Elektrische plooifiets: + en - ervaringen ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Ik heb een nieuwe wagen moeten kopen en mijn fietsenrek dat op de achterzijde moest komen gaat daar niet meer op passen.
Gezien ik fiets in/aan de auto maar enkele malen per jaar meeneem wens ik geen dure trekhaak/fietsendrager met lichtbalk aan te kopen.
Ik zou daarom een nieuw (elektrisch) plooifietsje willen aankopen dat in de koffer past (desnoods met achterbank plat).
Daarom: zijn er hier gebruikers van elektrische plooifietsen, welk model en wat is je ervaring ermee ?
Gewicht is bv. minder een probleem aangezien ik er toch niet op het ov ga mee zitten.
Gezien ik fiets in/aan de auto maar enkele malen per jaar meeneem wens ik geen dure trekhaak/fietsendrager met lichtbalk aan te kopen.
Ik zou daarom een nieuw (elektrisch) plooifietsje willen aankopen dat in de koffer past (desnoods met achterbank plat).
Daarom: zijn er hier gebruikers van elektrische plooifietsen, welk model en wat is je ervaring ermee ?
Gewicht is bv. minder een probleem aangezien ik er toch niet op het ov ga mee zitten.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- bitbite
- Premium Member
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
Een gelijkaardige situatie hier. Alleen is er een enorm spectrum aan prijs en kwaliteit tussen vouwfietsen en dat gaat niet beter zijn met de elektrische. Brompton is de referentie geloof ik, rond de 3000 euro voor het (nog niet beschikbare) elektrische model. Van andere merken is er een heel scala in het budget 800-2000 euro.
Waar ik niet op gerekend had is het gewicht. Een manuele vouwfiets weegt 10-12kg, een elektrische komt niet onder de 20kg.
Edit: De Nederlandse anwb heeft recent nog getest
Waar ik niet op gerekend had is het gewicht. Een manuele vouwfiets weegt 10-12kg, een elektrische komt niet onder de 20kg.
Edit: De Nederlandse anwb heeft recent nog getest
-
- Elite Poster
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
- Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
- Bedankt: 91 keer
Ik ben een fervent Bromptonrijder en mijn (niet-elektrisch) exemplaar weegt inclusief slot 13 kg. Meeste andere merken zijn 3-5 kg zwaarder waardoor ze gewoon te zwaar om bv. nog vlot trappen mee te doen en plooien bovendien niet zo compact op.
Denk m.a.w. goed na waar en wanneer je hem wil gebruiken en hoe groot en zwaar en hij mag zijn.
Denk m.a.w. goed na waar en wanneer je hem wil gebruiken en hoe groot en zwaar en hij mag zijn.
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Brompton is inderdaad de referentie (met navenante prijs), maar volgens mij die prijs ook wel waard. Het zijn de enige fietsen waarbij de fietsketting aan de binnenkant zit als de fiets opgeplooid is. Andere merken mogen dit niet (patent?). Alle plooifietsen schijnen zeer zwaar te rijden als de banden niet hard genoeg staan.
Ik heb zelf overwogen om een plooifiets aan te schaffen (om mee te nemen op de trein), maar heb daar uiteindelijk van afgezien omdat ik nogal wat mensen zie sukkelen om er mee op en af de trein te geraken, naast de andere bagage. Voor de volledigheid: ik heb het geluk dat zowel bij vertrek als aankomst ik een uitgebreid aanbod aan bussen heb.
Ik heb zelf overwogen om een plooifiets aan te schaffen (om mee te nemen op de trein), maar heb daar uiteindelijk van afgezien omdat ik nogal wat mensen zie sukkelen om er mee op en af de trein te geraken, naast de andere bagage. Voor de volledigheid: ik heb het geluk dat zowel bij vertrek als aankomst ik een uitgebreid aanbod aan bussen heb.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Berichten: 833
- Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 167 keer
Ik heb vorig jaar hetzelfde zitten bekijken, wel voor openbaar vervoer. De conclusie was alvast dat een elektrische vouwfiets vooral veel te zwaar en onhandig was om mee te zeulen. Uiteindelijk een monowiel gekocht (en na 600km deze winter nog geen seconde spijt van gehad, zelfs los door 2cm sneeuw) maar dat is geen oplossing voor iedereen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Ik heb zelf een Oyama Bloomsbury 7v gekozen, die heeft 20" wielen. De meeste Bromptons hebben 16" wielen en die vind ik wat minder comfortabel op slechte weg. En de Oyama vouwt compact genoeg op om in de koffer van alles vanaf pakweg een Golf te kunnen.
Ik heb ook bewust voor een model met naafversnelling gekozen; dat trapt welliswaar iets zwaarder dan een derailleur, maar is een stuk minder kwetsbaar. Vergeet niet dat bij een plooifiets uw derailleur 15 cm boven de grond hangt...
Ik heb ook bewust voor een model met naafversnelling gekozen; dat trapt welliswaar iets zwaarder dan een derailleur, maar is een stuk minder kwetsbaar. Vergeet niet dat bij een plooifiets uw derailleur 15 cm boven de grond hangt...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Inderdaad, en onderhoudsarm in tegenstelling tot zo'n buitenhangend versnellingsapparaat. Maar in de categorie elektrische plooifiets kom je zo'n naafversnellingen niet snel tegen ...SpecialK schreef:Ik heb ook bewust voor een model met naafversnelling gekozen; dat trapt welliswaar iets zwaarder dan een derailleur, maar is een stuk minder kwetsbaar. Vergeet niet dat bij een plooifiets uw derailleur 15 cm boven de grond hangt...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- THRene
- Plus Member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 25 jun 2010, 00:09
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 7 keer
https://www.ahooga.bike/nl-home.html
Ik heb twee exemplaren van bovenstaande tot mijn volle tevredenheid. Weegt slechts 13kg en is om mee te nemen in de buscamper.
Ik heb twee exemplaren van bovenstaande tot mijn volle tevredenheid. Weegt slechts 13kg en is om mee te nemen in de buscamper.
-
- Elite Poster
- Berichten: 759
- Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 38 keer
Zelf een Dahon Vitesse D8...super tevreden van en pak goedkoper dan Brompton. Vrouw heeft een elektrische plooifiets van Shinga bouw kwaliteit is iets minder, maar is dan ook niet zo duur. Beide waren initieel voor als we gaan kamperen maar worden nu als hoofdfietsen gebruikt.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Ik ga hier even meeluisteren. Ik zoek ook naar een elektrische fiets maar heb niet zo zot veel plaats en dan lijkt een plooifiets me wel interessant. Zou vooral zijn om in het stad mee te rijden naar mijn werk en zo zonder nat van het zweet aan te komen. We hebben namelijk geen douche.
Kopen jullie dat online? Lijkt me niet ideaal.
Kopen jullie dat online? Lijkt me niet ideaal.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Berichten: 833
- Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 167 keer
Off-topic, maar het is zoals op opnieuw leren fietsen (incl. frustraties), je gaat ervoor of niet.bitbite schreef:Weet iemand een mogelijkheid om dat eens te testen?brubbel schreef:monowiel
-
- Elite Poster
- Berichten: 759
- Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 38 keer
Onze zijn alle twee online gekocht. ttz Dahon model gaan bekijken in AS adventure en dan online gekocht bij coolbikingcompany (verschil was 150euro).Goztow schreef: Kopen jullie dat online? Lijkt me niet ideaal.
Shinga testrit gedaan bij fabrikant in Schijndel, Nederland. Bij Shinga hebben ze trouwens een zeer goede klantensupport. fiets was defect, wij melden dit, paar dagen later fietsenmaker aan de deur die besluit om fiets terug mee te nemen. 1 week later DHL levering met herstelde fiets..kosten : 0€
-
- Elite Poster
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Waar koop je dat ? De link naar de winkel werkt niet op hun site. Is trouwens niet de eerste fietsensite die mank loopt ... Blijkbaar kunnen ze in dat wereldje nog wat webmasters gebruiken.THRene schreef:https://www.ahooga.bike/nl-home.html
Ik heb twee exemplaren van bovenstaande tot mijn volle tevredenheid. Weegt slechts 13kg en is om mee te nemen in de buscamper.
Shinga heeft nu ook een hersteldienst en testcentrum in Bornem, 'k ga daar zeker eens langs na afspraak. Ziet er inderdaad goede prijs/kwaliteitsverhouding uit.Tim H. schreef:Onze zijn alle twee online gekocht. ttz Dahon model gaan bekijken in AS adventure en dan online gekocht bij coolbikingcompany (verschil was 150euro).Goztow schreef: Kopen jullie dat online? Lijkt me niet ideaal.
Shinga testrit gedaan bij fabrikant in Schijndel, Nederland. Bij Shinga hebben ze trouwens een zeer goede klantensupport. fiets was defect, wij melden dit, paar dagen later fietsenmaker aan de deur die besluit om fiets terug mee te nemen. 1 week later DHL levering met herstelde fiets..kosten : 0€
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Elite Poster
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
- Locatie: Brabant
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Die Ahooga's zijn oa in Ukkel te koop, mijne collega heeft zijn niet elektrische Ahooga daar gekocht en is er zeer tevreden over.
http://www.1207.be/ahooga/tweewielers/u ... l_bus_free
http://www.1207.be/ahooga/tweewielers/u ... l_bus_free
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Wat is de prijsvork voor een ahooga? Kan ik hier relatief gemakkelijk 10 tot 15 km mee doen met ondersteuning zodat ik niet nat bezweet toe kom op mijn werk? Kan het in een grote rugzak passen om mee te nemen?THRene schreef:https://www.ahooga.bike/nl-home.html
Ik heb twee exemplaren van bovenstaande tot mijn volle tevredenheid. Weegt slechts 13kg en is om mee te nemen in de buscamper.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- THRene
- Plus Member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 25 jun 2010, 00:09
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 7 keer
@fredo66
Gekocht via onze vaste fietsenwinkel. Hij vertegenwoordigt gewoon dat merk en doet dus ook het onderhoud.
@Goztow
Wij hebben die iets minder dan 2000€ per stuk betaald. In een rugzak past dat niet maar dat ga je nergens bij elektrisch vinden. Hij doet zonder moeite 40 km aan zee en 20 km bergop.
Er zijn ook zwaardere batterijen voor maar die zijn nogal prijzig.
Gekocht via onze vaste fietsenwinkel. Hij vertegenwoordigt gewoon dat merk en doet dus ook het onderhoud.
@Goztow
Wij hebben die iets minder dan 2000€ per stuk betaald. In een rugzak past dat niet maar dat ga je nergens bij elektrisch vinden. Hij doet zonder moeite 40 km aan zee en 20 km bergop.
Er zijn ook zwaardere batterijen voor maar die zijn nogal prijzig.
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Mijn ouders hebben sinds gisteren deze : https://www.e-4motion.com/webshop/index ... 22&lang=NL
Ze rijden al jaren met een gewone middenklasse e-bike maar waren het beu om deze achterop de wagen mee te sleuren.
Op de testrit vonden ze deze beter rijden dan hun oude fietsen, maar voor echte ervaring is het dus nog wat vroeg.
Ze rijden al jaren met een gewone middenklasse e-bike maar waren het beu om deze achterop de wagen mee te sleuren.
Op de testrit vonden ze deze beter rijden dan hun oude fietsen, maar voor echte ervaring is het dus nog wat vroeg.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Voordelige prijs ! Dat dat beter zou fietsen dan een elektrische stadsfiets is moeilijk te geloven ... Hoeft ook niet echt voor die prijs.
Als de kwaliteit van de onderdelen wat duurzaam is en niet te snel verslijt lijkt het me een goede keuze.
Gisterenavond nog bij een fietsenmaker geweest, hij had maar 1 model, zag er zeer robuust uit. Prijs 3400 euro.
https://www.ternbicycles.com/be/bikes/471/vektron-s10
Dat zal voor een volgend leven zijn
Als de kwaliteit van de onderdelen wat duurzaam is en niet te snel verslijt lijkt het me een goede keuze.
Gisterenavond nog bij een fietsenmaker geweest, hij had maar 1 model, zag er zeer robuust uit. Prijs 3400 euro.
https://www.ternbicycles.com/be/bikes/471/vektron-s10
Dat zal voor een volgend leven zijn
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Elite Poster
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Het zal deze worden:
http://beaufortbikes.com/nl/fiets/134/UGO-468
http://beaufortbikes.com/nl/fiets/134/UGO-468
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
opletten met onlineGoztow schreef:Ik ga hier even meeluisteren. Ik zoek ook naar een elektrische fiets maar heb niet zo zot veel plaats en dan lijkt een plooifiets me wel interessant. Zou vooral zijn om in het stad mee te rijden naar mijn werk en zo zonder nat van het zweet aan te komen. We hebben namelijk geen douche.
Kopen jullie dat online? Lijkt me niet ideaal.
meer en meer fietsenmakers vertikken het om die te herstellen
zeker bij elektrisch kan dat een probleem zijn
altijd in een winkel kopen
ze regelen die bij as ge eens binnendringt, 1e nazicht zit in de aankoopprijs, garantie loopt makkelijker, ...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Nog niet in mijn bezit, pas besteld. Even getest op een fietsbeurs in Aalst afgelopen weekend. Ik koop hem bij een fietsenmaker in Haaltert met beurskorting.Goztow schreef:Waar gekocht? Welke prijs?
Is op internet soms nog goedkoper te vinden maar je moet zoals hierboven al geschreven staat toch ook wat rekening houden met naverkoop/herstelling.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- bitbite
- Premium Member
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
In de aldi een elektrische vouwfiets, pagina 10, maar met "3 jaar omniumgarantie met herstelling aan huis of in een servicepunt in de buurt". €799
36V 10Ah batterij van samsung cellen.
Klinkt toch niet slecht, niet?
36V 10Ah batterij van samsung cellen.
Klinkt toch niet slecht, niet?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Dat is er zo te zien wel één met voorwielaandrijving. Er bestaan sets om een bestaande fiets om te bouwen naar een elektrische, en vaak werken die dan met een motor in het voorwiel omdat dat het makkelijkste is. 't Schijnt niet erg comfortabel te rijden...
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik had het hier gisteren ook met een collega over. Voor het cachen zou een plooifiets wel interessant zijn, als je op locatie bent dat je niet altijd met de auto moet doen of te voet maar ook de fiets kan nemen. Voor de prijs van de betere plooifiets een elektrische in de Aldi dus...
Ik vertelde hem over deze Aldi aanbieding maar hij zei van daar zeker weg te blijven. Terwijl ik toch zoiets heb van, de eerste drie jaar lijkt me dat zorgeloos rijden te zijn en er is een servicepunt dat niet zo heel ver uit mijn buurt ligt.
Iemand ervaring met de Aldi fietsen in het algemeen?
Langs de andere kant, bij Itec in de buurt zijn de vouwfietsen rond dezelfde prijs, zelfde specificaties. Alleen geen 3 jaar omnium...
Ik vertelde hem over deze Aldi aanbieding maar hij zei van daar zeker weg te blijven. Terwijl ik toch zoiets heb van, de eerste drie jaar lijkt me dat zorgeloos rijden te zijn en er is een servicepunt dat niet zo heel ver uit mijn buurt ligt.
Iemand ervaring met de Aldi fietsen in het algemeen?
Langs de andere kant, bij Itec in de buurt zijn de vouwfietsen rond dezelfde prijs, zelfde specificaties. Alleen geen 3 jaar omnium...
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Ondertussen 5 fietsen in huis, het wordt ingewikkeld
Een plooifiets met voorwielaandrijving zou ik nooit kopen, voor je het weet slipt je voorwiel weg en zit je tegen de grond.
Een plooifiets voor het gemak zou ik ook nooit kopen.. ja je kan die in de koffer vervoeren, maar het is minder zweten om mijn traditionele fiets op de trekhaak te zetten dan die 2 lompe dingen in een zak te steken en in de koffer te dumpen.
My 2 cents :
Voorwielaandrijving : enkel als het om de centen gaat en dan enkel in een grotere wielmaat
Achterwielaandrijving : Enkel voor woonwerk verkeer
Middenmotor : Vind ik het prettigst rijden met de familie, zolang hij een speed en eentrapsensor heeft, zonder trapsensor zit je ofwel lucht rond te draaien ofwel te zwoegen om beiden hetzelfde tempo aan te houden..
Mijn Bafang die ik zelf geplaatst heb rijdt nog het prettigst van allemaal, maar die heeft dus geen trapsensor en het kost wel wat tijd en moeite om die ondersteuningsstanden af te regelen als je daar normaal mee wil rijden (lees beperken tot 25km/u)
Ik heb deze nu zo staan dat hij 4 standen heeft die prettig rijden in de 20 tot 25km/h zone en 1tje met full-power(ssst.)
Met de fabrieksinstellingen heb je niks aan die 25km/h limiet, stand 1 is rijdbaar, stand 2,3,4,5 gaat er vlot over en dan gaat de motor dus constant aan/uit op die 25km/h begrenzing.
Moest ik vandaag een nieuwe fiets kopen zou ik vooral naar de fiets zelf kijken en niet zozeer naar de motor, een goede vering en een goede groep zijn volgens mij belangrijker dan de motor die eronder steekt. (9/10 wordt het dan terug een zelfbouwproject met een iets nieuwere MTB dan diegene die ik nu heb)
Owja, goeie remmen zijn belangrijk, met de fiets heb je veel meer bijna dood ervaringen dan met de wagen. Ze zien je niet, of ze willen je niet zien komt dagelijks voor.
Een plooifiets met voorwielaandrijving zou ik nooit kopen, voor je het weet slipt je voorwiel weg en zit je tegen de grond.
Een plooifiets voor het gemak zou ik ook nooit kopen.. ja je kan die in de koffer vervoeren, maar het is minder zweten om mijn traditionele fiets op de trekhaak te zetten dan die 2 lompe dingen in een zak te steken en in de koffer te dumpen.
My 2 cents :
Voorwielaandrijving : enkel als het om de centen gaat en dan enkel in een grotere wielmaat
Achterwielaandrijving : Enkel voor woonwerk verkeer
Middenmotor : Vind ik het prettigst rijden met de familie, zolang hij een speed en eentrapsensor heeft, zonder trapsensor zit je ofwel lucht rond te draaien ofwel te zwoegen om beiden hetzelfde tempo aan te houden..
Mijn Bafang die ik zelf geplaatst heb rijdt nog het prettigst van allemaal, maar die heeft dus geen trapsensor en het kost wel wat tijd en moeite om die ondersteuningsstanden af te regelen als je daar normaal mee wil rijden (lees beperken tot 25km/u)
Ik heb deze nu zo staan dat hij 4 standen heeft die prettig rijden in de 20 tot 25km/h zone en 1tje met full-power(ssst.)
Met de fabrieksinstellingen heb je niks aan die 25km/h limiet, stand 1 is rijdbaar, stand 2,3,4,5 gaat er vlot over en dan gaat de motor dus constant aan/uit op die 25km/h begrenzing.
Moest ik vandaag een nieuwe fiets kopen zou ik vooral naar de fiets zelf kijken en niet zozeer naar de motor, een goede vering en een goede groep zijn volgens mij belangrijker dan de motor die eronder steekt. (9/10 wordt het dan terug een zelfbouwproject met een iets nieuwere MTB dan diegene die ik nu heb)
Owja, goeie remmen zijn belangrijk, met de fiets heb je veel meer bijna dood ervaringen dan met de wagen. Ze zien je niet, of ze willen je niet zien komt dagelijks voor.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik heb geen trekhaak, en een trekhaak en fietsendrager zijn ook niet echt goedkoop te noemen.
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Heb geen elektrische plooifiets maar wel een gewone. Was een Trek Ride+, het topmodel van dat moment, een jaar of 6 geleden. Was een heel dure fiets naar mijn normen, iets meer dan 3000 euro. Al zie ik nu dat hun topmodel nu nog een 1700 euro duurder is geworden.
Er is een schakelaar aan het stuur om de ondersteuning te verhogen en te verlagen naast de controller zelf en die heeft nooit echt goed gewerkt.
Maar vooral de batterij.... Tijdens de garantieperiode is de batterij stuk gegaan. En een paar weken geleden stelde ik vast dat de batterij niet meer wou opladen. Die is ook stuk. Dat zijn dus al 2 batterijpacks die defect zijn. Een nieuwe batterij zou 789,99 euro kosten.
789,99 euro. Dat is krankzinnig. Ik kan een goede nieuwe gewone Trek-fiets kopen voor minder bij mijn fietshandelaar. Ik heb dan maar besloten om dan maar verder te rijden met mijn dure elektrische fiets zonder batterij.
Wat ik wil zeggen aan de TS; koop geen topmodel in de hoop/verwachting dat die (veel) beter zal zijn.
Er is een schakelaar aan het stuur om de ondersteuning te verhogen en te verlagen naast de controller zelf en die heeft nooit echt goed gewerkt.
Maar vooral de batterij.... Tijdens de garantieperiode is de batterij stuk gegaan. En een paar weken geleden stelde ik vast dat de batterij niet meer wou opladen. Die is ook stuk. Dat zijn dus al 2 batterijpacks die defect zijn. Een nieuwe batterij zou 789,99 euro kosten.
789,99 euro. Dat is krankzinnig. Ik kan een goede nieuwe gewone Trek-fiets kopen voor minder bij mijn fietshandelaar. Ik heb dan maar besloten om dan maar verder te rijden met mijn dure elektrische fiets zonder batterij.
Wat ik wil zeggen aan de TS; koop geen topmodel in de hoop/verwachting dat die (veel) beter zal zijn.
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Yup, een generieke 500wh batterij kost 250€ in China, je betaald dus een serieuze premium aan een vervangbatterij voor een merkfiets.
Nu kan je die batterij wel wat sparen door ze niet constant vol te laden, maar op een goeie fiets gaat die het nooit een heel leven volhouden.
Waarschijnlijk kan je je batterijpack laten rebuilden, er zijn er genoeg die dat doen...gaat je wat minder kosten en hopelijk betere batterijen opleveren.
Nu kan je die batterij wel wat sparen door ze niet constant vol te laden, maar op een goeie fiets gaat die het nooit een heel leven volhouden.
Waarschijnlijk kan je je batterijpack laten rebuilden, er zijn er genoeg die dat doen...gaat je wat minder kosten en hopelijk betere batterijen opleveren.
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 09 maa 2020, 21:18
ik overweeg elektrische vouwfietsen te kopen van het merk http://samebike.nl. Ze adverteren best veel op 2dehands.be , en ze zien er ook wel gelikt uit, en dat met 5 jaar garantie. Heeft iemand ervaring met deze samebike fietsen?
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Dat ze veel adverteren betekent vooral dat een (groot) deel van de verkoopprijs naar lucht gaat en niet naar goede ingenieurs of goede onderdelen.
Dat ze 5Y garantie geven betekent niet zoveel als ze "morgen" failliet zijn.
Op hun website spreken ze van "eigen productie", ook daar moet je kritisch over zijn. In de US is er een bedrijf "Bicycle Corporation of America" (BCA) dat heel duidelijk met nationale symbolen pronkt en dus hint op het "eergevoel" of nationalisme van de kopers. Het zouden fietsen zijn die in de US gemaakt zijn, ware het niet dat de Chinezen half eigenaar zijn van BCA/Kent en ze gewoon de fietsen assembleren (bron).
De 20LY kost €800, dat is gelijkaardig aan de prijs bij Decathlon (klik), de kwaliteit van samebike zou ik dus op dezelfde lijn plaatsen met Decathlon: nipt (on)voldoende voor de sporadische gebruiker.
Een elektrische Brompton kost €3K. In die prijs zit wel degelijk ingenieurswerk in én kwaliteitsonderdelen.
Ik heb zelf ervaring met een Dahon, het B-segment. En zelfs daar merk je een duidelijk verschil met Brompton: Brompton is beter ontwikkeld, beter over nagedacht, duurzamer in componenten en naar slijtage toe.
Als uw budget of use case beperkt is, zie ik niet in waarom je naar Nederland zou gaan, als Decathlon hetzelfde kan.
Zoek je een steengoede plooifiets, neem dan gewoon een Brompton.
Dat ze 5Y garantie geven betekent niet zoveel als ze "morgen" failliet zijn.
Op hun website spreken ze van "eigen productie", ook daar moet je kritisch over zijn. In de US is er een bedrijf "Bicycle Corporation of America" (BCA) dat heel duidelijk met nationale symbolen pronkt en dus hint op het "eergevoel" of nationalisme van de kopers. Het zouden fietsen zijn die in de US gemaakt zijn, ware het niet dat de Chinezen half eigenaar zijn van BCA/Kent en ze gewoon de fietsen assembleren (bron).
Of ken je de truuk met de kippenvleugel (bron)?Except that bca is a subsidiary of Kent. The firm was opened by Mr Kamler in 2014 after Walmart launched a buy-American drive. And rather than making bicycles from scratch, bca assembles and paints imported frames and parts, many from Kunshan. A few years ago the Ge family bought 49% of Kent. In other words, those patriotic bca bikes are half-Chinese.
De Europese Unie sloot in 2014 een associatieakkoord met Oekraïne, dat voorziet in de geleidelijke afbouw van invoerheffingen. Om de pluimveesector te ontzien, werden tariefquota vastgelegd: Oekraïne mocht 20.000 ton hele kippen tariefvrij exporteren en nog eens 20.000 ton kippenvlees en -bereidingen.
Maar in de eerste tien maanden van vorig jaar alleen al belandde er liefst 114.919 ton kippenvlees uit Oekraïne op de Europese markt.
Hoed u dus voor sterke claims van een nobele onbekende.Oekraïense exporteurs, en vooral de firma MHP die de helft van de Oekraïense markt controleert, exporteerden kipfilets naar de Europese Unie maar lieten … één kippenvleugeltje hangen. Daardoor vielen de kipfilets plots onder een andere categorie, waarvoor geen quotum gold. In een zusterbedrijf van MHP in Nederland werd de kippenvleugel vervolgens afgesneden, waarna het vlees op de Europese markt kwamen.
De 20LY kost €800, dat is gelijkaardig aan de prijs bij Decathlon (klik), de kwaliteit van samebike zou ik dus op dezelfde lijn plaatsen met Decathlon: nipt (on)voldoende voor de sporadische gebruiker.
Een elektrische Brompton kost €3K. In die prijs zit wel degelijk ingenieurswerk in én kwaliteitsonderdelen.
Ik heb zelf ervaring met een Dahon, het B-segment. En zelfs daar merk je een duidelijk verschil met Brompton: Brompton is beter ontwikkeld, beter over nagedacht, duurzamer in componenten en naar slijtage toe.
Als uw budget of use case beperkt is, zie ik niet in waarom je naar Nederland zou gaan, als Decathlon hetzelfde kan.
Zoek je een steengoede plooifiets, neem dan gewoon een Brompton.
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 09 maa 2020, 21:18
Bedankt voor je reactie heist, maar ik ben eigenlijk benieuwd naar iemands ervaring met de http://samebike.nl/elektrische-vouwfietsen van Samebike. Hoe de fietsen rijden, de actie radius, de kwaliteit van de bouw enz... Die 20 LY kost Euro 759,- , maar waarom is dat dan dezelfde kwaliteit, alleen omdat ze in het lagere prijs segment liggen? Die brompton die jij noemt kost overigens inderdaad Euro 3000,- , maar haalt amper 24 km/h, terwijl die samebike harder schijnt te kunnen... iemand ervaring?
-
- Pro Member
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 24 keer
om dezelfde reden dat een BMW 2-3x duurder is dan een Dacia... En er toch voor beiden rabiate gebruikersgroepen zijn die "hun" auto beter vinden dan die van de andere groep.
Smaken verschillen, daar waar de ene de meerprijs voor betere apparatuur degelijkere designs of louter een betere naam er graag voor over hebben, vinden anderen dit weggesmeten geld.
Smaken verschillen, daar waar de ene de meerprijs voor betere apparatuur degelijkere designs of louter een betere naam er graag voor over hebben, vinden anderen dit weggesmeten geld.
-
- Pro Member
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 15 keer
Ik heb wel een plooifiets overwogen en het lijkt me nog soms handig, en ook een electrische fiets. Maar ik snap de combinatie niet zo. Een electrische fiets lijkt me voor langere afstanden (als je niet bejaard bent) en een plooifiets voor kortere afstanden waarbij je het grootste deel van het traject met een ander vervoersmiddel aflegd.
Als je een fiets mee wilt nemen met je auto voor recreatief fietsen zou je ook een dakdrager kunnen overwegen. Dat zou ik dan denk ik eerder doen.
Als je een fiets mee wilt nemen met je auto voor recreatief fietsen zou je ook een dakdrager kunnen overwegen. Dat zou ik dan denk ik eerder doen.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Heb je ooit al op een plooifiets gereden? Dat voelt behoorlijk krakkemikkig, de "plooi naden" geven wat mee. Als de naad lost, lig je op uw gezicht .
Ik zou toch aanraden om in uw omgeving eens een plooifiets te lenen ofzo, voor je (op basis van een advertentie dan nog) overgaat tot aankoop.
batterij
Decathlon: max 350-500 laadcycli (1-2 jaar dagelijks gebruiken = batterij dood)
Van de andere fietsen heb ik het niet zo meteen kunnen terugvinden. De Koga van mijn vrouw heeft 20.000km gedaan met 1 batterij voor we ze uit voorzorg vervangen hebben
Afmetingen: de Brompton vouwt véél kleiner op dan de fiets van Decathlon of Samebike. De Brompton past bv perfect tussen de rugleuningen op de trein, heel wat andere plooifietsen kunnen dat niet -> met omvallende fietsen tot gevolg
Gewicht: de samebike weegt enorm veel, mijn gewone elektrische fiets weegt evenveel als die plooifiets. Lijkt me dus absoluut geen plezier om (mee) te dragen, in de koffer of in de trein te hijsen.
- een nummerplaat
- een speciale helm
- bijkomende BA verzekering als je autonoom kan rijden boven de 25km/h
De vraag die je uzelf moet stellen is of jij topprestaties wil halen of niet. Indien ja: Brompton, indien nee: kies eender wat.
Ik zou toch aanraden om in uw omgeving eens een plooifiets te lenen ofzo, voor je (op basis van een advertentie dan nog) overgaat tot aankoop.
Dit had je zelf ook kunnen samenstellen:albertarens schreef:Bedankt voor je reactie heist, maar ik ben eigenlijk benieuwd naar iemands ervaring met de http://samebike.nl/elektrische-vouwfietsen van Samebike. Hoe de fietsen rijden, de actie radius, de kwaliteit van de bouw enz...
Code: Selecteer alles
Merk/type Vermogen motor Voltage Capaciteit Koppel Gewicht versnellingen afmetingen geplooid
W V Ah Nm kg LxBxH
Samebike 20L 250 48 10,4 58 25,5 7 81x40x63
Decathlon 250 24 7,8 26 18,6 6 83x45x67
Brompton 300 36 8,55 30 17,4 6 57x27x59
Decathlon: max 350-500 laadcycli (1-2 jaar dagelijks gebruiken = batterij dood)
Van de andere fietsen heb ik het niet zo meteen kunnen terugvinden. De Koga van mijn vrouw heeft 20.000km gedaan met 1 batterij voor we ze uit voorzorg vervangen hebben
Afmetingen: de Brompton vouwt véél kleiner op dan de fiets van Decathlon of Samebike. De Brompton past bv perfect tussen de rugleuningen op de trein, heel wat andere plooifietsen kunnen dat niet -> met omvallende fietsen tot gevolg
Gewicht: de samebike weegt enorm veel, mijn gewone elektrische fiets weegt evenveel als die plooifiets. Lijkt me dus absoluut geen plezier om (mee) te dragen, in de koffer of in de trein te hijsen.
Als de fiets ondersteuning biedt boven de 25km/h is het een speedbike en heb je bijkomend nodigmaar haalt amper 24 km/h, terwijl die samebike harder schijnt te kunnen... iemand ervaring?
- een nummerplaat
- een speciale helm
- bijkomende BA verzekering als je autonoom kan rijden boven de 25km/h
Je kan enkel topprestaties halen met topmateriaal. De prijs zit ergens in: gebruikte componenten, slijtage, veiligheid, engineering, ...Die 20 LY kost Euro 759,- , maar waarom is dat dan dezelfde kwaliteit, alleen omdat ze in het lagere prijs segment liggen?
De vraag die je uzelf moet stellen is of jij topprestaties wil halen of niet. Indien ja: Brompton, indien nee: kies eender wat.
-
- Pro Member
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 15 keer
Samebike heeft het over een vermogen van 250W (ook de wettelijke max voor electrische fietsen) en een piekvermogen van 500W. Dit klinkt als een truukje om de fiets harder te laten fietsen dan 25 km/u en het toch in de categorie van de normale electrische fietsen te laten vallen (ipv speedpedelics). Ik vraag me af of het wenselijk is om harder dan 25 km/u te gaan op een goedkope vouwfiets en ook of dat truukje legaal is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
- Locatie: Attenhoven (Landen)
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Een heel belangrijke reden om zéér argwanend te zijn... Als ze dan ook nog reclame op facebook maken is het echt helemaal afblijven.albertarens schreef:Ze adverteren best veel op 2dehands.be