Snelheid blijft zakken.

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 15 keer

Hallo,

Ik ben al een paar jaar klant bij EDPnet. Ik heb altijd een stabiele lijnsnelheid gehad van 60/10, maar sinds een paar weken heb ik gemerkt dat deze is beginnen zakken. Eerst naar 60/8 en nu naar 50/6. Voor zover ik weet ben ik rechtstreeks op de centrale (Ikanos) aangesloten en heb ik geen Vectoring op mijn lijn.
Het valt me op dat ik enorm veel errors heb bij 'Central exchange', iemand een verklaring hiervoor?
Speed.png
gdaivier
Member
Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 maa 2012, 09:29
Locatie: oostende
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 11 keer

je Impulse Noise Protection (INP )is wel heel laag.
Zou dat de reden kunnen zijn van de errors?

Negotiated Connection Properties
Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 100000 25000
Min. DSLAM throughput kbit/s 32 -
Attainable throughput kbit/s 140820 34992
Current throughput kbit/s 99999 24998
Seamless rate adaptation off off

Latency fast fast
Impulse Noise Protection (INP) 41 42
G.INP on on

Signal-to-noise ratio dB 17 11
Bitswap on on
Line attenuation dB 5 5
approximate line length m 101

Profile 17a
G.Vector full full

Carrier record J43 J43
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gdaivier schreef:je Impulse Noise Protection (INP )is wel heel laag.
Zou dat de reden kunnen zijn van de errors?
INP is uit (geen Vectoring: Ikanos ROP)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 15 keer

Deze nacht verder gezakt naar 50/4...
Speed.png
Log.png
matenet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 aug 2010, 15:21
Bedankt: 26 keer

Heb je powerline adapters (devolo etc. die je netwerk via de stopcontacten deelt?).
Want dat komt voor in de error-log.

Stappenplan bij deze error: https://nl.avm.de/service/fritzbox/frit ... powerline/
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 15 keer

Yep
IMG_20200107_171625.jpg
matenet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 aug 2010, 15:21
Bedankt: 26 keer

Ahja, de powerline zit inderdaad dicht bij de DSL, als ik de uitleg in het stappenplan volg, kunnen de signalen elkaar storen / interfereren met elkaar.
Kan je de powerline in een ander stopcontact stoppen of tijdelijk er van tussen halen en dan misschien best een TBF vragen.
Dan krijg je misschien terug je provisioning profiel. De vele errors zouden toch moeten stoppen ook, anders is het nog iets anders.

Misschien ook een kortere telefoonkabel gebruiken die je niet moet opwikkelen?

Als je de powerline niet in een ander stopcontact kan stoppen rechtstreeks kan je overwegen een AP met ethernet te plaatsen (bv. Fritz Repeater 1750E die je ergens anders in het stopcontact stopt (van de powerline) en een wireless bridge laat maken met de FritzBox, die heeft ook een ethernet aansluiting waar je dan teruig eventueel de powerline in kan steken. Enfin, ik zou eerst nakijken of het inderdaad de powerline is die de storing veroorzaakt.
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

U zou tijdelijk kunnen proberen om aan de linkerzijde van de Powerline aluminiumfolie te plakken (alleen aan die zijde) om daarmee de straling, toch gedeeltelijk, te neutraliseren. Dat is geen blijvende oplossing natuurlijk. De Powerline heeft waarschijnlijk de ventilatiesleuven aan die zijde nodig, zeker in de zomer.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 15 keer

Powerlines er tussenuit gehaald en geen errors meer, nu de snelheid terug omhoog krijgen.

Best een TBF aanvragen of zou DLM mij automatisch terug omhoog krikken??
matenet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 aug 2010, 15:21
Bedankt: 26 keer

Ik zou een TBF vragen (kan via ticket aan EDP).
Dan kom je normaal gezien direct minstens op je provisioning profiel (zonder vectoring 30/10 ?), eventueel al wat hoger door eerdere toewijzingen van DLM. Gezien je lage upload zou ik dit toch doen.
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 15 keer

TBF loopt, voorlopig al terug op 50/10, afwachten wat DLM gaat doen, EDPnet volgt het op.

Bedankt voor de reacties allemaal :beerchug:
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”