AREI: hoofdschakelaar voor hoofddifferentieel

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Ik ben bezig een elektrische installatie van een ouder appartement kritisch te onderzoeken. Daarbij merk ik dat de hoofddifferentieel voorafgegaan wordt door een hoofdschakelaar. Deze hoofdschakelaar maakt integraal deel uit van dit zekeringbord, dat niet kan geopend worden zonder deze schakelaar op nul te zetten . Dit bakelieten zekeringbord staat in de tellerruimte en vandaar daar gaat de voeding verder naar het appartement. Mijn vraag is dus, is dit toegestaan, omdat normaal de kabel van de meter rechtstreeks op de differentieel wordt aangesloten. Bestaat hiervoor een uitzondering?
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
oliviermaes
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 7 keer

Ik meen dat dit geen probleem mag zijn, ik heb andere (zakelijke) installaties tegengekomen waar er ook eerst een algemene schakelaar is na de teller en erna pas de hoofddifferentielen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het klinkt als heel oud :).
Als je dit vandaag gekeurd zou willen krijgen, ga je van een kale reis thuiskomen. Tenzij het een installatie is van voor 1981, voor dat soort installaties gelden er uitzonderingen op de normale AREI regels. Die uitzonderingen ken ik niet.

Als je u niet op de uitzonderingen kan of wil beroepen ga je voor huishoudelijke installaties altijd een afkeuring krijgen.
Na de kWh meter van Fluvius moet er eerst een differentieel van 300mA (of minder) staan. Normaal wordt die bij keuring ook verzegeld, zodat je noch de inkomende noch de uitgaande kabel kan vervangen zonder het zegel te verbreken.
Als je na de kWh meter eerst een zekering hebt en pas dan een differentieel, kan je vóór die differentieel nog vanalles gaan uitbouwen zonder dat het zegel verbroken moet worden.

Zakelijk, als in KMO en groter, kan er vanalles anders. Ik ken de regels van KMO etc niet.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Bij mijn ouders heeft de teller idd een hoofdschakelaar, en komt de differentieel daarna.
Bij mij is er achter de teller een aparte schakelaar, en daarna pas de differentieel, en zo oud is mijn installatie echt niet (nog geen 10 jaar, door eandis zelf geinstalleerd vanwege een testfase project).
Lijkt me een normale installatie, ik ken overigens geen installatie die geen hoofdschakelaar heeft bij de teller; ik neem aan dat die schakelaar en de ingang van de hoofddiff gewoon verzegeld zijn.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Een bakelieten zekeringkast, is dat wel nog toegestaan door Eandis?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
StarWing
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Zit die bakkelieten bak net achter de tellerkast ? Dan is dit waarschijnlijk een "teco"
zoiets ?
https://www.industriemuseum.be/files/at ... kelaar.jpg
Dat was vroeger de "hoofdschakelaar" van de compagnie.
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Het is inderdaad een installatie van voor 1981 en dus vrijgesteld van "verzegeling". Het gebouw is midden jaren 60 gebouwd.
Hieronder enkele foto's zodat het duidelijk is over welk type zekeringbord het gaat. Er staat daar overigens een hele rij van die borden, een voor elk appartement.
2020-02-02 14_23_56-Window.png
2020-02-02 14_16_06-Window.png
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”