groot probleem.. iemand raad??

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
thomaes
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2005, 01:09

Hallo;

ik zit dus met een tamelijk groot probleem...
mijn verbinding valt steeds weg, maar dit gebeurt altijd 's avonds.
Soms heb ik het wel 5 keer op 1 avond, soms 1 keer enz.

hier een kort verhaaltje van het begin:

toen belgacom begin dit jaar mijn snelheid verhoogt had naar 4.6mbit zijn alle problemen begonnen. internet viel constant uit.. ik heb toen direct naar de support gebeld en mijn probleem uitgelegd. Ze hebben toen de snelheid terug naar 3.3mbit gezet. resultaat -> mijn verbinding viel nog steeds weg, maar minder vaak als met de 4.6mbit.

Ik heb toen enkele dagen later opnieuw gebeld, en toen hebben ze een technieker gestuurd. Deze heeft dan een lijntest gedaan en iets in de centrale verstoken. resultaat: geen ... nog steeds uitval van mijn verbinding

toen heb ik enkele dagen later opnieuw gebeld, probleem weer uitgelegd, en toen hebben ze opnieuw een technieker gestuurd (zelfde als ervoor). hij wist het toen ook niet meer. resultaat: geen ... verbinding blijft maar wegvallen.


Enkele weken later werkte de vaste telefoon ook niet meer (veel geruis en geen kiestoon). ik heb toen opnieuw gebeld (met de gsm) en toen hebben ze uitgelegd dat er bij vroegere werken in de straat een van de telefoonkabels zou geraakt zijn, maar niet vervangen. de volgende dag nog zijn ze van belgacom een stuk straat komen openbreken en is de kabel vervangen. Er is mij dan verzekert dat ik geen problemen meer zou hebben. resultaat: geen! de verbinding blijft maar wegvallen.


aan de modem of pc ligt het zeker niet. Ik heb al met 3 verschillende modems en 2 verschillende pc's getest en steeds valt het signaal weg.

klein detail: de buren hebben hetzelfde probleem als ik, dus dit lijkt duidelijk aan belgacom te liggen!

Ik weet dus niet wat ik nog moet doen, als ik bel, zeggen ze dat ze mij niet kunnen helpen zonder technieker te sturen, maar de technieker weet het ook niet meer ??

weet er iemand raad ??

alvast bedankt!
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Vraag één van de moderators in het Belgacom forum om je lijn te testen.
Vermeldt dat je verbinding regelmatig uitvalt en vergeet niet je login te vermelden.

http://selfcare.belgacom.net/index.html?a=threads&l=private:other:forum:home&p1=178

Thread met gelijkaardig probleem:
http://selfcare.belgacom.net/index.html?a=posts&l=private:other:forum:home&p1=44322

Gr, Astralon
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Thomaes; er is maar één oplossing die ik zie, dat is namelijk de helpdesk blijven lastig vallen, zeker nu de buren hetzelfde probleem hebben, dit ook elke keer vermelden.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
thomaes
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2005, 01:09

ok, bedankt.

ik heb ff een bericht gepost op het belgacom forum.
hopen dat er nu wat van komt.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

tis gewoon dat je lijn die grote snelheid van 4.6 niet aan kan, omdat je iets te ver van de centrale zit. ( dat is pech hebben )
Ze zullen je moeten terug zetten op 3.3 zodat je lijn niet meer uitvalt 8)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

patje schreef:tis gewoon dat je lijn die grote snelheid van 4.6 niet aan kan, omdat je iets te ver van de centrale zit. ( dat is pech hebben )
Ze zullen je moeten terug zetten op 3.3 zodat je lijn niet meer uitvalt 8)


lezen is een kunst zeggen ze :P
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

lezen is een kunst zeggen ze :P

ik ben ben uit west vlaanderen eh :lol:
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Beste,

Heb je al eens geprobeerd met je splitter te vervangen? Ok, de buren hebben het ook, maar hoe raar het ook mag klinken, 2 splitters op dezelfde moment defect kan wel.

Indien het niet je splitter is heb je inderdaad alleen maar de keus om BGC blijven lastigvallen. Indien je een speedtouch hebt, moet je eens naar de diagnostics waardes kijken, dan kan je zien hoever je van de centrale zit, misschien moet men je zelfs naar 1,1Mbit zetten ?

Mvg,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Als de telefoonbekabeling binnenshuis door de zelfde doe-het-zelver ineen gevezen is, zou ik in alle telefoon-stopcontacten toch eens de draadjes losvijzen en opnieuw verbinden. Zo ben je zeker dat dat juist zit. En op ieder telefoon-stopcontact een filter -- ook als er geen telefoon op zit!
Bodo
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2005, 21:22

X-2datop schreef:Beste,

Heb je al eens geprobeerd met je splitter te vervangen? Ok, de buren hebben het ook, maar hoe raar het ook mag klinken, 2 splitters op dezelfde moment defect kan wel.

Indien het niet je splitter is heb je inderdaad alleen maar de keus om BGC blijven lastigvallen. Indien je een speedtouch hebt, moet je eens naar de diagnostics waardes kijken, dan kan je zien hoever je van de centrale zit, misschien moet men je zelfs naar 1,1Mbit zetten ?

Mvg,
X


Ter informatie: Om de modem aan te sluiten op de telefoonlijn heb je geen splitter nodig. Die heb je enkel nodig voor het aansluiten van telefoontoestellen.
De splitter heeft namelijk 1 ingang (voor de telefoonlijn) en twee uitgangen, waarvan 1 voor telefoon en 1 voor de modem. Indien je de splitter van binnen bekijkt dan zie je dat de telefoonlijn gewoon doorgelust wordt met twee draadjes naar de uitgang die voor de modem bestemd is.
Om zeker te zijn dat de oorzaak van je problemen niet aan de binnenistallatie ligt kan je de modem dus rechtsstreeks op de telefoonlijn aansluiten (zo dicht mogelijk bij het punt van de aansluiting) en alle andere bedrading tijdelijk afkoppelen, of indien diet niet mogelijk is alle toestellen en splitters tijdelijk verwijderen.
Aan je verhaal te oordelen betwijfel ik echter dat de binneninstallatie de oorzaak van de problemen is.
dbz
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 aug 2005, 19:23

Bodo schreef:
X-2datop schreef:Beste,

Heb je al eens geprobeerd met je splitter te vervangen? Ok, de buren hebben het ook, maar hoe raar het ook mag klinken, 2 splitters op dezelfde moment defect kan wel.

Indien het niet je splitter is heb je inderdaad alleen maar de keus om BGC blijven lastigvallen. Indien je een speedtouch hebt, moet je eens naar de diagnostics waardes kijken, dan kan je zien hoever je van de centrale zit, misschien moet men je zelfs naar 1,1Mbit zetten ?

Mvg,
X


Ter informatie: Om de modem aan te sluiten op de telefoonlijn heb je geen splitter nodig. Die heb je enkel nodig voor het aansluiten van telefoontoestellen.
De splitter heeft namelijk 1 ingang (voor de telefoonlijn) en twee uitgangen, waarvan 1 voor telefoon en 1 voor de modem. Indien je de splitter van binnen bekijkt dan zie je dat de telefoonlijn gewoon doorgelust wordt met twee draadjes naar de uitgang die voor de modem bestemd is.
Om zeker te zijn dat de oorzaak van je problemen niet aan de binnenistallatie ligt kan je de modem dus rechtsstreeks op de telefoonlijn aansluiten (zo dicht mogelijk bij het punt van de aansluiting) en alle andere bedrading tijdelijk afkoppelen, of indien diet niet mogelijk is alle toestellen en splitters tijdelijk verwijderen.
Aan je verhaal te oordelen betwijfel ik echter dat de binneninstallatie de oorzaak van de problemen is.




DAT IS DUS TOTAAL VERKEERDE INFORMATIE

er moet een splitter zijn op elke plaats waar je een telefoontoestel zou kunnen aansluiten, met een maximum van 4

doe je dat niet, dan riskeer je eruit gesmeten te worden bij de minste interferentie (bv . iemand belt je op)


die splitter gaat juist de gewone telefonie van je adsl signaal gaan scheiden


geen enkele modem, behalve dan de vroegere alcatel 1000 zouden eventueel kunnen synchroniseren zonder splitter
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Als je de RC-keten die soms in de oude stopcontacten zit er uit gooit, dan moet ook hier geen filter op. Dus de info is gedeeltelijk waar ;)
Afbeelding
Bodo
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2005, 21:22

dbz schreef:
Bodo schreef:
X-2datop schreef:Beste,

Heb je al eens geprobeerd met je splitter te vervangen? Ok, de buren hebben het ook, maar hoe raar het ook mag klinken, 2 splitters op dezelfde moment defect kan wel.

Indien het niet je splitter is heb je inderdaad alleen maar de keus om BGC blijven lastigvallen. Indien je een speedtouch hebt, moet je eens naar de diagnostics waardes kijken, dan kan je zien hoever je van de centrale zit, misschien moet men je zelfs naar 1,1Mbit zetten ?

Mvg,
X


Ter informatie: Om de modem aan te sluiten op de telefoonlijn heb je geen splitter nodig. Die heb je enkel nodig voor het aansluiten van telefoontoestellen.
De splitter heeft namelijk 1 ingang (voor de telefoonlijn) en twee uitgangen, waarvan 1 voor telefoon en 1 voor de modem. Indien je de splitter van binnen bekijkt dan zie je dat de telefoonlijn gewoon doorgelust wordt met twee draadjes naar de uitgang die voor de modem bestemd is.
Om zeker te zijn dat de oorzaak van je problemen niet aan de binnenistallatie ligt kan je de modem dus rechtsstreeks op de telefoonlijn aansluiten (zo dicht mogelijk bij het punt van de aansluiting) en alle andere bedrading tijdelijk afkoppelen, of indien diet niet mogelijk is alle toestellen en splitters tijdelijk verwijderen.
Aan je verhaal te oordelen betwijfel ik echter dat de binneninstallatie de oorzaak van de problemen is.




DAT IS DUS TOTAAL VERKEERDE INFORMATIE

er moet een splitter zijn op elke plaats waar je een telefoontoestel zou kunnen aansluiten, met een maximum van 4

doe je dat niet, dan riskeer je eruit gesmeten te worden bij de minste interferentie (bv . iemand belt je op)


die splitter gaat juist de gewone telefonie van je adsl signaal gaan scheiden


geen enkele modem, behalve dan de vroegere alcatel 1000 zouden eventueel kunnen synchroniseren zonder splitter


Er moet een splitter komen op elke plaats waar een telefoontoestel wordt aangeslpoten (tenzij er een centrale splitter gebruikt wordt, dan heb je er slechts 1 nodig voor de gehele installatie), maar niet waar een telefoontoestel zou kunnen aangesloten worden.
In oude telefoonkontactdozen zit er inderdaad een rc filter (zoals iemand opmerkte), hetgeen een extra belasting voor de lijn betekent voor hoge frequenties. Dit filter kan je verwijderen of je kunt een gewone niet aangesloten telefoonstekker in het betreffende stopcontact steken. Het filter wordt namelijk uitgeschakeld bij het inbrengen van een stekker. Of dit een gewone stekker is of in de form van een splitter heeft er niks mee te maken.

En wat bedoel je met "geen enkele modem, behalve dan de vroegere alcatel 1000 zouden eventueel kunnen synchroniseren zonder splitter"?

Zoals gezegd is een modem altijd rechtstreeks op de telefoonlijn aangesloten, ook bij gebruik van een splitter, omdat deze splitter de telefoonlijn gewoon doorlust naar de modem.

Het is dus totaal verkeerde informatie om te beweren dat de splitter het telefoonverkeer van het adsl signaal scheidt voor wat het de modem betreft. Enkel de aftakking van de splitter die bestemd is voor het aansluiten van een telefoontoestel is voorzien van een lc filter.

En als er iemand opbelt dan krijgt de modem het belsignaal altijd volledig doorgestuurd, splitter of geen splitter.

Als je dit ontkent dan weet je gewoon niet waarover je praat.

Uit je antwoord maak ik uit dat je geen technieker bent en je zou dan beter niet zo roepen.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Je kan ook eens nazien hier. (PDF format)

Ofwel kan je eens zien bij Belgacom.
Duid dan het passende aan voor uw geval.

Je kan ook moeilijkheden uit de weg gaan met splitters door dit schema toe te passen. http://www.userbase.be/forum/download.php?id=154
Aan het overgavepunt waar je lijn van Belgacom binnenkomt pas je dit toe.
Bij mij thuis ligt er ca. 12 meter kabel tot kort bij de PC.
Zo heb ik maar 1 splitter nodig, er zijn geen andere Tel. dozen in gebruik.
Afbeelding
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Controleer bij een uitval eens of je modem nog synchronisatie heeft (via de led op de modem zelf), als de synchro er nog is is er allicht een fout in de pc.

Een verbinding kan ook uitvallen door spyware of een virus, zeker als je met een usb-modem werkt.

Als je met een usb-modem werkt, kan je best geen apparaten gebruiken op een usb-poort die met dezelfde controller werkt, dit kan je controleren in het apparaatbeheer bij usb-controllers / usb-hoofdhub / energie (daar staat dan bij de betreffende poort enkel de modem en geen 2e toestel).
Vooral als een eventueel 2e apparaat ook nog stroom gebruikt kan dat voor problemen zorgen.
Met een usb-modem bedoel ik hier een modem die zijn stroom ook uit de usb-poort haalt, dus geen ethernet/usb type met een eigen voeding.
dbz
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 aug 2005, 19:23

Bodo schreef:
dbz schreef:
Bodo schreef:
X-2datop schreef:Beste,

Heb je al eens geprobeerd met je splitter te vervangen? Ok, de buren hebben het ook, maar hoe raar het ook mag klinken, 2 splitters op dezelfde moment defect kan wel.

Indien het niet je splitter is heb je inderdaad alleen maar de keus om BGC blijven lastigvallen. Indien je een speedtouch hebt, moet je eens naar de diagnostics waardes kijken, dan kan je zien hoever je van de centrale zit, misschien moet men je zelfs naar 1,1Mbit zetten ?

Mvg,
X


Ter informatie: Om de modem aan te sluiten op de telefoonlijn heb je geen splitter nodig. Die heb je enkel nodig voor het aansluiten van telefoontoestellen.
De splitter heeft namelijk 1 ingang (voor de telefoonlijn) en twee uitgangen, waarvan 1 voor telefoon en 1 voor de modem. Indien je de splitter van binnen bekijkt dan zie je dat de telefoonlijn gewoon doorgelust wordt met twee draadjes naar de uitgang die voor de modem bestemd is.
Om zeker te zijn dat de oorzaak van je problemen niet aan de binnenistallatie ligt kan je de modem dus rechtsstreeks op de telefoonlijn aansluiten (zo dicht mogelijk bij het punt van de aansluiting) en alle andere bedrading tijdelijk afkoppelen, of indien diet niet mogelijk is alle toestellen en splitters tijdelijk verwijderen.
Aan je verhaal te oordelen betwijfel ik echter dat de binneninstallatie de oorzaak van de problemen is.




DAT IS DUS TOTAAL VERKEERDE INFORMATIE

er moet een splitter zijn op elke plaats waar je een telefoontoestel zou kunnen aansluiten, met een maximum van 4

doe je dat niet, dan riskeer je eruit gesmeten te worden bij de minste interferentie (bv . iemand belt je op)


die splitter gaat juist de gewone telefonie van je adsl signaal gaan scheiden


geen enkele modem, behalve dan de vroegere alcatel 1000 zouden eventueel kunnen synchroniseren zonder splitter


Er moet een splitter komen op elke plaats waar een telefoontoestel wordt aangeslpoten (tenzij er een centrale splitter gebruikt wordt, dan heb je er slechts 1 nodig voor de gehele installatie), maar niet waar een telefoontoestel zou kunnen aangesloten worden.
In oude telefoonkontactdozen zit er inderdaad een rc filter (zoals iemand opmerkte), hetgeen een extra belasting voor de lijn betekent voor hoge frequenties. Dit filter kan je verwijderen of je kunt een gewone niet aangesloten telefoonstekker in het betreffende stopcontact steken. Het filter wordt namelijk uitgeschakeld bij het inbrengen van een stekker. Of dit een gewone stekker is of in de form van een splitter heeft er niks mee te maken.

En wat bedoel je met "geen enkele modem, behalve dan de vroegere alcatel 1000 zouden eventueel kunnen synchroniseren zonder splitter"?

Zoals gezegd is een modem altijd rechtstreeks op de telefoonlijn aangesloten, ook bij gebruik van een splitter, omdat deze splitter de telefoonlijn gewoon doorlust naar de modem.

Het is dus totaal verkeerde informatie om te beweren dat de splitter het telefoonverkeer van het adsl signaal scheidt voor wat het de modem betreft. Enkel de aftakking van de splitter die bestemd is voor het aansluiten van een telefoontoestel is voorzien van een lc filter.

En als er iemand opbelt dan krijgt de modem het belsignaal altijd volledig doorgestuurd, splitter of geen splitter.

Als je dit ontkent dan weet je gewoon niet waarover je praat.

Uit je antwoord maak ik uit dat je geen technieker bent en je zou dan beter niet zo roepen.



laten we zeggen dat ik wat ervaring heb met adsl modems

ik heb ze zowat allemaal getest

sinds 2OOO dan

alcatel 1000
alcatel speedtouch pc nic
alcatel speedtouch usb
alcatel speedtouch home
eicon diva usb
eicon multipc 2430
asus usb
siemens 50
siemens 10 usb
netopia
philips

bijna geen enkele zal correct synchroniseren en de volle capaciteit van de lijn kunnen gebruiken zonder een filter

maar daarvoor moet je over aparatuur kunnen beschikken om de kwaliteit van je lijn na te meten natuurlijk
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Ik kan dit enkel beamen ... men moet een Z-Blocker filter plaatsen, anders heb je geen goede lijnsynch. Ik kan wel perfect synchen zonder filter, maar als je dan uitmeet (bijvoorbeeld met een Cisco DSL metertoestel) dan krijg je nooit de optimale waardes.
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
thomaes
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2005, 01:09

Vieten schreef:Controleer bij een uitval eens of je modem nog synchronisatie heeft (via de led op de modem zelf), als de synchro er nog is is er allicht een fout in de pc.

Een verbinding kan ook uitvallen door spyware of een virus, zeker als je met een usb-modem werkt.

Als je met een usb-modem werkt, kan je best geen apparaten gebruiken op een usb-poort die met dezelfde controller werkt, dit kan je controleren in het apparaatbeheer bij usb-controllers / usb-hoofdhub / energie (daar staat dan bij de betreffende poort enkel de modem en geen 2e toestel).
Vooral als een eventueel 2e apparaat ook nog stroom gebruikt kan dat voor problemen zorgen.
Met een usb-modem bedoel ik hier een modem die zijn stroom ook uit de usb-poort haalt, dus geen ethernet/usb type met een eigen voeding.


de synchronisatie valt volledig weg, dus de modem (of pc) is zeker het probleem niet. iemand van het belgacom forum heeft nu de verbinding naar 2mb gezet. We zullen vanavond zien of de problemen van de baan zijn...
Laatst gewijzigd door thomaes op 09 aug 2005, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
thomaes
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2005, 01:09

X-2datop schreef:Beste,

Heb je al eens geprobeerd met je splitter te vervangen? Ok, de buren hebben het ook, maar hoe raar het ook mag klinken, 2 splitters op dezelfde moment defect kan wel.

Indien het niet je splitter is heb je inderdaad alleen maar de keus om BGC blijven lastigvallen. Indien je een speedtouch hebt, moet je eens naar de diagnostics waardes kijken, dan kan je zien hoever je van de centrale zit, misschien moet men je zelfs naar 1,1Mbit zetten ?

Mvg,
X


ja, ik gebruik voor het ogenblik die modem; waar kan je dat ergens in de diagnostics zien ??

alvast bedankt!
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Waar je die waardes kan zien hangt van het type modem af, de capaciteit kan je zelfs niet in elk type modem aflezen, meestal wel de werkelijk gehaalde snelheid.

Bij mijn weten is een splitter ook enkel echt nodig daar waar je er telefoontoestellen achter aanhangt, aangezien de verbinding naar de modem gewoon doorgekoppeld is.
En een z-blocker is een filter type in-line, doet ook niks anders dan het adsl-signaal uitfilteren, je vindt er enkel de aftakking voor de modem niet op terug.
Als je weet dat elke splitter een verzwakking veroorzaakt op de lijn kan je dus beter daar waar geen telefoontoestel aangesloten is gewoon niks insteken, tenzij er een rc-keten insteekt (ofwel er uit halen ofwel een gewone telefoonsstekker zonder draad insteken)
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Thomaes,

Bij een speedtouch 510/530/... kan je dit zien als de webinterface van de modem oproept (standaard op http://10.0.0.138) en de optie "geavanceerd", en daarna de optie "diagnostics" opent. Post even je waardes als een antwoord in dit topic, dan kunnen we daar al op reageren.

Voor de rest is het inderdaad zo dat elke filter een verzwakking geeft, en ik heb er dus ook enkel maar één geplaatst waar er effectief telefoontoestellen zijn.

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
thomaes
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2005, 01:09

ik heb nog zo een groene alcatel speedtouch, kan je dat hier ook mee zien ???
ik krijg alleen dit te zien ...
Afbeelding[/img]
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

volgens mij moet onder phy meer nuttige info staan
Gast

dbz schreef:
Bodo schreef:
dbz schreef:
Bodo schreef:
X-2datop schreef:Beste,

Heb je al eens geprobeerd met je splitter te vervangen? Ok, de buren hebben het ook, maar hoe raar het ook mag klinken, 2 splitters op dezelfde moment defect kan wel.

Indien het niet je splitter is heb je inderdaad alleen maar de keus om BGC blijven lastigvallen. Indien je een speedtouch hebt, moet je eens naar de diagnostics waardes kijken, dan kan je zien hoever je van de centrale zit, misschien moet men je zelfs naar 1,1Mbit zetten ?

Mvg,
X


Ter informatie: Om de modem aan te sluiten op de telefoonlijn heb je geen splitter nodig. Die heb je enkel nodig voor het aansluiten van telefoontoestellen.
De splitter heeft namelijk 1 ingang (voor de telefoonlijn) en twee uitgangen, waarvan 1 voor telefoon en 1 voor de modem. Indien je de splitter van binnen bekijkt dan zie je dat de telefoonlijn gewoon doorgelust wordt met twee draadjes naar de uitgang die voor de modem bestemd is.
Om zeker te zijn dat de oorzaak van je problemen niet aan de binnenistallatie ligt kan je de modem dus rechtsstreeks op de telefoonlijn aansluiten (zo dicht mogelijk bij het punt van de aansluiting) en alle andere bedrading tijdelijk afkoppelen, of indien diet niet mogelijk is alle toestellen en splitters tijdelijk verwijderen.
Aan je verhaal te oordelen betwijfel ik echter dat de binneninstallatie de oorzaak van de problemen is.




DAT IS DUS TOTAAL VERKEERDE INFORMATIE

er moet een splitter zijn op elke plaats waar je een telefoontoestel zou kunnen aansluiten, met een maximum van 4

doe je dat niet, dan riskeer je eruit gesmeten te worden bij de minste interferentie (bv . iemand belt je op)


die splitter gaat juist de gewone telefonie van je adsl signaal gaan scheiden


geen enkele modem, behalve dan de vroegere alcatel 1000 zouden eventueel kunnen synchroniseren zonder splitter


Er moet een splitter komen op elke plaats waar een telefoontoestel wordt aangeslpoten (tenzij er een centrale splitter gebruikt wordt, dan heb je er slechts 1 nodig voor de gehele installatie), maar niet waar een telefoontoestel zou kunnen aangesloten worden.
In oude telefoonkontactdozen zit er inderdaad een rc filter (zoals iemand opmerkte), hetgeen een extra belasting voor de lijn betekent voor hoge frequenties. Dit filter kan je verwijderen of je kunt een gewone niet aangesloten telefoonstekker in het betreffende stopcontact steken. Het filter wordt namelijk uitgeschakeld bij het inbrengen van een stekker. Of dit een gewone stekker is of in de form van een splitter heeft er niks mee te maken.

En wat bedoel je met "geen enkele modem, behalve dan de vroegere alcatel 1000 zouden eventueel kunnen synchroniseren zonder splitter"?

Zoals gezegd is een modem altijd rechtstreeks op de telefoonlijn aangesloten, ook bij gebruik van een splitter, omdat deze splitter de telefoonlijn gewoon doorlust naar de modem.

Het is dus totaal verkeerde informatie om te beweren dat de splitter het telefoonverkeer van het adsl signaal scheidt voor wat het de modem betreft. Enkel de aftakking van de splitter die bestemd is voor het aansluiten van een telefoontoestel is voorzien van een lc filter.

En als er iemand opbelt dan krijgt de modem het belsignaal altijd volledig doorgestuurd, splitter of geen splitter.

Als je dit ontkent dan weet je gewoon niet waarover je praat.

Uit je antwoord maak ik uit dat je geen technieker bent en je zou dan beter niet zo roepen.



laten we zeggen dat ik wat ervaring heb met adsl modems

ik heb ze zowat allemaal getest

sinds 2OOO dan

alcatel 1000
alcatel speedtouch pc nic
alcatel speedtouch usb
alcatel speedtouch home
eicon diva usb
eicon multipc 2430
asus usb
siemens 50
siemens 10 usb
netopia
philips

bijna geen enkele zal correct synchroniseren en de volle capaciteit van de lijn kunnen gebruiken zonder een filter

maar daarvoor moet je over aparatuur kunnen beschikken om de kwaliteit van je lijn na te meten natuurlijk


Toen ik erop wees dat er geen splitter nodig is wanner je enkel een modem aansluit (en dus geen telefoontoestel) had ik wel zulke reacties verwacht. Daarom had ik ook kort uitgelegd welke functie de splitter heeft en erbij gezegd dat je dit zelf kan nagaan door de splitter te openen en de inwendige bedrading na te gaan. Je zult dan zien dat het technisch geen enkel verschil maakt of je de modem via het filter of met een gewone stekker aansluit. Je mag natuurlijk geen dominostekker gebruiken en ook nog een telefoontoestel aansluiten. Wanneer je meerdere telefoonstopcontacten hebt en de modem heeft zijn eigen stopcontact dan is het totaal onnodig om de modem aan te sluiten met een splitter. De telefoontoestellen op de andere stopcontacten hebben natuurlijk wel een splitter nodig.
In de splitter bevindt zich enkel een filter die belet dat het hoogfrequente adsl signaal door het telefoontoestel zou gedempt worden waardoor het signaal zo zwak kan worden dat de modem niet meer kan synchroniseren of de maximum verbindingssnelheid niet gehaald wordt. Bovendien zorgt de filter ervoor dat de werking van het telefoontoestel niet gestoord wordt door hat adsl signaal.
De filter bevindt zich echter in de signaalweg van het telefoontoestel en de modem is gewoon rechtstreeks op de telefoonlijn aangesloten.

De benaming "splitter" is eigenlijk ongelukkig gekozen en suggereert dat het signaal gesplitst wordt. In het Engels lees je dan ook dikwijls "adsl filter" hetgeen volgens mij een betere benaming is.
Om het signaal te splitsen zijn er immers twee filters nodig. Een filter bevindt zich dus in de splitter en laat enkel de lagere frequenties, die voor de telefonie dienen, door naar het telefoontoestel. Dit is een z.g. laagdoorlaatfilter.
Een tweede filer (hoogdoorlaatfilter) moet beletten dat het telefoonsignaal de werking van de moden stoort. Het belsignaal dat kan oplopen tot 150 volt zou de modem zelfs kunnen beschadigen. Deze filter bevindt zich echter niet in de "splitter" maar is een essentieel onderdeel van de modem zelfs.
Het is toch evident dat geen enkele fabrikant een toestel op de markt zal brengen dat enkel betrouwbaar en veilig kan werken indien het met een filter wordt aangesloten, en deze filter niet inbouwt en zelfs niet meelevert, maar alles aan de eindgebruiker overlaat. Te meer daar de filter een zeer eenvoudige elektrische schakeling is met enkele onderdelen die praktisch niets kosten.

Nogmaals: Indien je enkel een modem op een telefoonstopcontact aansluit maakt het geen enkel verschil of je de modem met een gewone stekker of een splitter aansluit. Als je hiermee niet akkoord bent moet je technisch uitleggen waarom. Het argument dat je uit ervaring spreekt telt niet want ten eerste kan ik dit niet controleren en ken ik ook niet de precieze omstandigheden en ten tweede kan ik evengoed zeggen dat ik uit ervaring weet dat dit wel zo is. Bovendien betwijfel ik dat je, indien je nog eens de proef zou doen en zou vaststellen dat het wel gaat, bereid bent dit toe te geven.
In verband met de benodigde apparatuur moet je niet belangrijk doen. Ik veronderstel dat je weet dat je de kwaliteit van de lijn kan nagaan in de diagnose gegevens van de meeste modems. De signaal/ruis verhouding van de up- en downloadlink en de signaalsterktes zeggen genoeg.

Hierboven schrifjt er iemand dat je inderdaad een z filter of zoiets nodig hebt voor de optimale werking van de modem. Hij zegt er echter niet bij wat deze filter doet en of de filter in de signaalweg van de modem of het telefoontoestel moet geplaatst worden en of deze filter zich eventueel in de splitter bevindt en waarom de fabrikanten deze blijkbaar belangrijke filter niet in de modem zouden inbouwen.

Tenslotte wil ik er nog op wijzen dat er in de handleidingen van mijn modems nergens iets staat van een filter of splitter in de signaalweg van de modem. Er staat enkel "connect the modem to the phoneline", en dat je een eventueel aangesloten telefoontoestel van een filter moet voorzien.
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Tomaes,

Ooit al eens gedacht dat jouw probleem aan de modem/driver ligt ? De Groene ADSL modems zijn nu niet echt gekend voor hun stabiliteit, integendeel zelfs ... daar waren ook genoeg slechte driver versies van. De enige "goeie" versie van de groene rog drivers zijn die van speedtouch zelf ! Niet die van BGC, en ZEKER niet degene die je meegeleverd krijgt op de CD.

Trouwens ... ik dacht ergens gelezen te hebben dat die groene roggen zelfs niet de volledige 3,3Mbit aankunnen (qua pure snelheid dan).

Anyway ... best gewoon ff screenshots nemen van alle diagnostic tabbladen, da's het gemakkellijkste.

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Die groene roggen kunnen dat perfect aan X-2datop. Het zijn de oude eicons die maar tot 2.2Mbit gingen. Nuja, ethernetmodems zijn altijd beter.
Afbeelding
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Sub Zero schreef:Die groene roggen kunnen dat perfect aan X-2datop. Het zijn de oude eicons die maar tot 2.2Mbit gingen. Nuja, ethernetmodems zijn altijd beter.


Zeker mee akkoord, de speedtouch-usb-modems zijn beter dan die van asus die tegenwoordig verkocht worden, en belgacom schrijft de drivers heus niet zelf.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Sub Zero schreef:Die groene roggen kunnen dat perfect aan X-2datop. Het zijn de oude eicons die maar tot 2.2Mbit gingen. Nuja, ethernetmodems zijn altijd beter.

De 3,3 ging nog, de 4,6 is te hoog gegrepen voor het beestje :(
Nu heb ik m'n gratis Verastel-e-tech modempje dat het wél aankan (raar maar waar).
thomaes
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2005, 01:09

mijn verbinding is nu op 2 mbit gisterenavond geen enkele keer weggevallen :-) nu maar hopen dat het zo blijft.

iedereen in die gepost heeft in dit topic, bedankt!
Gast

X-2datop schreef:Ik kan dit enkel beamen ... men moet een Z-Blocker filter plaatsen, anders heb je geen goede lijnsynch. Ik kan wel perfect synchen zonder filter, maar als je dan uitmeet (bijvoorbeeld met een Cisco DSL metertoestel) dan krijg je nooit de optimale waardes.


Hoe is het mogelijk dat iemand die de beschikking heeft over een Cisco DSL metertoedtel zulk een onzin debiteert!
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Die groene roggen kunnen dat perfect aan X-2datop. Het zijn de oude eicons die maar tot 2.2Mbit gingen. Nuja, ethernetmodems zijn altijd beter.


Sub Zero, ik heb destijds bij Webvisie nog mijn Eicon aangekocht, (héél lang geleden dus). Ik had toen indertijd nooit een connectie die langer duurde dan enkele uren. Toen werd de schuld hier op de eicon gestoken. Wel nu, ik ben overgeschakeld op Skynet, heb ik slechts een disconnect om de 36 uur en dit op 4.6 Mbps.

Hoe is het mogelijk dat iemand die de beschikking heeft over een Cisco DSL metertoedtel zulk een onzin debiteert!


Mijn verontschuldigingen wanneer je je bent vergeten in te loggen, maar wie denk jij dat je bent om iemand af te breken zonder ook maar even in te loggen? Of deze persoon nu gelijk heeft of niet, beetje netiquette kan geen kwaad.

<OT>/me adds another posting to no-guest-postings-debate</OT>
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Kan zijn The_Borg. De mijne werkte ook perfect op 3.3Mbit (op 4.6 nooit getest). Maar ik ken mensen genoeg waar hij opeens niet meer voldeed op 3.3Mbit. Ik blijf erbij dat USB-modems niet echt van grote kwaliteit zijn (de meeste toch).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Seal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 28 feb 2004, 22:29
Locatie: Antwerpen

Mijn schoonzus - die hier achter de hoek woont - heeft perfecte verbinding op 4.6 Mbit met zo'n groene rog.
Dus of die dingen het al dan niet aankunnen, daar is zij toch al een beetje het bewijs van.

Grtz,
Seal
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Mja,

Mijn schoonbroer heeft ook zo'n rog en een 4,6Mbit verbinding. Maar de rog werkt toch maar pas echt goed wanneer je een goeie PC hebt met een stabiele USB verbinding én een recente driver.

De rog op mijn oude laptop viel om de 5 voeten gewoon uit.

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
Bodo.

The_Borg schreef:
Die groene roggen kunnen dat perfect aan X-2datop. Het zijn de oude eicons die maar tot 2.2Mbit gingen. Nuja, ethernetmodems zijn altijd beter.


Sub Zero, ik heb destijds bij Webvisie nog mijn Eicon aangekocht, (héél lang geleden dus). Ik had toen indertijd nooit een connectie die langer duurde dan enkele uren. Toen werd de schuld hier op de eicon gestoken. Wel nu, ik ben overgeschakeld op Skynet, heb ik slechts een disconnect om de 36 uur en dit op 4.6 Mbps.

Hoe is het mogelijk dat iemand die de beschikking heeft over een Cisco DSL metertoedtel zulk een onzin debiteert!


Mijn verontschuldigingen wanneer je je bent vergeten in te loggen, maar wie denk jij dat je bent om iemand af te breken zonder ook maar even in te loggen? Of deze persoon nu gelijk heeft of niet, beetje netiquette kan geen kwaad.

<OT>/me adds another posting to no-guest-postings-debate</OT>


Die niet ingelogde gast dat was ik dus.
In de plaats van op mij te schelden zou je beter de persoon in kwestie de les spellen.
Volgens de etiquette van dit forum is het geven van onzinnige antwoorden immers niet toegelaten. Blijkbaar is het je nog niet opgevallen dat deze persoon de geloofwaardigheid van dit forum naar beneden haalt door uit zijn nek te kletsten en zichzelf dan ook nog tegen te spreken.
Daar waar hij eerst weet te melden "Ik kan dit enkel maar beamen.........." (Het verkeerde standpunt dus dat een adsl modem niet rechtstreeks op de telefoonlijn mag worden aangesloten en dat alle telefoonstopcontacten, ook de niet gebruikte, van een splitter zouden moeten worden voorzien), beweert hij 3 uur later:
"Voor de rest is het inderdaad zo dat elke filter een verzwakking geeft, en ik heb er dus ook enkel maar één geplaatst waar er effectief telefoontoestellen zijn."
Eerst dacht ik trouwens dat dit te wijten was aan oppervlakkigheid van zijnetwegen en dat hij niet goed wist waarover de discussie ging (en dus beter zou zwijgen) maar nu blijkt het dat hij precies die persoon is aan wie mijn oorspronkelijk antwoord gericht was en hij dus zeer goed moet weten waarover het gaat.

Waarvan ik vooral versteld sta, is het feit dat mijn opmerking, dat een splitter compleet overbodig is indien er geen telefoontoestel gelijktijdig op hetzelfde stopcontact wordt aangesloten, tot een betwisting (geen discussie dus) kan leiden op een adsl forum. Het betreft hier namelijk de meest elementaire technische basiskennis.

Hiermee wil ik niet zeggen dat niemand iets mag zeggen over een onderwerp dat hij niet volledig beheerst. In tegendeel. Alle goed bedoelde raad is welkom.

Het kan echter niet dat een correcte, technisch geargumenteerde opmerking de grond wordt ingeboord door iemand die, ongehinderd door enige kennis, roept:
"DIT IS DUS TOTAAL VERKEERDE INFORMATIE" (Toen heb ik je overigens niet gehoord over " netiquette")
Iemand die zo roept moet er toch wel voor zorgen dat hij heel sterk in zijn schoenen staat en bereid zijn later eventueel even luid te roepen:
"IK BEN EEN ONNOZELAAR"

In plaats van zijn verantwoordelijkheid op te nemen is onze “specialist” echter bezig met zich in bochten te wringen. Daar waar hij eerst beweerde:
"geen enkele modem, behalve dan de vroegere alcatel 1000 zouden eventueel kunnen synchroniseren zonder splitter"
zegt hij nu:
"bijna geen enkele zal correct synchroniseren en de volle capaciteit van de lijn kunnen gebruiken zonder een filter. Maar daarvoor moet je over apparatuur kunnen beschikken om de kwaliteit van je lijn na te meten natuurlijk" (let op de toevoeging “correct” en “bijna”)

Goed gevonden. Waarschijnlijk heeft hij intussen gemerkt dat hij ongelijk heeft en weet hij ook dat iedereen dit gemakkelijk zelf kan controleren. Maar geen nood. Bij gebrek aan technische argumenten geeft hij een indrukwekkende lijst van modems en meet hij zich een gezagsstatus aan door zichzelf te promoveren tot specialist met de nodige apparatuur “om de kwaliteit van je lijn na te meten natuurlijk”. Hierin wordt hij dus gesteund door “Cisco” die dit “enkel maar kan beamen………..”

Eerlijk gezegd denk ik dat zijn ervaring met die twintig modems eruit bestaat dat hij deze modems in plastieken zakken gestoken heeft.

Misschien zal iemand terecht opmerken dat er in brochures van Belgacom en door helpdesks dikwijls de instructie gegeven wordt om elk telefoonstopcontact van een splitter te voorzien. Dit is een goede raad volgens het principe “baadt het niet dan schaadt het niet”.

Je zou toch niet willen dat men aan de technisch niet geïnteresseerde eindgebruiker volgende instructie geeft:

-Stopcontacten waarop enkel de modem wordt aangesloten moeten niet voorzien worden van een splitter.
-Stopcontacten waarop telefoonapparatuur wordt aangesloten moeten wel voorzien worden van een splitter.
- Stopcontacten waarop een modem en telefoonapparatuur wordt aangesloten moeten eveneens voorzien worden van een splitter.
- Bij niet gebruikte stopcontacten van het oude type met ingebouwde RC filter kan men het filter verwijderen of een niet aangesloten telefoonstekker in het stopcontact steken of het stopcontact van een splitter voorzien.
- Andere niet gebruikte stopcontacten moeten niet voorzien worden van een splitter.
- Vergeet niet de niet gebruikte stopcontacten (zowel deze met als deze zonder RC filter) alsnog van een splitter te voorzien indien er later toch nog een telefoontoestel wordt aangesloten.

Het is duidelijk dat het veel eenvoudiger is de instructie te geven om alle telefoonstopcontacten van een splitter te voorzien.
Enkel een leek zal hieruit echter de verkeerde conclusies trekken.

Bedankt aan iedereen die dit alles heeft willen lezen.

Nog een prettige dag verder en veel plezier op het forum.

Bodo
Gast

Bodo. schreef:...



misschien kan deze toch maar eens een cursus ADSL field technieker gaan volgen bij een erkende ISP en enkele testen uitvoeren met de nodige programmatuur aldaar om er zich van te vergewissen wie al dan niet gelijk heeft

ik denk dan men volop op zoek is naar mensen om bv. belgacom tv te gaan installeren ...
Edit by meon:
Je hoeft niet altijd een hele post te quoten om te reply'en hoor ...
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Kan diegene die beweert dat ook een splitter nodig is daar waar geen toestel achter staat een link posten naar een site die dat op een serieus technische manier bevestigt?

Zelf ben ik voor 99% zeker dat dat NIET nodig is, maar misschien als je het met echt supergevoelige apparatuur gaat testen dat er tengevolge van impedantie-aanpassingen, reflecties en dergelijke een verschil te meten valt (dat dan verwaarloosbaar klein is t.o.v. andere verzwakkingen).

Maar dan moet de uitleg volgens mij toch ergens op het net staan.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Je kan eens zien bij Belgacom. (PDF - formaat)
Klik op loupe dan kan je de tekening vergroten. Daar kan je lezen plaats op elke doos een splitter waar je ADSL wil gebruiken.

Als iedereen de instructies toepast welke je ISP voorschrijft voor wat betreft de installatie van ADSL en splitters moet het lukken.

Met de zoekfunctie was dat ook te vinden, maar heb het nog eens opgezocht.

Te veel informatie met van alles en nog wat (waar meerderen hun eigen waarheid komen vertellen) maakt het alleen maar moeilijker en zorgt voor verwarring.

Deze link moet alvast werken voor users welke bij Belgacom - Skynet aangesloten zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Kan zijn The_Borg. De mijne werkte ook perfect op 3.3Mbit (op 4.6 nooit getest). Maar ik ken mensen genoeg waar hij opeens niet meer voldeed op 3.3Mbit. Ik blijf erbij dat USB-modems niet echt van grote kwaliteit zijn (de meeste toch).


Ik spreek je zeker niet tegen hoor Sub Zero, ik heb ook al genoeg problemen moeten oplossen waar een zwakke USB-modem de oorzaak was. Ik ben gewoon lucky vermoed ik. Ik raad ook nooit iemand een USB-modem aan, een goede ethernetmodem is the way to go, zeker wanneer er nog eisen zoals wireless aan te pas komen. De all-in-one oplossingen van 100 euro zijn voor de meeste mensen nog altijd ideaal.

Aangaande de nogmaals Guestpost, het maakt mij om eerlijk te zijn geen zak uit of je nu gelijk hebt of niet, nog of dat andere posters gelijk hebben. Ik heb zo mijn eigen notie van hoe telefoonnetwerken geschakeld moeten worden, alleen niet de nodige uitgebreide spectrum/electronica kennis die hier voor verreist is. Ik daag dan ook de verschillende kemphanen uit, met een duidelijke onderbouwing af te komen, met genoeg bewijsmateriaal. Dan komen we er wel uit :wink:.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

De benaming "splitter" is eigenlijk ongelukkig gekozen en suggereert dat het signaal gesplitst wordt. In het Engels lees je dan ook dikwijls "adsl filter" hetgeen volgens mij een betere benaming is.
Om het signaal te splitsen zijn er immers twee filters nodig. Een filter bevindt zich dus in de splitter en laat enkel de lagere frequenties, die voor de telefonie dienen, door naar het telefoontoestel. Dit is een z.g. laagdoorlaatfilter.
Een tweede filer (hoogdoorlaatfilter) moet beletten dat het telefoonsignaal de werking van de moden stoort. Het belsignaal dat kan oplopen tot 150 volt zou de modem zelfs kunnen beschadigen. Deze filter bevindt zich echter niet in de "splitter" maar is een essentieel onderdeel van de modem zelfs.

Mooi samengevat en correct :!:

Misschien zal iemand terecht opmerken dat er in brochures van Belgacom en door helpdesks dikwijls de instructie gegeven wordt om elk telefoonstopcontact van een splitter te voorzien. Dit is een goede raad volgens het principe “baadt het niet dan schaadt het niet”.

Ook correct :!: GEEN enkele technische reden om een splitter te plaatsen op een aansluiting waar GEEN POTS (Plain Old Telephone Service) zoals telefoon, fax, enz... is op aangesloten. Ik denk dat Belgacom dit aanbeveelt omdat de kans realistisch is dat mensen op een bestaande aansluiting ooit wel eens een telefoon willen aansluiten en als ze dan de splitter vergeten kan dat voor problemen zorgen.

Voor diegene die nog niet overtuigd zijn:
http://www.weethet.nl/dutch/adsl_howitworks.php

Gr, Astralon
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”