Kinderfiets

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik ben al een tijdje op zoek naar goede kinderfietsen, maar ik vind het niet, vermoedelijk deels omdat ik de juiste terminologie niet ken.

- maat 22"-24"
- fiets zal >2000km per jaar doen, bijna uitsluitend fietspaden (of iets dat ervoor moet doorgaan in België), geen "bergen"
- als het ff kan schijfremmen (klik voor voorbeeld)
- citybike of semi-mountainbike (geen racefiets, geen pure mointainbike)
- versnellingen die lang mee gaan (een stuk of 5 versnellingen is al genoeg - sowieso maar schakelen op 1 "plaat")
- derailleur of busversnelling
- als het ff kan versnelling met "knoppen" waarmee je ofwel omhoog schakelt, ofwel omlaag. Zowel mijn vrouw als ik hebben zo'n versnellingregelaar en hebben nog nooit last gehad met versnellingskabels en -aansturing. Toen ik (lang geleden) nog een manueel schakelding had, draaide die versnellingen minstens 1 keer per jaar wel in de soep.

Wat ik vind zijn fietsen
- zonder deftige remmen (remblokjes, niet eens V-brakes, laat staan schijfremmen - ik vind alleen schijfremmen op "stoere" mountainbikes)
- versnellingen waarvan ik de duurzaamheid sterk betwijfel (het moet bediend worden door een kind van 2de/3de leerjaar)

Iemand suggesties (winkels/merken)?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Ik ben geen kenner, maar ik zou ook het maximum budget vermelden.

Aangezien het een markt is waar men uitgroeit, vermoed ik dat de meeste mensen hier weinig geld aan (willen) geven. En de keuze dus beperkt zal zijn.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Ik vrees dat het probleem is dat je op zoek bent naar hoogwaardige afmontage (schijfremmen op een niet-mtb, schakelpeddels), wat op een kinderfiets allesbehalve evident is.

Grosso modo heb je dan twee opties:
1) Je blauw betalen voor een nichefiets.
2) Een fiets kopen van een merk dat erom bekend staat om relatief tot de prijs hoogwaardig af te monteren en zo nodig een aantal onderdelen nog te laten upgraden door een fietsenmaker. Voorbeeld van een dergelijk merk is Cube.

Hou er ook rekening mee dat goeie V-brakes of trommelremmen beter zullen presteren dan slechte schijfremmen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Stroper schreef:Ik ben geen kenner, maar ik zou ook het maximum budget vermelden.
Die fiets zal 2 jaar ofzo gebruikt worden en zal (niet rechtstreeks) maken dat we geen ICE/EV (:)) auto moeten kopen.
Tel uit het budget :banana:
Aangezien het een markt is waar men uitgroeit, vermoed ik dat de meeste mensen hier weinig geld aan (willen) geven. En de keuze dus beperkt zal zijn.
Zo had ik er nog niet naar gekeken.
Didymus schreef:Ik vrees dat het probleem is dat je op zoek bent naar hoogwaardige afmontage (schijfremmen op een niet-mtb, schakelpeddels), wat op een kinderfiets allesbehalve evident is.

Grosso modo heb je dan twee opties:
1) Je blauw betalen voor een nichefiets.
2) Een fiets kopen van een merk dat erom bekend staat om relatief tot de prijs hoogwaardig af te monteren en zo nodig een aantal onderdelen nog te laten upgraden door een fietsenmaker. Voorbeeld van een dergelijk merk is Cube.

Hou er ook rekening mee dat goeie V-brakes of trommelremmen beter zullen presteren dan slechte schijfremmen.
Het hoeven dus idd geen schijfremmen te zijn (maar waarom ook niet),
en het hoeven dus geen schakelpeddels te zijn (maar waarom ook niet),
maar gewoon degelijke versnellingschakelaars, goede remmen, ...
Bedankt voor de "cube" tip, onze fietsenmaker heeft er enkele op zijn website staan.
demenne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 jan 2011, 19:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

zoiets?

https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... 4/p/22705/

Nog enkele ervaring van mezelf:

*Brede banden zijn goed voor de kinderen hun stabiliteit. Een bredere band is niet per se trager. Dit is afhankelijk van het gekozen profiel.
https://cobblescycling.com/2017/06/10/r ... nden-gids/

*Enkel een achter derailleur is inderdaad beter.

*Let op met schijven, de kinderen kunnen nog niet zo goed doseren. Maar als je enkel op het vlakke fietst, lijkt me dit niet zo'n probleem.
Persoonlijk heb ik ook liever v-brakes voor kinderen. "Goeie" schijfremmen zijn hydraulisch en niet mechanisch.
Indien je al deze eisen wil volgen, kom je inderdaad op niche fietsen uit, want na 2 jaar moeten de kinderen toch weer een nieuwe fiets hebben omdat ze te groot zijn geworden.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

@TS: Even out-of-the-box denken: is er een fietsbieb bij jou in de buurt en zo ja, hebben ze dan niets in de gevraagde maat?
Mijn oudste zoon heeft zijn eerste fiets cadeau gekregen (van meter), maar eens hij die ontgroeid was, zijn we overgestapt naar de fietsbieb: €20 per jaar en €20 waarborg. Fiets beu of te klein en je kan gaan inwisselen (als er een andere passende fiets beschikbaar is).
Computer(k)nul
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Hier erg goede ervaring met bnb bikes - Belgische fabrikant .
Degelijke fietsen, leuke kleuren voor de kinderen.

Www.bnbbike.be
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Hier steeds tweedehands fietsen gekocht voor onze kinderen. Nooit meer dan €60 betaald. En hiervoor vind je vaak al hele mooie fietsjes.
Onze oudste zoon is ondertussen al te groot voor de 24" fiets, maar onze dochter heeft nog een exemplaar. Beiden hadden ze V brakes en 6 versnellingen. Deze voor de zoon zelfs met geveerde voorvork.
Onze kinderen doen er wel maar gemiddeld tussen de 500 en 1000km per jaar mee.
Als je een paar weken uit kijkt op 2dehands sites zal je wel iets tegen komen wat voor jou geschikt is.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”