ik heb een poging ondernomen om naast mac os10.14.6 ook windows 10 64 bit te installeren adhv een usb stick en bootcamp. Ofschoon ik bij het opstarten van de iMac kan kiezen welk OS ik wens op te starten, kan ik eenmaal opgestart in Windows 10 NIET aan mijn Macintosh HD schijf. Normaal zou er in de Windows verkenner deze aanwezig moeten zijn (al is het wel read-only). OSX opstarten vanuit de Windows desktop (via bootcamp icoontje beneden) lukt ook niet, er volgt een foutmelding dat de partitie niet gevonden kan worden.
Omgekeerd kan ik vanuit de OSX omgeving wel mijn windows bestanden lezen, deze zijn gemount in de finder
Een diskutil list commando onder mac osx geeft hetvolgende
/dev/disk0 (internal, physical):
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme *121.3 GB disk0
1: EFI EFI 209.7 MB disk0s1
2: Apple_APFS Container disk2 121.1 GB disk0s2
/dev/disk1 (internal, physical):
0: GUID_partition_scheme *1.0 TB disk1
1: EFI EFI 209.7 MB disk1s1
2: Apple_APFS Container disk2 717.9 GB disk1s2
3: Microsoft Basic Data BOOTCAMP 282.1 GB disk1s3
/dev/disk2 (synthesized):
0: APFS Container Scheme - +839.0 GB disk2
Physical Stores disk1s2, disk0s2
1: APFS Volume Macintosh HD 471.2 GB disk2s1
2: APFS Volume Preboot 43.1 MB disk2s2
3: APFS Volume Recovery 510.4 MB disk2s3
4: APFS Volume VM 24.6 KB disk2s4
Ik heb een trial versie van Paragon Hard Disk Manager voor Mac geinstalleerd maar heb wat schrik om er mee te experimenteren.
Wat ik zou willen weten of er iets mis is met de uitdraai van dat commando. Zien jullie hier de oorzaak waarom maxos niet kan opstarten vanaf windows 10 ?
mac os/windows/bootcamp
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
De APFS bestandsindeling die sinds een paar jaar gebruikt wordt heeft geen drivers voor Windows. Vroeger werd er gebruik gemaakt van HFS, dat wel read-only op Windows gemount kan worden.
Je kan vanuit macOS wel je default opstartpartitie vastleggen. Na Bootcamp installatie staat die op Windows denk ik? Daar kan je eventueel terug macOS als standaard zetten.
Je kan vanuit macOS wel je default opstartpartitie vastleggen. Na Bootcamp installatie staat die op Windows denk ik? Daar kan je eventueel terug macOS als standaard zetten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 24 keer
Het default OS dat opstart wanneer er geen ALT toets wordt ingehouden is Windows, al is dat puur toeval heb dat niet bewust zo ingesteld maar ok voor mij. Hoe het precies in elkaar zit is me niet helemaal duidelijk maar volgens mij zit er 1 grote harde schijf van 1 TB in waarvan een stuk ingesteld is als ssd waarop het mac os zit en het grote deel als gewone harde schijf waarop ook windows geinstalleerd isbutskristof schreef:De APFS bestandsindeling die sinds een paar jaar gebruikt wordt heeft geen drivers voor Windows. Vroeger werd er gebruik gemaakt van HFS, dat wel read-only op Windows gemount kan worden.
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Het gaat in feite weinig met de fysieke indeling van je schijven te maken hebben. De bestandsindeling, zijnde de manier waarop je data op de schijf gezet wordt, is verschillend tussen Windows en macOS. Voor de indeling die macOS vroeger gebruikte, HFS, waren drivers voor Windows beschikbaar waardoor je je Mac-partitie readonly kon raadplegen. Voor die nieuwere versies is er een nieuwe indeling, APFS, en daarvoor zijn die er niet meer.
In Windows zal je via Disk Manager je partitie met macOS dan wel zien, maar die zal aangegeven worden als onleesbaar vermoedelijk.
In Windows zal je via Disk Manager je partitie met macOS dan wel zien, maar die zal aangegeven worden als onleesbaar vermoedelijk.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Er zijn wel commerciële 3rd party tools voor, maar geen ervaring mee, dus geen do’s&don’ts: https://www.intowindows.com/3-ways-to-o ... indows-10/
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
Maar ik heb de installatie van windows 10 gestart vanop de mac omgeving dmv bootcamp die de benodigde drivers download en toch kan ik achteraf geen toegang krijgen tot de bestanden op de mac partitie vanuit windows. Volgens mij hoef ik geen third party drivers te installeren
-
- Elite Poster
- Contacteer:
De drivers om APFS (waarin jouw macOS-partitie zich bevindt) te lezen, bestaan niet voor Windows. Je kan dus je bestanden onder macOS niet lezen zoals dat vroeger met HFS wel ging.
-
- Elite Poster
Ok dan. Het ware simpeler geweest indien ik vanuit windows 10 aan mijn bestànden kon, maar nu even de mac rebooten, opstarten ïn macos, daar de file(s) op usb stick zetten of als bijlage naar mezelf mailen, de mac herstarten in win 10, mail openen of via usb stick.butskristof schreef:De drivers om APFS (waarin jouw macOS-partitie zich bevindt) te lezen, bestaan niet voor Windows. Je kan dus je bestanden onder macOS niet lezen zoals dat vroeger met HFS wel ging.
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Aparte partitie maken geformatteerd als fat32? En daar je bestanden opzetten die je wilt delen?
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Is er een speciale reden waarvoor je voor BootCamp gekozen hebt?
Ikzelf gebruik VMware Fusion en ondervind daar eigelijk helemaal geen problemen mee.
Ikzelf gebruik VMware Fusion en ondervind daar eigelijk helemaal geen problemen mee.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
Het is een imac van eind 2013. Ik draaide eerst win7 via virtualbox. Aangezieen win7 op zijn einde loopt vatte ik het plan aan win10 te installeren. Ik maakte in de win7 omgeving gebruik van een excel sheet die eenmaal geopend de pc compleet liet vastlopen ook nadat bij de settings van virtualbox extra geheugen had toegekend. Nu ik win10 meteen kan opstarten kan ik deze excel zonder problemen gebruiken. Ik heb een trial versie op het macos gedeelte gezet (voor windows biedt de maker geen trial aan) van paragon hard disk manager en dan wordt je schijf als een balk weergegeven. Er is een ssd en een gewone schijf. Ik zal een foto nemen van hoe het er uit ziet. Er is een efi partitie al zie ik dat 2 x stan is fat32.selder schreef:Is er een speciale reden waarvoor je voor BootCamp gekozen hebt?