Eindelijk

Heeft er al iemand de bridge mode ge-activeerd?
Kunnen we in deze topic ervaringen / info delen?
Ik begrijp je teleurstelling, maar dit kwam absoluut niet onverwacht, toch?ITnetadmin schreef:Ik lees het ook net en ben zwaar teleurgesteld.
Zolang Docsis 3.0 blijft bestaan (parallel met Docis 3.1) zal de huidige modem-only (CBN 24*8 CV7160E EMTA 3.0) nog jaren blijven werken.ITnetadmin schreef:Ik hou het dus op een modem only, en mag hopen dat ook in professionele omgevingen deze blijft bestaan.
Klopt, maar die proeftuin van max. 16 IP-adressen (1 fixed + max. 15 dynamic) is nu zonder meerkost te gebruiken. Ik hoop ook zo lang mogelijk om een modem-only te zitten of ik mag mijn netwerkconfiguratie drastisch gaan bijsturen waarbij bepaalde functionaliteit uit dienst moet (o.a. OpenDNS met een verschillend profiel afh. van vanaf welk IP-adres de DNS-request komt).philippe_d schreef:Voor professionele omgevingen die meerdere IPv4 adressen nodig hebben zijn er andere mogelijkheden, toch?
Op Netweters zitten er een aantal "allesweters" (a.k.a "bestweters"ITnetadmin schreef:En ik had het wel enigszins voelen aankomen, gedeeltelijk dan toch:
- over die mac passthrough waren er geruchten, maar op netweters werd dan ten stelligste gegarandeerd dat er "een bridge mode" kwam; en "bridge mode" is een professionele shorthand voor een full bridge functie.
Dat is inderdaad wegnemen van bestaande functionaliteit, maar contractueel werd door Telenet nooit beloofd dat je hierbij het "recht" had op 16 IPv4 adressen (staat nergens in de wettelijke infofiches).ITnetadmin schreef:- ik had wél absoluut verwacht om meerdere toestellen te kunnen bridgen, dit is gewoon een wegnemen van bestaande functionaliteit
Aan de ene kant zal Telenet waarschijnlijk geen nieuwe Docsis 3.0 modems (CV7160E) meer inkopen, en de bestaande voorraad uitputten, gezien Docsis 3.0 op termijn uitgefaseerd wordt?ITnetadmin schreef:En ik vrees ook dat een modem only vastkrijgen nu nóg moelijker gaat worden.
En da's dus knap ambetant. Vandaar dat ik helemaal niet zo happig ben op een volgende swap maar om nu daarvoor per ongeluk een modem te gaan frituren...philippe_d schreef:Contractueel werd door Telenet nooit beloofd dat je hierbij het "recht" had op 16 IPv4 adressen (staat nergens in de wettelijke infofiches).
Het is voor telenet goedkoper om slechts één type modem nog te stocken ipv meerdere, en daar dan features aan toe te voegen voor een specifieke doelgroep zoals de modem-only gebruikers.philippe_d schreef: Zolang Docsis 3.0 blijft bestaan (parallel met Docis 3.1) zal de huidige modem-only (CBN 24*8 CV7160E EMTA 3.0) nog jaren blijven werken.
Ik denk niet dat Telenet van plan is om een 3.1 "modem-only" aan te bieden, maar de E-router (met PPPoE passtrough) de standard zal zijn voor gebruikers die een eigen router willen aansluiten.
Inderdaad. Met een geactiveerde MAC passthrough:SpecialK schreef:als je MAC passthrough doet, heb je dan niet TWEE publieke IP's? Eén voor het device waarvoor je passhthrough doet, en één als NAT source voor alle andere devices?
Dat betwijfel ik.philippe_d schreef:
- - blijft de router zijn volledige functionaliteit behouden (dus 1 extern IPv4 en 1 /56 IPv6 range).
Ja inderdaad. Voor ipv6 kreeg je trouwens als ik het nog goed herinner een /60 gesubdelegeerd uit de /56 van de modem/router.SpecialK schreef:Los daarvan: als je MAC passthrough doet, heb je dan niet TWEE publieke IP's?
Als de tn router een /56 krijgt en een /64 uitdeelt (wat kan), maakt dat in de praktijk uiteraard weinig verschil voor de user, want die kan niet aan de rest van het subnet.philippe_d schreef:of: ontvangt een /56, deelt een /64 uit op de LAN?
Dat van die /60 heeft een tijdlang op de tn site gestaan in de ipv6 info, maar is ook allang terug verdwenen van hun site; ik zou dat dus als obsolete beschouwen.dovo schreef:Ja inderdaad. Voor ipv6 kreeg je trouwens als ik het nog goed herinner een /60 gesubdelegeerd uit de /56 van de modem/router.
what?philippe_d schreef:... de E-router (met PPPoE passtrough) ...
typosplinterbyte schreef:what?philippe_d schreef:... de E-router (met PPPoE passtrough) ...
Het uitdelen van een /56 aan end users behoort tot de best practices.CCatalyst schreef:Ik snap hun redenering achter een /56 toekennen waarvan dan wel maar niet meer dan 1 van de 256 /64 gebruikt mag worden niet echt.
Wat dan met die andere (2^72) - (2^64) adressen?
Idd, maar daarvan slechts 1 /64 bruikbaar maken lijkt me toch weer geen best practice...ITnetadmin schreef: Het uitdelen van een /56 aan end users behoort tot de best practices.
Dat dacht ik niet.ITnetadmin schreef:Dat zal ook zo zijn voor de meerderheid van /56s die aan prive routers uitgedeeld worden.
Zal toch afhangen jouw eigen firewall hoe deze omgaat met de toegekende /56?CCatalyst schreef: Voor de zekerheid, op basis van wat hierboven staat begrijp ik dat er opnieuw een /56 aan de router toegekend wordt waarvan dan slechts 1 van de 256 mogelijke /64 aan een LAN toegekend kan worden, en de andere 255 /64 die onder die /56 vallen zijn dan ontoegankelijk.
TN routeert AFAIK toch maar slechts 1 van de 256 /64 subnets, zijnde hex 00 of het eerste /64 subnet onder de /56 die je krijgt ?philippe_d schreef: Je krijgt een /56, wat jij daarmee doet is in jouw beheer?
Ik denk dat we hier over 2 verschillende dingen praten.CCatalyst schreef:Nu, de vraag - en zeker een dealbreaker voor sommigen - is wel wat er van toepassing is voor de LAN(s) achter een nieuwe E-router (CV8560E) in bridge mode? Volle /56 (zoals modem-only) of een enkele /64 (zoals HGW)?
Ok, ik hoop alleen dat dit in de praktijk ook effectief klopt, en dat die e-router toch geen foefeling doet om het te beperken tot 1 /64. Het is en blijft immers een router en geen modem. Zo'n beperking zou ook een gevolg kunnen zijn van MAC passthrough vs zuivere bridging.philippe_d schreef:Op de device achter de bridge krijg je hetzelfde als op een modem-only: één /56, waarmee je zelf meerdere /64 kan configureren?
Dat zijn wel 256 publieke subnets. Jij vergelijkt met de private subnets van IPv4, wat niet op gaat. IPv6 heeft toch ook private subnets?ITnetadmin schreef:Vergeet niet dat je met een /56 maar 256 subnets krijgt, terwijl dat je er bij ipv4 veel meer had (eigenlijk krijg je enkel het equivalent van de 192.168.0.0/16 block, je verliest de volledige 10.0.0.0/8 block, de 172.16.0.0/12 block, en de testnet blokken).
Ik maak die vergelijking omdat ipv6 geen prive subnetten kent.CCatalyst schreef:Dat zijn wel 256 publieke subnets. Jij vergelijkt met de private subnets van IPv4, wat niet op gaat. IPv6 heeft toch ook private subnets?ITnetadmin schreef:Vergeet niet dat je met een /56 maar 256 subnets krijgt, terwijl dat je er bij ipv4 veel meer had (eigenlijk krijg je enkel het equivalent van de 192.168.0.0/16 block, je verliest de volledige 10.0.0.0/8 block, de 172.16.0.0/12 block, en de testnet blokken).
ULA adressen in fc00::/7 worden niet globaal gerouteerd, enkel lokaal, wat het equivalent is van de private IPv4 ranges. Zie https://tools.ietf.org/html/rfc4193ITnetadmin schreef: Ik maak die vergelijking omdat ipv6 geen prive subnetten kent.
Vraag is beantwoord door snarie en philippe_d in andere topic.CCatalyst schreef:Nu, de vraag - en zeker een dealbreaker voor sommigen - is wel wat er van toepassing is voor de LAN(s) achter een nieuwe E-router (CV8560E) in bridge mode? Volle /56 (zoals modem-only) of een enkele /64 (zoals HGW)?
snarie schreef: De aparte /56 IPV6 prefix komt dus niet door.
(Voorlopig) geen /56 dus.philippe_d schreef: Het ziet er inderdaad naar uit dat IPv6 over de Mac passtrough (nog) niet werkt.
Ik heb een omruiling geprobeerd, maar het is me niet gelukt.alleyoop schreef:Enig idee of ik mijn CV6181 gewoon kan omruilen door een CV8560 in een Telenet-shop?
Ik heb deze namiddag de optie speedboost aangevraagd maar in geen enkele van de confirmatiemails staat iets over het swappen van de modem...