Wat zijn zowat de beste methodes om de stabiliteit van je netwerk te testen ?
Heb nu al een paar maand dat mijn vrouw klaagt dat haar IOS spellen regelmatig disconnecten. Daar ze het vooral voor heeft als ze boven zit, vermoed ik dat er iets mis is met het AP boven. Dat kan dan nog altijd verschillende oorzaken hebben: wifi zelf, de DD-WRT router zelf (als AP geconfigureerd) of de Powerline connectie naar buiten.
Om te troubleshooten zou ik het eerst en vooral willen kunnen reproduceren met een laptop. Ping testen zijn in elk geval normaal met 0% packet loss. Er zijn nog wel wat andere zaken die ik kan testen, zoals bvb 2.4GHz gebruiken ipv 5.0GHz, en de wifi config thuis veranderen zodat elk AP een andere SSID heeft zodat ik volledige controle heb met welke AP ze verbonden is en dan gaan switchen tussen AP's.
Zijn er echter ook testen om de stabiliteit van een TCP connectie te gaan testen ? Bvb ergens een publieke poort waar je kan naar telnetten en wat pings of keep-alives naar sturen om te zien hoe lang de connecctie open gehouden kan worden ?
Of andere suggesties ?
Netwerk-stabiliteit testen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Zoals beschreven is dat een van de volgende zaken die ik eerst ga testen. Elk AP zijn eigen SSID en daardoor haar iPad dwingen met een specifieke te connecteren zodat ik in elk geval zeker ben of het aan 1 specifiek AP ligt.Ernie schreef:Maakt ze wel degelijk verbinding met het AP boven?
Beetje raar uitgedrukt inderdaad. 2 van de 3 APs zijn mijn eigen routers die via Powerline verbonden zijn met de HGW in de garage (het 3de AP). Het zou dus ook kunnen dat er disconnects zijn in de Powerline connectie van het AP dat ze gebruikt. Maar heb daarop bedraad ook al lang lopende ping testen gedraaid (ping naar de gateway = HGW) die hooguit 0.1% packet loss gaven.Ernie schreef:Wat bedoel je daarmee?
-
- Elite Poster
Ja, dat ook. Maar ik ben er niet altijd bij als ze een probleem ervaart. Als ik de AP forceer met een specifiek AP te connecteren weet ik achteraf zeker met welk AP het was.Ernie schreef:Je hoeft daarom niet de SSID's te wijzigen: kan je op je AP's niet zien of een client ermee verbonden is?
Sowieso zijn dat dus nog wel dingen die ik ga uitproberen.
Maar mijn vraag blijft ook of er een goede manier is om zelf (met laptop) netwerk (en dan vooral TCP connecties) te gaan testen. Of zou een Ping test eigenlijk moeten voldoen ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
- Bedankt: 45 keer
Je kan nu sowieso toch kijken of dat device wel of niet met het AP boven verbinding maakt - mits uitgebreid genoeg om dit te tonen.
Het kan zijn dat ze niet (meer) met dat AP verbinding maakt, dat het signaal van een ander AP net wel/niet voldoende is en door andere factoren wordt beïnvloedt waardoor dan haar verbinding wegvalt.
Als je het SSID van het AP boven zou veranderen en dan wireless met bv een laptop op verbinden kan je met een ping test al iets te weten komen.
Heb je geen storing van wifi signalen van geburen, gebruik je 2.4 of 5Ghz?
Het kan zijn dat ze niet (meer) met dat AP verbinding maakt, dat het signaal van een ander AP net wel/niet voldoende is en door andere factoren wordt beïnvloedt waardoor dan haar verbinding wegvalt.
Als je het SSID van het AP boven zou veranderen en dan wireless met bv een laptop op verbinden kan je met een ping test al iets te weten komen.
Heb je geen storing van wifi signalen van geburen, gebruik je 2.4 of 5Ghz?
Gelukkig & gezond 2022!
-
- Elite Poster
Ok, ondertussen wat verder en al wat zaken kunnen uitsluiten. Het probleem komt zowel voor op onze AP beneden als boven. Het ligt dus maw niet aan het AP. Ik had mijn config nog wat aangepast zodat ik haar iPad kon forceren naar mijn AP beneden te connecteren, en ook daar krijgt ze af en toe disconnects. Het is ook met verschillende games. Daarnet kwam ze langs dat Clash Of Clans niet met de server kon connecten en ik merkte dat ook Safari zeer traag was met het laden van een random webpage. Op dit moment connecteerde ze wel geforceerd op 2.4GHz wat misschien wel de oorzaak was met buren van wie ik ook op kanalen 1, 6 en 11 APs zie.
Ik denk dat ik straks maar weer gewoon alles 'normaal' configureer en dan zie of zij de enige blijft met problemen. Mijn zoon speelt nu ook weer veel Clash Of Clans dus die zou er anders ook iets van moeten merken.
Mijn laatste strohalm momenteel is de 5.0 GHz channel assignment. Zie mijn andere thread. Ik heb de indruk dat er 2 APs bijna dagelijks wel eens van kanaal veranderen als ze op een DFS kanaal zitten. Ik vermoed dat een client dan sowieso er even afgekickt wordt. Dus laatste test zal dan zijn met die 2 APs op niet-DFS kanalen en hopen dat er geen interferentie is met de Telenet HGWs van de buren die de hele 80MHz non-DFS opsouperen.
Ik denk dat ik straks maar weer gewoon alles 'normaal' configureer en dan zie of zij de enige blijft met problemen. Mijn zoon speelt nu ook weer veel Clash Of Clans dus die zou er anders ook iets van moeten merken.
Mijn laatste strohalm momenteel is de 5.0 GHz channel assignment. Zie mijn andere thread. Ik heb de indruk dat er 2 APs bijna dagelijks wel eens van kanaal veranderen als ze op een DFS kanaal zitten. Ik vermoed dat een client dan sowieso er even afgekickt wordt. Dus laatste test zal dan zijn met die 2 APs op niet-DFS kanalen en hopen dat er geen interferentie is met de Telenet HGWs van de buren die de hele 80MHz non-DFS opsouperen.