Uitgaande van volgende config:
EDP VDSL PRO (met fixed IP)
7530 modem geplaatst vandaag
Barracuda firewall
Heb ik het dan juist voor dat ik, als ik de firewall een ppoe sessie laat opbouwen, ik de FB in modem-only moet zetten? Meer specifiek gezien het fixed IP moet toegewezen worden aan de wan poort van de firewall...
Of anders: als je een FB een verbinding laat maken met een VDSL Pro én de firewall ook een PPOE laat opbouwen: welk Ip zou de firewall dan krijgen??
fixed ip + ppoe sessies
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
als je 2 sessies gaat opbouwen met dezelfde login die voor een fixed ip is... dan is het "first come, first served"
dus dat kan wisselen. en is niet aan te raden.
waarom zou je de fritz een eigen sessie geven (kan altijd een reden voor zijn)?
maar anders: laat die gewoon op getonline staan, vink de passthrough optie aan, en laat de pppoe door je firewall gebeuren.
-> wil je vervolgens nog aan je fritz, voor bv de statistieken dan kan dat normaal perfect met wat firewall rules (gewoon op dezelfde interface, tenzij barracuda minder zou kunnen dan opnsense).
-> alternatief voor als dat niet de bedoeling is, en je de fritz gewoon een aparte verbinding wil geven, zet je gewoon dhcp uit op de fritz, geef je die een ip in je netwerk (dat je daarop wil hebben, dus bv een vlan), plug je een kabel in vanachter je firewall zijn netwerk terug naar de fritz, en steekt de wifi en switch van de fritz in dat netwerk.
dus dat kan wisselen. en is niet aan te raden.
waarom zou je de fritz een eigen sessie geven (kan altijd een reden voor zijn)?
maar anders: laat die gewoon op getonline staan, vink de passthrough optie aan, en laat de pppoe door je firewall gebeuren.
-> wil je vervolgens nog aan je fritz, voor bv de statistieken dan kan dat normaal perfect met wat firewall rules (gewoon op dezelfde interface, tenzij barracuda minder zou kunnen dan opnsense).
-> alternatief voor als dat niet de bedoeling is, en je de fritz gewoon een aparte verbinding wil geven, zet je gewoon dhcp uit op de fritz, geef je die een ip in je netwerk (dat je daarop wil hebben, dus bv een vlan), plug je een kabel in vanachter je firewall zijn netwerk terug naar de fritz, en steekt de wifi en switch van de fritz in dat netwerk.
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 61 keer