Dan zijn er wel heel veel ouderen bijgekomen de laatste 2 jaar. Bovendien was je vorige stelling niet dit, wel dat er intussen genoeg ouderen gestorven waren zodat de meerderheid van de kiezers intussen tegen Brexit waren.
Kijk, dat ouderen sterven heeft helemaal niet tot gevolg dat je meer of minder pro-brexit mensen gaat hebben. Wat het wél tot gevolg heeft, overigens in heel Europa, is dat de zuilenstemmers eruit gaan. Mensen die heel hun leven nooit op een andere partij gestemd hebben, en nog echt kiezen vanuit een bepaalde ideologie. Je moet eens kijken hoe zwaar Labour verliezen geleden heeft in echte Labour-bolwerken zoals de mijnsteden etc. Als ze al een meerderheid hebben kunnen behouden, is het veel minder comfortabel dan voorheen. Keer op keer krijgen traditionele partijen met een traditioneel discours klop. Als ze dan, zoals bij ons, nog het lef hebben om de middenvinger op te steken naar de kiezer en samen een regering te vormen om die grote populistische partij buiten te houden, krijgen ze bij de volgende verkiezingen - waar er weer zoveel minder zuilenstemmers zijn - alleen maar een grotere middenvinger terug. Mensen vergeten op vijf jaar tijd veel, maar niet dat je hun stem genegeerd hebt.
Dat is wat verandert, en dat is dus dat verschil tussen jong en oud. Jongeren stemmen absoluut niet meer volgens ideologie. Ze zwalpen tussen verkiezingen door van de ene partij naar de andere, afhankelijk van welke boodschap hen het meest aanstaat. Dat is natuurlijk muziek in de oren van populisten, en daarom zie je ze overal in Europa en de VS aan de macht komen. Maar het is al te gemakkelijk om de schuld van het verlies in de schoenen van de populisten te schuiven, de echte schuld ligt bij partijen zoals Labour die dit niet willen of kunnen inzien dat de aanpak van 1980 niet meer werkt in 2020.
Het grootste symptoom vond ik persoonlijk bizarre Labour campagneitems als "nationalisering van het spoor". Zoals we gisteren gezien hebben vraagt geen enkele jonge Brit daar achter, want de privatisering van het spoor werkt goed. De enige die dat nog willen zijn mensen met heimwee naar de "goede oude tijd" van "den British Rail" van weleer - en die mensen ga je in de rusthuizen moeten gaan zoeken, tussen de andere resterende zuilenstemmers. Ze zijn ook tegen de kanaaltunnel want de ferry is zoveel beter.