Coolblue plots een pak duurder...

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Coolblue plots een pak duurder..., iemand dit gemerkt?

https://www.techpulse.be/nieuws/245484/ ... rhogingen/
wimvl
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Ik had ook al dat gevoel, enkele maanden geleden een mussiccast 20 speaker gekocht via coolblue, was toen best concurentieel met amazon etc.
Nu is dezelfde speaker 50euro duurder in vergelijking met bvb amazon (225vs175).

Het is trouwens een proces dat al jaren bezig is. Toen coolblue verscheen was het echt een prijsbreker.
Nu al bij de duurdere. Moet wel gezegd worden dat je er prima service bij krijgt.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Oef ik ben niet de enige die het gemerkt heeft.
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 76#p813176

Ben we benieuwd naar de reden. Hopelijk geen financiële reden :(
Ik geef graag een beetje meer uit aan een product als het van Coolblue komt (stelt me gerust wat betreft service) maar dit is echt te gortig :(
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Coolblue zou er goed aan doen om te reageren.
Dat iemand op userbase iets opmerkt, is te negeren.
Als websites erover beginnen te rapporteren, wordt het al snel pijnlijk. Eens Tweakers het overneemt, zitten ze in de problemen qua communicatie...
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Idd, op Twitter een paar vage algemene reacties van Coolblue à la "onze prijzen fluctueren automatisch aan de hand van vraag en aanbod", maar dat verklaart de huidige situatie toch niet. Er is ook meer aan de hand dan enkel prijsstijgingen, affilate links werken niet meer en al hun Google ads zijn verdwenen.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Voor diegene die de link (nog) nog niet gelegd hebben: covid-19, alias coronavirus!
Het is al een hele poos (mid jan20) dat er geen producten meer verzonden worden vanuit diverse Chinese havens.
De reeds varende schepen lossen 6 weken later dan hun vertrek hun producten in EU havens maar nieuwe schepen komen er niet aan. Vanaf heden is het enkel verkopen wat nog in voorraad is. En zoals Coolblue het reeds verwoord heeft: vraag en aanbod bepalen nu en nog meer de komende weken de prijs.
T zal knokken worden voor het allerlaatste toestel.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Al is Coolblue op dit moment wel de enige die zijn prijzen zo drastisch heeft verhoogd. Of het is een strategie om nu veel minder te verkopen door de te hoge prijzen om dan wanneer de rest van de webwinkels zonder stock valt aan veel hogere prijzen te kunnen verkopen.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Neen, ik denk dat Coolblue een veel lagere stock heeft, anderen zullen wel spoedig volgen
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ja, is gegarandeerd het gevolg van de corona hysterie.
Voor de duidelijkheid: pakjes mogen nog altijd de boot op, maar de distribution chain is hier en daar gebroken door voorzichtigheid quarantaines, en ziekte.
Stores die nog wel leveren (bv op ali) hebben nu vaak een leveringstijd van 6+ weken.
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

't Is zeker niet zo dat alles vertraagd/geblokkeerd is. Vandaag een frulletje besteld op 30 jan aangekregen. ('k heb het pakketje niet gelikt natuurlijk 8) )
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Wel raar dat de link nog online staat bij Mobilevikings, ik vraag me wel af wat het verdwijnen uit de pricewatch gaat betekenen voor hun omzet. Velen gaan CB nu links laten liggen, bizar beleid, zeker die affiliate stopzetten en prijsvergelijk. Als ze duurder zijn ok, mensen die willen kopen kunnen dan nog kopen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

FRDDP
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 29 keer

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

De onrust wordt echter door Coolblue zelf in de hand gewerkt doordat management en persdienst de hele dag lang alle vragen tot informatie onbeantwoord laten. Waarom?
Ja man, dan zoek je het zelf hé

Tegen HLN hebben ze wel iets gelost
Voorraadtekort
HLN kreeg intussen uitleg bij de marketingafdeling van het bedrijf, en er blijkt niets van die theorieën aan. Er zou een voorraadtekort dreigen, en dat door een verminderde productie bij enkele grote elektronicabedrijven (zoals Apple) in China door het coronavirus.
https://tweakers.net/nieuws/163788/cool ... ingen.html
De webwinkel bevestigt aan Tweakers dat het tijdelijk is gestopt met de marketingactiviteiten. Het gaat daarbij om affiliate-links die in prijsvergelijkers en op websites staat, waaronder de Pricewatch van Tweakers. Ook zet het bedrijf tijdelijk geen advertenties meer op zoekmachines. Het bedrijf zegt dat het dat doet vanwege de 'verwachtte beschikbaarheidsproblemen bij leveranciers' uit China in de komende weken en maanden.
Ze willen hun stock dus duur verkopen :)
Als het volume daalt (aantal transacties), moet de prijs wss omhoog om hun kosten te kunnen blijven dekken.
Of ze nog veel gaan verkopen met die strategie, durf ik te betwijfelen...
Tweakers kreeg bij meerde ict-distributeurs bevestigd dat er voorraadproblemen aankomen of al zijn. Zo meldde Copaco dat er bij enkele merken van ict-producten aanvoerproblemen zijn te verwachten. Ook Ingram Micro bevestigde dat er leveringsproblemen zijn en meer problemen te verwachten. Daarnaast kreeg Tweakers een melding dat Gistron BV en API BV met een beperkt aanbod kampen. Tech Data liet weten zich niet in de meldingen te herkennen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175 schreef: Of ze nog veel gaan verkopen met die strategie, durf ik te betwijfelen...
Al zeker niet als de pers uit pakt dat andere webwinkels niet volgen. Dan zou je pas dom zijn om nog bij CB te blijven kopen.

Eender hoe, rare strategie. We vermoeden schaarste, we drijven de prijzen op.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: HLN kreeg intussen uitleg bij de marketingafdeling van het bedrijf, en er blijkt niets van die theorieën aan. Er zou een voorraadtekort dreigen, en dat door een verminderde productie bij enkele grote elektronicabedrijven (zoals Apple) in China door het coronavirus.
"Dreigen". En bij de andere winkels dreigt dat vreemd genoeg niet. Tenzij voor mondmaskers.

Ah, de artificiele lage voorraden en de prijzen artificieel verhogen, typische truc die speelt op het FOMO-gevoel bij de mensen.

Ter info: vorige maand bij Apple m'n tweede Airpods Pro besteld, ging in maart geleverd worden, het zit sinds vandaag bij UPS voor levering morgen. Apple's meest populaire item. Welke voorraadtekorten?

AFAIK zijn de fabrieken in China die niet in Hubei liggen weer aan het draaien, doch nog niet de volle 100%. Hubei/Wuhan maakt trouwens vooral onderdelen voor de autoindustrie, minder voor tech. Bovendien hebben bedrijven extra voorraden ingeslaan omwille van het geplande Chinees nieuwjaar, dat zal weliswaar niet alles kunnen opvangen maar toch wat.
heist_175 schreef:Als het volume daalt (aantal transacties), moet de prijs wss omhoog om hun kosten te kunnen blijven dekken.
Rare strategie voor een e-commerce winkel die al de hoogste winstmarges hanteert. Snappen ze nog niet dat mensen een keuze hebben tussen heel wat winkels?

Soit, laat dit een reden zijn voor de Coolblue aficionado's om eens over het muurtje te kijken naar Amazon en co.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:26, in totaal 1 gewijzigd.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Schaarste-marketing (Robert Cialdini)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef:Schaarste-marketing (Robert Cialdini)
Idd, maar dat werkt niet als de concurrentie niet meedoet.

Een van de theorieën is dat ze hun voorraden willen houden of opbouwen omdat ze zogezegd verwachten dat de concurrenten binnenkort met schaarste gaan zitten, en zij dan nog voorraad gaan hebben, waardoor ze zeer grote premiums gaan kunnen vragen (price gouging). Geen idee of dat klopt, want zo vriendelijk voor het imago is dat allemaal niet, en ik stel me er toch vragen bij. Er zijn maar weinig producten binnen dit segment waarvan ik me kan inbeelden dat men ze zo dringend nodig heeft dat men er 200% van de MSRP voor zou willen neerleggen. Het kan meestal wel even wachten. Bovendien komt de productie en export uit China stilaan weer op gang. Ben toch wel benieuwd hoe deze gok voor hen zal uitpakken.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Hun purchase dep. ziet toch wel enkele weken vooruit wat betreft beschikbaarheid. Tel daar 6 weken transport bij.

Als zij nu de schaarste zien aankomen kunnen ze hun voorraden beschermen door nu al de prijs te verhogen. Hun volume zal wel dalen, maar hun marge stijgt. En als de concurrentie dan zonder stok valt kunnen zij nog altijd verder verkopen, aan wellicht nog hogere marges.
Het is eigelijk speculatie met eigen stock.
Met die lagere volumes kunnen ze ook hun werkingskosten verlagen (minder personeel nodig, minder transport) en vermijden dat hun werking volledig stil valt bij gebrek aan stok.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef:En als de concurrentie dan zonder stok valt kunnen zij nog altijd verder verkopen, aan wellicht nog hogere marges.
Dat veronderstelt dat ze een gok maken over de stock van de concurrentie, wat al dan niet juist zal blijken. Een mastodont a la Amazon heeft toegang tot ongelofelijk veel distributiekanalen, ze kopen soms zelfs stock van een derde verkoper in om die dan onder hun naam te kopen (zeker bij FBA als het al in hun warenhuis ligt).

Soit, we zullen zien binnen enkele weken of ze gegokt en gewonnen of verloren hebben.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 39 keer

Als ze bij Coolblue nu al weten dat er geen gevulde schepen meer onze kant op komen, dan zal het straks wel duidelijk worden in de gehele sector.

Offtopic,
Kijk straks maar eens of je bvb nog knoflook of gember gaat vinden in de winkel :
https://www.agf.nl/article/9192447/ik-z ... et-worden/
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Tijdens het weekend liet Colruyt (Dreambaby) optekenen dat ze geen problemen zien voor de "zwembadjes", maar dat het voor de boekentassen nog niet helemaal duidelijk is of het goed komt.
Op hetzelfde moment verhoogt Coolblue de prijzen drastisch om enkele dagen later pas af te komen met de fabel van de "dreigende stock".

Coolblue werkt met heel dunne marges (1% van de omzet wordt uiteindelijk winst), hebben ze zich misrekend ergens? Zo zwaar misrekend dat ze dit soort draconische maatregelen moeten treffen?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Maar waarom gebruiken ze dan zulke onrealistische prijzen?
Coolblue is mijn eerste keuze als ik iets nodig heb, maar niemand gaat bv. een iPhone 11 kopen voor € 890 als ie bij Apple zelf slechts € 809 kost.
Das precies of ze niet willen verkopen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Er zijn er hier toch veel die niet beseffen dat CB ook moet inkopen en dat daar het vechten is voor hetgeen nu uit de productie komt.
En dat vechten is net vraag en aanbod die de inkoopprijzen bepaalt.
Net zoals vorig jaar er enkelen waren in NL die méér dan de catalogusprijs boden voor een EV.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

lukadad schreef:Als ze bij Coolblue nu al weten dat er geen gevulde schepen meer onze kant op komen
Dat is geen bedrijfsgeheim, en daarvan weten we dat dat al iig niet het geval is. Coolblue zou ongetwijfeld niets liever hebben dan dat er aan scharstealarm ontstaat zodat ze hun producten aan de grootste winstmarges kunnen verkopen, maar we hebben geen nood aan paniekzaaierij.
bruma schreef:Er zijn er hier toch veel die niet beseffen dat CB ook moet inkopen en dat daar het vechten is voor hetgeen nu uit de productie komt.
En dat vechten is net vraag en aanbod die de inkoopprijzen bepaalt.
Dan zou het probleem bij Coolblue eerder liggen aan het feit dat ze werken met hele kleine stocks waardoor ze geen buffer hebben om iets als dit op te vangen, wat een misrekening aan hun kant is. Amazon bv heeft grotere stocks (verspreid over heel wat warenhuizen) zodat zij meer buffer hebben. Natuurlijk mag het ook niet blijven duren, maar gezien alles weer op gang begint te komen (behalve de auto-industrie) zie ik niet in waarom het zou blijven duren.

Vergeet niet dat de merken er ook belang bij hebben dat hun producten blijven verkopen. Apple bv verhuist heel wat productie naar Taiwan. Dat kost hen iets meer, maar zo blijven de producten wel van de band rollen.
bruma schreef: Net zoals vorig jaar er enkelen waren in NL die méér dan de catalogusprijs boden voor een EV.
Enkelen idd.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het enige wat ik aan de strategie begrijp is dat coolblue niet wil stilvallen, ze willen blijven kunnen verkopen. Maar om dan om die reden je prijzen te verhogen ? verlaag dan virtueel je stock en verleng levertijden…
En zoals reeds vermeld, er is weinig in het coolbluegamma dat levensnoodzakelijk is.

In mijn ogen blijft het een gok, een gevaarlijke gok zelfs en dat doet mij geloven dat ze om één of andere manier niet anders kunnen…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Het speculeren over Coolblue beperkt zich niet tot online fora. Er staan een artikel in het Nieuwsblad vandaag hierover.
De Nederlandse zender RTL Z beweerde gisteravond het antwoord te kennen. Op basis van interne mails, onder meer van Jos Groenendijk, de baas van de Coolblue-winkels, blijkt volgens RTL Z dat het bedrijf heeft besloten om ‘de verkopen te temperen’. Lees: dat er vrij­willig is gekozen voor een prijsverhoging, een beperking van de marketinginspanningen en een kleiner productenaanbod. Dat zou moeten helpen om een nakende, echte schaarste aan Chinese producten – als gevolg van de corona­crisis ­– te voorkomen.

Niet iedereen leek die lezing te geloven. Volgens critici ontbrak de huisstijl van Coolblue in de mails. Het bedrijf gaf geen commentaar.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Wel raar: bv de nvidia shield pro verkoopt de fnac ook opeens en aan de normale prijs. 274€ bij coolblue, 208€ meende ik bij fnac voor hetzelfde toestel.
Coolblue is al een tijdje duurder geworden.
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 29 keer

NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Gisteren was een Hue armatuur in mijn winkelmandje weer plots goedkoper (de goedkoopste zelf), dus maar besteld. Het smartphone hoesje dat 5 euro duurder werd dit weekend is terug aan zijn normale prijs. Andere zaken blijven wel duurder, zoals smartphones en smartwatches etc.
Volgens mij zijn ze wat selectiever aan het worden of willen ze plaats maken in hun warehouse voor de zaken waar ze echt geld op denken te kunnen verdienen bij grotere tekorten :)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

https://tweakers.net/nieuws/163850/medi ... china.html
MediaMarkt geeft in een verklaring aan Tweakers aan zich niet te herkennen in het beeld dat Coolblue schetst. "Zoals altijd, en zeker nu, zijn we voortdurend in gesprek met onze partners en leveranciers. Niet alleen in Nederland, maar ook vanuit MediaMarkt Groep in Duitsland. Daaruit blijkt dat er op dit moment geen beperkingen zijn op onze leveringen", meldt Jeroen Baardemans, woordvoerder van MediaMarkt. "Uiteraard monitoren we de situatie, samen met onze partners en leveranciers, zeer nauwgezet. En mocht er op basis daarvan aanleiding zijn om maatregelen of andere acties te ondernemen, zullen we dat uiteraard doen. Maar op dit moment is dat niet aan de orde."

Bol.com geeft een vergelijkbare verklaring. "We kijken reëel naar de situatie, maar op dit moment zien we geen leveringsproblemen. Mochten die toch ontstaan, dan moeten we kijken hoe we daarmee omgaan. We gaan in ieder geval niet de prijzen bewust omhooggooien. Wel kan het zijn dat de prijzen door marktwerking geautomatiseerd stijgen", zegt Tamara Vlootman, woordvoerder van bol.com.
JPF Computing, dat verantwoordelijk is voor de distributie van een aantal techmerken, verwacht geen grote aanhoudende leveringsproblemen of prijsverhogingen. "Wel zijn er merken met wat aankomende stockissues, maar ook die hebben nog geen prijsverhoging doorgevoerd.
Momenteel heeft Coolblue gegokt en vooral verloren.
De toekomst zal uitwijzen of ze deze PR nachtmerrie echt nodig hadden...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Als klant iig je mening via je portefeuille laten voelen en niets kopen aan woekerprijzen bij Coolblue. Laat ze er niet mee wegraken.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Tweakers.net Pricewatch en soortgelijken :)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ze hadden het misschien niet zo opvallend moeten doen…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Coolblue werkt met heel dunne marges (1% van de omzet wordt uiteindelijk winst), hebben ze zich misrekend ergens? Zo zwaar misrekend dat ze dit soort draconische maatregelen moeten treffen?
Ik denk eerder dat dit inderdaad het echte probleem is... met wil meer winst maar dat kan je moeilijk aan je klanten vertellen.

Het ganse virus probleem komt volgens mij dan ook als geroepen bij hun.
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Niet alleen dat maar als hun omzet daalt, dalen hun andere kosten niet. Iedereen wil op t eind van de maand zijn geld zien
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Inzake logistiek wat meer info vernomen, het is idd zo dat er tussen pakweg half januari (chinees nieuwjaar) en half februari heel wat zeeschepen onderbeladen vertrokken zijn uit China. Ondertussen is de productie al weer grotendeels op gang gekomen (tenzij in Hubei) en vertrekken de meeste schepen weer met een normale last.

We zitten momenteel in de periode dat die onderbeladen schepen hier aankomen dus momenteel is er minder bevoorrading. Doch gezien het probleem aan de bron grotendeels opgelost is, is de verwachting dat dit niet zodanig lang zal aanhouden. Wie toch aan voorraadonderbrekingen lijdt, heeft zijn "JIT"-handboek misschien niet te goed bestudeerd (je moet altijd wat reservestock als buffer opbouwen). Bovendien kunnen acute bevoorradingsproblemen opgelost worden door vracht met het vliegtuig uit China te laten vertrekken. Dat kost meer, maar dan is het 2 dagen later al hier. Voor bepaalde goederen (gevaarlijke goederen, of heel groot/zwaar) is dat natuurlijk geen optie.

Nog een "echo" wordt verwacht doordat de fabrieken hier nu mogelijks in voorraadonderbrekingen komen qua onderdelen. Dat zal zich dan weer de komende maand laten voelen in een gebrek aan afgewerkte producten. Maar ook dit zou niet te lang moeten aanhouden. Enige uitzondering is de auto-industrie waar de problemen langer kunnen aanhouden, dit omdat Hubei, dat nog steeds afgezonderd is, vooral in die sector produceert.
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Dan is het evident dat CB zijn prijzen verhoogt als ze uw JIT reservering van verstuur per luchtvracht volgen, pokkeduur.
Een vliegtuig vinden zal niet moeilijk zijn 2/3 staan werkloos toe te kijken maar ze mogen nergens heen momenteel
Veel bedrijven kennen hun totale logistieke keten niet en weten niet of er onderdelen vanuit China van toepassing zijn.
En ja de bedrijven mogen reeds opgestart zijn maar daarmee zijn de voorraden er nog niet laat staan dat ze al in een container zitten of op het schip (dat een vaarkalender heeft en niet werkloos in een haven ligt te wachten)
Een buffer stock kost handen vol geld naar vooruitbetaling, behandeling (in/out), loods ruimte met de gepaste conditionering...
Mocht alles zo simpel zijn als je het voorstelt dan zou de logistieke keten ernorm veel problemen minder hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”