Ik heb hier al wat over zitten zoeken/lezen maar het is me niet duidelijk wat de meerwaarde ervan is mbt een betere wi-fi coverage in huis.
Het lijkt mij vooral een kwestie van meerdere wi-fi zenders beter op mekaar te kunnen afstemmen door eenvoudigere configuratie en handover.
Iemand hier die dat met een Fritzbox doet en LAN repeaters van hetzelfde merk of er meer over kan zeggen bij het gebruik van een ander merk?
Alvast bedankt!
E.
Zin of onzin van (Fritzbox) mesh wi-fi?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Ik heb FB6890 en Fritz repeater 1750E. FB in de living en repeater helemaal op het eind van de keuken. Configuratie is kinderspel en je bereik wordt echt wel vergroot. Gebruik ook de Fritz Wlan app. Die geeft aan of je repeater wel of niet goed geplaatst is ten opzichte van de Fritzbox. Ga zeker minimaal voor een 1750E repeater. Doet 2,4 en 5 GHz en heeft ethernet aansluiting.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
De 1750E is bij mij als repeater geïnstalleerd en niet als AP. De LAN aansluiting (onderaan) is handig in mijn geval omdat er juist naast een satelliet ontvanger staat. Die ontvanger is met een Ethernet kabel verbonden met de repeater. De repeater zorgt verder nog voor een draadloze verbinding tussen FB en mijn Ring video deurbel en een Linksys ethernet bridge die in de garage staat.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Enkele jaren geleden sprak men alleen over een "mesh" systeem, als alle WiFi access points draadloos met elkaar verbonden waren.Ernie schreef:Ik heb hier al wat over zitten zoeken/lezen maar het is me niet duidelijk wat de meerwaarde ervan is mbt een betere wi-fi coverage in huis.
Het lijkt mij vooral een kwestie van meerdere wi-fi zenders beter op mekaar te kunnen afstemmen door eenvoudigere configuratie en handover.
Tegenwoordig is het begrip breder: meerdere gedistribueerde apparaten creeëren meerdere WiFi netrwerken en combineren deze tot één enkel netwerk. Hoe die apparaten met elkaar verbonden zijn (via UTP kabel, via powerlines, draadloos) maakt niets uit.
Ik kan niet oordelen over andere systemen, maar als je al een recente Fritz!Box hebt die je kan gebruiken als Mesh master, dan zou ik ook voor de andere apparaten bij de Fritz repeaters ...Ernie schreef:Iemand hier die dat met een Fritzbox doet en LAN repeaters van hetzelfde merk of er meer over kan zeggen bij het gebruik van een ander merk?
Enkele voordelen
- Op de Fritz!Box mesh master krijg je een heel mooi grafisch overzicht van hoe alle apparten in je netwerk verbonden zijn: powerlines, AP's, enz ...
Je ziet ook welke draadloze apparaten met welke repeatres verbonden zijn, welke band en welke snelheden.
Als je AP's van een ander merk op de Fritz!Box aansluit, dan zie je deze in het overzicht alleen verbonden met het LAN. - Het Wifinetwerk wordt centraal gestuurd:
- alle apparaten krijgen dezelfde naam en wachtwoord.
- wijzigingen in instellingen worden door alle apparaten overgenomen.
- als je Wifi via een tijdschakeling vb 's nachts uitgeschakeld worden, wordt dat ook door de andere apparaten overgenomen - De Hotspot (of WLAN Gast toegang) met een apart netwerk (en IP range) wordt ook door de mesh repeaters overgenomen
- andere Fritz!Boxen kunnen als mesh repeater ingesteld worden (waarbij je de telefonie instellingen automatisch kan overdragen zodat deze ook voor telefonie kan gebruikt worden).
- als de vaste verbinding met een repeater uitvalt (bijvoorbeeld een repeater die via een powerline verbonden wordt), dan zal deze zichzelf proberen draadloos te verbinden met een andere AP (met de mesh master of een andere mesh repeater).
- crossband repeating: een repeater die draadloos verbonden wordt met de mesh master gebruikt hiervoor beide banden en kiest automatisch de snelste verbinding
- mesh steering zou moeten zorgen voor naadloze handover (stuurt WiFi apparaten automatsich naar het AP met de beste ontvangst ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
- Bedankt: 45 keer
Bedankt guys voor de verduidelijking.
Gisteren heb ik dat bij een vriend geconfigureerd.
Hij heeft een 1750E en 3000 gekocht maar kreeg dat niet aan de praat.
Het was even zoeken naar de manier om deze devices in mesh te configureren maar uiteindelijk aan de praat gekregen.
Zijn repeaters zijn wel met UTP aangesloten en het leek goed te werken.
Het mag dan wel gemakkelijker zijn om 1 wi-fi netwerk op te zetten met meerdere zenders en naadloos over te gaan van een zender naar de andere.
Toch vraag ik me af of de ontvangst op deze manier beter is dan met een traditionele configuratie.
Gisteren heb ik dat bij een vriend geconfigureerd.
Hij heeft een 1750E en 3000 gekocht maar kreeg dat niet aan de praat.
Het was even zoeken naar de manier om deze devices in mesh te configureren maar uiteindelijk aan de praat gekregen.
Zijn repeaters zijn wel met UTP aangesloten en het leek goed te werken.
Het mag dan wel gemakkelijker zijn om 1 wi-fi netwerk op te zetten met meerdere zenders en naadloos over te gaan van een zender naar de andere.
Toch vraag ik me af of de ontvangst op deze manier beter is dan met een traditionele configuratie.
Gelukkig & gezond 2022!