LP''s beluisteren in het digitale tijdperk

Plaats reactie
eve.sabbe
Pro Member
Pro Member
Twitter: AllAboutEve
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 21 keer

Hoi.
Efkens de situatie schetsen.
Ik heb een Pioneer versterker, een traditionele platendraaier uit het analoge tijdperk en veel lp's.
Mijn 4 boxen zijn bekabeld (netjes ingewerkt in de muur) aangesloten op mijn versterker.
Ik heb al mijn muziek een heel eindje geleden geconverteerd dmv Magix audio cleaning lab door mijn platenspeler en versterker aan te sluiten op mijn pc.
Nu staat die muziek zowel op verschillende harde schijven als in de cloud.
Luisteren doe ik met de app Google Music.
Is dat onderweg dan via 4G. Thuis stream ik via een bluetooth device van mijn gsm (thuisnetwerk) naar de versterker.
That was the easy part.
Hoe verbind je een platenspeler onbekabeld met een versterker?
Een voorversterker en een bluetooth zender heb ik al uitgeprobeerd en dat gaf megaveel geluidskwaliteit verlies.
Als muziekliefhebber zoek ik dus een kwalitatieve oplossing.
Mijn boxen vervangen door bluetooth speakers is geen optie.

tekstje komt van mijn man

met vriendelijke groeten Eve
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Mogelijk via deze weg:
https://tweakers.net/pricewatch/464680/ ... t/reviews/
Voorversterker blijft noodzakelijk hierbij, vermoed ik toch...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik begrijp de vraag niet zo goed.

Je hebt een versterker en daar sluit je je platenspeler op aan, wat is dan het issue ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik begrijp het als: er kan geen kabel tussen de platenspeler en de versterker. Maar dat raakt kant nog wal, dan zou je in de volgende kamer waar geen rechtstreekse toegang is naar je plaat moeten luisteren
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

eve.sabbe schreef:Een voorversterker en een bluetooth zender heb ik al uitgeprobeerd en dat gaf megaveel geluidskwaliteit verlies.
Bluetooth comprimeert audio. Maar als het via telefoon die de audio via bluetooth doorstuurt naar de versterker, wel goed klonk, zou dat vanaf je voorversterker ook het geval moeten zijn. Over welke bluetooth zender gaat het ? Misschien even van telefoon, versterker en zender kijken welke bluetooth codecs ze gebruiken ?

EDIT: kan je trouwens niet gewoon je LPs dan gewoon ook rippen zoals je in het verleden gedaan hebt ? Eerst een verhaal dat zegt dat dat allemaal goed werkt via Google Music, 4G, telefoon bluetooth... Om dan de vraag te stellen hoe je vooralsnog je LPs zelf kan afspelen.
eve.sabbe
Pro Member
Pro Member
Twitter: AllAboutEve
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 21 keer

ja ik wil geen kabel tussen mijn platenspeler en mijn versterker (de klassieke opstelling)
ja ik zou de lp opnieuw kunnen rippen, maar dat is niet het punt (de software is ongeveer 90 euro)

ik weet niet of iets/iemand het kan oplossen... :-(
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Voor alle duidelijkheid: die voorversterker was er toch één voor platenspelers he (dus met RIAA correctie).
Anders gaat dat inderdaad rampzalig klinken.
Als je er al zo één hebt zou je evt één van die draadloze TV-zendertjes (Marmitek ed) kunnen kopen, tweedehands vind je die waarschijnlijk voor een prikje.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Mijn schoonvader had enkele jaren geleden hetzelfde: een mega platencollectie en een Pioneer PL990.
Ik heb zijn platen gewoon online gedownload (of dat legaal is, laat ik aan anderen), inclusief tags etc. Rippen kan maar aan 1:1 dus zou weken in beslag nemen. Downloaden enkele seconden/minuten.

Ik ben niet zeker of ik de eigenlijke vraag wel goed begrepen heb:
"hoe verbind ik een PL990 draadloos met een versterker?"
Als dat de vraag is, hebben we dat een jaar of 6 geleden geprobeerd met een Marmitek (zie hoger) of gelijkaardig setje. Het was vooral heel omslachtig, de kwaliteit was redelijk. Alles digitaal beluisteren (bv koptelefoon) levert veel betere geluidskwaliteit dan het origineel via een PL990 en zo'n RCA-setje.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”