Ik woon in een appartement in de stationsbuurt van Gent. Begin vorig jaar werd in het appartementsblok glasvezel gelegd en hing er in de inkomhal een bordje van Proximus met de contactgegevens voor glasvezel. Ik was er nog niet op ingegaan. Vorig week kreeg ik dan deze mail:
"De werken aan ons netwerk in je buurt zijn afgelopen. Het kopernetwerk dat momenteel je Proximus-producten ondersteunt, werd vervangen door een fiberkabel.
Daardoor worden binnenkort je Proximus-diensten op het kopernetwerk afgesloten. Wil je er toch ononderbroken van blijven genieten? Schakel dan over op Proximus Fiber.
De installatie (waarde: €350) van Proximus Fiber bij jou thuis is volledig gratis.
Wil je verder blijven genieten van je Proximus-diensten?
Ga naar proximus.be/ikwilfiber, kies je Fiber-pack en vraag een afspraak met een technicus zodat we gratis een aansluitdoos voor fiber kunnen installeren bij jou thuis. Maak je geen zorgen, deze doos is zeer discreet.
Ben je niet geïnteresseerd in onze fiberproducten of zijn ze voor jou niet de geschikte oplossing?
In dit geval zullen je huidige diensten jammer genoeg worden afgesloten."
Sindsdien heb ik ook al een gelijkaardige sms van Proximus gekregen. Op de site van Proximus vind ik weinig over het afsluiten van het kopernetwerk, laat staan binnen welke termijn. Zijn er nog mensen die deze mail al gekregen hebben?
Ik zal uiteraard nu wel overstappen. Ik ga er vanuit dat het afsluiten van het kopernetwerk nog zo geen vaart zal lopen. Pas wanneer een stevig percentage van de klanten binnen een buurt is overgestapt, zullen ze waarschijnlijk alles beginnen afsluiten.
Proximus: Afsluiten kopernetwerk in Gent ter vervanging van glasvezel
-
- Starter
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 31 okt 2015, 16:30
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
-
- Member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 09:37
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 5 keer
Ik leg ftth glasvezel aan voor proximus de (buiten werken tegen de gevel en in de grond). Ik kan u bevestigen dat het oude koper netwerk wordt afgezet na een tijdje . Det moeten ze doen van de bipt . Maar dit kan redelijk vlug gaan zodra het opgeleverd is . En nee ze wachten niet tot ze een x aantal % klanten hebben . Ze moet zo vlug mogelijk omschakelen en waar ze kunnen moeten ze zelfs het koper uit de grond halen .
Ps ik niet hoeveel tijd je hebt om die keuze te maken maar zou niet te lang wachten daar mee gezien ja nadien je toch wil nemen en redelijke kost is .
Ps ik niet hoeveel tijd je hebt om die keuze te maken maar zou niet te lang wachten daar mee gezien ja nadien je toch wil nemen en redelijke kost is .
- seagull
- Elite Poster
- Berichten: 1910
- Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
- Twitter: WimVerlinden
- Locatie: Kortenberg
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 91 keer
- Contacteer:
Ik wou dat Proximus mij ook op die manier meer geld afhandig zou maken.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
- OBiWaN007
- Plus Member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
- Locatie: Wetteren
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 24 keer
??? waar meer geld afhandig maken ??? de installatie is 100% gratis (op dit moment) én je abo blijft 100% gelijk in prijs.Charle schreef:Weer typisch een manier om hun klanten meer geld afhandig te maken
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5
-
- Starter Plus
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 19 okt 2019, 08:00
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
Internet start fiber is thans een stuk duurder dan de vdsl variant
Het is 42,95 euro versus 27,50 euro
Er zijn echt wel voldoende klanten die geen nood hebben aan fiber
https://www.proximus.be/dam/jcr:c2e4664 ... ~cache.pdf
https://www.proximus.be/dam/jcr:0a9ef4a ... ~cache.pdf
Zelfs edpnet is verplicht hun goedkoopste fiber duurder te maken dan hun goedkoopste vdsl vanwege de tarieven die proximus eist
Het is 42,95 euro versus 27,50 euro
Er zijn echt wel voldoende klanten die geen nood hebben aan fiber
https://www.proximus.be/dam/jcr:c2e4664 ... ~cache.pdf
https://www.proximus.be/dam/jcr:0a9ef4a ... ~cache.pdf
Zelfs edpnet is verplicht hun goedkoopste fiber duurder te maken dan hun goedkoopste vdsl vanwege de tarieven die proximus eist
-
- Starter
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 31 okt 2015, 16:30
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bij mij maakt het niet uit of het abonnement duurder wordt aangezien mijn werkgever dit betaalt. Maar ik ben inderdaad benieuw of de prijs niet zal stijgen. Ik had niet echt nood om over te stappen naar fiber maar als het niet anders kan ...
Ik had alleen enkele vraagtekens bij de timing en de manier van werken.
Qua timing is december enigszins slecht gekozen. De komende kerstvakantie is een verlofperiode niet alleen voor de klanten maar ook voor de Proximus techniekers. Ik zal in de loop van deze week eens bellen voor een afspraak maar het zal uiteraard niet meer voor dit jaar zijn.
Qua werkwijze moet Proximus ook nog in staat zijn om aan de eventueel vele aanvragen te voldoen. Aangezien ik op een week tijd zowel een mail als een sms kreeg, lijkt het alsof er grote haast achter zit. Maar het zal Proximus toch ook heel wat tijd en mankracht kosten om het grote deel van haar klanten in half Gent over te zetten. Zeker als daar een deadline aan vasthangt.
Ik had alleen enkele vraagtekens bij de timing en de manier van werken.
Qua timing is december enigszins slecht gekozen. De komende kerstvakantie is een verlofperiode niet alleen voor de klanten maar ook voor de Proximus techniekers. Ik zal in de loop van deze week eens bellen voor een afspraak maar het zal uiteraard niet meer voor dit jaar zijn.
Qua werkwijze moet Proximus ook nog in staat zijn om aan de eventueel vele aanvragen te voldoen. Aangezien ik op een week tijd zowel een mail als een sms kreeg, lijkt het alsof er grote haast achter zit. Maar het zal Proximus toch ook heel wat tijd en mankracht kosten om het grote deel van haar klanten in half Gent over te zetten. Zeker als daar een deadline aan vasthangt.
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Wat mij opvalt en verbaast; ze hebben toch steeds fiber verkocht als het van het? - Echt té gek snel!
https://www.edpnet.be/nl/thuis/fiber.html
Zo speciaal is dat toch niet? De uploadsnelheid van Fiber XL is zelfs 10Mbps minder dan VDSL XL. Down is 250Mbps is heel goed natuurlijk maar toch ook niet schokkend snel?
En via Proximus ...ik wil er geen diepgaande studie van doen (nu, veel te laat ...) maar "Internet Fiber + TV" , 59 euro, is 110Mbps down en 10Mbps up.
https://www.edpnet.be/nl/thuis/fiber.html
Zo speciaal is dat toch niet? De uploadsnelheid van Fiber XL is zelfs 10Mbps minder dan VDSL XL. Down is 250Mbps is heel goed natuurlijk maar toch ook niet schokkend snel?
En via Proximus ...ik wil er geen diepgaande studie van doen (nu, veel te laat ...) maar "Internet Fiber + TV" , 59 euro, is 110Mbps down en 10Mbps up.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
- Locatie: zwijndrecht
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
Dat komt omdat de fiber die ze aanleggen meer kan vergeleken worden met het kabelnetwerk van telenet. 1 node welke "gesplitst" wordt in elk huis. Je zit dan met meerdere personen op 1 fiber.
GPON genaamd (Gigabit Passive Optical Network), en gezien je de fiber moet delen met al de rest in de straat is het niet zo simpel.
Alsnog heb je volgens de spec 2.488Gbit down en 1.244Gbit up theoretisch, maar als ze ineens iedereen een hoop meer upload geven moet Telenet ook mee evolueren. Liever houden ze de upload laag zodat ze meer kunnen vragen voor de professionele versie welke wel meer upload geeft.
Als je gaat kijken naar de bizz abbo's van proximus met "FTTH" welke tot 100Mbit upload gaan zie je direct waarom je "maar" 30Mbit upload krijgt over dat fiberpaartje.
Puur dezelfde reden alsdat Telenet het doet dus. Waarom meer geven als ze je kunnen persen als een appelsien voor $$$'s en nog altijd kunnen claimen "het strafste netwerk van vlaanderen te hebben"...
Al kan je bij proximus zelf als je de boost optie neemt wel tot 400/50 gaan, de prijs is er ook naar. Je betaalt 15€ extra bovenop je gewone abbo, net zoals bij Telenet. Nu hebben ze wel hun site weer aangepast bij Proximus en vind ik de prijzenpagina zodirect niet terug spijtig genoeg.
Al lijkt op het eerste zicht als ik via google check de prijs niet uit te maken, maar krijg je "gewoon" meer snelheid (220/25 max vs 100/15 max) zonder dat de prijs verhoogt, tenzij je voor de boost optie gaat, waarbij je dan net als bij TN 15€ extra betaalt per maand voor tot max 400/50 te gaan.
GPON genaamd (Gigabit Passive Optical Network), en gezien je de fiber moet delen met al de rest in de straat is het niet zo simpel.
Alsnog heb je volgens de spec 2.488Gbit down en 1.244Gbit up theoretisch, maar als ze ineens iedereen een hoop meer upload geven moet Telenet ook mee evolueren. Liever houden ze de upload laag zodat ze meer kunnen vragen voor de professionele versie welke wel meer upload geeft.
Als je gaat kijken naar de bizz abbo's van proximus met "FTTH" welke tot 100Mbit upload gaan zie je direct waarom je "maar" 30Mbit upload krijgt over dat fiberpaartje.
Puur dezelfde reden alsdat Telenet het doet dus. Waarom meer geven als ze je kunnen persen als een appelsien voor $$$'s en nog altijd kunnen claimen "het strafste netwerk van vlaanderen te hebben"...
Al kan je bij proximus zelf als je de boost optie neemt wel tot 400/50 gaan, de prijs is er ook naar. Je betaalt 15€ extra bovenop je gewone abbo, net zoals bij Telenet. Nu hebben ze wel hun site weer aangepast bij Proximus en vind ik de prijzenpagina zodirect niet terug spijtig genoeg.
Al lijkt op het eerste zicht als ik via google check de prijs niet uit te maken, maar krijg je "gewoon" meer snelheid (220/25 max vs 100/15 max) zonder dat de prijs verhoogt, tenzij je voor de boost optie gaat, waarbij je dan net als bij TN 15€ extra betaalt per maand voor tot max 400/50 te gaan.
Proximus kan toch niet zomaar het kopernetwerk afsluiten? Wat met scarlet of edpnet klanten?
Laatst gewijzigd door philippe_d 13 jan 2020, 22:58, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: lange onnodige quote verwijderd
Reden: lange onnodige quote verwijderd
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Scarlet is proximus. - Vanuit het standpunt van Proximus begrijp ik dat ze het doen. Het heeft geen zin om twee 'last mile' netwerken in beheer te houden. Misschien hebben ze het formeel te koop aangeboden. Maar wie zou dat nu willen kopen?zaf schreef:Proximus kan toch niet zomaar het kopernetwerk afsluiten? Wat met scarlet of edpnet klanten?
En voor welke klanten? De klanten van Proximus en Scarlet zullen wel overstappen naar glasvezel. De meeste andere huizen zitten voor internet op de coax. Sowieso gaat het de uitzondering zijn die nog op koper zit. En daarvoor moet wie de eigenaar ook is van dat netwerk het hele systeem in orde houden.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Waarom niet?zaf schreef:Proximus kan toch niet zomaar het kopernetwerk afsluiten? Wat met scarlet of edpnet klanten?
- - In nieuwe verkavelingen, en nieuwbouw appartementen, waar er glasvezel komt, wordt er zelfs geen koper meer gelegd
- Proximus is verplicht de glasvezel open te stellen voor de OLo's
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Fallschirmjaeger
- Premium Member
- Berichten: 724
- Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 90 keer
Edpnet biedt al fiber aan en Scarlet zal wel volgen eens ze ermee stoppen. Zijn er behalve die 2 nog andere olo’s voor particulieren?zaf schreef:Proximus kan toch niet zomaar het kopernetwerk afsluiten? Wat met scarlet of edpnet klanten?
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Ben ik de enige die kriebels krijgt van zo'n post?Charle schreef:Weer typisch een manier om hun klanten meer geld afhandig te maken
Het recept voor zo'n "fake news" of "ik ben verontwaardigd!"-posts is poepsimpel: lees de openingspost hoogstens half en bij voorkeur maar enkele woordjes waardoor je totaal niet doorhebt waar het over gaat ... meng dit dan met de nodige extra verontwaardiging tot een donkerbruine smurrie en schrijf dan nog sneller dan je het gedacht had "ik ben verontwaardigd hierdoor! My feelings are hurt!".
Echt erg.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Ik ben het er ook mee eens dat het als consument het niet correct is dat je plots meer moet betalen door de wijziging van aansluitingstechnologie. - Daar had de wetgever een mouw aan kunnen passen.
Iets als;
Geef bestaande klanten het recht om virtueel hun abonnement te behouden via de nieuwe technologie. Dus je hebt dan fiber met virtueel een VDSL-abonnement. Je gaat de kostprijs betalen van het VDSL-abonnement met de specs die minimaal gelijk zijn aan dat VDSL-abonnement. De ISP moet een netwerkvergoeding betalen die niet hoger kan zijn dan deze voor VDSL.
Van zodra je iets gaan veranderen aan uw abonnement ben je dat kwijt. Enkel legacyklanten. Bij algemene stopzetting van het aanbieden van de het abonnement type komt het ook te vervallen. Als men dus stopt met VDSL-abonnementen is het ook gedaan.
In praktijk zou dat niet veel uitmaken. Het recht zou er zijn voor de mensen die dat weten en het tijdig correct aanvragen. De meeste mensen zouden een aanbieding krijgen van hun ISP voor een nieuwe formule met 3 maand 20 euro korting of een gratis broodrooster en zo dus vrijwillig van formule veranderen en geen recht meer hebben voor die (hypothetische) speciale regeling.
..... maar dat dus niet zo. Wie het 'geluk' heeft fiber in de straat te krijgen zal dus waarschijnlijk meer moeten betalen.
Iets als;
Geef bestaande klanten het recht om virtueel hun abonnement te behouden via de nieuwe technologie. Dus je hebt dan fiber met virtueel een VDSL-abonnement. Je gaat de kostprijs betalen van het VDSL-abonnement met de specs die minimaal gelijk zijn aan dat VDSL-abonnement. De ISP moet een netwerkvergoeding betalen die niet hoger kan zijn dan deze voor VDSL.
Van zodra je iets gaan veranderen aan uw abonnement ben je dat kwijt. Enkel legacyklanten. Bij algemene stopzetting van het aanbieden van de het abonnement type komt het ook te vervallen. Als men dus stopt met VDSL-abonnementen is het ook gedaan.
In praktijk zou dat niet veel uitmaken. Het recht zou er zijn voor de mensen die dat weten en het tijdig correct aanvragen. De meeste mensen zouden een aanbieding krijgen van hun ISP voor een nieuwe formule met 3 maand 20 euro korting of een gratis broodrooster en zo dus vrijwillig van formule veranderen en geen recht meer hebben voor die (hypothetische) speciale regeling.
..... maar dat dus niet zo. Wie het 'geluk' heeft fiber in de straat te krijgen zal dus waarschijnlijk meer moeten betalen.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik begrijp die redenering niet.WalterB1 schreef:Van zodra je iets gaan veranderen aan uw abonnement ben je dat kwijt. Enkel legacyklanten. Bij algemene stopzetting van het aanbieden van de het abonnement type komt het ook te vervallen. Als men dus stopt met VDSL-abonnementen is het ook gedaan.
Ik ben de mening toegedaan dat de aansluit technologie géén rol mag spelen in de kost van een abonnement, of je nu een legacy klant bent, of nieuw:
- De klanten die betalen voor Internet Start, of Comfort, of zelfs Maxi ... en nog op een ADSL lijntje zitten, krijgen toch ook geen korting?
- De klanten die een vaste lijn hebben, betalen toch ook geen verschillende prijs? Je kan een vaste lijn hebben via een koperlijn vanuit de centrale, via een PSTN kaart in de ROP, via VoIP op een VDSL2 lijn, of via VoiP op een fiber...
- Telenet klanten die een vaste lijn hebben, of digitale TV betalen toch ook dezelfde prijs, niettegenstaande hun coax nu ook gigabit aankan?
In die zin heb ik wel begrip voor de opmerking van Charle
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Premium Member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 76 keer
Ref.: Proximus productinfofiches
Proximus Internet Start: max. 50/4 Mbps - 100 GB
Proximus Internet Fiber Start: max. 110/10 Mbps - 150 GB
https://www.proximus.be/nl/id_cr_infofi ... iches.html
-> dus (ietwat) verschillende producten
Er is geen BIPT verplichting om het kopernetwerk (voedings/distributiekabels) na installatie fiber uit dienst te nemen, dit is in principe een zuiver commerciële/financiële beslissing die uiteraard tijdig aan de OLOs (minstens 12 maand vooraf normalerwijze) en aan de retailklanten dient te worden gemeld (1 of 2 maand vooraf?)
Bij overgang van technologie kan het inderdaad eventueel interessant/aangewezen zijn, een "emulatie" te voorzien om een gelijkaardig aanbod te behouden, maar ook hier is voor zover mij bekend geen enkele verplichting (om bv. potentiëel verlies aan klanten bij prijsverhoging te beperken/voorkomen)
Proximus Internet Start: max. 50/4 Mbps - 100 GB
Proximus Internet Fiber Start: max. 110/10 Mbps - 150 GB
https://www.proximus.be/nl/id_cr_infofi ... iches.html
-> dus (ietwat) verschillende producten
Er is geen BIPT verplichting om het kopernetwerk (voedings/distributiekabels) na installatie fiber uit dienst te nemen, dit is in principe een zuiver commerciële/financiële beslissing die uiteraard tijdig aan de OLOs (minstens 12 maand vooraf normalerwijze) en aan de retailklanten dient te worden gemeld (1 of 2 maand vooraf?)
Bij overgang van technologie kan het inderdaad eventueel interessant/aangewezen zijn, een "emulatie" te voorzien om een gelijkaardig aanbod te behouden, maar ook hier is voor zover mij bekend geen enkele verplichting (om bv. potentiëel verlies aan klanten bij prijsverhoging te beperken/voorkomen)
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
En wat met de tig andere partijen, die nog niet bereikbaar zijn via fiber?
Op zich zie ik geen probleem in de switch van koper naar fiber, maar alle (!) OLO's moeten bereikbaar blijven. Denk aan bvb Destiny, Telenet via VDSL, IP Nexia, ...?
Op zich zie ik geen probleem in de switch van koper naar fiber, maar alle (!) OLO's moeten bereikbaar blijven. Denk aan bvb Destiny, Telenet via VDSL, IP Nexia, ...?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Fallschirmjaeger
- Premium Member
- Berichten: 724
- Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 90 keer
Destiny was een van de eerste olo's die toegang hadden tot de glasvezel van proximus.
https://www.destiny.be/destiny-krijgt-t ... -proximus/
https://www.destiny.be/destiny-krijgt-t ... -proximus/
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Juist ... en daarover gaat het hier, upselling: een (ietwat) verschillend product met een prijsstijging van 27.5€ naar 43€ (= +56%) .M_016 schreef:Ref.: Proximus productinfofiches
Proximus Internet Start: max. 50/4 Mbps - 100 GB
Proximus Internet Fiber Start: max. 110/10 Mbps - 150 GB
https://www.proximus.be/nl/id_cr_infofi ... iches.html
-> dus (ietwat) verschillende producten
De Internet Start klant, die genoeg heeft aan de bestaande specs, moet plots meer betalen omdat de aansluit technologie wijzigt.
Niet correct vind ik ...
Ik spreek niet van gebruikers die hogere snelheden wilt, die alleen kunnen aangeboden via fiber. Dat ze hier meer voor moeten betalen is gerechtvaardigd: ze krijgen (veel) meer ...
Iedere OLO heeft toch toegang tot de Proximus glasvezel (voor zover ze de prijs die PX hiervoor vraagt - en goedgekeurd is door het BIPT) willen betalen)?krisken schreef:Op zich zie ik geen probleem in de switch van koper naar fiber, maar alle (!) OLO's moeten bereikbaar blijven. Denk aan bvb Destiny, Telenet via VDSL, IP Nexia, ...?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Premium Member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 76 keer
@philippe_d
tja "upselling" komt wel meer - ook in andere sectoren - voor vrees ik en ja in het Gentse waar met quasi zekerheid ook Telenet voorhanden is met "internet basic" 100/10 Mbps - 150 GB à rato van 28,31 euro/maand zou Proximus zich misschien in eigen voet kunnen schieten met deze "prijszetting"
@krisken
het is mij niet direct duidelijk wat u met onderstaande bedoeld
En wat met de tig andere partijen, die nog niet bereikbaar zijn via fiber?
sinds 2013 dacht ik is er geen universele dienstverplichting meer voor Proximus (of een andere partij) in België; de wetgever/uitvoerende macht "geeft tot op heden niet thuis" & het BIPT acht dit voor zover mij bekend niet direct nodig (er zouden voldoende oplossingen zijn... )
dus indien bv. Proximus (of een andere partij) iets niet meer kan/wil leveren - uiteraard op niet discriminatoire basis wat betreft de dominante marktpartijen - vrees ik dat er (voorlopig) niets aan te doen is (op voorwaarde dat OLOs en bestaande rRetail klanten tijdig hieromtrent geïnformeerd worden)
tja "upselling" komt wel meer - ook in andere sectoren - voor vrees ik en ja in het Gentse waar met quasi zekerheid ook Telenet voorhanden is met "internet basic" 100/10 Mbps - 150 GB à rato van 28,31 euro/maand zou Proximus zich misschien in eigen voet kunnen schieten met deze "prijszetting"
@krisken
het is mij niet direct duidelijk wat u met onderstaande bedoeld
En wat met de tig andere partijen, die nog niet bereikbaar zijn via fiber?
sinds 2013 dacht ik is er geen universele dienstverplichting meer voor Proximus (of een andere partij) in België; de wetgever/uitvoerende macht "geeft tot op heden niet thuis" & het BIPT acht dit voor zover mij bekend niet direct nodig (er zouden voldoende oplossingen zijn... )
dus indien bv. Proximus (of een andere partij) iets niet meer kan/wil leveren - uiteraard op niet discriminatoire basis wat betreft de dominante marktpartijen - vrees ik dat er (voorlopig) niets aan te doen is (op voorwaarde dat OLOs en bestaande rRetail klanten tijdig hieromtrent geïnformeerd worden)
Ik heb dezelfde brief gekregen (ook in Gent). Na een korte navraag bij Scarlet, wist men te vertellen dat de 'afsluiting van het kopernetwerk' geen impact heeft voor hun klanten.
Het kopernetwerk afsluiten zal dus enkel op de Proximus klanten slaan.
Het kopernetwerk afsluiten zal dus enkel op de Proximus klanten slaan.