In navolging van een van mijn recente threads vroeg ik me dit af: als je met meerdere devices eenzelfde mailbox gebruikt - moet tegenwoordig toch meer voorkomen - veronderstel ik dat IMAP de enige 'juiste' oplossing is.
Is een eigen mailserver dan een optie om je mail in eigen beheer te hebben, vooral dan wat backups betreft en dan met een eigen domeinnaam?
Zijn er hier users die het op die manier doen?
Mailbox op meerdere devices, synchroon.
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Deftige Exchange-clients bestaan niet voor alle OS'n en zijn niet FOSS, dat kan een beperking zijn voor OP.
IMAP is de open manier, exchange is de manier als je geen problemen hebt met vendor-lock-in.
IMAP is de open manier, exchange is de manier als je geen problemen hebt met vendor-lock-in.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Eigen mailserver en domein vooral belangrijk als je onafhankelijk van provider wil zijn/worden.
Je hebt dan natuurlijk ook veel meer mogelijkheden voor bv backup/archivering/filtering.
Tussenoplossing is "mailserver" die gewoon de bestaande mailbox(en) binnenhaald en waar alle devices op terecht kunnen. Eventueel zelfs afleveren naar mailbox per device/user zodat eentje met foute settings/actie niet alles kan verwijderen.
In beide gevallen extra 'problemen' mogelijk als je server thuis wil staan hebben en clients er overal aan moeten kunnen.
Je hebt dan natuurlijk ook veel meer mogelijkheden voor bv backup/archivering/filtering.
Tussenoplossing is "mailserver" die gewoon de bestaande mailbox(en) binnenhaald en waar alle devices op terecht kunnen. Eventueel zelfs afleveren naar mailbox per device/user zodat eentje met foute settings/actie niet alles kan verwijderen.
In beide gevallen extra 'problemen' mogelijk als je server thuis wil staan hebben en clients er overal aan moeten kunnen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Dus dan maar iets kiezen wat niet deftig werkt... rare mensen die FOSS predikersJamesEarlGray schreef:Deftige Exchange-clients bestaan niet voor alle OS'n en zijn niet FOSS, dat kan een beperking zijn voor OP.
Een goed werkende stabiele oplossing heeft voor mij nog steeds prioriteit.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
FOSS dat is voor als je geld teveel hebt.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Dat IMAP niet deftig werkt is uw ervaring, niet de mijne, dus ook niet mijn uitspraak.DarkV schreef:Dus dan maar iets kiezen wat niet deftig werkt... rare mensen die FOSS predikers
Misschien kunnen we het pragmatisch aanpakken en eerst gaan voor IMAP en zodra OP tegen te zware problemen stuit overschakelen naar Exchange? Tis maar een idee.
- bitbite
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
Wat ik doe is gewoon email hosting met IMAP, alle devices erop laten connecteren en ergens een imap backup scriptje (edit: syncmaildir is wat ik gebruik - imapsync[/url], maar misschien zijn er al betere). Van die "backup" neem ik dan snapshotjes.