Freezes Proximus decoders (alle 3)

Hier kan je het hebben over IPTV, zoals bijvoorbeeld Proximus-TV
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Al bijna een jaar een heel vervelend probleem dat niet opgelost geraakt. Graag vraag ik jullie hulp. Opstelling:
BBOX3 waar de telefoonlijn binnenkomt
--> decoder 1 via LAN-kabel van 10-tal meter aan bbox3. Hierop staat wel een splitter (zoiets: https://www.reichelt.com/be/nl/rj45-poo ... D_BwE&&r=1)
--> decoder 2 via wi-fi bridge verbonden aan bbox3 (bereik is oranje led = voldoende)
--> decoder 3 via wi-fi bridge verbonden aan bbox3 (bereik is groene led = goed)

Alle 3 de decoders hebben regelmatig last van hetzelfde fenomeen maar er is niet echt een lijn in te trekken en het gebeurt niet tegelijkertijd. Dus het kan zijn dat decoder 1 last heeft van het fenomeen maar decoder 2 niet enzovoort. De decoders hebben er last van zowel tijdens het bekijken van digitale TV live, opnames als tijdens het bekijken van netflix via de decoder (!).

Het fenomeen is het best te beschrijven als een freeze van het TV-scherm. Maar meer precies gaat het meestal zo: eerst hevige blokjesvorming met geluid dat begint te haperen, dan ofwel herstelt hij zich eventjes, maar meestal is dat heel tijdelijk, dan volledige freeze van beeld en geluid. Afstandsbediening reageert dan niet meer, met het knopje vooraan de decoder helpt ook niet. Enkel achteraan de decoder het knopje uit doen, even wachten en weer aan doen helpt (= stroom eraf). Als hij dan opnieuw is opgestart dan gaat het weer goed.

Het fenomeen komt minstens één keer per dag voor. Er is geen lijn in te trekken wanneer en waarom.

Soms treedt het fenomeen ook op bij decoder 2 of 3 wanneer ik hem aanleg. Het is te zeggen: dan komt er geen leven in, alles blijft zwart. Opnieuw opstarten regelt dit probleem ook. Ik vermoed dat dit eerder bij decoder 2 of 3 is omdat we die niet zo vaak gebruiken.

Als het fenomeen zich voordoet, dan is er geen enkel probleem om het internet te gebruiken. Ik heb ook nooit ondebrrekingen op internettoegang.

Ik heb proximus al twee maal hiervoor gecontacteerd:
1. eerste keer heb ik een volledige reset gedaan van bbox en van de decoders. Jammer genoeg heeft dit het probleem niet opgelost
2. tweede keer kreeg ik een niet zo ervaren iemand aan de lijn die alles met een collega moest bespreken. na een half uur heb ik zelf aangebracht dat het misschien een probleem met de modem was aangezien het alle decoders betrof en dan heeft ze mij een nieuwe modem opgestuurd. Het ging een tijdje iets beter (minder vaak voorkomen), maar ondertussen is het probleem helemaal terug met even vaak freezes.

Beide zeiden me dat de lijntesten allemaal heel goed waren.

Ik gebruik inderdaad wel redelijk wat apparaten op mijn bbox (een 15 à 20-tal).

Ik ga zeker nog proberen om de LAN-kabel met decoder 1 te vervangen want deze is al redelijk oud. Doch vermoed ik dat dit niet het probleem is, gezien de problemen met de andere decoders.

Wie oh wie kan me helpen om te ontdekken wat het probleem is? Ik kan mijn telefoonnummer van mijn lijn per pb bezorgen indien dit helpt.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

domme vraag, maar heb je al getest zonder de splitter?
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

je kan ook eens proberen de decoder te resetten door:
- de stroom uit te zetten
- het redeknopje achteraan met een tandenstoker ingedrukt houden.
- toestel terug aanzetten.
- als er komt 'bezig met starten het reset knopje loslaten.

wij hadden een probleem dat de decoder maar 1 keer van zender kon worden verzet tot je hem herstarten.
ook werd deze vrij heet terwijl hij goed verlucht stond
na de reset waren beide fenomenen verdwenen.

Edit: dit is voor het klein Cloud bakje (V5 denk ik)
Greetz cyberbug

Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

eerste keer heb ik een volledige reset gedaan van bbox en van de decoders
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

zet uw lijnnummer in een privébericht dan kijk ik effe.
Plaats reactie

Terug naar “IPTV (Proximus-TV/Belgacom-TV, Scarlet, ...)”