Nieuw huis, nieuw netwerk, help!

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
ZheRooH
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2016, 16:33

Hey allemaal,

Ik heb wat hulp nodig bij het opzetten van mijn netwerk. Heb net een huis verbouwd en het is bijna klaar om in te trekken. Moet telenet bellen voor de kabel de komen trekken, maar heb nog tijd.

Wat ik in gedachte had:

* Setupbox van Telenet => Ubiquiti Unifi Security Gateway Router => Ubiquiti Switch (8ports/4poe)

Heb op verschillende punten cat5e kabels. Aan het meest centrale punt zou ik een Ubiquity AC Pro voorzien. Te bekijken als deze er is hoe de spreiding van wifi in het huis is. Als deze niet ok is neem ik 2 AC Pro's 1 beneden en 1 op de bovenverdieping.

De aansluiting aan tv koop ik dan nog een standard switch zodat tv/ps4/switch/steam link via netwerk kabel aangesloten kunnen worden.

Ik heb ook interesse om later het netwerk uit te breiden met de mini camera's van Ubiquiti.

Is deze setup ok? En is er geen probleem met de Telenet router en hierachter de Unifi router (ik veronderstel dat ik de telenet router ergens moet uitschakelen en deze enkel als modem gebruik)

Zijn er nog kleine verbeteringen mogelijk?

Thx
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Indien je ook digitale tv neemt van telenet dan moet de decoder rechtstreeks verbonden zijn met de modem van Telenet. Dus niet met je eigen router. Verder moet je bij Telenet kiezen tussen een All-In-One modem (inclusief wifi etc) ofwel een modem-only. Deze laatste is alleen een modem, geen wifi etc.

Bovenstaande wilt dus wel zeggen dat je bij de punten waar je televisie wilt (in combinatie met tv/ps4/switch/steam) je dus 2 UTP kabels gaat nodig hebben. Je kan dit oplossen door gebruik te maken van vlan's in je netwerk (wat ik heb gedaan) of je gebruikt een devolo set voor alles wat TV is.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Ik hoop dat je ook aan een coaxkabel hebt gedacht voor de aansluiting van je TV (digicorder) bij telenet. :wink:
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
ZheRooH
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2016, 16:33

jaker schreef:Ik hoop dat je ook aan een coaxkabel hebt gedacht voor de aansluiting van je TV (digicorder) bij telenet. :wink:
Yes, maar momenteel neem ik geen tv, enkel internet. Thx
krisken schreef:Indien je ook digitale tv neemt van telenet dan moet de decoder rechtstreeks verbonden zijn met de modem van Telenet. Dus niet met je eigen router. Verder moet je bij Telenet kiezen tussen een All-In-One modem (inclusief wifi etc) ofwel een modem-only. Deze laatste is alleen een modem, geen wifi etc.

Bovenstaande wilt dus wel zeggen dat je bij de punten waar je televisie wilt (in combinatie met tv/ps4/switch/steam) je dus 2 UTP kabels gaat nodig hebben. Je kan dit oplossen door gebruik te maken van vlan's in je netwerk (wat ik heb gedaan) of je gebruikt een devolo set voor alles wat TV is.
Heb momenteel niet de bedoeling om ook tv aansluiting te nemen.
Ok thx! Dus ik neem best enkel modem. De rest van de setup is dus geen probleem.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Persoonlijk zou ik gaan voor de modem only, maar dat zal in dit geval niet zo een issue zijn mocht het een all-in-one betreffen.
Aan deze modem hang je een degelijke switch, en aan deze switch laat je alle UTP kabels toekomen naar de plaatsen waar je netwerk wilt.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

UTP trek je best altijd per twee.
Dat gezegd kan je met wat kennis van zaken ook vlans gebruiken voor traffic separation, zodat je telenet digicorder traffiek mee over je switchen kan.
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Binnenkort in een gelijkaardige situatie.
Zijn er suggesties voor goede switch direct na modem en een simpele switch aan de televisie?
Voor wifi zal ik per verdieping een Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO voorzien
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:UTP trek je best altijd per twee.
+1 voor deze tip alleen al! :-)
Lazio schreef:Binnenkort in een gelijkaardige situatie.
Zijn er suggesties voor goede switch direct na modem en een simpele switch aan de televisie?
Voor wifi zal ik per verdieping een Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO voorzien
Goh elke switch zal goed genoeg zijn, het is maar wat je er aan wilt uitgeven natuurlijk. Ikzelf gebruik een Mikrotik RB3011 als "core router", welke via fiber verbonden is met mijn Mikrotik switch (24 poorts). Op deze switch komen 6 switches toe + 4 AP's.

Router : https://mikrotik.com/product/RB3011UiAS-RM
Switches : https://mikrotik.com/product/CRS125-24G-1S-IN (maar dan de rackmount versie)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik zou voor een nieuwe installatie *niet* investeren in een Unifi USG router. De toekomst van die productlijn is heel onduidelijk.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Als je voor Ubiquiti wil gaan is de Dream Machine aan te bevelen (heb je meteen een controller, AP en switch).

Daarna kan je nog extra AP's of switches zetten en dan zou ik in het ecosysteem blijven.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Grappig. Wij trekken binnenkort ook in een nieuw huis en had ook het idee om ubiquiti spul aan te kopen.

Mijn setup zou zijn (proximus fiber) -> 8 port switch met 4x poe -> 2x Ap. 1 nano HD en een lite.

Ik las dat de nano betere mimo opstelling had zeker in het 5ghz spectrum. De Pro heeft dan weer een betere 2.4 ghz antenne. Tsja je ziet maar wat voor jou het belangrijkste is.

Wat vind jij is het grote nut bij de security gateway? Is een poging tot uw systeem hacken dan zo groot? Mijn bedoeling is echt niet sarcastisch te klinken (nee echt..). Ik ben al 24 jaar op internet zonder iets van firewall (buiten op de windows machine zelf) en heb nog nooit problemen gehad?

Nog een laatste kleine opmerking. Zou je niet de voorkeur geven voor cat6e? Ben je ineens goed voor 10gbit. Met dit soort dingen denk je best voorruit. Ik kan nu absoluut geen toepassingen bedenken waarbij je dit echt nodig hebt maar je weet niet binnen 5 of 10 jaar.

Ik las ook iets dat je overweegt camera’s te plaatsen? Vermoedelijk ook daarom dat je poe switch neemt? Zie zeker dat je koperen kernen neemt (cu) en geen cca. Want die geleiden niet zo goed stroom.

Succes met je opstelling en laat zeker iets weten. Ben benieuwd!
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nexus1980 schreef:Ik ben al 24 jaar op internet zonder iets van firewall (buiten op de windows machine zelf) en heb nog nooit problemen gehad?
Voor de duidelijkheid: een router met NAT fungeert grotendeels als een stateless firewall.
Tenzij je dus al die jaren je pc/laptop rechtstreeks op een modem only aansloot heb je altijd wel bescherming gehad.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Ja indd vaak een router ertussen. Of lang geleden een hub.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Hier zit de firewall ook vooral om de ervaring er tussen en routering vdsl/4g backup. Verhaal wordt anders voor de vele die hier thuis services draaien, alles is hier LAN only.
Switches net vervangen, dacht ook naar ubiquiti en/of 10gbit maar nog beetje te vroeg. Alle connected materiaal staat hier praktisch in de living dus moet gewoon niet teveel lawaai maken en kabels geen al te groot probleem (wel nog eens "investeren" in kabelgootje want nu geen zicht)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Nexus1980 schreef:Wat vind jij is het grote nut bij de security gateway? Is een poging tot uw systeem hacken dan zo groot? Mijn bedoeling is echt niet sarcastisch te klinken (nee echt..). Ik ben al 24 jaar op internet zonder iets van firewall (buiten op de windows machine zelf) en heb nog nooit problemen gehad?
Om zelf te kunnen beslissen welk toestel er al dan niet naar buiten mag, via welk protocol en op welke poort.
In het ideale scenario stel je dat per toestel in, maar met IoT (ea) is het niet zomaar evident dat je dat allemaal kan configureren.
Ik beslis graag zelf wie/wat/waar DNS en dus een firewall om "rogue" DNS-requests op te vangen, dus lijkt een firewall me niet overdreven?
ZheRooH
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2016, 16:33

Thx voor al de extra reply's.

De kabels zijn helaas al getrokken door de elektricien en chape en plakwerk is aanwezig. Het is volledig uit mijn gedachten gegaan om te vragen welke cat hij ging gebruiken. Mijn eigen schuld natuurlijk.

Ik heb nog wat leeswerk te doen voor ik effectief beslis precies.
Toch geen unify router, ik bekijk die dream machine even
stijndef
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mar 2020, 17:36

DarkV schreef:Als je voor Ubiquiti wil gaan is de Dream Machine aan te bevelen (heb je meteen een controller, AP en switch).

Daarna kan je nog extra AP's of switches zetten en dan zou ik in het ecosysteem blijven.
Ben voor mijn nieuwbouw ook op zoek naar de beste 'plug & play' oplossing voor goede wifi over heel het huis gezien ik niet zo thuis ben ik dat wereldje. Zit daarover nog met enkele vragen..
- Moet ik aan telenet een speciaal type modem vragen? Of volstaat het basis model (momenteel heb ik het CH7465LG-TN dus deze zal normaal gezien mee verhuizen)? Basismodel beschikt niet over een WAN poort.
- Wifi op telenet router best uitschakelen of maakt dit niet uit?

Aangezien ik een zo simpel mogelijke setup wil met toch goede wifi, kan ik ook niet gewoon gaan voor telenet modem met daarop extra unifi switch (POE) en hierop 3 unifi AP PRO aansluiten? Zal ook stuk goedkoper zijn dan de dream machine..

Verder nog andere zaken waar ik best rekening mee kan houden?

Alvast bedankt voor de hulp!
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Of je met de modem alleen toekomt kan niemand beantwoorden in jouw plaats. Heb je een nieuwbouw in de grootte van een thuinhuis, of kom je met 4 voetbalvelden niet toe? Niet schofferend bedoeld, maar je begrijpt wel wat ik bedoel :-)

Als je bezig bent met bouwen : plaats zoveel mogelijk UTP naar de kamers, en trek bij alles meteen een reservekabel mee (je weet nooit). Voorzie ook per verdiep een utp kabel naar het plafond op een centrale plaats (de gang bvb), voor je AP.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
stijndef
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mar 2020, 17:36

Huis is 8 op 10 dus niets speciaal :)
UTP naar het plafond van 1ste verdiep en zolderverdiep worden voorzien.

Vraag over type modem van telenet was eerder om de dream machine correct te kunnen aansluiten hierop..
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

stijndef schreef:op zoek naar de beste 'plug & play' oplossing voor goede wifi over heel het huis
Puur WIFI of heb je ook speciale eisen zoals VLAN's, VPN's, guest netwerken, … ?
stijndef schreef:- Moet ik aan telenet een speciaal type modem vragen? Of volstaat het basis model (momenteel heb ik het CH7465LG-TN dus deze zal normaal gezien mee verhuizen)?
Dat hangt af van de vraag hierboven.
stijndef schreef:- Wifi op telenet router best uitschakelen of maakt dit niet uit?
Ook dit hangt af van je WIFI setup.
stijndef schreef:kan ik ook niet gewoon gaan voor telenet modem met daarop extra unifi switch (POE) en hierop 3 unifi AP PRO aansluiten? Zal ook stuk goedkoper zijn dan de dream machine..
Unifi is een eco-systeem… persoonlijk zou ik het niet gaan mengen met een TN wireless. Trouwens waarom nog een AP PRO en geen NanoHD, en drie AP's is wel een stevig aantal voor de meeste huizen.
stijndef
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mar 2020, 17:36

Puur wifi, geen speciale eisen naar VPN, guest,..

Waarom geen nano? Goede vraag..
Licht en rolluiken zullen 'slim' gemaakt worden door het plaatsen van Shelly modules (https://shelly.cloud/shelly-25-wifi-sma ... utomation/) achter de schakelaars/knoppen. Deze devices werken over Wifi dus misschien is nano wel een betere optie dan.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

stijndef schreef:Puur wifi, geen speciale eisen naar VPN, guest,..
Dan kan je evenzeer gewoon de TN oplossing gebruiken met extra AP's.

Welke oplossing je ook kiest, probeer bij één vendor te blijven en maximaal alles te verbinden via kabels (dus geen WIFI repeaters, powerline, …).
stijndef schreef:Licht en rolluiken zullen 'slim' gemaakt worden door het plaatsen van Shelly modules
Die dingen versturen amper enkele bytes en stellen heus geen zware eisen aan je WIFI.
stijndef
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mar 2020, 17:36

In onze huidige woning gebruiken we de telenet APs en ben daar helemaal niet tevreden van vandaar dat ik nu iets stabieler & beter wil.. :-)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik ben ook al lang aan het bekijken wat ik zou doen in onze nieuwbouw. Ik ga voor Ubiquiti UniFi. Volgens mij zijn deze producten gemakkelijk te gebruiken door leken (waar ik mezelf in deze materie ook reken) en is de kwaliteit ook goed. Op internet kan je vele filmpjes vinden hoe het te installeren en waarop te letten.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
stijndef
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mar 2020, 17:36

En wat ga je dan juist nemen van Ubiquiti? Dreammachine in combinatie met AP en telenet modem?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Vooral: geen USG! Die dingen zijn underpowered en end of life.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

stijndef schreef:En wat ga je dan juist nemen van Ubiquiti? Dreammachine in combinatie met AP en telenet modem?
Ik heb 5 wifi punten voorzien in onze woning (waarvan 1 in de garagebox achteraan voor wifi in de tuin). Ik denk dat ik de UAP-AC-PRO ga nemen met een Gen 2 16 port PoE switch. Dacht ook een Cloud key gen2 te nemen.

De dream machine ziet er ook wel interessant uit, moet ik eerlijk zeggen. Alleen spijtig dat die geen PoE aan boord heeft...

devilkin schreef:Vooral: geen USG! Die dingen zijn underpowered en end of life.
Heb je überhaupt wel een USG nodig in een standaard thuis netwerk? Ik dacht die eerlijk gezegd zelfs niet te nemen... Of ben ik niet helemaal mee met het nut? :wink:
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
stijndef
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mar 2020, 17:36

Poorten van dreammachine zijn toch PoE ? Natuurlijk wel niet genoeg voor 5 APs :)

Schakel je dan de wifi van je telenet/proximus model uit?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Vaganzza schreef: Heb je überhaupt wel een USG nodig in een standaard thuis netwerk? Ik dacht die eerlijk gezegd zelfs niet te nemen... Of ben ik niet helemaal mee met het nut? :wink:
Beetje afhankelijk hoe je de zaken wilt doen. Ik wil altijd m'n eigen DHCP hebben draaien, en weiger die van de ISP te gebruiken. Evenzeer wou ik op een eenvoudige manier gebruik maken van VLAN's, en de USG heb je dan nodig voor de VLAN isolation te doen. Je kan dat allemaal manueel zelf doen ook met bvb pfsense of opnsense of een andere router, maar met de USG heb je alles in een ;)

In de toekomst komt er dus de Unify Managed Gateway (UMG)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

devilkin schreef:In de toekomst komt er dus de Unify Managed Gateway (UMG)
Ik dacht dat hier geen Unifi controller in zat... als je Unifi AP's ben je dus beter af met de Dream Machine (Pro).
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Klopt. Hangt totaal af van je usecase he, in de USG zit ook geen controller. En ik hou dat liever zo :) mijn controller draait in een VM op m'n NAS, los van de rest van mijn infrastructuur.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

stijndef schreef:Poorten van dreammachine zijn toch PoE ? Natuurlijk wel niet genoeg voor 5 APs :)
Volgens mij is 1 van de nadelen van de Dream Machine dat er geen PoE op zit... Staat ook nergens op de website van Ubiquiti: https://store.ui.com/collections/routin ... am-machine. Ook de Pro versie heeft dat niet, denk ik: https://store.ui.com/products/udm-pro

Iets wat wel staat bij de Gen 2 switches: https://switch.ui.com/gen2/


Als ik voor een Dream Machine ga, heb ik wel een AP minder nodig, maar zal ik wel nog steeds een PoE Switch nodig hebben.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Of een POE injector...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Klopt dat is ook een mogelijkheid, maar eerlijk gezegd zie ik dat niet zo zitten om dat proper genoeg te kunnen doen op elke locatie waar ik het voorzien heb. Bovendien heeft de Dream Machine maar 4 uitgaande Gigabit poorten en ik zal er sowieso meer nodig hebben (ook de warmtepomp, ventilatie en de voorzieningen op de kamers van de kinderen dienen aangesloten geraken op een switch). Dus puur praktisch zit je snel aan meer dan 4 poorten en blijft een switch nodig.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Vaganzza schreef:eerlijk gezegd zie ik dat niet zo zitten om dat proper genoeg te kunnen doen op elke locatie waar ik het voorzien heb.
De POE injectors zitten hier in de technische ruimte... niet bij het AP zelf.
Vaganzza schreef:Dus puur praktisch zit je snel aan meer dan 4 poorten en blijft een switch nodig.
De UDM heeft enkele poorten (de UDM Pro enkele meer) maar het is inderdaad niet de bedoeling een switch te vervangen tenzij je een heel kleine setup hebt (en dus het feit dat hij geen POE poorten heeft is op die manier ook niet echt een issue).
stijndef
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mar 2020, 17:36

Na het lezen van alle reacties hier (waarvoor dank :-) !) denk ik voor het volgende te gaan:

- 1x Unifi Dream Machine (benedenverdieping)
- 1x Unifi Pro Acces point (1ste verdiep)

Zolderverdiep voorzie ik voorlopig nog niets van AP, voorzie uiteraard wel ethernet.

Rest me de volgende vraag nog: voldoet de standaard telenet model ( CH7465LG-TN model) of vraag ik beter een met WAN poort (CV8560E model) ?
Draadloos signaal zal hierop uitgeschakeld.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

DarkV schreef:
Vaganzza schreef:eerlijk gezegd zie ik dat niet zo zitten om dat proper genoeg te kunnen doen op elke locatie waar ik het voorzien heb.
De POE injectors zitten hier in de technische ruimte... niet bij het AP zelf.
Ok dus concreet: ik zal de provider modem hebben, met daarachter de switch. Ik kan dus tussen de switch en de AP's de PoE injectors tussen steken voor het ganse huis per ethernetkabel?

Begrijp ik het goed als ik het zo stel?

Natuurlijk kan je ook de vraag stellen of een PoE injector nog nuttig is, gezien ik niet direct een Unifi switch zie zonder PoE (toch niet van de 2e gen, denk dat je best geen gen 1 meer koopt. Of zie ik dat fout?)
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

stijndef schreef:Rest me de volgende vraag nog: voldoet de standaard telenet model ( CH7465LG-TN model) of vraag ik beter een met WAN poort (CV8560E model) ?Draadloos signaal zal hierop uitgeschakeld.
Als je je eigen router hebt ga je best voor de TN e-Modem (CV8560E) welke beschikt over MAC-passtrough met inderdaad de wireless uit.
Vaganzza schreef:Ik kan dus tussen de switch en de AP's de PoE injectors tussen steken voor het ganse huis per ethernetkabel?
Inderdaad... het is ook logisch de POE injectors aan de switch te plaatsen omdat je daar meestal toch stroom hebt... en aan de AP's soms/vaak niet.
Vaganzza schreef:Natuurlijk kan je ook de vraag stellen of een PoE injector nog nuttig is, gezien ik niet direct een Unifi switch zie zonder PoE (toch niet van de 2e gen, denk dat je best geen gen 1 meer koopt. Of zie ik dat fout?)
Een Gen1 zou ik ook niet meer kopen en inderdaad alle Gen2 hebben POE... dan heb je dus geen injectors nodig.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik wil toch nog eens terugkomen op de Unifi Security Gateway, indien ik niet voor een Dream Machine zou willen gaan (wat eigenlijk nog altijd mijn voorkeur draagt voor mijn situatie van kabels). Is zo'n USG echt nodig voor een klassiek gebruik wifi gebruik van een gezin? (dus zonder NAS ofzo)
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Als het puur gaat om goeie wifi, heb je dat ding totaal niet nodig. Je kan je access points verbinden met de telenet router, en op die manier ip adressen uitdelen in de range geconfigureerd op mijn telenet.

Enkel als je wil gaan spelen met vlans, radius, etc, heb je dat ding nodig.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”