Windows 10: Data op 2de disk

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tegenwoordig hebben de meeste PC's / laptops 2 harde schijven:
  • - een kleinere SSD (256GB, 512GB) voor Windows en de Programma's
    - een grotere HDD (1TB, 2TB) voor de data
Hoe kan je er op een eenvoudige manier voor zorgen dat alle data op de D:\ schijf terecht komen?
Ik wik dus eigenlijk dat alles wat normaal op C:\Users\Naam\Documents enz ... staat, terecht komt op D:\Users\Naam\Documents

Wat ik meestal doe is de locatie veranderen van de "speciale" mappen:
voorbeeld: rechtsklikken op "Afbeeldingen" > Locatie > Locatie wijzigen naar D:\Users\Naam\Pictures > Verplaatsen
Maar het nadeel van deze werkwijze is:
  1. je moet dit doen voor elke map (Documenten, Afbeeldingen, Videos, Muziek, Desktop, Downloads, enz ..
  2. je moet dit telkens opnieuw doen als je een nieuwe gebruiker toevoegt.
Bestaat er een handiger manier?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Maak er een lokale group policy van ... dan is het ok in 1 keer en voor alle (nieuwe) gebruikers
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

philippe_d schreef:Hoe kan je er op een eenvoudige manier voor zorgen dat alle data op de D:\ schijf terecht komen?
Wat ik meestal doe is de locatie veranderen van de "speciale" mappen:
voorbeeld: rechtsklikken op "Afbeeldingen" > Locatie > Locatie wijzigen naar D:\Users\Naam\Pictures > Verplaatsen
Maar het nadeel van deze werkwijze is:
  1. je moet dit doen voor elke map (Documenten, Afbeeldingen, Videos, Muziek, Desktop, Downloads, enz ..
  2. je moet dit telkens opnieuw doen als je een nieuwe gebruiker toevoegt.
Bestaat er een handiger manier?
Heb me daar ooit eens pleuris op gezocht voor de laptop van mijn vrouw die maar een 96GB M2 SSD had. Het probleem is niet enkel het manuele werk, maar ook dat het maar enkel voor die speciale folders werkt. Al de rest in een user's home kan je niet verplaatsen. Het probleem is vooral Appdata, die ook vaak serieus kan groeien afhankelijk van wat Apps er in duwen (bvb Roblox dat de kinderen hier spelen installeert alle sub-games in Appdata).

Ik heb me uiteindelijk gewoon de miserie bespaard en de SSD geüpgraded.

EDIT: nu ik je post opnieuw lees, is dit wellicht niet echt antwoord op je vraag, en is het bij jou geen probleem dat er nog een hoop userdata op C: blijft staan...
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Volg de instructies op https://www.tenforums.com/tutorials/196 ... -10-a.html (enkel bij nieuwe installaties).
Ik gebruik deze procedure standaard voor systemen met een kleine (re) SSD en een grotere HDD.
Computer(k)nul
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Sinna schreef:(enkel bij nieuwe installaties)
Voor bestaande installaties is dit ook mogelijk en staat uitgelegd op dezelfde pagina die je vernoemde.
m_hiphop
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Misschien ook eens kijken naar: https://www.schoonepc.nl/instal/persoon ... atsen.html
Auteur van artikel (Menno Schoone) is geen voorstander om de map c:\Gebruikers in zijn geheel te verplaatsen,zie onderaan artikel de voor- en nadelen ervan.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Klopt, users folder verplaatsen is geen goed idee.

Alternatieven:

1. Maak een folder redirection GPO aan, is dan wel gelimiteerd tot enkel de user folders
2. Log aan met een andere user en verplaats de c:\users\username folder naar ergens anders (e.g. d:\users\username,) en maak een Junction Point aan op de originele locatie die verwijst naar de nieuwe. Zo weet het OS/applicatie niet dat de data ergens anders staat.
3. Gebruik OneDrive icm de Backup User Folders, dan word er lokaal enkel bijgehouden wat nodig is en heb je de extra feature dat je bij aanmelden op een andere PC je desktop, documents, pictures, favorites, ineens terug meekrijgt ( roaming profile light)
4. Installeer Microsoft FSLOGIX welke je volledige profiel in een VHDX op locatie naar keuze streamt. Dit is wel wat omslachtig, maar werkt perfect en word o.a. Daarvoor ook gebruikt bij bedrijven.

Succes
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”