Fritzbox 7360 doet raar

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mar 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb de Fritzbox 7360V2 met OS 6.52 al bijna 6 jaar.

Sinds 2 dagen herstart de Fritzbox zonder dat ik het vraag om de paar uren (geen stroomonderbrekingen) en kan ik de FritzFon App niet meer gebruiken (onderste rechthoek 'FRITZ!Box' kleurt groen, dus in orde; bovenste rechthoek 'Telephony' kleurt of geel of rood).

Voor de rest lukken surfen, VPN verbindingen maken enz wel.
Zou het kunnen dat mijn Fritzbox versleten of defect is?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Het zou kunnen dat de voedingsadapter versleten is. Dat komt veel voor.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Inderdaad.
De voedingsadapter voor de 7360v2 is waarschijnlijk eentje van 1.0A of 1.4A (12V=).
Koop liefst een adapter die iets meer vermogen heeft, bijvoorbeeld 2.0A of 2.5A (12V=).
Vooral indien je bijvoorbeeld nog een toestel gebruikt die aan de USB poort hangt.

Indien dat niet werkt, kan je eens proberen met een volledige werkreset.
En indien mogelijk de instellingen manueel terug ingeven in plaats van de opgeslagen configuratie terug in te lezen.
Geen populaire maatregel, gezien het nogal wat werk is om alles opnieuw in te geven (paswoorden etc).

Je kan alle aanmeldingen (users, paswoorden) in plain text afdrukken via https://www.mengelke.de/Projekte/FritzBoxJSTool
Dat maakt het wat eenvoudiger om alles opnieuw in te geven.

Wat je ook kan doen is het telefoonboek nog eens apart back-uppen (XML formaat), zodat je dan toch het hele telefoonboek kan recupereren...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mar 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Opnieuw 1-2 willekeurig herstart de Fritzbox.
Zoals ik eerder aangaf, de Fritzfon app werkt niet meer. Vreemd genoeg, als ik me op een ander netwerk bevind en met deze Fritzbox verbind via een VPN, dan werkt de Fritzfon weer wel.

Sinds een aantal weken hangt inderdaad een USB stick aan de Fritzbox. Ik hem deze verwijderd en de Fritzbox herstart.
De voedingsadapter is 1,4 A.
UPDATE: Na de voeding te hebben uitgetrokken en de modem te hebben herstart kan ik niet meer verbinden via VPN (IP adres werd ge-update op mijn telephoon, 3 keer gecontroleerd). Doch zelfs op een ander netwerk ziet de MyFritz app de gemiste oproepen.

Ik begin mij af te vragen of mijn Fritzbox misschien versleten zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Zoals Philippe_D al aangegeven heeft, is de kans groot dat de voeding gaar is.
Probeer eens met een andere en liefst wat zwaardere voeding, zeker nu je aangeeft er nog een USB-device aan vast te hangen.
Computer(k)nul
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mar 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Sinna schreef:Zoals Philippe_D al aangegeven heeft, is de kans groot dat de voeding gaar is.
Probeer eens met een andere en liefst wat zwaardere voeding, zeker nu je aangeeft er nog een USB-device aan vast te hangen.
De USB stick heb ik reeds verwijderd.
Maar zou dan de voeding aan de basis kunnen liggen van de problemen met de Fritz Fon app en dat VPN verbindingen tot stand brengen niet meer lukken?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Een slechte voeding is als een kapotte autobatterij: niets van de electronica is nog betrouwbaar...
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Sinna schreef: Probeer eens met een andere en liefst wat zwaardere voeding,
Een voedingsadapter van de vroeger veel gebruikte BBox2 kan je prima gebruiken voor een Fritzbox.
Die zijn 12V; 1,5A.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mar 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Vreemde dingen terwijl ik niet eens actief was. Toestel was op het netwerk, maar niemand gebruikte hetwerk tijdens die uren)
Bijlagen
fritz.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Niets om je zorgen over te maken.
Jouw smartphone is verbonden met jouw Fritzbox, en UPnP staat aan: een of andere App tracht op internet te komen, en de Fritzbox opent automatisch een poort (en sluit die weer).
Je kan UPnP voor dit apparaat uitzetten (Thuisnetwerk 》Netwerk 》Zelfstandige vrijgaven voor dit apparaat toelaten UITVINKEN
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
criminala
Plus Member
Plus Member
Berichten: 210
Lid geworden op: 24 jul 2010, 18:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 10 keer

Ik heb dat ook gehad op mijn 7360 . bleef maar uit zichzelf herstarten .
de tijden tussen een herstart werden korter en korter .

uiteindelijk startte hij totaal niet meer op , ook niet met een andere adapter . Heb hem weg gegooid . dat was al na 3-4 jaar bij mij zelfs .
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Weggooien na 3-4 jaar is toch zonde voor een apparaat waarop je 5 jaar fabrieksgarantie krijgt :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Toevallig staat hier een (gewhiteliste) FB7490 te koop op het forum. De mijne :angel:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mar 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

criminala schreef:Ik heb dat ook gehad op mijn 7360 . bleef maar uit zichzelf herstarten .
de tijden tussen een herstart werden korter en korter .

uiteindelijk startte hij totaal niet meer op , ook niet met een andere adapter . Heb hem weg gegooid . dat was al na 3-4 jaar bij mij zelfs .
Ik heb alles geprobeerd. Sinds de kuren begonnen zijn is het deels gekalmeerd. Maar... VPN tot stand brengen lukt niet meer, heb mijn mobiel en router herstart, de VPN verwijderd en begonnen vanaf nul, tevergeefs. En de FritzFon app, soms werkt hij en soms doet hij het niet, hetgeen vroeger nooit een probleem was.
Vreemd: de MyOrange app werkt niet meer op mijn thuisnetwerk. Op 4G en op de wifi op kantoor (EDPnet VDSL) werkt de app probleemloos.

De Fritzbox op kantoor was na 3,5 jaar stuk. Deze nu thuis is na iets meer dan 5 jaren Alzheimer trekjes aan het vertonen.

Wat kan ik doen? Ik heb het internet dagelijks nodig voor professioneel gebruik? Is mijn Fritzbox aan het einde van zijn carrière?
Zou ik hem moeten vervangen? Zo ja, is de Fritzbox 7590 een goede keuze?
criminala
Plus Member
Plus Member
Berichten: 210
Lid geworden op: 24 jul 2010, 18:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 10 keer

philippe_d schreef:Weggooien na 3-4 jaar is toch zonde voor een apparaat waarop je 5 jaar fabrieksgarantie krijgt :-)
Inderdaad je hebt gelijk maar dit was een gekregen router bij een internet abonnement . Dus al geen aankoopbewijs .
En ik had die kapotte adapter ook al weggegooid omdat ik mijn eigen adapter gebruikte op het einde .

Zou me uiteindelijk teveel tijd gekost hebben dacht ik toen , om dat allemaal door een garantieprocedure te krijgen . En dat voor een routertje met een marktwaarde van rond de 50€ .
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”