Wifi module benaderen van buitenaf

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Volgens mij de module maar daar ben ik verre van zeker. Ik heb ondervonden dat de netwerkverbinding écht wel een stuk problematischer verloopt sinds ik deze ochtend de wifi kanalen op manueel heb ingesteld. Vandaar dat ik eerder in de richting van een slecht werkende module zoek en minder in de richting van de server in Italie.
Zonet nog even geprobeerd om 16.40u en het werkt weer.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Jack Daniels schreef:Ik heb nu de WiFi kanalen manueel ingesteld op de Fritzbox, voorheen stonden beide frequenties op automatisch. Nu heb ik kanaal 6 genomen voor de 2,4ghz.
Als er één kanaal is wat ik niet zou nemen, dan is het wel kanaal 6... Da's bij veel AP's het standaard kanaal: dus massa's interferentie. Als ik hier bij mij thuis even inSSSIDer lanceer, dan lijkt bij mij zowat de ganse straat op kan 6 te zitten..

Dit zou alvast ook verklaren dat je controller de indruk geeft moeilijk(er) te kunnen verbinden met wifi..

T.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik woon op een hoek, heb dus maar 1 buur vlak naast mij. Ik maak mij niet echt zorgen over interferenties van andere wifi kanalen van buren in de straat omdat we spreken over een afstand van een meter of 20 tot de andere buren. Ik zie wel af en aan andere wifi kanalen verschijnen maar dat zijn dan eerder hotspots van Proximus of Telenet. Maar die signalen zijn zo zwak dat het ene moment het signaal te zien is en het andere moment niet meer.
Edit: nu eens kanaal 1 genomen, ging goed voor 2 minuten en het was weer gedaan. En meteen daarna wel weer verbinding. De communicatie op kanaal 1lijkt precies vlotter te gaan dan op kanaal 6.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Nieuwe update : op kanaal 1 ging het na verloop van tijd ook weer fout. Nu kanaal 2 geselecteerd en hier valt op dat de communicatie met de module heel erg vlot verloopt, eigenlijk zonder haperingen. Wat mij ook opgevallen was: mijn wifi speakers begonnen te stotteren op kanaal 1 of er viel eentje volledig uit, op kanaal 2 loopt het ook weer vlotjes. Maar goed, voor hetzelfde geld is het over een paar uur weer om zeep.
En het is weer om zeep, na minder dan een half uur. En kwartier later of zo alles weer OK. Kan natuurlijk zijn dat de server ginder in alarm is gegaan omdat ik constant die module heb aangesproken op een paar minuten tijd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ik blijf erbij dat de hardware van de module wellicht geen gebreken toont, dat voel je aan de aard van dit probleem. Het feit dat het probleem zich pas begon voor te doen na een upgrade van je router bevestigt dat alleen maar.

Het ligt aan de software (firmware) van de module, aan de software (firmware) van de router, aan een sterk gestoord spectrum, aan een wisselwerking tussen bepaalde toestellen op je netwerk wat tot problemen leidt (STP issues bv), of aan een combinatie van deze oorzaken. Naar ik begrepen heb, zijn er ook nog veel andere IoT toestellen actief op je netwerk (of toch meer dan je in een gemiddeld huishouden zou terugvinden). Dat zou ook kunnen bijdragen daaraan.

Hoewel het probleem me nieuwsgierig maakt en ik denk er een oplossing voor te kunnen vinden, heb ik ervaren dat het moeilijk is om bepaalde informatie te krijgen die noodzakelijk is om de situatie te diagnosticeren (zie eerdere posts, vragen over IP adressen bv). Zaken als tcpdump liggen dan ook niet meteen voor de hand. Daarom denk ik dat het via dit forum niet gaat lukken om dit probleem snel op te lossen - deze topic is al enkele maanden oud, en is al een vervolgtopic op een die je vorige winter gemaakt hebt.

Ik ben ervan overtuigd dat een goede netwerktechnicus dit probleem met zijn kennis en apparatuur tijdens een huisbezoek kan oplossen, of toch minstens diagnosticeren. Misschien is dit een piste die je kan overwegen? Het zou jammer zijn als je tijdens de eerste koude week van oktober 2020 nog een vervolgtopic moet openen omdat het probleem dan nog altijd niet opgelost is.

In ieder geval, als er een oplossing komt, op deze manier of een andere, blijf ik nog altijd wel heel benieuwd naar wat het probleem uiteindelijk was :-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

@CCatalyst: bedankt voor de uitvoerige reply. Ik som even op wat er draadloos aan mijn Fritzbox 6890 LTE hangt:
1 Ring video doorbell (eerste versie)
1 piazzetta wifi module
1 Linksys ethernet bridge
1 AVM repeater die beide frequenties ondersteunt (AVM Wlan 1750E)
1 Huawei mediapad T5
Deze toestellen hebben een 24/7 verbinding met de fritzbox

Dan nog occasioneel:
Huawei P9 smartphone
Samsung S10 smartphone
Huawei P20 smartphone
1 MacMini
2 wifi speakers Mr Handsfree van Kruidvat (waar zowat half UB er minstens 1 van in zijn bezit heeft)
Ondertussen heb ik via eBay een alternatieve piazzetta module besteld, wordt volgende week geleverd. Ik post mijn bevindingen wel als het zover is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Module nu verbonden met mijn flybox modem. Gaat goed in het begin maar na verloop van tijd gaat het weer fout. Nu heb ik het volgende geprobeerd: op de flybox heb ik de wpa codering uitgeschakeld maar wel WLAN MAC filter ingeschakeld. Enkel het Mac adres van die module werd toegevoegd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
plusche
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2020, 10:03

Hallo,ik zit met hetzelfde probleem al meer dan 1 jaar,van alles aan gedaan .
Heb dikwijls ERROR 503 overbelast
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Het zal altijd een mysterie blijven want morgen of overmorgen zit er een nieuwe module in de bus. Piazzetta heeft beslist om mijn module gratis om te ruilen voor een spiksplinternieuwe versie die pas dit jaar of eind vorig jaar op de markt werd gebracht. Mijn huidige module heb ik los gekoppeld want die moet ik retourneren. Ik heb ook een alternatieve module op eBay gekocht, je weet maar nooit. Want eerlijk gezegd, na al die miserie is mijn vertrouwen in de originele modules wel zoek.
Wat wel frappant was: na het uitschakelen van wpa/WPA2 codering en filteren op Mac adres bleek het beter te gaan. Niet dat het volledig foutloos werkte, af en toe een hapering, maar het resultaat was beter.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
plusche
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2020, 10:03

Ik heb deze week niets verandert ,maar heb het gevoel dat het toch wat beter werkt.
van 8 uur tot 20 uur valt het nog mee maar nadien is het niet te doen.
de instelling was ruimte ven 3 werkelijke 22
de bewerking kan niet worden voltooid ,als het weer werkt komen er waarden op die ik niet heb ingesteld
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”