relais aan/uit met twee drukknoppen
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 33 keer
Ik heb nood aan wat brainstorming voor volgend "probleem":
- We moeten een lichtbak op vaste momenten aan en uitschakelen. ( 2 keer per week 's avonds aan, 's morgens weer uit.. nikske speciaals hier)
- Echter moet ook de mogelijkheid bestaan om diezelfde lichtbak manueel te bedienen, met dien verstande dat we er moeten van uitgaan dat iemand het licht wel zal aandoen, maar dat het uitdoen zal vergeten worden.
Een parallelle aan/uit schakelaar op een timergestuurd circuit is dus uitgesloten...
Het idee was dan maar om op zoek te gaan naar een relais dat met 2 momentkontakten kan aangestuurd worden: eentje zet de zaak aan, en ander schakelt weer af. Dan kunnen we het "aan" gedeelte aansturen met een timer (met korte puls) of met een drukknop, het "UIT" gedeelte dan met een tweede timer. (we sturen dan iedere dag wel een "uit" puls)
Slimme mensen zullen wel direct afkomen met een electronisch circuitje, want dergelijk probleem is volgens mij vrij basic op te lossen met halfgeleiders, maar wij zoeken een laat ik het maar "heavy-duty oplossing" noemen.. (dus alles in 240volt)
Ik zoek me een ongeluk op google om te zien of zo'n relais uberhaupt bestaat, of eventueel een alternatief idee..
Suggesties welkom.
- We moeten een lichtbak op vaste momenten aan en uitschakelen. ( 2 keer per week 's avonds aan, 's morgens weer uit.. nikske speciaals hier)
- Echter moet ook de mogelijkheid bestaan om diezelfde lichtbak manueel te bedienen, met dien verstande dat we er moeten van uitgaan dat iemand het licht wel zal aandoen, maar dat het uitdoen zal vergeten worden.
Een parallelle aan/uit schakelaar op een timergestuurd circuit is dus uitgesloten...
Het idee was dan maar om op zoek te gaan naar een relais dat met 2 momentkontakten kan aangestuurd worden: eentje zet de zaak aan, en ander schakelt weer af. Dan kunnen we het "aan" gedeelte aansturen met een timer (met korte puls) of met een drukknop, het "UIT" gedeelte dan met een tweede timer. (we sturen dan iedere dag wel een "uit" puls)
Slimme mensen zullen wel direct afkomen met een electronisch circuitje, want dergelijk probleem is volgens mij vrij basic op te lossen met halfgeleiders, maar wij zoeken een laat ik het maar "heavy-duty oplossing" noemen.. (dus alles in 240volt)
Ik zoek me een ongeluk op google om te zien of zo'n relais uberhaupt bestaat, of eventueel een alternatief idee..
Suggesties welkom.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Je zoekt misschien beter een timer die je kan overrulen met drukknoppen, niet een relais.
Ik bedenk me juist dat ik zoiets op mijn boiler heb staan.
Ik heb een timer in mijn electriciteitskast die een contactor aanstuurt. Die contactor heeft een schakelaar met 3 standen UIT/AUTO/AAN en als ik me niet vergis valt die terug op auto bij het volgende schakelmoment als je'm op AAN zet.
J.
Ik bedenk me juist dat ik zoiets op mijn boiler heb staan.
Ik heb een timer in mijn electriciteitskast die een contactor aanstuurt. Die contactor heeft een schakelaar met 3 standen UIT/AUTO/AAN en als ik me niet vergis valt die terug op auto bij het volgende schakelmoment als je'm op AAN zet.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Als je lichtbak niet meer dan 3500W is lijkt me dit een perfecte taak voor een shelly 1.
- werkt op 230V.
- Meerdere timers in te stellen.
- Kan met een fysieke schakelaar (ook op 230V dan) manueel aan en uit gezet worden.
- Nog meer mogelijkheden indien verbonden met netwerk, maar dat was geen voorwaarde hier.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Premium Member
MaT, dit bekijk alvast eens. Kan je die met een drukknop ook aansturen? Op het schema lijkt een aan/uit te staan...
Edit: niet goed gelezen. Momentary contact is idd één van de opties.
Even op zoek naar een BE of NL verdeler nu..
Edit: niet goed gelezen. Momentary contact is idd één van de opties.
Even op zoek naar een BE of NL verdeler nu..
-
- Premium Member
te ver van de essentie af: als ik moet beginnen met remote en netwerk.... Moet een puur 'lokale' oplossing zijn.
De shelly is op zich al gigantisch overkill, maar die kan, eens geprogrammeerd, stand alone wel verder..
De shelly is op zich al gigantisch overkill, maar die kan, eens geprogrammeerd, stand alone wel verder..
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Je kan eventueel een "Siemens Logo" voor zo'n toepassing gebruiken.
Ik denk dat de prijs op de tweedehandsmarkt best wel meevalt, en die dingen zijn oersterk.
Je zou ook eens kunnen kijken bij "Eltako", die hebben wel leuke toepassingen, onder andere modules met een alles aan / alles uit ingang.
Hou er rekening mee dat sommige geconnecteerde oplossingen ook een verbinding nodig hebben om de tijd te synchroniseren.
Laat je die standalone lopen dan is de vraag "hoe stel je de tijd in", en "hoe snel wijkt deze terug onbruikbaar af".
Wat mag het kosten?
Van waar ben je trouwens?
Ik denk dat de prijs op de tweedehandsmarkt best wel meevalt, en die dingen zijn oersterk.
Je zou ook eens kunnen kijken bij "Eltako", die hebben wel leuke toepassingen, onder andere modules met een alles aan / alles uit ingang.
Hou er rekening mee dat sommige geconnecteerde oplossingen ook een verbinding nodig hebben om de tijd te synchroniseren.
Laat je die standalone lopen dan is de vraag "hoe stel je de tijd in", en "hoe snel wijkt deze terug onbruikbaar af".
Wat mag het kosten?
Van waar ben je trouwens?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 97 keer
kan een onnozele thermostaat hier ook geen dienst doen? Je zet de dagtemperatuur belachelijk hoog, zodat die tijdens de "dag' zeker opstaat, en de nachttemperatuur dan belachelijk laag, zodat die dan tijdens de "nacht" zeker uitstaat. En thermostaten hebben meestal een knop om manueel de geprogrammeerde waarden te overrulen. Misschien is het schakelvermogen wat te laag, maar dat is snel verholpen door er een powerrelais achter te hangen.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
tdemeyer schreef: Suggesties welkom.
Ik lees dit nu pas, maar je kan dat eenvoudigweg bekomen met tradfri van Ikea. Je hebt hiervoor wel de hub nodig, een geschakeld stopcontact en een drukknop.
Kostprijs ongeveer 65 euro.
Ik gebruik dergelijke zaken om plantjes te overwinteren. Licht gaat aan en uit op vaste tijdstippen en het is dan ook eens handmatig te bedienen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 119 keer
Ik heb dit vroeger gemaakt voor de aquarium-verlichting. Alle dagen automatisch aan door een mechanische klok.
Dit kon ook vroeger dan voorzien met een drukknop.
Uit doen was manueel met dezelfde drukknop (dat was dus een aan/uit knop).
Dit kon ook vroeger dan voorzien met een drukknop.
Uit doen was manueel met dezelfde drukknop (dat was dus een aan/uit knop).
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Naar de action gaan achter een "slim stopcontact" en dan met tuya (smartphone app) spelen?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Contacteer:
Eens ingesteld werkt het automagisch. Voor de uitzonderlijke keer dat je het handmatig wil aan en uit zetten kan je dat doen door middel van een oude smartphone met die software op. Iedereen heeft wel ergens een oude smartphone liggen. En een nieuwe smartphone is nu ook weer zo geen grote aankoop voor een bedrijf?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Premium Member
Als ik dat aan de heren en dames doktoors moet uitleggen hier... (en ja: ze zijn te gierig om een smartphone te voorzien)
Neen, de shelly gaan we via de laptop éénmalig programmeren, er kan een drukknop aan gehangen worden als manueel-on, en voor $10 ben ik van het gezaag verlost
:)
Neen, de shelly gaan we via de laptop éénmalig programmeren, er kan een drukknop aan gehangen worden als manueel-on, en voor $10 ben ik van het gezaag verlost
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Moderator
- Contacteer:
Als ze het niet willen aankopen omwille van te gierig is het antwoord simpel : "no can do".
Overigens : als het echt niet anders kan : op de slimme stekker van Action zit ook een drukknop waarmee je hem manueel kan aan en uitschakelen.
Overigens : als het echt niet anders kan : op de slimme stekker van Action zit ook een drukknop waarmee je hem manueel kan aan en uitschakelen.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Timer gestuurd in- en uitschakelen, manueel in- en uitschakelen, schakelen onderweg vanop de smartphone... Het kan allemaal voor wie een fritzbox heeft in combinatie met een Fritz dect 200 of een Fritz dect 210 voor vermogens tot 3450 watt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Moderator
- Contacteer:
Alleen ben je dan wel 50 euro kwijt aan die Fritz dect. En dan moet er al een Fritzbox aanwezig zijn ...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
De ene houdt het makkelijk en betaalt 50 euro met de glimlach. De ander maakt het zichzelf graag moeilijk en betaalt maar 10 euro. Kwestie van keuzes maken zeker?krisken schreef:Alleen ben je dan wel 50 euro kwijt aan die Fritz dect. En dan moet er al een Fritzbox aanwezig zijn ...
En zelf schrijf je:
krisken schreef: Als ze het niet willen aankopen omwille van te gierig is het antwoord simpel : "no can do".
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 22 jan 2020, 21:14, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Contacteer:
En waar ligt de moeilijkheidsgraad in de door mij opgegeven oplossing? Bedenk wel dat jouw oplossing een stuk duurder is dan 50 euro, je vergeet de kost van de Fritzbox zelf. Je weet net zo goed als ik dat er wel "iets" van router zal staan, maar de kans dat het een Fritz is vrij klein is.
Telefonie = EDPnet + OVH
- honda4life
- Elite Poster
Nogmaals... Maar ook dat wou je niet horen:tdemeyer schreef:Als ik dat aan de heren en dames doktoors moet uitleggen hier... (en ja: ze zijn te gierig om een smartphone te voorzien)
Neen, de shelly gaan we via de laptop éénmalig programmeren, er kan een drukknop aan gehangen worden als manueel-on, en voor $10 ben ik van het gezaag verlost:)
Opgelet met alles met een klok die je gebruikt.
Vele van die IC's hebben niet die nauwkeurige timing en hebben een internetconnectie nodig op op regelmatige intervallen te synchroniseren.
Je zou er van verschieten hoe snel de afwijking storend wordt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
De Shelly is inderdaad de beste oplossing lijkt me.
Een oude telefoon daar laten liggen is toch ook niet echt een oplossing eh. Niets zo vervelend om je telefoon te moeten pakken om dingen aan te zetten. Of da ding is plat, of het ligt op een andere plek ...
Een oude telefoon daar laten liggen is toch ook niet echt een oplossing eh. Niets zo vervelend om je telefoon te moeten pakken om dingen aan te zetten. Of da ding is plat, of het ligt op een andere plek ...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Als het in de pries steekt zal het juist lopen, 50Hz is op lange termijn heel stabiel...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Ik heb er ooit zo eentje gekocht. Omslachtig om de timer in te stellen, verbindt via een (chinese?) server. Meermaals ondervonden dat de timer ingeschakeld was terwijl hij uitgeschakeld moest zijn of omgekeerd. Action timer aan de kant geschoven ten voordele van een Fritz dect. Timer instellen op de FB, gaat niet via een server aan de andere kant van de planeet maar wordt aangestuurd door de fritzbox. Quasi onberkte schakel mogelijkheden.krisken schreef:Naar de action gaan achter een "slim stopcontact" en dan met tuya (smartphone app) spelen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Meestal wel inderdaad, maar niet altijdJoe de Mannen schreef:Als het in de pries steekt zal het juist lopen, 50Hz is op lange termijn heel stabiel...
J.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Maar ook dat is rechtgetrokken, dus op lange termijn is het toch nog stabiel.
J.
J.
-
- Moderator
- Contacteer:
Geen idee hoelang het geleden is dat jij die hebt gekocht (en of we wel over dezelfde spreken), maar het LSC merk van Action werkt gewoon met de Amazon Cloud Services hoor (AWS). Dus niks aan de andere kant van de wereld. Heb hier 4 dergelijke stopcontacten werkende gehad voor de kerstverlichting (van 7 december 2019 tot een goeie week terug) en dit werkte gewoon prima. Instellen is een fluitje van een cent via de TUYA app, dus begrijp niet waar het is fout gelopen in jouw geval?Jack Daniels schreef:Ik heb er ooit zo eentje gekocht. Omslachtig om de timer in te stellen, verbindt via een (chinese?) server. Meermaals ondervonden dat de timer ingeschakeld was terwijl hij uitgeschakeld moest zijn of omgekeerd. Action timer aan de kant geschoven ten voordele van een Fritz dect. Timer instellen op de FB, gaat niet via een server aan de andere kant van de planeet maar wordt aangestuurd door de fritzbox. Quasi onberkte schakel mogelijkheden.krisken schreef:Naar de action gaan achter een "slim stopcontact" en dan met tuya (smartphone app) spelen?
Ik spreek overigens over dit toestel : https://www.action.com/nl-be/p/lsc-smar ... -stekker-/
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Was een jaar of drie geleden een unieke actie of zoiets. De app heet homewizard lite. Er werd hier ooit een topic over geopend.
Gevonden
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=85&t=50910
Gevonden
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=85&t=50910
-
- Moderator
- Contacteer:
Ah ok we spreken dus beiden over een ander toestel. Dat verklaart wel één en ander ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
LSC Smart Connect toestellen gebruiken gewoon een aangepaste versie van de Tuya app, maar je kan die ook gebruiken met de native Tuya app. En dan is het pas leuk spelen
.
Zie https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 19#p809919
LSC Smart Connect toestellen gebruiken gewoon een aangepaste versie van de Tuya app, maar je kan die ook gebruiken met de native Tuya app. En dan is het pas leuk spelen
Zie https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 19#p809919
Telefonie = EDPnet + OVH
- honda4life
- Elite Poster
En jij gelooft dat de netfrequentie gebruikt wordt, ik gok op een afwijking van minuten per maand.Joe de Mannen schreef:Als het in de pries steekt zal het juist lopen, 50Hz is op lange termijn heel stabiel...
J.
Zeker en vast wordt er gebruik gemaakt van een kristaloscillator en niet van de netfrequentie (laat staan dat het al optimaal geprogrammeerd is als je toch bijvoorbeeld 1x/dag kan synchroniseren via het internet).