Fout in hotelschakeling?

Plaats reactie
Mr_J
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 dec 2017, 16:27
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Dag allen,

Wij zijn net verhuisd en een aantal jaar geleden werd de elektriciteit gedeeltelijk vernieuwd (nieuwe kast en nieuwe stopcontacten in de keuken en de garage).

In de garage zijn 3 lichtpunten met 2 schakelaars. Dit alles op 1 circuit (1 zekering, volgens keuringsschema's zit niets anders op dat circuit).

Bedoeling zou zijn dat de 3 lichtpunten simultaan aan en uit gaan, en dit middels elke schakelaar (hotelschakeling met 3 lichtpunten).

In 1 van de 3 (TL) armaturen zat geen lamp, en bij nameten zat er ook geen spanning op.
Vreemd genoeg ondervond ik aan den lijve dat er wel spanning op zat als het 'licht' (dus de 2 andere lichtpunten) uitgeschakeld was.

Maw: de hotelschakeling(?) werkt voor 2 van de 3 lichtpunten, en lichtpunt nummer 3 werkt 'geinverteerd' (logische NOT tov de 2 andere dus).

Voor ik de schakelaars en lichtpunten demonteer en alles uitmeet/uitteken durf ik toch even vragen of dit misschien eenvoudig (in de kast?) te verhelpen is?
Iemand al een gelijkaardige situatie meegemaakt?

Dank voor alle tips!
Joris
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Het is niet omdat de schakelaar uit is dat je geen "peer" kan krijgen. Als je een enkelpolige schakelaar hebt, of in jou geval een wisselschakelaar kan er perfect nog spanning op een draad staan. En als je eraan komt voel je dat. Zelf ook al ondervonden :eek:
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Mr_J
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 dec 2017, 16:27
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Goed punt Kamiel, daar had ik niet bij stil gestaan.

Voor alle duidelijkheid: de spanning tussen de 2 geleiders was 0V voor lichtpunt 3 als beide andere lampen brandden, en 230V als beide andere uit waren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als het echt een "hotelschakeling" is met 2 wisselschakelaars, en 3 parallelle lichtpunten, dan kan het niet dat 1 lamp aan is en de andere uit, of omgekeerd.
Ziet ernaar uit dat er een fout in de bedrading is.
Of je die fout kan oplossen in de kast hangt ervan af hoe de bedrading loopt (als de bedrading van die 2 wisselschakelaars naar de kast gaat, en de bedrading van de TL's ook vanuit de kast komen, dan kan er iets verkeerd verbonden zijn in de kast

Pas op:
  • 0 Volt meten tussen de 2 geleiders wil niet zeggen dat er geen spanning is, het wil alleen zeggen dat er geen spanningsverschil zit tussen die 2 geleiders.
  • 230 Volt meten tussen de 2 geleiders wil ook niet zeggen dat de lamp aan zal gaan: je gaat ook 230V meten op een open contact aan de schakelaar!
Ik denk toch dat je de bedrading gaat moeten volgen en/of een schema maken!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

En belangrijkste les die je hieruit zou moeten leren: nooit zomaar een geleider vastpakken zonder eerst te testen. Simpele spanningzoeker-schroevendraaier hoort tot de basisuitrusting.
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

Mogelijk is de " neutre " niet goed doorverbonden. Als de fase wel goed is doorverbonden zal de derde lamp niet werken. Maar je kan hier wel een gevaarlijke schok krijgen. Dus best beginnen met de blauwe geleiders te controleren, deze moeten parallel verbonden zijn
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

@ dejean:
Om je daarover te kunnen uitspreken moet je eerst de situatie van TS kennen zijn installatie kennen. Het kan gerust zijn dat die geen neuter heeft, maar 2 x fase.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Mr_J
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 dec 2017, 16:27
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Bedankt alvast om mee te denken.

Op onze teller staat een verticale lijn met een bolletje onderaan: Ik vermoed dat dat betekent dat in de straat 3x400+N ligt en dat hier een N + 1fase binnenkomt? Ik zie in elk geval een blauwe en bruine kabel toekomen onderaan de teller.

Het circuit is uitgevoerd met 2 bruin geisoleerde geleiders en zonder aarding. De geleiders zijn niet vervangen en dateren dus nog uit 1972, net zoals de schakelaars. Dus mogelijk zit de fout in de kast, want ik vermoed dat de schakelaars onaangeroerd zijn gebleven bij het vervangen van de kast..

Nu heb ik even een halogeenpeertje gehangen aan het 'foute' lichtpunt met volgend vreemd gedrag:
1) de 2 gebruikte lichtpunten branden, halogeenpeertje uit.
2) schakelaar omzetten (gelijkde welke, zelfde gedrag): peertje gaat aan, 2 andere lichtpunten gaan iets zwakker branden.
3) gelijk welke schakelaar opnieuw omzetten: Terug naar 1).
Dus bij peertje aangesloten branden lichtpunten 1 en 2 steeds.

Ik zal de kast eens moeten opendoen en schemaatje uittekenen denk ik..

Groeten,
Joris
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

ik denk dat je toch beter een elektrieker laat komen, want als ik het zo hoor heb je niet voldoende kennis om aan zo'n toch wel gevaarlijke spanning te werken....
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

schakel dat circuit eens uit.
Neem dat peertje weg, laat de draden loshangen maar ver genoeg uit elkaar.
Zet het circuit eens terug aan.
Wat doen die 2 andere lichtpunten bij het bedienen van de schakelaar? Werken die dan normaal?

Wat je ook kan doen is de zekering afzetten, lampen losmaken en met een multimediaal en lange draad alle draden van lampen en schakelaars nameten en er een schema van maken.

En anders best iemand bellen met verstand van elektriciteit.

Die toestand beschreven onder nr 2 kan alleen voorkomen bij een compleet verkeerde bedrading.
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Het lijkt erop dat bij het doorlussen van de bedrading, de fase draad die moet verbonden worden met uw lichtpunt 'met afwijkend gedrag' is afgetakt aan de lampendraad van een van de andere lichtpunten ipv aan de juiste fase draad. Dan komen op een bepaald moment de lampen in serie te staan met onverwachte gevolgen. Dat is niet ongewoon als een vorige bewoner de lusterklemmen meeneemt die ook gebruikt worden voor het doorlussen en het aansluiten van de luchter. De nieuwe bewoner heeft dan 50% kans om het goed aan te sluiten.

Best kunt u beginnen met het lichtpunt dat afwijkend gedrag vertoond. Hoeveel buizen met draden of kabels komen hier toe en waar gaan zij naartoe. Zijn daar verbindingen gemaakt.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Mr_J
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 dec 2017, 16:27
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Bedankt TanknaT en sky voor de suggesties.

@sky: Inderdaad, met open klemmen in lichtpunt 3 werkt alles (de 2 andere lichtpunten) zoals te verwachten valt bij een wisselschakeling.

Ik heb eens een schets gemaakt en als lichtpunt 3 in parallel staat met de schakelaars/wisselschakeling, dan klopt dat met het beschreven gedrag:
Zonder peerje:
* schakeling open (lichten 1+2 uit: 230V tussen de geleiders)
* schakeling dicht (lichten 1+2 aan: 0V tussen de geleiders)
Met peertje:
Schakelaar open: peertje in serie met 1+2 (in parallel)
Schakelaar dicht: peertje parallel aan schakeling in serie met 1+2

Nu nog wachten op zonnige dag, alle spanning van de kast, en eens nameten. Bij twijfel komt uiteraard een vakman..

(EDIT: ik realiseer me net dat bovenstaande eigenlijk is wat TanknaT beschreef als 'aangesloten aan fasedraad ipv lampdraad'. Dus dat lijkt me de plausibele verklaring)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

seppe schreef:ik denk dat je toch beter een elektrieker laat komen, want als ik het zo hoor heb je niet voldoende kennis om aan zo'n toch wel gevaarlijke spanning te werken....
Helemaal mijn gedacht. Gekkenwerk om hier raad te vragen. Ik had hier al geschreven.: bel naar de netbeheerder, geef de ean code van de teller en je weet meteen wat voor aansluiting je hebt. En voor de rest verder blijven klungelen door hier "advies" te vragen. Bel verdomme een elektricien, laat hem de boel uitmeten of controleren en betaal hem zijn tijd. Ik snap totaal niet dat sommigen zo amateuristisch bezig blijven :bang:
Topic is ondertussen drie dagen oud. Op die tijd had er al lang een elektricien langs kunnen komen en waren al je vragen beantwoord of de boel was opgelost.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Mr_J
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 dec 2017, 16:27
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Misschien toch nog even mijn oorspronkelijke vraag hier verduidelijken:

1) Het probleem is absoluut niet dringend, anders had ik uiteraard een elektricien gebeld en betaald voor zijn tijd.

2) Ik laat niet graag een vakman komen voor iets 'stoms' wat eenvoudig zelf te verhelpen is, daarom vroeg ik bij het starten van het topic of iemand het probleem herkende en er misschien een eenvoudige oplossing is, uiteraard ga ik zelf niet aan mijn installatie beginnen 'klooien'.

3) Uiteraard is het een fout om te beginnen meten zonder voorzorgsmaatregelen of de spanning van de kast te halen, dat heb ik alvast geleerd.

4) De interesse in dit soort schakelingen was de belangrijkste reden dat ik de vraag stelde, niet uit gierigheid of wat dan ook. Sommigen hebben mij hierboven een en ander bijgeleerd, waarvoor mijn welgemeende dank

5) Ik heb ondertussen begrepen dat ik een elektrieker moet bellen, dat zal ik ook doen, maar omdat het niet dringend is, zal ik toch eerst eens zelf een kijkje nemen (met de spanning van de kast).
Bij twijfel komt uiteraard een vakman..
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Wat een redenering. Het is dringend, dan laat je een vakman komen. Het is niet dringend, je doet het zelf.
Elektriciteit, iets stoms??? Het zal wel weer aan mij liggen zeker maar het gezond verstand is weer ver te zoeken. Waarom denk je dat een elektricien een bekwaamheidsattest moet hebben?? Voor iets stoms heb je dat attest niet nodig. En dan verschieten de mensen ervan dat hun kot afbrandt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Charle
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 okt 2019, 08:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef: Elektriciteit, iets stoms??? Het zal wel weer aan mij liggen zeker maar het gezond verstand is weer ver te zoeken. Waarom denk je dat een elektricien een bekwaamheidsattest moet hebben?? Voor iets stoms heb je dat attest niet nodig.
Helaas mag sinds enkele jaren iedereen zich elektricien noemen (en bij uitbreiding quasi elk technisch beroep)
er is voor vele beroepen geen vakbekwaamheid meer nodig.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

en het is geen rocketscience
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Joe de Mannen schreef:en het is geen rocketscience
Dat blijkt overduidelijk uit dit topic. Want veel geleerden zitten er hier precies niet.
Niet iedereen mag werken aan elektrische installaties:
https://www.belfius-verzekeringen.be/kl ... iciteit/#5
Zie titel: werken installaties, vitale 7.
Enkel personen met een kwalificatie BA4 of BA5 mogen aan een elektrische installatie werken
BA4: gewaarschuwde: Personen die:
- ofwel voldoende onderricht werden aangaande de elektrische risico's verbonden aan de hen toevertrouwde werkzaamheden.
- ofwel permanent worden bewaakt door een vakbekwaam persoon tijdens de hen toevertrouwde werkzaamheden teneinde de aan elektriciteit verbonden risico's tot een minimum te herleiden.
BA5: vakbekwame: Personen die via kennis, verkregen door opleiding of ervaring, de gevaren verbonden aan de uit te voeren werkzaamheden zelf kunnen inschatten en de maatregelen kunnen bepalen om de daaruit voortvloeiende specifieke risico's te elimineren of tot een minimum te beperken
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

BA4/BA5 gaat toch puur over werkomgevingen dacht ik? Is een attest dat de werkgever geeft of laat geven dat deze persoon bevoegd is en voldoende opgeleid om aan elektrische installaties op het werk te werken of bvb. zekeringen op en af te zetten in de werkomgeving. Heeft niks met het eigen woonhuis te maken.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Iedereen die voorzichtig kan werken, niet de cowboy uithangt en met een multimeter overweg kan, kan dit probleem oplossen.
Maar niet op een forum, ter plekke.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Jack Daniels schreef:En dan verschieten de mensen ervan dat hun kot afbrandt.
yep... :?
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

ik denk de schakeling te begrijpen:
- vertrekkend van fase 1
- naar lamp 1 en 2 in parallel
- verder naar gemeenschappelijk contact van wisselschakelaar 1
- van daar 2 parallelle draden naar wisselschakelaar 2
- van gemeenschappelijk contact van wisselschakelaar 2 naar 2e fase (of neuter)
ja, ik weet het, dát is de normale hotelschakeling
- maar 3e lamp is aangesloten op/tussen de 2 parallelle draden die tussen de wisselschakelaars lopen

Dus, als de wisselschakelaars zó staan dat ze op dezelfde parallelle draad staan: lamp 1 en 2 branden, en over lamp 3 staat geen spanning.
Als de wisselschakelaars elk op een andere van de parallelle draden staan, branden 1 en 2 niet, maar meet je dus in 3 de spanning tussen de 2 parallelle draden. steek je daar een lamp in, dan loopt de stroom fase 1 -> 1 en 2 parallel -> parallelle draad 1 -> door 3 -> parallelle draad 2 -> 2e fase en staat 3 dus in serie met 1 en 2, en branden alle lampen dus half.
Enigste manier om dit op te lossen is 3 parallel aan 1 en 2 aan te sluiten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik hoop dat TS in elk geval een goeie brandverzekering heeft, want de "oplossingen" die hier aangereikt worden... Mocht ik met hetzelfde probleem geconfronteerd worden als TS, je zou hier geen letter over lezen op UB. Ik nam de telefoon en belde een elektricien. Ondertussen is het topic 4 dagen oud en er is nog geen meter vooruitgang geboekt. Tot zover de bijdragen van de zelfverklaarde experts.
Ik overloop wat oplossingen die aangereikt werden:
Als je eraan komt voel je dat
Ik denk toch dat je de bedrading gaat moeten volgen
Mogelijk is de neutre niet goed doorverbonden
Het kan gerust zijn dat die geen neutre heeft
Het lijkt erop dat bij het doorlussen van de bedrading...
Elektriciteit is geen rocketscience
Iedereen kan dit probleem oplossen (maar het moge duidelijk zijn dat niemand hier het probleem kan oplossen)
Ik denk de schakeling te begrijpen...
Nou moe, als je het daarmee moet doen...
Laatst gewijzigd door Jack Daniels op 29 jan 2020, 21:14, 4 keer totaal gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Naast de topicstarter ben jij wel de actiefste deelnemer.

Er is van in het begin gezegd dat er niet kan geoordeeld worden zonder meer info en dat dat best ter plaatse gebeurt. niks mis mee.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Joe de Mannen schreef:Naast de topicstarter ben jij wel de actiefste deelnemer.
Ja, omdat ik niet begrijp dat sommige mensen zo stom kunnen zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

kan dit niet opgelost worden met een 2 wissel schakelaars en 1 kruisschakelaar en de lampen in serie ?
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 23 keer

Wat een geklaag. TS heeft het probleem gevonden en de juiste oplossing ook. Goed gedaan.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Jack Daniels schreef:Ik hoop dat TS in elk geval een goeie brandverzekering heeft, want de "oplossingen" die hier aangereikt worden... Mocht ik met hetzelfde probleem geconfronteerd worden als TS, je zou hier geen letter over lezen op UB. Ik nam de telefoon en belde een elektricien. Ondertussen is het topic 4 dagen oud en er is nog geen meter vooruitgang geboekt. Tot zover de bijdragen van de zelfverklaarde experts.
Ik overloop wat oplossingen die aangereikt werden:
Als je eraan komt voel je dat
Ik denk toch dat je de bedrading gaat moeten volgen
Mogelijk is de neutre niet goed doorverbonden
Het kan gerust zijn dat die geen neutre heeft
Het lijkt erop dat bij het doorlussen van de bedrading...
Elektriciteit is geen rocketscience
Iedereen kan dit probleem oplossen (maar het moge duidelijk zijn dat niemand hier het probleem kan oplossen)
Ik denk de schakeling te begrijpen...
Nou moe, als je het daarmee moet doen...
Aub niet iedereen over dezelfde kam scheren.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

flupke19 is juist....
de 3e lamp is aangesloten tussen de 2 wisseldraden die lopen van wisselschakelaar 1 naar wisselschakelaar 2

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselschakeling

als je op deze foto kijkt:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... ingen2.PNG

de 3e lamp staat waar in deze tekening de kruisschakelaar C staat.
terwijl hij eigenlijk rechts moet staan, samen met de 2 andere lampen.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”