Bron: WireGuard vs OpenVPN – Which is Better? Let’s Find Out!WireGuard has beaten an OpenVPN protocol in terms of speed, security and auditability as well.
The VPN industry has benefited considerably from OpenVPN, which is rightly considered the best overall tunneling protocol. But it has had its time. The flaws in OpenVPN call for an improved protocol, a call that has now been answered by WireGuard.
PI-hole
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 70 keer
WireGuard misschien overwegen?
- TheCeet
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 50 keer
Ga dit morgen eens bekijken bedankt!
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 27 keer
De max snelheid bij OpenVPN hangt o.a af van up en download snelheid van je verbinding, hier is de uploadsnelheid het probleem.TheCeet schreef:Zit zelf bij Orange dus 100/10 verbinding.
Mijn max speed is 7 down & up. Zijn dit normale waarden of kan dit sneller?
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
Orange Go Extreme:
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 167 keer
Zowel OpenVPN en Wireguard zijn protocollen die veel processing power vereisen. Dit omdat er veel berekeningen moeten gebeuren voor de encryptie. Een Raspberry Pi is wel krachtig maar ik denk dat de processing power van de Raspberry Pi ook bottleneck kan zijn...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
Nja als hij buitenshuis zit hangt dat natuurlijk volledig af van hoe z'n settings zijn van die VPN.
Routeert hij alle verkeer over de VPN of enkel de DNS queries.
Gezien z'n posts is het het eerste, alles over de VPN.
Dan is het vrij normaal dat je maar 10Mbit hebt gezien je thuis connection upload maar 10Mbit is.
Routeert hij alle verkeer over de VPN of enkel de DNS queries.
Gezien z'n posts is het het eerste, alles over de VPN.
Dan is het vrij normaal dat je maar 10Mbit hebt gezien je thuis connection upload maar 10Mbit is.
- TheCeet
- Pro Member
Ik wist nog niet dat ik enkel mijn DNS queries langs de VPN kon sturen.
Komende dagen eens wijzigen dan.
Bedankt iedereen!
Komende dagen eens wijzigen dan.
Bedankt iedereen!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
Nuja, op een phone wil je geen always on OpenVPN draaien eigenlijk tenzij je graag een thermonuclear device in je broekzak hebt zitten.
In het geval van android is ipsec de betere optie voor een "always on", geen idee of dat bij een iphone ook in kernelspace draait.
Maar best laat je je VPN niet via een userspace appje draaien maar gewoon native om zo batterij te sparen en niet je cpu constant te laten zoemen.
Bij IPSec is het dan kinderspel om enkel je DNS queries over die VPN te laten draaien.
In het geval van android is ipsec de betere optie voor een "always on", geen idee of dat bij een iphone ook in kernelspace draait.
Maar best laat je je VPN niet via een userspace appje draaien maar gewoon native om zo batterij te sparen en niet je cpu constant te laten zoemen.
Bij IPSec is het dan kinderspel om enkel je DNS queries over die VPN te laten draaien.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Dat is simpeler op te lossen met 9V 'blokje' batterij en kleingeld op zakGuntherDW schreef:tenzij je graag een thermonuclear device in je broekzak hebt
Ik gebruik al een tijdje WireGuard, ook op mijn gsm. In tegenstelling tot bij OpenVPN merk ik bijna geen enkel verschil in batterijverbruik als WireGuard constant ingeschakeld is. Het is ook specifiek daarvoor ontworpen. WireGuard maakt enkel connectie met de server en stuurt enkel iets door op het moment dat het nodig is. De handshake van WireGuard duurt ook letterlijk maar een fractie van een seconde in tegenstelling tot OpenVPN waarvan dat tot 10 seconden kan duren.
Nog een bijkomende vraag : ik ben hier beland omdat ik een oplossing zocht voor de filmpjes van het Nieuwsblad en VRT die niet meer te zien zijn sinds mijn PiHole. Weet iemand ondertussen als wat ik moet whitelisten om dat op te lossen? Heb al vanalles geprobeerd, maar niets werkt...
Nog een bijkomende vraag : ik ben hier beland omdat ik een oplossing zocht voor de filmpjes van het Nieuwsblad en VRT die niet meer te zien zijn sinds mijn PiHole. Weet iemand ondertussen als wat ik moet whitelisten om dat op te lossen? Heb al vanalles geprobeerd, maar niets werkt...
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 4 keer
Ik gebruik gewoon de standaard lijsten, geen extra's. Ik heb ook al geprobeerd om uit te vissen welke entry juist de verkeerde blokkage geeft (vb de nieuwblad filmpjes) ook met de bedoeling om die dan te whitelisten, maar ik kan het niet pinpointen. Het is net alsof het constant wijzigt. Heel vervelend.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 167 keer
Ik had hetzelfde probleem. Steek volgende eens in je whitelist. Hierna werkte het bij mij
* wildcard.moatads.com.edgekey.net
* src.litix.io
* eu.v3.tt.onthe.io
* fastlane.rubiconproject.com
Laat iets weten of het hielp
* src.litix.io
* eu.v3.tt.onthe.io
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 4 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Nog niet ok voor nieuwsbladBertG3 schreef:Ik had hetzelfde probleem. Steek volgende eens in je whitelist. Hierna werkte het bij mij
* src.litix.io
* eu.v3.tt.onthe.io
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 1 keer
Bij mij werkte nieuwsblad ook niet.
Heb het uitgevlooid door in mijn ipad de dns te veranderen naar die van pihole, dan kon ik in de query van de pihole zien wat geblokt werd specifiek op mijn ipad als ik daarmee een filmpje op nieuwblad.be wou bekijken.
Zo veb ik dit extra gewhitelist :
gabe.hit.gemius.pl
mediahuis-762987-hdb.adomik.com
En nu werkt het. Wel ipad opnieuw opgestart om een dns flush te krijgen. Misschien dat die eerste terug op de blacklist mag?
Edit : terug naar af... filmpjes werken zeker niet allemaal...
Heb het uitgevlooid door in mijn ipad de dns te veranderen naar die van pihole, dan kon ik in de query van de pihole zien wat geblokt werd specifiek op mijn ipad als ik daarmee een filmpje op nieuwblad.be wou bekijken.
Zo veb ik dit extra gewhitelist :
gabe.hit.gemius.pl
mediahuis-762987-hdb.adomik.com
En nu werkt het. Wel ipad opnieuw opgestart om een dns flush te krijgen. Misschien dat die eerste terug op de blacklist mag?
Edit : terug naar af... filmpjes werken zeker niet allemaal...
Laatst gewijzigd door drive_a_legend 16 feb 2020, 16:42, in totaal 1 gewijzigd.
- TheCeet
- Pro Member
Sinds begin februari is ook Wireguard opgenomen in PiVPN installer.
Daarnet even proberen te installeren maar heb het meteen moeten verwijderen omdat alle toestellen op lan/wifi geen internetverbinding meer hadden. Wil dit enkel installeren om op 4G ook geen Ads te hebben
Moet dringend eens tijd maken om dit rustig te configureren.
Daarnet even proberen te installeren maar heb het meteen moeten verwijderen omdat alle toestellen op lan/wifi geen internetverbinding meer hadden. Wil dit enkel installeren om op 4G ook geen Ads te hebben
Moet dringend eens tijd maken om dit rustig te configureren.
Kleine update : sinds de laatste PiHole update blijken de filmpjes van Het Nieuwsblad wel te werken. Ze hebben wellicht hun lists dus aangepast, want ik heb niets gewijzigd hieraan en ik gebruik gewoon de standaard block lists.
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Hmmm... gisteren geupdate, standaard lijsten...
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200309_04882264
Dit filmpje doet het alvast niet op ipad...
- TheCeet
- Pro Member
Interessant om te vernoemen.
WireGuard heeft V1 status bereikt:
https://tweakers.net/nieuws/165286/wire ... ernel.html
Ook even op de Pihole command laten lopen en heb nu ook laatste versie van Wireguard draaien
WireGuard heeft V1 status bereikt:
https://tweakers.net/nieuws/165286/wire ... ernel.html
Ook even op de Pihole command
Code: Selecteer alles
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
Ook filmpjes van vrt nws werken niet op Android phone alleszins. Enig idee wat we moeten whitelisten in pihole?drive_a_legend schreef:Hmmm... gisteren geupdate, standaard lijsten...
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Kijk in uw log wat er niet mag passeren als je een filmpje start.
Zet dat (tijdelijk) op een whitelist en zie of het lukt.
ALs je dat iteratief doet, lukt het wel.
Worst case: youtube_dl
Dit filmpje werkt bij mij zonder moeite: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/05 ... ijna-elke/
En dit geeft de pihole als log:
Zet dat (tijdelijk) op een whitelist en zie of het lukt.
ALs je dat iteratief doet, lukt het wel.
Worst case: youtube_dl
Dit filmpje werkt bij mij zonder moeite: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/05 ... ijna-elke/
En dit geeft de pihole als log:
- TheCeet
- Pro Member
Ale hupla.
Pi-Hole heeft grote update te pakken. V5 is uit beta en is nu beschikbaar.
https://pi-hole.net/2020/05/10/pi-hole-v5-0-is-here
Pi-Hole heeft grote update te pakken. V5 is uit beta en is nu beschikbaar.
https://pi-hole.net/2020/05/10/pi-hole-v5-0-is-here
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Al bij al best tevreden van versie 5, draai al 2 weken de beta en nu dus de final.
Per client blocking en local DNS records zijn zeer leuke features. Comments bij whitelits/blacklists is een kleine maar enorm handige toevoeging. Had ook al meerdere domeinen op de whitelist staan, onder andere voor filmpjes op diverse nieuwssites, maar na enkele weken ben je compleet vergeten wat waarvoor dient zonder commentaar.
Momenteel nog niets moeten whitelisten voor filmpjes. dat komt mogelijks doordat er standaard nu maar 4 ipv 7 blocklists meegeleverd worden. De andere 3 werden niet meer bijgewerkt en zorgden dus mogelijks voor veel false positives.
Als ze nu eens een open API konden maken was het helemaal mooi geweest...
Per client blocking en local DNS records zijn zeer leuke features. Comments bij whitelits/blacklists is een kleine maar enorm handige toevoeging. Had ook al meerdere domeinen op de whitelist staan, onder andere voor filmpjes op diverse nieuwssites, maar na enkele weken ben je compleet vergeten wat waarvoor dient zonder commentaar.
Momenteel nog niets moeten whitelisten voor filmpjes. dat komt mogelijks doordat er standaard nu maar 4 ipv 7 blocklists meegeleverd worden. De andere 3 werden niet meer bijgewerkt en zorgden dus mogelijks voor veel false positives.
Als ze nu eens een open API konden maken was het helemaal mooi geweest...
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Ik gebruik al lang die standaard blocklists niet meer. Gebruik sinds enkele maanden https://dbl.oisd.nl/ als blocklist en heel tevreden van.
Meer info:
Meer info:
~ Thincentre Tiny m710q: VMWare Workstation running HomeAssistant | InfluxDB | Grafana | PiHole
~ Proximus @ 100/35, local network running Ubiquiti EdgeRouter 10X with 5 Unifi AP-Lites
~ Proximus @ 100/35, local network running Ubiquiti EdgeRouter 10X with 5 Unifi AP-Lites
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 6 keer
- Contacteer:
Heb de lijst zonet toegevoegd - ziet er tot hiertoe ok uit!-rocK! schreef:Ik gebruik al lang die standaard blocklists niet meer. Gebruik sinds enkele maanden https://dbl.oisd.nl/ als blocklist en heel tevreden van.
Meer info:
-
- Starter Plus
Als je deze lijst gebruikt kan je best de andere uitzetten. Die hebben weinig of geen nut aangezien dit een totaallijst is die enorm veel lijsten combineert (waaronder die default pihole lijsten) maar veel beter omgaat met false positives, het uiteindelijk doel ook van de auteur.stevos schreef:Heb de lijst zonet toegevoegd - ziet er tot hiertoe ok uit!-rocK! schreef:Ik gebruik al lang die standaard blocklists niet meer. Gebruik sinds enkele maanden https://dbl.oisd.nl/ als blocklist en heel tevreden van.
Meer info:
~ Thincentre Tiny m710q: VMWare Workstation running HomeAssistant | InfluxDB | Grafana | PiHole
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Is het eigenlijk intussen al mogelijk om in PiHole de hostfile aan te passen via de webgui? Ik heb al even niet meer ge-update. Ik gebruik die nogal veel op intern alles met een fqdn beschikbaar te maken, maar t blijft telkens een tijd liggen omdat het via SSH moet en ik er op dat moment dan geen tijd of zin in heb.
Ik zie bij die blocklist hierboven nogal wat zaken die er blijkbaar toch nog door mogen, dus als enige lijst ga ik hem niet gebruiken alleszins
Ik zie bij die blocklist hierboven nogal wat zaken die er blijkbaar toch nog door mogen, dus als enige lijst ga ik hem niet gebruiken alleszins
-
- Elite Poster
Enig idee hoe ik die update naar 5 via een grafische interface kan doen?
(dank ook voor het vorige antwoord Heist, het werkt nu)
(dank ook voor het vorige antwoord Heist, het werkt nu)
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
JepMClaeys schreef:Is het eigenlijk intussen al mogelijk om in PiHole de hostfile aan te passen via de webgui
Dit is nog de "oude" versie: 4.3
Terwijl we beide aan het werken zijn, ga ik niet aan de DNS prutsen
@update
Volgens mij moet je updaten altijd via commandline doen
-
- Starter Plus
Is toegevoegd in v5, zat ik ook op te wachtenMClaeys schreef:Is het eigenlijk intussen al mogelijk om in PiHole de hostfile aan te passen via de webgui? Ik heb al even niet meer ge-update. Ik gebruik die nogal veel op intern alles met een fqdn beschikbaar te maken, maar t blijft telkens een tijd liggen omdat het via SSH moet en ik er op dat moment dan geen tijd of zin in heb.
Custom host names from the web GUI through the “Local DNS Records” tab. This assigns host names to IP addresses, similarly to what can be done in the /etc/hosts file using the CLI. The mapping is stored in /etc/pihole/custom.list. Along with this change, the previous pihole -a hostrecordcommand is removed.
- TheCeet
- Pro Member
Iemand idee waarom bij mij 'raspberrypi' in het rood geschreven staat op de webGUI?
Staat rechtsboven naast het Pi-hole icoontje. Ik dacht dat dit vroeger niet zo was, heb wel de beta gehad.
Staat rechtsboven naast het Pi-hole icoontje. Ik dacht dat dit vroeger niet zo was, heb wel de beta gehad.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Ideaal, ineens geupdate dan maar. Hij heeft de bestaande niet ge-importeerd maar daar kan ik mee leven .-rocK! schreef:Is toegevoegd in v5, zat ik ook op te wachten
Ik doelde op local dns names maar dit is vanaf 5.0 mogelijk.heist_175 schreef:Dit is nog de "oude" versie: 4.3
Dit moet via CLI, gewoon "sudo pihole -up"liegebeestig schreef:Enig idee hoe ik die update naar 5 via een grafische interface kan doen?
-
- Elite Poster
Up & running, lijkt goed!
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Die "local DNS" voor de hostnames als je de DHCP van PiHole niet gebruikt werkt toch niet hier...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Hier werkt het perfect zonder DHCP.
Clean install en default instellingen met uitzondering van alle 'Advanced DNS settings' die aan staan.
Clean install en default instellingen met uitzondering van alle 'Advanced DNS settings' die aan staan.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Elite Poster
Hier ook prima zonder dhcp. Wel conditional forwarding doorverwijzen naar waar de dhcp dan wel staat.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 69 keer
Ik krijg regelmatig, maar niet op vaste tijdstippen, het volgende te zien in mijn logs van de pi-hole.
Zowel op mijn server (wat niet meer is eigenlijk dan een gewone mac mini, waar niets speciaal op is geïnstalleerd), als op mijn andere mac's.
Iemand een idee waar dat vandaan komt ?
Zowel op mijn server (wat niet meer is eigenlijk dan een gewone mac mini, waar niets speciaal op is geïnstalleerd), als op mijn andere mac's.
Iemand een idee waar dat vandaan komt ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.