Win10 wordt traag na update Nvidia driver

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Hi,

Telkens ik hier een probleem post is het een "specialleke" dus in die traditie.....

Desktop Win 10 pro met alle updates [email protected] 12GB RAM met GeForce GTX1060 (6GB).
Alles werkte perfect tot ik 2 weken terug een update deed van de Nvidia driver. In eerste instantie geen problemen maar toen ik de PC een 3-tal uurtjes niet gebruikt had bleek dat er geen internetaccess meer was of beter geen (bekabeld) netwerk want ook andere apparaten en mijn Fritzbox en NAS konden niet meer bereikt worden.
Eerste idee was natuurlijk de Nvidia driver aangezien dat het enige was dat veranderd was. Na een herstart alles weer normaal tot er een tijdje later weer geen netwerk access meer was.
Rollback van de driver was greyed out maar met een restore point dacht ik dat het zou opgelost zijn. Niet dus. Uitvallen van het netwerk gebeurt niet meer maar...
Vanaf dan wordt Firefox trager. Bij opstart geen probleem maar na verloop van tijd zorgt het openen van een nieuwe tab + site voor 80-100% CPU. Eens ingeladen gaat de CPU terug naar 2% Gebruikte memory blijft stabiel op ongeveer 1.3GB

Ondertussen heb ik al een 5-tal Nvidia drivers, zowel "studio" als "game" geprobeerd (vorige volledig verwijderd + alle settings) met steeds hetzelfde resultaat.
Ik zie ook een beetje vertraging in DaVinci Resolve, maar daar blijft CPU zowel als RAM zeer aanvaardbaar (30% CPU, 5-6GB RAM).

Verder getest:
Temperaturen van het systeem: 30-40° CPU/GPU/... nooit boven de 50° tenzij met een stresstest met 100% belasting.
Memory test OK
Firefox gestart in "safe mode" zonder add-ons... geen verschil
Firefox met nieuw profiel... geen verschil

Ooit een soortgelijk probleem gehad in Win7 (geen vertraging, wel onderbroken netwerk) en update/herinstallatie Zonealarm FW lost dat op. Nu ook herinstall maar geen effect.
Avira anti-virus is ondertussen ook al verwijderd en weer geïnstalleerd zonder effect.

Nog ideeën?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Firewall: heb je al gedaan
antivirus: heb je al gedaan

+ drivers netwerkkaart (draadloos en bedraad) updaten?
+ ander AV pakket proberen + reboot na verwijderen/install (als je uw Avira verwijderd hebt, heeft wss de standaard Windows AV het overgenomen)
+ andere browser (je vermeldt enkel testen/verificatie in FF)?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: + drivers netwerkkaart (draadloos en bedraad) updaten?
+ ander AV pakket proberen + reboot na verwijderen/install (als je uw Avira verwijderd hebt, heeft wss de standaard Windows AV het overgenomen)
+ andere browser (je vermeldt enkel testen/verificatie in FF)?
Draadloos netwerk is niet aanwezig.
Bedraad, geen nieuwere driver beschikbaar (huidige is van sept. 2019)

AV en FW vragen nooit veel CPU (<2% piek van FW gaat soms zeer kort naar 14%)

Heb Brave geïnstalleerd... Eerste uur geen probs, net als FF meestal Na reboot vraagt openen nieuwe tab in FF trouwens maar 25-30% CPU Brave nog niet enkele uren laten lopen.

Edit: had eerder ook al Chrome geprobeerd maar die heeft dezelfde engine als Brave.
Bye, Maurice
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

De meeste startup processen even disabled of in safe boot starten en kijken wat hij dan doet.
Ik had dat tijdje ook en lag aan MSI software.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

on4bam schreef: Bedraad, geen nieuwere driver beschikbaar (huidige is van sept. 2019)

Ook geprobeerd via de Intel Driver & Support Assistant?

Er staat na 'update' ? Heb je tijdens de update voor 'schone installatie / clean install' gekozen?
En om de Nvidia / videokaart uit te sluiten eventueel via DDU alles verwijderen en even op de iGPU testen.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Ondertussen is FF weer pokketraag. FF gesloten en Brave gestart en die gaat vlot (natuurlijk zeer weinig add-ons)

Backup gemaakt van FF en ga die nu volledig verwijderen en na herinstall "clean" testen, daarna add-ons (21) herinstalleren.

@decat idd. "clean install" gekozen.

Edit: Herinstall FF. Een paar add-ons geinstalleerd en na een tijd weer naar 100% tijdens het laden van een webpage.
Dit was een volledig nieuwe FF, alles uninstalled, manueel settings gewist en met Ccleaner de "restjes" verwijderd.
Bye, Maurice
680x0
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

Is niet de eerste keer dat de NVidia 'network service' problemen geeft...

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/fo ... bandwidth/

Oude topic maar die 'service' zit er nog steeds bij en durft in sommige configuraties nog steeds raar doen..
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

nVidia Telemetry heeft me eens geplaagd maar da's al een tijdje geleden.

Firefox heeft redelijk recent z'n hele addon systeem veranderd dus mogelijk zit er toch eentje tussen jouw 21 addons dat nog niet helemaal compatibel is. Eens proberen met een oude Firefox versie?
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Probeer eens een recente driver te installeren via NVCleaninstall https://www.techpowerup.com/download/te ... leanstall/, daarmee kan je de prut die je niet wil uitschakelen...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”