heist_175 schreef:D[...]
Ik zou in slot1 een SSD steken (OS) en in slot2 een HDD.
Ehm, dat advies is bij een NAS totaal niet aan de orde. Op een Synology wordt de "full" DSM trouwens vanuit een kleinere "rom" versie in een kleine RAID1 array over alle beschikbare HDDs geïnstalleerd. Ik kan me bij je tip nog iets voorstellen als het over een server of client gaat, maar zelfs daar is dat eigelijk een advies dat allang voorbij gestreefd is.
Die "
raid is not a backup" zie je om de haverklap voorbij vliegen, maar dat is een uitspraak die vanuit de professionele wereld komt.
RAID helpt wel degelijk tegen dataverlies, je hebt in het geval van een HDD crash zelfs geen downtime. Zou je géén RAID gebruiken, dan moet je restoren van je backup, en tijdens die restore (of toch althans totdat je eraan begint) heb je downtime. Wil je geen downtime, dan kan je nog met failovers werken, maar ik ken geen énkele sysadmin die het in zijn hoofd zou halen om een heel DRP plan op te zetten zónder RAID, beetje logisch blijven hé.
RAID helpt dus tegen dataverlies, en dit
zonder downtime, maar
zéker niet voor alle vormen van dataverlies.
- Als je NAS ontploft, dan heb je helemaal niets aan RAID.
- Als je huis afbrandt heb je ook helemaal niets aan de backup die in een andere kamer stond.
- Ben je geïnfecteerd met een cryptolocker en heb je je backup schedule niet onder controle, dan helpt een backup ook niet.
Nogmaals: veel hiervan is niet van toepassing op huis- tuin- en keukensetups, maar eerder in de professionele wereld.
Voor huis- tuin- en keukensetups zoals de TS beschrijft is RAID zeer zeker wél aan te raden. Schijven gaan gewoon kapot, en al zeker in een "thuis" omgeving (schokken, stroompannes, temperatuursverschillen,...)
Tomby schreef:RAID is enigszins overrated. Zoals je zelf al zegt is aparte (liefst offsite) backup sowieso een must als je je NAS gebruikt als primary storage.
Je bewering laat het uitschijnen dat RAID geen nut heeft, en je bij voorkeur voor offsite backup zou moeten kiezen.
Om dat tegen te spreken kan ik bijvoorbeeld mijn eigen use-case thuis aanbrengen als argumentatie:
Een DS1517+ met 5x 6TB schijven in SHR2 voor een totaal bruikbaar volume van 20 TB.
Dit wordt gebruikt als primaire storage voor platte storage, camera bewaking, backup van allerlei clients, een VM omgeving, enkele dockers, VPN server en nog een miljoen andere dingen.
Welke opties en aan welke prijs kan jij me aanbieden om mijn NAS “offsite te backuppen”?
Graag met prijs erbij.