Hallo,
ik ben begin dit jaar van Scarlet overgeschakeld naar EDPNET. Dat ging zéér goed en vlot (toch voor internet, de telefoonlijn wordt nog niet vrijgegeven door scarlet, maar dat is niet zo belangrijk voor mij).
Wat me wel al wat kopzorgen heeft gegeven is de fritzbox in samenwerking met mijn Qnap NAS. Die gebruik ik vooral voor om naar gedownloade bestanden te kunnen kijken via Plex.
Situatie voorheen
Achter de scarlet/proximus modem hing er een asus router. De Qnap was verbonden met 2 kabels (192.168.1.120 en 121). Op de Qnap waren beide verbindingen ingesteld met een VPN. De QVPN app van Qnap stond ingesteld als standaardgateway op beide adressen. Dat ging vlekkeloos. Plex buitenhuis beschikbaar en ik kon van eender waar via de VPN de Qnap benaderen. Dat ging ook nog zo toen de Fritzbox nog niet was toegekomen en ik via de proximus modem op het EDP netwerk zat.
Maar sinds de fritz eraan hangt heb ik al veel tijd en energie nodig gehad om het in orde proberen te krijgen, voorlopig is het me nog niet gelukt.
De Qnap heeft nu als adressen 192.1.178.100 en 101. Als de QVPN app insgesteld staat als standaardgateway dan kan ik geen directe verbinding maken met plex via https://app.plex.tv/desktop . Nu ja, wel een verbinding, maar zelfs als ik bij mij thuis op het zelfde netwerk zit krijg ik geen hogere bitrate dan 0.7mpbs. Ga ik naar http://192.168.178.100:32400/web/index.html dan werkt alles perfect. Het downloadstation werkt vlot en ik haal normale downloadsnelheden.
Zet ik de QVPN app uit dan heb ik wel in de fritzbox een poort moeten openzetten om via https://app.plex.tv/desktop eender waar ter wereld te kunnen kijken. Dan gaat het allemaal wel. Maar het downloadstation werkt dan enorm traag als ik het via een VPN verbinding laat gaan.
Het lukt me ook niet om de NAS via UPNP in te stellen, misschien dat het dan allemaal zou werken, ik denk dat het zo was via de asus router.
Kan iemand me helpen hoe de UPNP juist in te stellen? Of op een andere manier aan de hoge snelheden te kunnen downloaden via de VPN én in de hoge kwaliteit met Plex te kunnen werken.
Fritzbox en Qnap
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Bij de Fritz!Box kan je UPnP voor ieder apparaat individueel aan/uitzettenPleuris schreef:Het lukt me ook niet om de NAS via UPNP in te stellen, misschien dat het dan allemaal zou werken, ik denk dat het zo was via de asus router.
Kan iemand me helpen hoe de UPNP juist in te stellen?
Ga naar Thuisnetwerk > netwerk > Netwerkverbinidngen > Bewerken
Hier kan de optie "Zelfstandige vrijgaven voor dit apparaat toelaten" AAN/UIT vinken
Ik ken de QNAP niet, ik begrijp niet zo goed wat je wilt:Pleuris schreef:De Qnap heeft nu als adressen 192.1.178.100 en 101. Als de QVPN app insgesteld staat als standaardgateway dan kan ik geen directe verbinding maken met plex via https://app.plex.tv/desktop .
- * ofwel kan je van buitenaf via de app.plex.tv website (zonder VPN) jouw Plex benaderen
* ofwel kan je via QVPN een directe verbinding maken met jouw NAS thuis
Hier ben ik een beetje verward .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 4 keer
@ Sinna
Ik haal ten alle tijden een 100/35 verbinding. De 0.7 die plex geeft als de VPN aanstaat is omdat de Qnap dan transcoding doet en om een of andere reden is het dan 0.7 (ook al staat er een veel hogere snelheid aangegeven binnen plex).
@philippe_d
Dat ben ik nu aan het testen. Dankzij je tip staat er nu een OK bij alle poorten (8080, 443, 20,21 en zo).
Ik voel me precies meer op mijn gemak als alla dataverkeer van en naar de NAS via een VPN gaat. Voorheen ging dat zonder probleem, nu is het nog wat zoeken. Maar op het eerste zicht lijkt het nu al te werken. Dus door de Qnap als UPNP in te stellen, Qvpn als standaardgateway van de NAS en plex lijkt nu ook via app.plex.tv beschikbaar te zijn.
Ik haal ten alle tijden een 100/35 verbinding. De 0.7 die plex geeft als de VPN aanstaat is omdat de Qnap dan transcoding doet en om een of andere reden is het dan 0.7 (ook al staat er een veel hogere snelheid aangegeven binnen plex).
@philippe_d
Dat ben ik nu aan het testen. Dankzij je tip staat er nu een OK bij alle poorten (8080, 443, 20,21 en zo).
Ik voel me precies meer op mijn gemak als alla dataverkeer van en naar de NAS via een VPN gaat. Voorheen ging dat zonder probleem, nu is het nog wat zoeken. Maar op het eerste zicht lijkt het nu al te werken. Dus door de Qnap als UPNP in te stellen, Qvpn als standaardgateway van de NAS en plex lijkt nu ook via app.plex.tv beschikbaar te zijn.
-
- Moderator
Ik zou mij niet op mijn gemak voelen bij open poorten 8080, 443, 20, 21 ... en zo de ganse wereld toegang geven tot mijn NAS?Pleuris schreef:Dankzij je tip staat er nu een OK bij alle poorten (8080, 443, 20,21 en zo).
Ik voel me precies meer op mijn gemak als alla dataverkeer van en naar de NAS via een VPN gaat..
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 4 keer
@petrol242
Netflix is niet zo blij met verbindingen via VPN. Ook de iptv werkt dan niet goed.
@philippe_d
Tsja, weet niet waarom? Als er 3 keer met een verkeerde login geprobeerd wordt om in te loggen krijgt dat IP een 24u ban. Maar ik denk dat ik er inderdaad beter aan doe om de UPNP uit te zetten. Het is blijkbaar toch mogelijk om downloads via de VPN te doen en al de rest op de 'normale' manier.
Netflix is niet zo blij met verbindingen via VPN. Ook de iptv werkt dan niet goed.
@philippe_d
Tsja, weet niet waarom? Als er 3 keer met een verkeerde login geprobeerd wordt om in te loggen krijgt dat IP een 24u ban. Maar ik denk dat ik er inderdaad beter aan doe om de UPNP uit te zetten. Het is blijkbaar toch mogelijk om downloads via de VPN te doen en al de rest op de 'normale' manier.
-
- Moderator
Als je dan toch een Fritz!Box gebruikt als modem/router, dan is het antwoord van petrol242 volgens mij het beste advies?petrol242 schreef:Ik denk dat het eenvoudiger is om de VPN functie van de Fritzbox te gebruiken? Dan kan je gelijk op heel je lokaal netwerk vanop afstand.
- Je hebt geen aparte VPN client (QVPN) nodig: met de standard VPN client van Android, iphone, ipad, mac ... kan je inloggen op de Fritz!Box VPN server
- je moet op de Fritz!Box géén poorten openzetten naar de NAS.