stefan1234 schreef:Wanneer dat niet het geval is, en de sterkere partij "geeft" iets, dan is die gift niet van die aard om de onevenwichtige aard van de relatie te veranderen. Anders gezegd: dit soort consumentenactivisme is iets voor consumenten die het gevoel hebben dat ze gejost worden door een bedrijf, en die als ze een gift van een paar Euro's krijgen in staat zijn zichzelf wijs te maken dat "het bedrijf mij toch graag ziet" zodat ze voor zichzelf kunnen rechtvaardigen dat ze er klant blijven en zich nog maanden of jaren laten jossen.
Wat een assumpties

. Als ik korting kreeg bij Proximus/Belgacom voelde ik me niet speciaal, noch zou ik ooit gedacht hebben dat Proximus me graag zag (wat verder gewoon onzin is natuurlijk). De korting kreeg ik omdat Belgacom schrik had een klant te verliezen. Beter €5 of €10 korting, dan €45 omzet weg.
Belgacom "geeft" (of gaf) me ook niets, ik kocht een product bij hen. Er zijn massa's bedrijven die braderen met hun eigen producten en zo de geldelijke waarde ervan compleet reduceren: ik heb ooit een jaar lang gratis TV gekregen bij Belgacom, niet door het te vragen, maar dat was de promo. Wat is de prijs dan nog waard als signaalfunctie?
En que "onevenwichtigheid" in de relatie: ik vraag een korting en Belgacom ging er op in. Hoe (on)evenwichtig is het als 2 partijen discussiëren over de prijs en tot een akkoord komen?
Misschien doe je objectief voordeel in deze ene klantrelatie, maar op termijn kom je dan in een ruimere mindset waarin je onbewust riskeert penny-wise but pound-foolish te gaan leven.
Alle begin is moeilijk

.
Merk ook op: velen krijgen geen korting, of krijgen slechts korting ten belope van het verschil met het product waarnaar ze even goed zouden kunnen overstappen. En degenen die wel een korting krijgen, krijgen die korting op een productenbundel die veel te duur is en zelfs na de korting nog altijd duur is in absolute termen.
Het kan een eerste stap zijn in het opbreken van het duopolie, of de klant kiest er nadien voor om zich verder te laten naaien. Het is aan de klant om dat uit te maken. De hoop op het 2de scenario zal de duopolisten blijvend aanmoedigen om éénmalige of tijdelijke kortingen te geven.
Doe een keer druk tegen een bedrijf en hang 45 minuten aan de lijn om een paar Euro af te dingen, en het staat voor eeuwig geregistreerd in de black box blob van business intelligence data (vast onderworpen aan de GDPR, voor wie hoopt koestert dat die in praktijk consequent wordt nageleefd) dat Jefke Jefmans der ene is die graag van zijn gat maakt en die je als bedrijf misschien liever niet als klant wil.
Je overschat CRM tools en de macht van sales. Hoe meer sales hoe beter, achteraf is het aan "operations" om de facturen betaald te krijgen.
Je moet dit daarenboven zien binnen de context van de evolutie naar een steeds groter machtsonevenwicht tussen grote bedrijven en gewone burgers-consumenten dat een de facto sociale kredietscore zal vormen in het Westen.
Ik kan met mijn voeten stemmen, jij toch ook?
Je doet het jezelf aan als je persé telecom van Telenet wil, persé een telefoon met een stuk fruit op, een auto met nieren, ... Er is meestal keuze genoeg, maar heel wat mensen hollen quasi blind liever de marketingafdeling achterna.
Het is niet absurd om te verwachten dat over 20 jaar je dienstverlening of verkoop van producten geweigerd zal worden gewoon omdat je nu op een of andere manier een lastig geval bent voor bedrijven.
In één of andere dystopische film, maar niet in de realiteit. De tijden dat Telenet of Belgacom mijn centen niet zou willen, moeten toch nog aanbreken, denk ik. Die zitten niet in met de "reputationele schade", maar willen gewoon mijn geld. En mochten ze mij alsnog weigeren, dan sluit ik het contract wel af op naam van mijn vrouw. Er zijn niet zoveel "unique identifiers" waar bedrijven zich op kunnen blindstaren. GSM nummer? Vaste lijn nummer? Emailadres? Thuisadres?
Ik ben overigens al jaren klant bij EDPnet. Ik vraag niet om een korting, omdat ze nooit braderen met hun prijzen. Ze bieden me een prima product (DSL) voor een prijs+service die ik nergens anders kan vinden. Waarom zou ik dan klagen.
De duopolisten kunnen nog iets leren van de kleine spelers

.