtelefoon.
Zorg ervoor dat dit menu-item ingesteld is op Hoofdtelefoon voor u uw hoofdtelefoon
begint te gebruiken. Als dit ingesteld is op Lijn Uitgang. De Uitgang van de
hoofdtelefoonaansluiting wordt ingesteld op maximum en dit kan uw gehoor
beschadigen.
zoek dus een oplossing hierop gebaseerd. Maar als je dit als lijn definieerd zodat de speaker op de TV nog werken zal je dus een hoofdtelefoonversterker moeten aanschaffen.
het kan best zijn dat de speaker en de headphone uitgang simultaan werken maar weliswaar op hetzelfde volume. best eens testen vooraf.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

dus: samenvattend:

probeer "een" headset aan te sluiten op die tv. wired of wireless maakt niet uit.

Enkel als je constateert dat hierdoor het gewone geluid voor de TV wegvalt, zal je een alternatieve oplossing moeten zoeken. Constateert. Niet "verondersteld op basis van handleiding". Het snelste om dit te testen is om met de oortjes die je gratis bij omzeggens elke nieuwe smartphone krijgt. Steek ze in, en kijk of het geluid "wegvalt".

De oplossingen die dan mogelijk zijn zijn devolgende:

A-) Accepteer dat de gewone speakers niet meer werken als er iets in de headphone jack zit. En leid al het geluid van de TV af naar een "splitter". die het geluid dan splitst tussen een aparte set luidsprekers en die headset.

B-) probeer uw headset op iets anders aan te sluiten dan de headphone-jack (de HDMI-ARC uitgang, of een scart-uitgang) om zo te zorgen dat uw gewone TV geluid blijft maken.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”