Moederbord kapot?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03 mar 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 43 keer

Ik probeer hier een zelfgebouwd HTPC'tje terug aan de praat te krijgen maar slaag er voorlopig niet in:
Bij het opstarten gaan de fans van de CPU cooler en de kleine casefan aan, maar that's it. Elke vijf seconden gaan de fans een (hoorbaar en zichtbaar) tikkeltje trager draaien en lijkt te herstarten.

Asrock Z87E-ITX / PicoPSU 150W / 2x 4GB DDR3 ram / Intel i5 4570T / Samsung 840EVO SSD / Panasonic UJ265 Slot-in Bluray Writer / Streacom F1C Evo behuizing

- Eerst alles afgekoppeld (SSD, BD): geen verschil
- Andere PSU: zowel met andere PicoPSU als ATX: geen verschil
- Batterijtje vervangen: geen verschil
- RAM verwisselt: ander gedrag! Alles draait even, dan valt alles uit, en herstart om de 5 seconden
- CMOS clear: geen verschil
- (edit voor de volledigheid:) Ook nog eens met GPU in PCI-Express slot geprobeerd, ook geen verschil

Ingeving: er hangt geen case-speaker aan, dus eentje aangehangen:
- Ik hoor 3 korte beeps, korte pauze, 3 korte beeps, systeem herstart en repeat
- Terug oorspronkelijke RAM in, zelfde beeps: 3 kort, korte pauze, 3 kort, fans vertragen eventjes en repeat.

Ik vind enkel iets over faulty RAM terug bij drie korte beeps. Maar heb het ondertussen met 4 (!) andere latjes geprobeerd bovenop de twee originele (dual, single, enz) waarvan ik weet dat ze werken maar blijft hetzelfde.

Ook CPU eens eruitgehaald, opgeschoond, nieuwe Kryonaut paste erop: blijft allemaal hetzelfde..
Enkel CPU zelf heb ik nog niet vervangen wegens geen reserve 4th gen 1150 CPU's in de buurt, maar ik betwijfel dat dat het probleem is?

Systeempje heb ik in 09/2013 samengesteld, en heeft bijna dagelijks trouw gewerkt, tot voor enkele maanden (nu pas wat tijd om er naar te kijken, had het door een ShieldTV vervangen).

Niet meer te redden?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Best eens de bios volledig resetten door de knoopcelbatterij er enkele minuten uit te halen. Zijn het 4 latjes, dan zou ik ze per twee eens testen. Ikzelf heb ook ram problemen gehad doordat de timings van de latjes verschillend was.

Als je de mogelijkheid hebt om de latjes op een ander bord te testen dan zou ik dat ook doen.

Edit, ik zie net dat het twee latjes zijn, steken ze dan op de juiste plaats ?
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03 mar 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 43 keer

Bij het vervangen van de knoopcelbatterij heeft het moederbord een kwartier zonder gestaan, maar ik kan nog eens langer proberen ook.

Heb de ram latjes eens op een ander moederbord gestoken, daar werken ze (in de zin van: dat moederbord boot, heb er geen HDD aangehangen om verder te testen.. Misschien later eens een linux-USB stickje proberen ofzo?

Lijkt me toch iets aan het moederbord.. Misschien dat ik een nieuwe bios-chip bestel en die eens vervang.. who knows..

Bedankt om mee te denken alvast :)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

3 korte beebjes hebben idd met geheugenproblemen te maken, net gegoogl’d. aangezien deze door de cpu bestuurd worden, kan de cpu ook defect zijn. Je hebt deze voor de fouten uit de voet gehaald, of waren de fouten ook aanwezig voordat je dit hebt nagezien ?

Drie mogelijke oorzaken dus

Moederbord, geheugen of cpu.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Stof of verbogen pinnetjes in de ram sockets of cpu socket, of vuil op de pinnetjes van de ram latjes?

Latjes stevig genoeg aangedrukt dat de klepjes volledig dicht konden?

Had je de 8 pin voedingsconnector ook aangesloten tijdens de psu wissel?

CMOS reset doe je best ook iedere keer nadat je de ram configuratie hebt veranderd.
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03 mar 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 43 keer

Allen bedankt voor de suggesties, maar het lag dan toch aan iets anders: BIOS chip kapot. Die beep-codes waarvan we dachten dat het aan de RAM lag hebben ons op een verkeerd spoor gezet. Had ergens een soortgelijk verhaal van beep-codes gelezen en alles werkte daar terug bj vervangen van de BIOS-chip.

Heb een nieuwe chip laten flashen en opsturen, oude BIOSchip eruit, nieuwe erin en alles werkt weer prima! Eigenlijk snelle en goedkope fix... Gewoon veel trial en error. Maar goed, HTPC'tje draait weer, me happy!
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Waar heb je deze dan gevonden. Elektronica zaak ?
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03 mar 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 43 keer

Nadat ik vrijdag nog lange tijd heb zitten testen (de trial en error, ook met de gegeven suggesties hier :beerchug: ) zaterdag nog eens online gezocht. Daar dan gelezen over vervangen van de BIOS chip.. Heb het geluk dat het niet gesoldeerd zat, gewoon met een fijn tangetje uit de socket trekken.

Dan op zoek gegaan online. Had geen zin om zelf een USB-programmer aan te schaffen hiervoor en de DIP-8 chips te zoeken/bestellen dus zocht ik een all-in dienst en heb deze gevonden in Duitsland: https://www.biosflash.com/ voor €8, inclusief flashen (enkel de verzendkosten lagen wat hoog waardoor er €4,30 bijkwam omdat ik met PayPal betaalde, maar kom. Er waren nog aanbieders te vinden uit bv. NL of UK, maar meestal duurder in the end).

Op de site staat een hele lijst aan moederborden, de juiste geselecteerd, heb in de order note gezet welke BIOS-versie ik wou (had er voor de volledigheid ook de link naar de Asrock downloadpagina bijgezet). Kreeg een mailtje wat later daarna dat de BIOS geflasht was met versie 2.50 zoals gevraagd en reeds verzonden! Kan op basis van deze ene ervaring biosflash.com volledig aanraden :)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”