Waarop letten bij aankoop wasmachine

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Hallo,

Het wasmachine van mijn ouders heeft het begeven, en ze hebben mij de opdracht gegeven om een nieuwe te zoeken/aan te kopen (aangezien ik nog voor honderden euros aan ecocheques heb) :beerchug:

Maar ik heb geen flauw idee waarop ik heden ten dage moet op letten. Zaken waar ik geen flauw benul van heb, en tochhandig/nuttig zijn.
(ze zijn met twee, en hebben denk ik 2/3 wasmanden per week. Ook zijn er in overvloede zonnepanelen aanwezig, dus ze kunnen de machine overdag ook laten draaien, maar liefst zo eco mogelijk uiteraard)

Ik denk dat ze graag een trommelinhoud van 7-8kg hebben, ik gok dat 1400 toeren net zo goed is als 1600?, en dat ze de droogkast erbovenop willen laten staan.

Kan iemand me een paar tips geven?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Als ze maar met twee zijn, dan moet je op weinig dingen letten, maar ik verkies 1600 toeren en een borsteloze motor
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

1600 toeren is een pluspunt, je was komt er zo goed als droog uit.
Uitgesteld wassen, altijd handig met nachttarief.
Warmtepomp: als ze niet veel wassen duurt het even eer ze de meerprijs er uit halen.
Niet al te zuinig met water: wassen heb je nu eenmaal water voor nodig. Wij hebben indertijd in de praktijk een superzuinige wasmachine weer van de hand moeten doen, omdat we zowat alles 2 maal moesten wassen eer het echt proper was (stro, mest,...). Dan kies je beter voor een iets minder AAA+ machine, maar die nog eens extra spoelt.
Bedieningsgemak: ik weet niet hoever je ouders into sophisticated zijn, maar hier werkte de mémé niet zo makkelijk met super-ingewikkelde machines. Een draaiknop en 'startknop' was voldoende...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Een occasionele grotere was à la gordijnen, kusssens, etc. willen ze misschien ook zelf kunnen doen?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Let op met eco-labels: die laten een wasje makkelijk 2-3-4u duren, wat de levenscyclus van uw toestel natuurlijk navenant inkort. De lageringen zijn niet plots 4 keer zo stevig/duurzaam uitgevoerd.
De onderhoudstechnicus van de plaatselijke elektro zei me dat mensen die systematisch de genormeerde eco-cyclus gebruiken, hun wasmachine veel minder lang kunnen houden: slijtage.

Verder wat hier al gezegd is:
- 1600 tpm
- uitgestelde start
- indicatie resttijd
- grote vulopening
- hoeveel kg... als ze maar met 2 zijn is 6kg wss al meer dan genoeg, dan moeten ze voor dekbedden etc wel naar de droogkuis of de wasserette.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

De technieker die onlangs onze nieuwe (!) droogkast van een werkend bedieningspaneel kwam voorzien wist te vertellen dat de toestellen van het betreffende merk tegenwoordig ontwikkeld worden om gemiddeld 7 jaar mee te gaan. :?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

En wat zijn de ervaringen met merken ?
Hier staan een wasmachine en droogkast van Siemens, elk 20 jaar oud en nog steeds OK. (gezin 4 personen) Qua duurzaamheid kan dat al tellen maar het moment van vervanging komt wellicht dichter bij.
Zijn de huidige machines nog zo duurzaam? Is er op die 20 jaar al veel energie-efficiëntie bijgekomen?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Teebee schreef: Maar ik heb geen flauw idee waarop ik heden ten dage moet op letten.
pak een toplader, wijlen ons bomma vond die veel beter voor de rug :)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

R2D2 schreef:En wat zijn de ervaringen met merken ?
Het is niet noodzakelijkerwijze het merk dat telt, Bosch heeft ook instapmodellen die eerder wedijveren met Whirlpool of Beko.
De Bosch topmodellen concurreren eerder met Miele.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Mijn indruk is dat Miele enkel maar een (premium) merk is. Een merk dus en geen fabrikant.
Ik weet niet of het voor alle toestellen geldt, maar toen we op zoek gingen naar een koelkast met laden kwamen we uit bij 2 identieke toestellen : een Liebherr en een Miele. Beide waren identiek tot in de kleinste details. Enkel het merklabel en de prijs verschilde.
Miele was maar liefst 30% duurder. Voor hetzelfde toestel
Het was duidelijke een Liebherr fabrikaat met een Miele label.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Liebherre is wel de absolute top qua koelkasten, geen idee of ze ook wasmachines etc maken, evenzeer geen idee hoe Miele en Liebherr zich verhouden.
Bosch en Siemens is alvast dezelfde fabriek, zelfde toestellen, soms zijn de typenummers zelfs heel gelijkaardig.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Zeker dat het exact dezelfde was? De premium modellen krijgen misschien de componenten van de betere batches? Als ze een premium naam hoog te houden hebben moeten ze ook zien dat die niet zo snel kapot gaan als de niet-premium modellen.

Ook qua ondersteuning kan het anders zijn, waarbij het premium merk betere service biedt.

Die "Leo/Ole-fallacy" waarbij men denkt dat enkel de naam het verschil in prijs veroorzaakt klopt eigenlijk nooit. Ole bevat minder chocolade dan Leo.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

CCatalyst schreef:Die "Leo/Ole-fallacy" waarbij men denkt dat enkel de naam het verschil in prijs veroorzaakt klopt eigenlijk nooit. Ole bevat minder chocolade dan Leo.
Gaan we weer met die mindere/andere kwaliteit. Heb ooit voor een bedrijf gewerkt dat o.a. chocomousse produceerde. Na de productie voor eigen merk gingen andere potjes onder de machine, werd de dosering anders ingesteld en waren ze vertrokken voor twee dagen per week productie voor ALDI. Het product was 100% identiek. Eigen merk bevatte iets van 100 gram, ursi (ALDI merk) ongeveer het dubbele. Idem dito repen Jacques chocolade. Heel in het begin was enkel de wikkel verschillend. Op de ALDI repen stond zelfs de ridder Jacques. Stop in hemelsnaam met het verspreiden van valse informatie. Wat heb er eigenlijk aan om leugens te verspreiden?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Zozo, een andere dosering. Ze zijn dus identiek hetzelfde, alleen is x, y en z anders. En a, b en c ook maar dat merk je niet. Maar Jef die op de productielijn van de macaroni werkt zeg wel dat ze identiek hetzelfde zijn. Ok dan :).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Identiek hetzelfde, zoals ik schreef. Jacky en ursi chocomousse waren identiek aan elkaar, de hoeveelheid was anders. Fabrieken houden zich niet bezig met andere recepten te ontwikkelen voor deze of gene winkelketen. Heel waarschijnlijk past deze waarheid niet in jouw filosofie en begin je daarom met wat verzinsels.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ik snap ook niet waarom hier weer fake news moet gelanceerd worden.
LEO=OLE was nu toch al meer dan duidelijk bewezen dacht ik:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20130427_030
https://www.hln.be/geld/consument/-leo- ... ~a22ebbbc/
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Denk dat misverstand is met 'bevatte iets van 100g', wat beetje overkomt als dat er een onderdeel van hoeveelheid verschilde.
Als ik het juist heb bedoel je dat het ene merk 100g en aldi 200g was maar recept wel gelijk?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Idd, Aldi bepaalt zelf de recepten van de producten onder hun lijn en die recepten zijn ook deel van hun intellectuele eigendom. Dat laat hen toe om bv niet afhankelijk te zijn van 1 fabrikant en naar een andere fabrikant over te schakelen zonder dat de producten opeens helemaal anders zijn. Uiteraard hebben zij zich laten inspireren door Leo, maar het is ook niet exact hetzelfde, anders is dat diefstal van de intellectuele eigendommen van Mondelez want een licentie op hun recept heeft Aldi niet. Terwijl de krantenartikels hierboven enkel maar ingaan op wat ze "gehoord" hebben en meer niet, toont deze post enkele verschillen met bijhorende foto's. Blijkt dat er overal verschillen zitten, naast het recept ook details als dat de verpakking van de duurdere gemakkelijker om te openen is omdat er een volgstrookje in verwerkt zit, wat de andere niet heeft.

Om terug on topic te gaan, wees bijzonder kritisch met "er is geen enkel verschil, behalve in prijs". Het wordt altijd wel gecompenseerd, anders cannibaliseert men het duurdere merk. Is het product echt volledig hetzelfde, dan mogelijks op het niveau van de service.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 16 jan 2020, 13:48, 5 keer totaal gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

tien schreef:Denk dat misverstand is met 'bevatte iets van 100g', wat beetje overkomt als dat er een onderdeel van hoeveelheid verschilde.
Als ik het juist heb bedoel je dat het ene merk 100g en aldi 200g was maar recept wel gelijk?
Ja dat bedoel ik. Jacky potjes bevatten 100 gram mousse en ursi potjes bevatten 200gram mousse. Maar identiek qua samenstelling, voor de volle 100%.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”