Welk inbraakalarm systeem
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 24 keer
In ons aangekocht huis is een alarmsysteem geïnstalleerd, maar dat verouderd is en ik denk te gaan upgraden. Ook zit het onderhoud bij een waalse firma en daar wil ik ook van af. Wat zijn zo goede systemen? Binnenkort komt er al iemand langs voor offerte en zij werken met de systemen van Honeywell. Nog andere (betere?) merken?
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
- nibble
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 1 keer
Het ligt inderdaad vooral aan het geen je zoekt, Honeywell (galaxy dimension behoort toch bij de top qua in inbraakcentrales maar wordt vooral gebruikt bij grote sites). Voor een woning maakt het niet zoveel uit welke inbraakcentrale je hebt. Voor mij zo het belangrijker zijn een goede vertrouwensrelatie met het installatiebedrijf en ook de het dat er gewerkt volgens de incert normen.
-
- Elite Poster
Een grote site zijn we niet, is een 2gevelwoning met oprit/voortuintje en achtertuin. Alarm wordt nu niet gebruïkt wegens te omslachtig om af te zette, dus hopelijk is een modern sysgeem iets gebruiksvriendelijkernibble schreef:Het ligt inderdaad vooral aan het geen je zoekt, Honeywell (galaxy dimension behoort toch bij de top qua in inbraakcentrales maar wordt vooral gebruikt bij grote sites). Voor een woning maakt het niet zoveel uit welke inbraakcentrale je hebt. Voor mij zo het belangrijker zijn een goede vertrouwensrelatie met het installatiebedrijf en ook de het dat er gewerkt volgens de incert normen.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
jablotron (100): klavier met aan/uit knop per partitie bovenop het klavier en in het rood/groen aangegeven indien actief of nietbartman schreef:Alarm wordt nu niet gebruïkt wegens te omslachtig om af te zette, dus hopelijk is een modern sysgeem iets
gebruiksvriendelijker
networx: met hun eenvoudige touchscreen klavier (NX-1820E) is ook heel handig
risco: doet het ook nog vrij degelijk naar eenvoud toe met hun touchpad klavieren
let ook op dat je (afhankelijk van de -staat van de- huidige installatie) installateurs kan vinden die de bestaande detectoren overnemen,
en enkel nieuwe klavieren/centrale voorzien wat de kost ook kan drukken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Incert gekeurd: check
Bedraad: check
Niet bedraad? Dan weet ik wanneer je thuis bent (elke sensor is met een SDR dongle te ontdekken, en hoeveel keer hij detectie meet) en het is ook nog makkelijk te storen. Mijn buren hebben zo'n Verisure draadloos alarm. Ik heb een echt bedraad incert gekeurd alarm.
Bedraad: check
Niet bedraad? Dan weet ik wanneer je thuis bent (elke sensor is met een SDR dongle te ontdekken, en hoeveel keer hij detectie meet) en het is ook nog makkelijk te storen. Mijn buren hebben zo'n Verisure draadloos alarm. Ik heb een echt bedraad incert gekeurd alarm.
- Splitter
- Elite Poster
draadloze systemen kunnen eveneens incert gekeurd zijn (toch voor grade 2, geen idee voor het nieuwe 2+)
verstoren zou in principe ook niet mogen (alarm wegens jamming), maar de oude verisure troep... dat is dus gewoon troep.
en meestal weet je ook wel of iemand thuis is door even aan te bellen, daar hoef je niet voor gaan zitten radiowaves te sniffen![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
trouwens: er zijn genoeg gevalletjes "er zijn teveel valse alarmen dus laten we die sensor gewoon disablen" of detectoren die gewoon ronduit verkeerd hangen. (de hondjes zullen het alarm niet laten afgaan als de detector naar boven kijkt).
ook het "NO" ipv "NC" verkeerd instellen of simpele magneten gebruiken, of het niet correct instellen/aansluiten van tampers kan je systeem nutteloos maken.
of ergens een zone zonder detectie "want hier komen ze toch niet langs binnen"
er komt echt *veel* meer bij kijken dan bedraad of draadloos.
dat gezegd zijnde, bedraad (indien correct uitgevoerd en bekabeling weggewerkt) heeft als grote voordeel dat het systeem grotendeels onderhoudsvrij zal zijn.
echter maakt dat weinig uit gezien je in principe voor incert installaties (en sommige verzekeringen) toch een jaarlijks onderhoud dient te laten uitvoeren.
verstoren zou in principe ook niet mogen (alarm wegens jamming), maar de oude verisure troep... dat is dus gewoon troep.
en meestal weet je ook wel of iemand thuis is door even aan te bellen, daar hoef je niet voor gaan zitten radiowaves te sniffen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
trouwens: er zijn genoeg gevalletjes "er zijn teveel valse alarmen dus laten we die sensor gewoon disablen" of detectoren die gewoon ronduit verkeerd hangen. (de hondjes zullen het alarm niet laten afgaan als de detector naar boven kijkt).
ook het "NO" ipv "NC" verkeerd instellen of simpele magneten gebruiken, of het niet correct instellen/aansluiten van tampers kan je systeem nutteloos maken.
of ergens een zone zonder detectie "want hier komen ze toch niet langs binnen"
er komt echt *veel* meer bij kijken dan bedraad of draadloos.
dat gezegd zijnde, bedraad (indien correct uitgevoerd en bekabeling weggewerkt) heeft als grote voordeel dat het systeem grotendeels onderhoudsvrij zal zijn.
echter maakt dat weinig uit gezien je in principe voor incert installaties (en sommige verzekeringen) toch een jaarlijks onderhoud dient te laten uitvoeren.
-
- Elite Poster
Onderhoud na ongeveer 7 jaar dat ik de centrale heb:Splitter schreef: dat gezegd zijnde, bedraad (indien correct uitgevoerd en bekabeling weggewerkt) heeft als grote voordeel dat het systeem grotendeels onderhoudsvrij zal zijn.
1x aanpassing aan één zone
1x nieuwe batterij
en dan de klassiekers die elk jaar terugkomen: een looptest en een sirenetest & that's it .... daar rekenen ze wel geld voor, maar als ik geen attest kan voorleggen dat betaalt de verzekering niet uit, en spreek uit ervaring. KBC had mij een polis verpatst zonder te vertellen dat voor de pijler "koopwaar" een incert gekeurd alarm nodig was. Dus krapuul zat hier binnen, gelukkig vielen de laptop en andere items niet onder de pijler koopwaar en was het wel gedekt.
Kort nadien dan alarm laten plaatsen, camera's en verlichting rondom.
- Splitter
- Elite Poster
meeste verzekeringen eisen tegenwoordig echter (voor residentiele installaties) geen incert attest meer.
bovendien moet je particulier erg opletten:
geef je je alarm aan de verzekering aan, en is er een inbraak waarbij het alarm niet afging, kan de verzekering zeggen dat je het niet gebruikt had en zich daardoor volledig terugtrekken (oftewel: geen uitbetaling)
geef je het alarm niet aan, dan maakt dat verder niet uit voor de verzekering.
sommige polissen hebben nog steeds een korting indien je een alarm aangeeft, maar dat is vaak de moeite niet (meer) waard.
wat je ook doet, kies een firma die erkend is: https://vigilis.ibz.be/upload/documents ... entrep.pdf
verder moet je vergelijken met wat ze aanbieden voor welke prijs, en de meeste hebben ook wel een demosetje bij waarmee je kan kijken of het wat is.
bovendien moet je particulier erg opletten:
geef je je alarm aan de verzekering aan, en is er een inbraak waarbij het alarm niet afging, kan de verzekering zeggen dat je het niet gebruikt had en zich daardoor volledig terugtrekken (oftewel: geen uitbetaling)
geef je het alarm niet aan, dan maakt dat verder niet uit voor de verzekering.
sommige polissen hebben nog steeds een korting indien je een alarm aangeeft, maar dat is vaak de moeite niet (meer) waard.
wat je ook doet, kies een firma die erkend is: https://vigilis.ibz.be/upload/documents ... entrep.pdf
verder moet je vergelijken met wat ze aanbieden voor welke prijs, en de meeste hebben ook wel een demosetje bij waarmee je kan kijken of het wat is.
-
- Elite Poster
Tips voor goede installateurs zijn welkom regio mechelen Haacht leuven zaventem of er net buiten kan ook. Van zulke hangen er in huis ![Afbeelding](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200206/e4339648bb2677589401e1756546ec87.jpg)
![Afbeelding](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200206/e4339648bb2677589401e1756546ec87.jpg)
- spacekiek
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
Wij hebben paar jaar geleden ook upgrade gedaan van 'n rottig Bosch systeem naar Jablotron.
Reden was vooral dat bij het oude systeem en een alarm af ging, je via een telefoonmenu moest ploeteren om het alarm UIT te krijgen.
Nu gaat dat makkelijk via de Jablotron app.
We hebben ook de bewegingssensoren disabled, want teveel false positives (vooral de veranda)
Had destijds aan onze incert firma gevraagd of het mogelijk was dat er TWEE bewegingssensoren beweging moeten detecteren binnen tijd X, en dan pas het alarm zou afgaan ... maar dat ging blijkbaar niet.
Vrienden van ons hebben Risco en zijn daar ook heel tevreden over.
Reden was vooral dat bij het oude systeem en een alarm af ging, je via een telefoonmenu moest ploeteren om het alarm UIT te krijgen.
Nu gaat dat makkelijk via de Jablotron app.
We hebben ook de bewegingssensoren disabled, want teveel false positives (vooral de veranda)
Had destijds aan onze incert firma gevraagd of het mogelijk was dat er TWEE bewegingssensoren beweging moeten detecteren binnen tijd X, en dan pas het alarm zou afgaan ... maar dat ging blijkbaar niet.
Vrienden van ons hebben Risco en zijn daar ook heel tevreden over.
- Splitter
- Elite Poster
jablotron 100 ? daar zou dubbele detectie afaik toch mogelijk moeten zijnspacekiek schreef:We hebben ook de bewegingssensoren disabled, want teveel false positives (vooral de veranda)
@bartman: heb je ook een foto van het klavier, of weet je toevallig welke centrale je momenteel hebt?
-
- Elite Poster
Je kan ook een sensor nemen met infrarood & ultrasoon tegen dat soort false positives. Dat gaat dus wel. Slechte alarmfirma
In garages plaatsen ze vaak zulke sensoren gezien spinnen die voor false positives zorgen met een PIR sensor.
Mijn enige false positives waren:
- met een pet friendly PIR sensor in de keuken, de kat die op de vensterbank springt, en zulk bruske beweging denkt de sensor nog steeds: inbreker![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
- in de living een vogeltje dat via de schouw was binnengeraakt
En als ik te rap van de living naar de inkom ga en het alarm opzet, dan staat de sensor nog in alarm mode, dus ik moet ongeveer 10s wachten voor het alarm te "armen".
In garages plaatsen ze vaak zulke sensoren gezien spinnen die voor false positives zorgen met een PIR sensor.
Mijn enige false positives waren:
- met een pet friendly PIR sensor in de keuken, de kat die op de vensterbank springt, en zulk bruske beweging denkt de sensor nog steeds: inbreker
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
- in de living een vogeltje dat via de schouw was binnengeraakt
En als ik te rap van de living naar de inkom ga en het alarm opzet, dan staat de sensor nog in alarm mode, dus ik moet ongeveer 10s wachten voor het alarm te "armen".
-
- Elite Poster
Niet iedereen is zo gelukkig bij Verisure:pierot schreef:Beste,
Heb al jaren Verisure. Zeer tevreden met meldkamer en indien nodig interventie.
https://www.test-aankoop.be/klagen/bedr ... /300001627
Wat is je affiliatie met dit bedrijf?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 25 keer
Tevreden van Jablotron.
Je zet het aan/af via sms, badge tegen klavier, afstandsbediening, en zelfs via een code op 't klavier
.
Stuurt message uit via telefoon en sim-card naar verschillende personen.
Combinatie wireless detectoren en andere op batterij.
Je kan op elk moment detectoren toevoegen.
Wireless detectoren ook makkelijk in te bouwen, zelfs in de binnendeuren => Zo kan je -indien er een alarm zou binnen komen- makkelijk zien of er idd iemand in je huis rondloopt indien er andere alarmen volgen.
Geen affiliatie, gewoon tevreden sinds ik mijn oude onstabiele systeem van Belgacom ermee verving.
Je zet het aan/af via sms, badge tegen klavier, afstandsbediening, en zelfs via een code op 't klavier
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Stuurt message uit via telefoon en sim-card naar verschillende personen.
Combinatie wireless detectoren en andere op batterij.
Je kan op elk moment detectoren toevoegen.
Wireless detectoren ook makkelijk in te bouwen, zelfs in de binnendeuren => Zo kan je -indien er een alarm zou binnen komen- makkelijk zien of er idd iemand in je huis rondloopt indien er andere alarmen volgen.
Geen affiliatie, gewoon tevreden sinds ik mijn oude onstabiele systeem van Belgacom ermee verving.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Hier ook Jablotron. Is gebruiksvriendelijk en makkelijk uit te breiden. Bediening via GSM met app die vaak een update ontvangt.
Wel opletten met de verkopers want meestal willen ze u een onderhoudscontract aansmeren. Je betaalt dan jaarlijks een som voor iets dat amper nodig is. Het systeem heeft 1 keer gehaperd maar dat was omdat een antenne/zender verkeerd gepositioneerd was.
Zorg ervoor dat je de beheercode krijgt bij installatie zodat je zelf alles kan aanpassen EN ook bij een andere verdeler terecht kan als je niet tevreden bent.
Wel opletten met de verkopers want meestal willen ze u een onderhoudscontract aansmeren. Je betaalt dan jaarlijks een som voor iets dat amper nodig is. Het systeem heeft 1 keer gehaperd maar dat was omdat een antenne/zender verkeerd gepositioneerd was.
Zorg ervoor dat je de beheercode krijgt bij installatie zodat je zelf alles kan aanpassen EN ook bij een andere verdeler terecht kan als je niet tevreden bent.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- Splitter
- Elite Poster
let wel: een installateur is bij wet verplicht u de code te geven indien je erom vraagt... echter, daarmee kan ook onmiddelijk enige soort garantie/service komen te vervallen, en heeft de installateur 0,0 aansprakelijkheid als er wat misloopt (je hebt namelijk de installateurscode dan)Dizzy schreef:Zorg ervoor dat je de beheercode krijgt bij installatie zodat je zelf alles kan aanpassen
het onderhoudscontract is al een hele tijd niet meer wettelijk verplicht (enkel jaarlijks onderhoud is dat in principe nog),
echter moet je (zeker het eerste jaar) even kijken wat daarin zit: *soms* kan dat zichzelf wel terugbetalen.
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Wij hebben ons alarm door P&M technology laten zetten.
Ik weet niet van waar je bent, maar echte toppers!
Toevallig tegengekomen op hetzelfde bedrijventerrein waar ons kantoor is.
Mee aan de praat geraakt en de bal ging aan het rollen.
Ik had nooit gedacht dat ze hier een bedraad systeem (vereiste) zouden kunnen plaatsen zonder draden te zien. Wel.. dat is perfect en professioneel gelukt! Er is een aantal uren vooraf gegaan voor prospectie etc.. en de plannen huis en elec bekeken, en dan 2 dagen uitvoering.
Dit was voor 4 sensoren, binnen en buiten alarm, alarmcentrale, 2 buiten camera’s + alles optimaal afstellen en configureren.
Vragen? Antwoorden direct via mail of telefoon.
Moest je interesse hebben, stuur maar pm dat je mijn naam aan de baas kan geven. Dan komt het zeker goed.
Ps. Alles via token, toetsenbord of gsm te bedienen/ in/uit te schakelen, zones, ...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik had nooit gedacht dat ze hier een bedraad systeem (vereiste) zouden kunnen plaatsen zonder draden te zien. Wel.. dat is perfect en professioneel gelukt! Er is een aantal uren vooraf gegaan voor prospectie etc.. en de plannen huis en elec bekeken, en dan 2 dagen uitvoering.
Dit was voor 4 sensoren, binnen en buiten alarm, alarmcentrale, 2 buiten camera’s + alles optimaal afstellen en configureren.
Moest je interesse hebben, stuur maar pm dat je mijn naam aan de baas kan geven. Dan komt het zeker goed.
Ps. Alles via token, toetsenbord of gsm te bedienen/ in/uit te schakelen, zones, ...
-
- Elite Poster
Bij deze.Splitter schreef:jablotron 100 ? daar zou dubbele detectie afaik toch mogelijk moeten zijnspacekiek schreef:We hebben ook de bewegingssensoren disabled, want teveel false positives (vooral de veranda)
@bartman: heb je ook een foto van het klavier, of weet je toevallig welke centrale je momenteel hebt?
![Afbeelding](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200207/b95bae8d2be659e9a4f68700991814d6.jpg)
-
- Elite Poster
Wij wonen in 1930 Nossegem. Allicht iets te ver uit hun regio?Dafke schreef:Wij hebben ons alarm door P&M technology laten zetten.
- Splitter
- Elite Poster
@bartman: dat is een op en top belgische centrale dat je daar hebt ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
euromatec zijn letterlijk "made in belgium"...
misschien kan je ook kijken naar installateurs van euromatec centrales, mogelijks moet dan enkel de print en een klavier vernieuwd worden.
persoonlijk wel niet dadelijk een idee welke installateurs de euromatecs plaatsen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
euromatec zijn letterlijk "made in belgium"...
misschien kan je ook kijken naar installateurs van euromatec centrales, mogelijks moet dan enkel de print en een klavier vernieuwd worden.
persoonlijk wel niet dadelijk een idee welke installateurs de euromatecs plaatsen.
-
- Elite Poster
De vorige eigenaars die dus ook dat alarmsysteem mee overnamen toen zij het huis kochten waren klant bij proximus en als ik me nog goed herinner konden zij een sms (denk ik) laten toekomen wanneer er thuis iets loos was. Ik denk niet dat ze een app hadden voor de besturing.
Momenteel zitten wij met een telenetinstallatie maar willen graag switchen naar orange. Zijn we dan genoodzaakt om 10 euro extra per maand te betalen voor een vast telefoonlijn indien we ook een sms willen ontvangen? Of kan dat op de een of andere manier ook zonder vaste telefoonlijn. Wat indien de stroom uitvalt en er net dan wordt ingebroken? Het alarm thuis zal wel afgaan maar gaan we daar een sms van krijgen? Of moet je best proximus klant worden wil je deze optie?
Hebben jullie allemaal een ups waar de modem aan hangt?
Momenteel zitten wij met een telenetinstallatie maar willen graag switchen naar orange. Zijn we dan genoodzaakt om 10 euro extra per maand te betalen voor een vast telefoonlijn indien we ook een sms willen ontvangen? Of kan dat op de een of andere manier ook zonder vaste telefoonlijn. Wat indien de stroom uitvalt en er net dan wordt ingebroken? Het alarm thuis zal wel afgaan maar gaan we daar een sms van krijgen? Of moet je best proximus klant worden wil je deze optie?
Hebben jullie allemaal een ups waar de modem aan hangt?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
Hier al een paar jaar een Jablotron systeem met SIM kaart. Alles draadloos (uitgezonderd de binnen sirene) . Geen gedoe met kabels. Werkt gewoon feilloos. Geen false positives. Jaarlijks komt een erkend installateur het onderhoud doen. Zeer tevreden van service. Indien je aanpassingen wil doen een belletje geven en ze komen snel langs.
- Splitter
- Elite Poster
de huidige systemen doen meestal alles via internet, en bij gebrek daaraan via een simkaart (data en/of sms).bartman schreef:Zijn we dan genoodzaakt om 10 euro extra per maand te betalen voor een vast telefoonlijn indien we ook een sms willen ontvangen?
of het systeem dat jij hebt hangen dat kan, of kan aangepast worden daarvoor, moet je laten nakijken.
-
- Elite Poster
Er hangen nu dus 6 detectoren.
3 van het type infrarood Zodiac
3 detecteurs double technologie Zodiac DT
van het merk Rokonet (Risco Group)
3 van het type infrarood Zodiac
3 detecteurs double technologie Zodiac DT
van het merk Rokonet (Risco Group)
- Splitter
- Elite Poster
gezien je detectoren dus als risco zijn kan je misschien best de centrale ook laten omvormen naar een centrale van risco.
dat zal dan hoogstwaarschijnlijk een prosys of lightsys worden.
ik vind het persoonlijk wel een bizarre combinatie, risco detectoren met een euro(ma)tec centrale.
dat zal dan hoogstwaarschijnlijk een prosys of lightsys worden.
ik vind het persoonlijk wel een bizarre combinatie, risco detectoren met een euro(ma)tec centrale.
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Ik heb em even sms gestuurd met de vraag..bartman schreef: Wij wonen in 1930 Nossegem. Allicht iets te ver uit hun regio?
-
- Elite Poster
Wat heb ik minstens nodig om in alle omstandigheden in contact te staan met de alarminstallatie en omgekeerd de alarminstallatie met mij en of partner bij enerzijds proximus en anderzijds Orange
Een voorbeeld: bij orange is er een love trio pack met het kolibri abonnement van 0,2GB. Kan ik die simkaart gebruiken voor de alarminstallatie en is 0,2GB dan voldoende per maand?
Een voorbeeld: bij orange is er een love trio pack met het kolibri abonnement van 0,2GB. Kan ik die simkaart gebruiken voor de alarminstallatie en is 0,2GB dan voldoende per maand?
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Gent is al helemaal uit de boze, zeker?Dafke schreef:Ik heb em even sms gestuurd met de vraag..bartman schreef: Wij wonen in 1930 Nossegem. Allicht iets te ver uit hun regio?
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- devilkin
- Elite Poster
- Contacteer:
Cool, Thx.
Zou er eens iemand wat foto's kunnen nemen van de onderdelen van hun jablotron alarm systeem? Ik vind niet zo direct duidelijke foto's.
Zou er eens iemand wat foto's kunnen nemen van de onderdelen van hun jablotron alarm systeem? Ik vind niet zo direct duidelijke foto's.
- devilkin
- Elite Poster
- Contacteer:
Merci! Had al zitten rondklikken maar overgekeken dus.