Domotica kan handig zijn maar meestal is het gewoon een excuus voor spielerei, net zoals de treintjes (voor de kinderen zogezegd) vroeger
Het is leuk dat het licht automatisch aan gaat in plaatsen waar je niet zo vaak komt zoals een tuinkot, een garage of een WC. Dat zijn ook plaatsen waar men wel eens het licht vergeet te doven.
De praktijk is helaas vaak niet automatisch en dan bots je tegen de ongemakken/problemen. Licht automatisch aan/uit op WC is leuk maar niet als je er langer zit. Wat is het verschil in beweging van schakelaar met het om de zoveel minuten zwaaien om de lamp te laten branden? Wat is de winst van de vergeten lamp als je ze telkens langer laat branden dan met een schakelaar het geval zou zijn?
Ik heb een aantal geautomatiseerde schakelaars en die gebruik ik vooral om de indruk te geven dat ik thuis ben bij langere reizen. In de slaapkamer heb ik 2 lampen aan elke kant van het bed. Ik heb op onze tablets een scene geplaatst om deze beide of apart aan/uit te doen. Normaal moet dat met de schakelaar aan een draad maar dat is niet handig in bed. Vermits ik toch nog even lees voor ik slaap is dat handig voor mij... maar niet onmisbaar.
Het probleem is dat vele "oplossingen" niet met elkaar spreken en zelfs gewoon niet altijd goed werken. Het is daarom vaak veel gedoe voor een kleine winst in gemak. Het probleem als het niet werkt is vaak erger dan het probleem waarvoor de oplossing bedoeld was. Ook zit je met de privacy. Hoe goed beveiligd zijn die dingen en vaak werkt het met de cloud en ben je dus... gekloot. Onlangs nog eens duidelijk geworden met de zoveelste inbreuk met de ring bel.
Automatisering kan dus nuttig zijn maar is het vaak niet en is eigenlijk een hobby voor de liefhebbers. Dat is ook DE reden waarom het maar niet doorbreekt. Uiteindelijk moet de klant bereid zijn om te betalen voor iets dat eigenlijk niet noodzakelijk is, niet de beste verkoopspositie.