EDPnet snelheid verlaagd van 85/35 naar 31/8
-
- Member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 4 keer
Gisterenavond vield VDSL weg, sindsdien is er weer verbinding maar zeer onstabiel.
Ik was gedurende maanden probleemloos op 85/35 en nu zit ik sinds gisterenavond op tussen 20-30/7-8.
Vroeger had ik op attainable 112/41
EDPnet beweert dat er signaalverlies is en een potentiële fout met de binnenbekabeling.
Dit acht ik onwaarschijnlijk, want er zijn geen werken geweest in ons appartmentsgebouw en de binnenbekabeling werd totaal vernieuwd minder dan een jaar geleden. (Volgens Proximus krijgt onze straat glasvezel in Februari 2020, dus om die twee redenen zou een nieuwe telephoonkabel trekken onzin zijn).
Voorts raadt EDPnet om een nieuwe TF2007 te installeren.
Ik gebruik Fritzbox 7360 V2.
Wat zou het probleem verhelpen?
Ik was gedurende maanden probleemloos op 85/35 en nu zit ik sinds gisterenavond op tussen 20-30/7-8.
Vroeger had ik op attainable 112/41
EDPnet beweert dat er signaalverlies is en een potentiële fout met de binnenbekabeling.
Dit acht ik onwaarschijnlijk, want er zijn geen werken geweest in ons appartmentsgebouw en de binnenbekabeling werd totaal vernieuwd minder dan een jaar geleden. (Volgens Proximus krijgt onze straat glasvezel in Februari 2020, dus om die twee redenen zou een nieuwe telephoonkabel trekken onzin zijn).
Voorts raadt EDPnet om een nieuwe TF2007 te installeren.
Ik gebruik Fritzbox 7360 V2.
Wat zou het probleem verhelpen?
Vanuit mijn ervaring probeert de EDPnet helpdesk een interventie door Proximus zoveel mogelijk te vermijden. Blijkbaar rekent Proximus zwaar door als blijkt dat het probleem door de klant veroorzaakt wordt.
Ze hebben bijna een heilige schrik om aan Proximus een interventie te vragen en proberen tot in het extreme eerst het probleem bij jou te leggen: de binnenbekabeling, het aansluitpunt, de modem, de configuratie, ...
Toen mijn lijn een probleem had, stond er in het meetrapport dat er een kortsluiting op de kabel zat. Toch wilden ze eerst de modem eens vervangen. Het heeft toen een week geduurd vooraleer ze zover waren dat ze een interventie planden. En dat heb ik dus al een viertal keer moeten doorlopen, bij iedere storing telkens hetzelfde liedje.
Dus probeer zoveel mogelijk mee te gaan in wat ze vragen, hoe sneller je dat doet, hoe sneller ze hun lijstje hebben afgewerkt. Je kan ook vragen om dat allemaal over te slaan en direct een interventie te plannen. Maar als het probleem uiteindelijk toch bij jou ligt, gaat die interventie wel aangerekend worden.
Ze hebben bijna een heilige schrik om aan Proximus een interventie te vragen en proberen tot in het extreme eerst het probleem bij jou te leggen: de binnenbekabeling, het aansluitpunt, de modem, de configuratie, ...
Toen mijn lijn een probleem had, stond er in het meetrapport dat er een kortsluiting op de kabel zat. Toch wilden ze eerst de modem eens vervangen. Het heeft toen een week geduurd vooraleer ze zover waren dat ze een interventie planden. En dat heb ik dus al een viertal keer moeten doorlopen, bij iedere storing telkens hetzelfde liedje.
Dus probeer zoveel mogelijk mee te gaan in wat ze vragen, hoe sneller je dat doet, hoe sneller ze hun lijstje hebben afgewerkt. Je kan ook vragen om dat allemaal over te slaan en direct een interventie te plannen. Maar als het probleem uiteindelijk toch bij jou ligt, gaat die interventie wel aangerekend worden.
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Aangaande de binnenbekabeling in het appartementsgebouw; zou het niet mogelijk zijn een testopstelling te zetten daar waar de telefoonlijnen binnenkomen? Dan kun je dat ook al uitsluiten en melden aan EDP-net.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Er is duidelijk "iets" gebeurd op 19/11 om 20:20
Jouw lijnwaarden zijn plots drastisch verslechterd, waardoor de sync verloren is gegaan.
Daarna ben je op ca 25/8 gevallen (het maximum dat je lijn aankan), niettegenstaande je profiel op 85/35 gebleven is.
Mogelijke oorzaken:
Er kan 1 draadje losgekomen zijn ...
Indien dit alles uitgesloten kan worden, moet je bij EDPNet aandringen op een Proximus interventie, want dan ligt de storing bij Proximus.
Jouw lijnwaarden zijn plots drastisch verslechterd, waardoor de sync verloren is gegaan.
Daarna ben je op ca 25/8 gevallen (het maximum dat je lijn aankan), niettegenstaande je profiel op 85/35 gebleven is.
Mogelijke oorzaken:
- - probleem met de modem (weinig waarschijnlijk).
- binnenbekabeling
- probleem buiten
- - de "stijgleiding" vanaf de Proximus intro of verdeeldoos (in de kelder) tot aan je appartement.
- de bekabeling in je appartement.
Er kan 1 draadje losgekomen zijn ...
Indien dit alles uitgesloten kan worden, moet je bij EDPNet aandringen op een Proximus interventie, want dan ligt de storing bij Proximus.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 4 keer
[quote="philippe_d"]Er is duidelijk "iets"
Ik ben in de kelder gaan kijken. Mijn telephoonkabel zit muurvast in de Proximusverdeeldoos.
Ik ben 100% zeker dat er in mijn appartement niets veranderd is, en de binnenbekabeling van Proximusverdeeldoos tot de NTP TF2007 amper een jaar oud is.
Bovendien is de lijn zeer onstabiel, hoewel de latentie goed is (onder 10 ms op Speedtest)
Ik ben in de kelder gaan kijken. Mijn telephoonkabel zit muurvast in de Proximusverdeeldoos.
Ik ben 100% zeker dat er in mijn appartement niets veranderd is, en de binnenbekabeling van Proximusverdeeldoos tot de NTP TF2007 amper een jaar oud is.
Bovendien is de lijn zeer onstabiel, hoewel de latentie goed is (onder 10 ms op Speedtest)
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Normaal wanneer je bij synchronisatieproblemen of plotse afwijkingen op je DSL profiel problemen ondervind, zal Edpnet je de resultaten geven van de diagnoseanalyse zoals bijgevoegde afbeelding.
Kan je die eens posten? Dat kan soms al een pak oorzaken uitsluiten.
Kan je die eens posten? Dat kan soms al een pak oorzaken uitsluiten.
-
- Member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 4 keer
Code: Selecteer alles
woensdag 20 november 2019:
User Name IP Address Line ID / Caller ID Session Timespan Termination
Reason Traffic Realm NAS VLAN MAC
Started Stopped Duration To Client From Client
Username 213.219. =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-20 03:14:46 Active 9h 49m 32s 4.62 MB 5.12 MB EDPNET 213.219. 142 34:31:C4:23:92:48
Username 213.219. =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-19 22:32:01 2019-11-20 03:14:43 4h 42m 42s User-Request 1587.55 MB 96.32 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
Username 109.236. =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-19 20:38:08 2019-11-19 22:27:08 1h 49m 0s Port-Error 264.21 MB 19.88 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
Username 213.219. =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-19 20:22:32 2019-11-19 20:28:32 6m 0s Port-Error 0.70 MB 2.04 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
Username 213.219. =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-19 03:26:19 2019-11-19 20:21:16 16h 54m 57s Port-Error 496.93 MB 149.45 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
Username 213.219. =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-18 03:27:31 2019-11-19 03:26:16 23h 58m 45s User-Request 534.51 MB 130.74 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
Username 213.219. =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-17 11:44:45 2019-11-18 03:27:28 15h 42m 43s User-Request 2552.48 MB 112.53 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
Username 213.219. =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-17 03:02:02 2019-11-17 11:42:22 8h 40m 20s Port-Error 515.17 MB 232.65 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
Username 213.219. =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-16 15:19:17 2019-11-17 03:01:59 11h 42m 42s User-Request 5155.14 MB 744.92 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
Username 213.219. =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-15 15:42:22 2019-11-16 00:19:12 8h 36m 50s Port-Error 304.04 MB 120.44 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
Username 213.219. =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-15 03:14:19 2019-11-15 15:40:10 12h 25m 51s Port-Error 265.36 MB 65.11 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
Username 213.219. =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-14 03:15:41 2019-11-15 03:14:15 23h 58m 34s User-Request 719.00 MB 65.49 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
woensdag 20 november 2019:
Diagnosis Result
Number DT0524329
Result Orange
Short description Pre-Troubleshooting - Launched for : 03xxxxxxx-102370876458 WHOLESALE BROADBAND ACCESS VDSL2 - Executed on : 03XXXXXX-102370XXXXX WHOLESALE BROADBAND ACCESS VDSL2
External Summary Diagnose at 20/11/2019 13:06:10 for 032394972-102370876458 WHOLESALE BROADBAND ACCESS VDSL2 Orange Diagnose Result The measurements indicate no fault, but line quality does not seem perfect. These measurements indicate generally a potential fault on internal installation (internal cabling, CPE, splitter, ...). --- A DLM profile is active. Before the repair ticket creation, be sure that this profile is not the reason of your problem (instability, quality issue, ...). If you suspect it, first launch a TBF and wait for the results. --- If you decide to create a case it will be analysed by our helpdesk
copper analysis
CABLELENGTH = 212 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 18 nF
BE_Capacitance = 17 nF
AB_CAPACITANCE = 81 nF
Copper test type = AGW
synchro analysis
LineProfile = vdsl2_DLM_DynDyn_v2
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h03ber00080
DownstreamAttenuation = 27.3
UpstreamAttenuation = 33.0
DownstreamBitRate = 24074.0
UpstreamBitRate = 8103.0
DownstreamNoiseMargin = 7.3
UpstreamNoiseMargin = 7.4
VLAN10_AgentCircuitID = *H03BER00080 eth 3/2/02/46
VLAN10_OALID = 005285585
VLAN10_SSID = 000000001954447
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 142
PM counters
Timeframe Upstream CV Downstream CV Upstream ES Downstream ES Upstream FEC Downstream FEC Upstream LPR Downstream LPR ReInit Upstream SES Downstream SES
20-11-2019 43 296 39 231 7517 0 null 0 0 0 1
19-11-2019 44 165 43 110 53455 0 null 0 1 6 6
18-11-2019 null null null null null null null null null null null
17-11-2019 null null null null null null null null null null null
16-11-2019 null null null null null null null null null null null
15-11-2019 null null null null null null null null null null
14-11-2019 null null null null null null null null null null
LED indicator
network information
vectoring information
Firmware version = 1.100.133.44 A6
ROP vectoring level = Active
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL
LAN Port entries
DLM information
Date Next eval. Eligibility flag Zone Activation flag
2019-11-12T12 2019-12-22T12 F DLMzone71 AUTO
Laatst gewijzigd door HONcircle 21 nov 2019, 11:00, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Je haalt best je telefoonnr wegHONcircle schreef:Code: Selecteer alles
Executed on : 03*********
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
De analyse van het koperpaar ziet er vrij normaal uit, toch wat betreft impedantie en capaciteit. De kabelverbinding zelf lijkt me dus in orde. De demping daarentegen is zeer bedenkelijk, maar dat was uit de gegevens van de fritzbox al duidelijk. Ik vermoed een storing in een apparaat. Modem, aansluitdoos of in het slechtste geval een storing in de DSLAM. Voor dat laatste is een interventie nodig, maar ik dacht dat Edpnet die nu ook zelf mag doen, maar daar ben ik niet 100% zeker van.
Ik denk dat het zeker geen kwaad kan om de aansluitdoos nader te bekijken, en/of de kabelverbinding naar de modem. En ik zou ook eens een andere modem testen. Die kan je altijd van Edpnet in bruikleen krijgen. Mocht je in de buurt van Brasschaat wonen, mag je ook mijn oude fritzbox 7360 ophalen om eens te proberen. Dan sluit je die dingen in het slechtste geval ook uit.
Edit : @on4bam : Bij mij staat dat telefoonnummer er ook bij. Toen ik gisteren het schermafdruk maakte, twijfelde ik of ik de moeite ging doen om het eruit te schrappen, maar dat nummer is geen fysische telefoonaansluiting. Bij raw copper is dat het identificatienummer van de DSL lijn. Dat is ook het nummer dat je kan gebruiken om een TBF te starten bijvoorbeeld. Dus die moeite heb ik dan maar niet gedaan.
Ik denk dat het zeker geen kwaad kan om de aansluitdoos nader te bekijken, en/of de kabelverbinding naar de modem. En ik zou ook eens een andere modem testen. Die kan je altijd van Edpnet in bruikleen krijgen. Mocht je in de buurt van Brasschaat wonen, mag je ook mijn oude fritzbox 7360 ophalen om eens te proberen. Dan sluit je die dingen in het slechtste geval ook uit.
Edit : @on4bam : Bij mij staat dat telefoonnummer er ook bij. Toen ik gisteren het schermafdruk maakte, twijfelde ik of ik de moeite ging doen om het eruit te schrappen, maar dat nummer is geen fysische telefoonaansluiting. Bij raw copper is dat het identificatienummer van de DSL lijn. Dat is ook het nummer dat je kan gebruiken om een TBF te starten bijvoorbeeld. Dus die moeite heb ik dan maar niet gedaan.
-
- Pro Member
- Berichten: 296
- Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 24 keer
uw probleem zit in de invoerdoos of buiten in de kvd of op de TF2007, u zit mee ne stub, der is ergens een extra draad bij op kabels,
oorzaak stub : dubbele draad, telefoon toestel voor de splitter, alarm voor de splitter...
b.
oorzaak stub : dubbele draad, telefoon toestel voor de splitter, alarm voor de splitter...
b.
- serialchiller
- Premium Member
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 61 keer
Ik heb zowat hetzelfde meegemaakt.
-slechte sync(70/25 en voortduren DSL-reconnects): ticket bij EDP aangemaakt --> lijnmonitoring werd gestart
-na nazicht binnenbekabeling en communicatie hierover via ticket heeft EDP een testmodem opgestuurd + verder blijven monitoren
-probleem bleef dus werd EDPnet-technieker opgestuurd die op zijn beurt binnebekabeling bekeken heeft + TF2007 heeft vervangen
-probleem bleef, EDPnet heeft geescaleerd naar PX die zijn op hun beurt komen meten en gaven probleem aan op straat.
-lasploeg heeft 2 halve dagen gezocht en gevloekt, bleken probleem te hebben gevonden. Na hun 2e halve dag opnieuw normale basissync 70/30.
-helaas dezelfde dag opnieuw naar 70/25 (maar nu wel stabiel, geen DSL-reconnects meer)
Voorlopig heb ik de tijd niet om er nog meer achter te zitten en ben alleenstaand dus snel genoeg. Het échte probleem is dat de koper tot aan de ROP van de jaren 60 is en wellicht moet worden vervangen. Met het oog op fiber uitrol en niet meteen een heraanleg van mijn straat zal dat dus nooit gebeuren.
Voor HONcircle raad ik dus aan de hele procedure te doorlopen, dan komt het wellicht in orde. Alles lijkt op een probleem op straat.
-slechte sync(70/25 en voortduren DSL-reconnects): ticket bij EDP aangemaakt --> lijnmonitoring werd gestart
-na nazicht binnenbekabeling en communicatie hierover via ticket heeft EDP een testmodem opgestuurd + verder blijven monitoren
-probleem bleef dus werd EDPnet-technieker opgestuurd die op zijn beurt binnebekabeling bekeken heeft + TF2007 heeft vervangen
-probleem bleef, EDPnet heeft geescaleerd naar PX die zijn op hun beurt komen meten en gaven probleem aan op straat.
-lasploeg heeft 2 halve dagen gezocht en gevloekt, bleken probleem te hebben gevonden. Na hun 2e halve dag opnieuw normale basissync 70/30.
-helaas dezelfde dag opnieuw naar 70/25 (maar nu wel stabiel, geen DSL-reconnects meer)
Voorlopig heb ik de tijd niet om er nog meer achter te zitten en ben alleenstaand dus snel genoeg. Het échte probleem is dat de koper tot aan de ROP van de jaren 60 is en wellicht moet worden vervangen. Met het oog op fiber uitrol en niet meteen een heraanleg van mijn straat zal dat dus nooit gebeuren.
Voor HONcircle raad ik dus aan de hele procedure te doorlopen, dan komt het wellicht in orde. Alles lijkt op een probleem op straat.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Geen idee hoe het bij de TS zit maar het is steeds best om persoonlijke info te verwijderen, die is toch niet nodig om een reactie te kunnen geven.petrol242 schreef:Edit : @on4bam : Bij mij staat dat telefoonnummer er ook bij. Toen ik gisteren het schermafdruk maakte, twijfelde ik of ik de moeite ging doen om het eruit te schrappen, maar dat nummer is geen fysische telefoonaansluiting.
And now back to our regular programming
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- ISP Staff
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 66 keer
Je mag uw lijnnr of uw CIDnr in een pb zetten dan kijk ik uw lijn is na.
-
- Premium Member
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
- Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
- Bedankt: 69 keer
En welke modem/firmware gebruik je dan? Want die waarden lijken op een niet-gewhitliste modem/firmware.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Die snelheden lijken op een repair-profiel. Zeker dat alles in orde is aan jouw kant?katerke schreef:Ga ook een ticketje moeten aanmaken ... na de overschakeling van dommel naar edp ... teruggeschakeld van +- 70/10 (ongeveer) naar 30/1,5 . Dan de lijntest gedaan ... zit ik nu op al de ganse week op 7.558 kbit/s up 572 kbit/s
Computer(k)nul
Bij dommel zat ik op 70/30, na stopzetting van Dommel zijn we naar Edp gegaan. Sinds de 1e dag dat internet actief was stonden we op 30/10, heb inderdaad de lijntest gedaan (lees dat dit niet actief meer is), stonden we inderdaad na de test op repair profiel.
Modem: nog steeds dezelfde : Fritzbox 7360 : Fritz Os : 06.84-47751 PLUS
Niks gewijzigd sinds de laatste 2/3 jaar aan modem/installatie. (sinds mei bij Edpnet). Dat we op 30/10 zitten is voor ons niet echt een probleem...(mocht wel iets sneller ) Maar repair profiel ... is wat traag
Modem: nog steeds dezelfde : Fritzbox 7360 : Fritz Os : 06.84-47751 PLUS
Niks gewijzigd sinds de laatste 2/3 jaar aan modem/installatie. (sinds mei bij Edpnet). Dat we op 30/10 zitten is voor ons niet echt een probleem...(mocht wel iets sneller ) Maar repair profiel ... is wat traag
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Enige manier om van een repair profiel af te geraken is een lijntest laten uitvoeren door EDPNet.
Op voorwaarde natuurlijk dat de "oorzaak" van het repair profiel weggenomen is.
Dan zal je normaal terug op 70/30 moeten komen (indien vectoring actief is op je lijn)
30/10 was een niet-vectoring profiel?
Op voorwaarde natuurlijk dat de "oorzaak" van het repair profiel weggenomen is.
Dan zal je normaal terug op 70/30 moeten komen (indien vectoring actief is op je lijn)
30/10 was een niet-vectoring profiel?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 4 keer
Ik gebruik Fritzbox 7360V2 met OS 06.52
Niks is veranderd in ons appartement of gebouw.
Bij Dommel was ik op 70/30.
Toen ik overstapte van Dommel naar EDPnet was ik op 100/40.
2 weken later op 70/30. En ergens in mei dacht ik op een repair profiel.
EDPnet startte een TBF en de dag zelf kwamen we op 85/35. En sinds 3 dagen is de verbinding onstabiel, ondanks dat er in onze thuisopstelling of gebouw niets is veranderd.
Ik moet wel zeggen, de latentie blijft goed.
Niks is veranderd in ons appartement of gebouw.
Bij Dommel was ik op 70/30.
Toen ik overstapte van Dommel naar EDPnet was ik op 100/40.
2 weken later op 70/30. En ergens in mei dacht ik op een repair profiel.
EDPnet startte een TBF en de dag zelf kwamen we op 85/35. En sinds 3 dagen is de verbinding onstabiel, ondanks dat er in onze thuisopstelling of gebouw niets is veranderd.
Ik moet wel zeggen, de latentie blijft goed.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Als je geen goedgekeurde Firmware gebruikt (DSL driver), dan ga je onherroepelijk op een repair fall-back profielkaterke schreef:Modem: nog steeds dezelfde : Fritzbox 7360 : Fritz Os : 06.84-47751 PLUS
Niks gewijzigd sinds de laatste 2/3 jaar aan modem/installatie.
Vraag is dus: welke driver gebruik je (Internet > DSL Information > Overview)?
Fritz OS 06.84-47751 PLUS is mij onbekend, een of andere Oostenrijkse provider versie (A1) ?
Je kan best het volgende doen:
- - ofwel een Recovery naar de laatst goedkeurde Firmware (06.52)
- ofwel een "upgrade" naar de meest recente internationale Firmware (06.86), maar dan de optie "use previous driver" aanvinken ...
Laatst gewijzigd door philippe_d 22 nov 2019, 21:48, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: correctie
Reden: correctie
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Inderdaad.
Bedankt voor de rechtzetting
Bedankt voor de rechtzetting
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Alles kan .HONcircle schreef:Volgens de provider zou het aan de NTP TF2007 liggen, 'want die kan na 2 jaar stuk zijn'.
Kan dat?
- - Een NTP kan moeilijk stuk gaan, want er zit niets in.
- Een een TF2007 heb jij niet nodig, gezien je geen vaste lijn hebt.
- Vijs eens je NTP2007 open, en kijk of 2 draden van de Proximus intro goed aangesloten zijn (zwarte blokje) en de vijsjes vastzitten.
- verwijder de TF2007 (als die erin steekt), en sluit de modem aan op één van de 2 RJ11 aansluitingen op de NTP.
- Verder mag er niets aangesloten zijn op de NTP of op de andere RJ11.
- Gebruik eventueel een nieuw kabeltje tussen de NTP en de modem.
Betreft de onstabiele lijn.
Zolang je probleem niet opgelost is, is de lijn zéér onstabiel, en je modem probeert het maximum uit de lijn te halen.
Vandaar de heel frequente onderbrekingen.
Ik zou voorlopig kiezen voor maximale stabiliteit, zelfs als je hier nog een beetje snelheid moet inleveren.
Internet > DSL Information > Line settings.
Schuif de "SNR" sliders maximaal naar links (zowel voor download als voor upload).
Dit zal je probleem niet oplossen, maar waarschijnlijk zorgen voor minder onderbrekingen, in afwachting van een definitieve oplossing.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 4 keer
Ik heb vandaag van EDPnet een Fritzbox in bruikleen gekregen.
De SNR waarden zijn nagenoeg hetzelfde als bij mijn eigen Fritzbox.
Hoeveel dagen moet ik wachten om te weten of het probleem aan mijn Fritzbox ligt of vermoedelijk op het Proximus netwerk?
De SNR waarden zijn nagenoeg hetzelfde als bij mijn eigen Fritzbox.
Hoeveel dagen moet ik wachten om te weten of het probleem aan mijn Fritzbox ligt of vermoedelijk op het Proximus netwerk?
- serialchiller
- Premium Member
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 61 keer
Antwoord gewoon even op het ticketje dat je nu de testmodem hebt hangen. Ze zullen de testgegevens dan bekijken en verdere acties ondernemen.
Mocht je van hen niets horen, tijdig de testmodem terugsturen anders wordt die gefactureerd geloof ik.(staat normaal uitgelegd in ticket en op een brief die er bij zit)
Mocht je van hen niets horen, tijdig de testmodem terugsturen anders wordt die gefactureerd geloof ik.(staat normaal uitgelegd in ticket en op een brief die er bij zit)
-
- Member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 4 keer
Modem van provider in bruikleen ontvangen.
Dit is de reactie.
Ze vragen of stellen voor om de NTP TF2007 te vervangen.
Binnenbekabeling is nieuw
Dit is de reactie.
Ze vragen of stellen voor om de NTP TF2007 te vervangen.
Binnenbekabeling is nieuw
Code: Selecteer alles
Hierbij resulataten
gelieve met nieuwe TF2007 proberen, of nog beter direct op intro in kelder uitproberen, zie antwoord EDPNET.
Mvg,
Beste,
Bedankt voor deze update.
Er wordt nog steeds een potentiële fout aan de interne installatie gedetecteerd:
These measurements indicate generally a potential fault on internal installation (internal cabling, CPE, splitter, ...).
De modem van de klant synchroniseert aan 30Mbps/10Mbps (met een signaalverlies). Het TF2007 wordt ook niet gemeten.
Het is aangeraden om de modem op het intro punt te testen. Ook kunnen wij onze technieker ter plaatse sturen die de signaalkwaliteit op het intro punt kan controleren.
Met vriendelijke groeten,
www.edpnet.be
woensdag 27 november 2019:
User Name IP Address Line ID / Caller ID Session Timespan Termination
Reason Traffic Realm NAS VLAN MAC
Started Stopped Duration To Client From Client
XXX 213.219.154.92 =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-27 04:54:14 Active 3h 22m 58s 23.37 MB 4.29 MB EDPNET 213.219.132.16 142 5C:49:79:73:98:87
XXX 213.219.154.92 =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-26 18:04:13 2019-11-27 04:54:11 10h 49m 58s User-Request 2087.14 MB 298.45 MB EDPNET 213.219.132.16 142 5C:49:79:73:98:87
XXXX 213.219.168.171 =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-26 17:48:47 2019-11-26 18:00:57 12m 10s User-Request 1.47 MB 0.76 MB EDPNET 213.219.132.16 142 5C:49:79:73:98:87
XXXXXX 213.219.161.122 =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-26 17:47:36 2019-11-26 17:48:36 1m 0s User-Request 0.14 MB 0.08 MB EDPNET 213.219.132.16 142 5C:49:79:73:98:87
XXXXX 213.219.158.65 =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-26 17:37:50 2019-11-26 17:39:04 1m 14s User-Request 21.17 MB 0.54 MB EDPNET 213.219.132.16 142 5C:49:79:73:98:87
XXXXXXXX 213.219.154.218 =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-26 03:06:57 2019-11-26 17:05:57 13h 59m 0s Port-Error 65.21 MB 12.36 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
XXXXXX 213.219.154.218 =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-25 03:08:06 2019-11-26 03:06:54 23h 58m 48s User-Request 1322.49 MB 124.99 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
XXXXXXXX 213.219.154.218 =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-24 17:25:21 2019-11-25 03:08:03 9h 42m 42s User-Request 3713.52 MB 141.61 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
XXXXXX 213.219.154.218 =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-24 03:11:46 2019-11-24 17:23:38 14h 11m 52s Port-Error 222.03 MB 57.35 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
XXXX 213.219.154.218 =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-23 20:29:01 2019-11-24 03:11:43 6h 42m 42s User-Request 1468.65 MB 104.30 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
XXXX 213.219.154.218 =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-23 20:26:40 2019-11-23 20:27:50 1m 10s Port-Error 0.05 MB 0.05 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
XXXX 213.219.154.218 =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-23 20:17:27 2019-11-23 20:18:37 1m 10s Port-Error 5.36 MB 0.17 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
XXXXX 213.219.154.218 =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-23 20:14:55 2019-11-23 20:16:05 1m 10s Port-Error 22.24 MB 0.55 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
XXXXXXX 213.219.146.122 =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-23 19:27:31 2019-11-23 19:31:51 4m 20s Port-Error 0.12 MB 0.10 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
XXXXXX 213.219.146.122 =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-23 18:59:24 2019-11-23 19:21:56 22m 32s Port-Error 3.25 MB 0.92 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
XXXXXXXXX 213.219.146.122 =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-23 15:19:09 2019-11-23 18:55:39 3h 36m 30s Port-Error 166.79 MB 12.24 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
XXXXXXX 213.219.188.149 =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-22 03:45:26 2019-11-23 00:18:54 20h 33m 28s Port-Error 763.23 MB 110.27 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
XXXXX 213.219.188.149 =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-21 14:02:40 2019-11-22 03:45:22 13h 42m 42s User-Request 447.78 MB 38.18 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
XXXXXXXX 213.219.188.149 =23H03BER00080 eth 3/2/02/46:10 2019-11-21 12:07:29 2019-11-21 13:57:00 1h 49m 31s Port-Error 2998.61 MB 116.11 MB EDPNET 213.219.132.16 142 34:31:C4:23:92:48
woensdag 27 november 2019:
Diagnosis Result
Number DT0539596
Result Orange
Short description Pre-Troubleshooting - Launched for : WHOLESALE BROADBAND ACCESS VDSL2 - Executed on : WHOLESALE BROADBAND ACCESS VDSL2
External Summary Diagnose at 27/11/2019 08:18:21 for WHOLESALE BROADBAND ACCESS VDSL2 Orange Diagnose Result The measurements indicate no fault, but line quality does not seem perfect. These measurements indicate generally a potential fault on internal installation (internal cabling, CPE, splitter, ...). --- A DLM profile is active. Before the repair ticket creation, be sure that this profile is not the reason of your problem (instability, quality issue, ...). If you suspect it, first launch a TBF and wait for the results. --- If you decide to create a case it will be analysed by our helpdesk
copper analysis
CABLELENGTH = 225 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 18 nF
BE_Capacitance = 18 nF
AB_CAPACITANCE = 81 nF
Copper test type = AGW
synchro analysis
LineProfile = vdsl2_DLM_DynDyn_v2
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h03ber00080
DownstreamAttenuation = 27.9
UpstreamAttenuation = 32.9
DownstreamBitRate = 27587.0
UpstreamBitRate = 8149.0
DownstreamNoiseMargin = 5.5
UpstreamNoiseMargin = 6.7
VLAN10_AgentCircuitID = *H03BER00080 eth 3/2/02/46
VLAN10_OALID = 005285585
VLAN10_SSID = 000000001954447
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 142
PM counters
Timeframe Upstream CV Downstream CV Upstream ES Downstream ES Upstream FEC Downstream FEC Upstream LPR Downstream LPR ReInit Upstream SES Downstream SES
27-11-2019 3 74 3 22 1761 0 null 0 0 0 0
26-11-2019 216 1577 150 727 30948 0 null 0 0 2 34
25-11-2019 null null null null null null null null null null null
24-11-2019 null null null null null null null null null null null
23-11-2019 null null null null null null null null null null null
22-11-2019 null null null null null null null null null null
21-11-2019 null null null null null null null null null null
LED indicator
network information
vectoring information
Firmware version = 1.100.133.44 A6
ROP vectoring level = Active
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL
LAN Port entries
DLM information
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Voor de een of andere reden blijf je ervan overtuigd dat er niets mis kan zijn met jouw binneninstallatie, en blijf je halsstarrig weigeren om de raadgevingen (zowel van EDPnet als hier op het Forum) uit te voeren.HONcircle schreef:Dit is de reactie.
Ze vragen of stellen voor om de NTP TF2007 te vervangen.
Binnenbekabeling is nieuw
Op die manier kunnen wij jou dus niet verder helpen....
Om alles uit te sluiten (defect NTP, defecte splitter, slecht contact) moet je eens proberen om je FritzBox rechstreeks aan te sluiten op de binnenkomende Proximus kabel.
Je kan hiervoor bijvoorbeeld een gewone UTP kabel nemen
- - knip er langs de ene kant de RJ45 af
- ontbloot het blauwe paar (blauw + wit-blauw) en verbind deze met het Proximus binnenkomende paar.
- de UTP kabel sluit je aan op de FritzBox in de "DSL" poort
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Versie van mij was whitelisted door belgacom ... zou niet moeten uitmaken of ik nu bij dommel nog zat of nu bij edp .. ik had 70/30 profiel ... na het installeren van een TF2007 (2 tal jaar geleden) ging ik naar 70/30 profiel met de versie die ik nu had op mijn fritzbox... (dommel). Nu ik veranderd ben van provider zou ik niet weten waarom mijn profiel terug op 30/10 geplaats is.philippe_d schreef:Als je geen goedgekeurde Firmware gebruikt (DSL driver), dan ga je onherroepelijk op een repair fall-back profielkaterke schreef:Modem: nog steeds dezelfde : Fritzbox 7360 : Fritz Os : 06.84-47751 PLUS
Niks gewijzigd sinds de laatste 2/3 jaar aan modem/installatie.
Vraag is dus: welke driver gebruik je (Internet > DSL Information > Overview)?
Fritz OS 06.84-47751 PLUS is mij onbekend, een of andere Oostenrijkse provider versie (A1) ?
Je kan best het volgende doen:Daarna terug een lijntest aanvragen bij EDPNet.
- - ofwel een Recovery naar de laatst goedkeurde Firmware (06.52)
- ofwel een "upgrade" naar de meest recente internationale Firmware (06.86), maar dan de optie "use previous driver" aanvinken ...
Ofwel is het dezelfde grap dat ik nu meemaak zoals iemand die ik ken die naar scarlet gegaan is en waarschijnlijk op een rop geplaatst is op een paar kilometer verder dan waar hij woont..
-
- Member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 4 keer
Zo. Ik heb alles nagetrokken en denk de oorzaak te hebben achterhaald.philippe_d schreef:Voor de een of andere reden blijf je ervan overtuigd dat er niets mis kan zijn met jouw binneninstallatie, en blijf je halsstarrig weigeren om de raadgevingen (zowel van EDPnet als hier op het Forum) uit te voeren.HONcircle schreef:Dit is de reactie.
Ze vragen of stellen voor om de NTP TF2007 te vervangen.
Binnenbekabeling is nieuw
Op die manier kunnen wij jou dus niet verder helpen....
Om alles uit te sluiten (defect NTP, defecte splitter, slecht contact) moet je eens proberen om je FritzBox rechstreeks aan te sluiten op de binnenkomende Proximus kabel.
Je kan hiervoor bijvoorbeeld een gewone UTP kabel nemen
- - knip er langs de ene kant de RJ45 af
- ontbloot het blauwe paar (blauw + wit-blauw) en verbind deze met het Proximus binnenkomende paar.
- de UTP kabel sluit je aan op de FritzBox in de "DSL" poort
Verleden jaar werd een nieuwe kabel getrokken van de kelder naar ons appartement. Dan kwam een Proximus technieker langs om beide uiteinden aan te sluiten: in de kelder naar de Proximus verdeeldoos en anderzijds in ons appartement naar de bestaande telephoonkabel. Dus de laatste 7-8 meter was een oude kabel. Bij het gebruiken van een andere telephoonstopcontact en andere NTP was er geen enkel verschil.
Vervolgens zag ik dat de verbinding tussen een uiteinde van oud naar nieuw een slecht contact heeft, de draad was niet goed vastgemaakt en kwam er zo uit. En dan stelde ik vast bij de oude kabel dat bij het plooien deze gemakkelijk breekt. Ik zal dan een nieuwe kabel plaats van ongeveer 10 meter en een nieuwe verbinding maken. Dan zal ik EDPnet vragen om een TBF te starten.
Mijn vraag is nu: in een elektriciteitszaak of een doe-het zelf, welke categorie of specificaties telephoonkabel heb ik nodig om zo weinig storingen of verlies te hebben? Waarmee kan ik beide telephoonkabels verbinden om ook hier de ruis/storing en verlies tot een minimum te beperken?
Op de photo: de verbindingsdelen. Zijn die onderdelen conform? Wat is de naam ervan?
-
- Premium Member
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 155 keer
De draadjes van je telefoonlijn gaan naar een KVD in de geburen van je woning, en … die worden niet verplaatst voor de grap.katerke schreef: ... Ofwel is het dezelfde grap dat ik nu meemaak zoals iemand die ik ken die naar scarlet gegaan is en waarschijnlijk op een rop geplaatst is op een paar kilometer verder dan waar hij woont..
Meestal staat de ROP ernaast of ergens in de geburen, heeft te maken met wat de gemeente oplegt waar de ROP mag staan
-
- Plus Member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 23 keer
Ik gebruik zelf altijd deze wago klemmen: https://www.conrad.be/p/wago-221-412-ve ... =&vat=trueHONcircle schreef:philippe_d schreef:HONcircle schreef:Dit is de reactie.
Mijn vraag is nu: in een elektriciteitszaak of een doe-het zelf, welke categorie of specificaties telephoonkabel heb ik nodig om zo weinig storingen of verlies te hebben? Waarmee kan ik beide telephoonkabels verbinden om ook hier de ruis/storing en verlies tot een minimum te beperken?
Op de photo: de verbindingsdelen. Zijn die onderdelen conform? Wat is de naam ervan?
Kabel; standaard telefoonkabel/lage spanning kabel is genoeg, als je maar zorgt dat je twisted aderparen hebt, dat helpt om storing van buitenaf te vermijden. Bij de brico of zo eens kijken. Ik kan het niet zien aan de beschrijving of deze goed is, maar zou toch in de buurt moeten komen: https://www.brico.be/nl/gereedschap-ins ... -m/5233751
Voordat je dat doet; nu je de kabel al beter hebt aangesloten, kijk eens in de fritzbox of je lijnwaarden beter zijn. Dan heb je bevestiging dat je waarschijnlijk de echte oorzaak hebt gevonden.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Proficiat, oorzaak gevonden. Zoals we al lang hadden vermoed: een slecht contact (sync op 1 draad?).HONcircle schreef:Zo. Ik heb alles nagetrokken en denk de oorzaak te hebben achterhaald....
...Vervolgens zag ik dat de verbinding tussen een uiteinde van oud naar nieuw een slecht contact heeft, de draad was niet goed vastgemaakt en kwam er zo uit. En dan stelde ik vast bij de oude kabel dat bij het plooien deze gemakkelijk breekt. Ik zal dan een nieuwe kabel plaats van ongeveer 10 meter en een nieuwe verbinding maken. Dan zal ik EDPnet vragen om een TBF te starten.
- - Volgens mij niet nodig om een nieuwe kabel te plaatsen (een kabel "verslijt" niet). Zorg er gewoon voor dat je terug een goed contact hebt.
- Volgens mij ook niet nodig om een nieuwe TBF te straten: jouw profiel is nog altijd 70/30, van zodra de verbinding goed is, zal je Fritz!Box terug een goede sync hebben (post dan nog eens jouw lijnwaarden).
Deze zin laat mij vermoeden dat deze kabel méér dan één stopcontact verbindt? Zorg ervoor dat de inkomende kabel direct op de NTP aankomt (zwarte klemmen), en er verder géén enkele aftakking meer is naar andere telefoonstopcontacten ...HONcircle schreef:Dus de laatste 7-8 meter was een oude kabel. Bij het gebruiken van een andere telephoonstopcontact en andere NTP was er geen enkel verschil.
Dit zijn "scotch locks", en die kan je in een DHZ zaak kopen. Die WAGO klemmen zijn volgens mij niet echt geschikt voor telefoondraad ...HONcircle schreef:Waarmee kan ik beide telephoonkabels verbinden om ook hier de ruis/storing en verlies tot een minimum te beperken?
Op de photo: de verbindingsdelen. Zijn die onderdelen conform? Wat is de naam ervan?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- TanknaT
- Pro Member
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 42 keer
Je kan er ook voor kiezen er zelf af te blijven en de klantendienst te informeren wat je hebt vastgesteld. Normaal gezien zullen die dan Proximus het probleem laten oplossen.HONcircle schreef: Dan kwam een Proximus technieker langs om beide uiteinden aan te sluiten: in de kelder naar de Proximus verdeeldoos en anderzijds in ons appartement naar de bestaande telephoonkabel. Dus de laatste 7-8 meter was een oude kabel. Bij het gebruiken van een andere telephoonstopcontact en andere NTP was er geen enkel verschil.
Je mag inderdaad maar 1 stopcontact, zonder aftakkingen, aansluiten aan de telefoonkabel.HONcircle schreef: Bij het gebruiken van een andere telefoonstopcontact en andere NTP was er geen enkel verschil.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
-
- Premium Member
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 155 keer
@HONcircle - Die kabel is ook geen telefoonkabel, dikker dan normaal (zwart - bruin).
Nu wat betreft scotchloks, de beste manier voor een goed contact:
1 - denudeer de koperen draden.
2 - draai ze mooi aan elkaar rond.
3 - duw het eerste paar op lengte in één scotchlok, knijp netjes toe.
4 - duw het andere paar op lengte in één andere scotchlok, knijp netjes toe.
Met het zo uit te voeren doet het er niet toe dat een draad dun is en de andere wat dikker !
Hadden ze dat toen zo gedaan … waren er geen problemen geweest !
PS: er zijn speciale tools om een scotchlok toe te nijpen !
Nu wat betreft scotchloks, de beste manier voor een goed contact:
1 - denudeer de koperen draden.
2 - draai ze mooi aan elkaar rond.
3 - duw het eerste paar op lengte in één scotchlok, knijp netjes toe.
4 - duw het andere paar op lengte in één andere scotchlok, knijp netjes toe.
Met het zo uit te voeren doet het er niet toe dat een draad dun is en de andere wat dikker !
Hadden ze dat toen zo gedaan … waren er geen problemen geweest !
PS: er zijn speciale tools om een scotchlok toe te nijpen !
-
- Member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 4 keer
Bij de minste plooi komt de isolatie los, en begint de koper af te breken.Proficiat, oorzaak gevonden. Zoals we al lang hadden vermoed: een slecht contact (sync op 1 draad?).
- Volgens mij niet nodig om een nieuwe kabel te plaatsen (een kabel "verslijt" niet). Zorg er gewoon voor dat je terug een goed contact hebt.
- Volgens mij ook niet nodig om een nieuwe TBF te straten: jouw profiel is nog altijd 70/30, van zodra de verbinding goed is, zal je Fritz!Box terug een goede sync hebben (post dan nog eens jouw lijnwaarden).
Toen ik was overgeschakeld in april had ik 100/40, dan 70/30, en na een TBF als gevolg van een repair profiel 85/35. Had graag 100/40 gehad indien het technisch mogelijk is
Telephoonkabel is rechtstreeks op NTP aangesloten, maar ik had getest door de NTP te vervangen en dan ipv een gewoon telephoonstopcontact.Deze zin laat mij vermoeden dat deze kabel méér dan één stopcontact verbindt? Zorg ervoor dat de inkomende kabel direct op de NTP aankomt (zwarte klemmen), en er verder géén enkele aftakking meer is naar andere telefoonstopcontacten ...
Kost het geen 150 EUR om een technieker hiervoor te laten langskomen?Je kan er ook voor kiezen er zelf af te blijven en de klantendienst te informeren wat je hebt vastgesteld. Normaal gezien zullen die dan Proximus het probleem laten oplossen.
- TanknaT
- Pro Member
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 42 keer
U schrijft zelf dat een Proximus technieker blijkbaar de fout veroorzaakt heeft. Ik lees ook in andere post op dit forum dat Proximus "eigenaar" is van de installatie tot aan de NTP TF2007.HONcircle schreef:
Kost het geen 150 EUR om een technieker hiervoor te laten langskomen?
Stel uw provider op de hoogte van uw vaststellingen en laat hen weten dat u niet verwacht hiervoor gefactureerd te worden, aangezien u de fout aan de installatie niet veroorzaakt heeft, maar wel Proximus zelf tijdens een eerder gebrekkige installatie.
Aan de hand van dit gesprek kan u dan nog achteraf een besluit nemen hoe hiermee verder te gaan.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
-
- Premium Member
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 155 keer
TanknaT schreef:Stel uw provider op de hoogte van uw vaststellingen en laat hen weten dat u niet verwacht hiervoor gefactureerd te worden, aangezien u de fout aan de installatie niet veroorzaakt heeft, maar wel Proximus zelf tijdens een eerder gebrekkige installatie.
1 - Die gebrekkige installatie heeft te maken dat daar kabels gebruikt zijn die niet conform zijn, ik veronderstel dat het gedaan is door de eigenaar of een privé elektrieker.
2 - @HONcircle schreef: bij de minste plooi komt de isolatie los, begint het koper af te breken ?
Koper breekt zo maar niet af in elk geval, met andere woorden die kabels zijn van slechte kwaliteit toch ?
Het is te gemakkelijk dit allemaal op de rug van Proximus te schuiven !
- TanknaT
- Pro Member
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 42 keer
Maar, ik lees toch duidelijk in de post van TS, met tijdvermelding Vr Nov 29, 2019 0:19, letterlijk "Dan kwam een Proximus technieker langs om beide uiteinden aan te sluiten: in de kelder naar de Proximus verdeeldoos en anderzijds in ons appartement naar de bestaande telefoonkabel. Dus de laatste 7-8 meter was een oude kabel". en "Vervolgens zag ik dat de verbinding tussen een uiteinde van oud naar nieuw een slecht contact heeft, de draad was niet goed vastgemaakt en kwam er zo uit".Bssoft schreef: Het is te gemakkelijk dit allemaal op de rug van Proximus te schuiven !
Het kan best zijn dat de "oude" kabel niet goed is of niet geschikt voor deze toepassing. Ik ken de installatie niet en ben ook nooit ter plaatse geweest.
Het enige dat ik bedoel is dat voor een kabelverbinding waarvoor Proximus verantwoordelijk is en uitgevoerd heeft, het toch aangewezen is om eerst te overleggen hoe dit best hersteld kan worden.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
-
- Premium Member
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 155 keer
Die dag word er niet overlegd … de klant wil zo vlug mogelijk in dienst en het zal hem worst wezen dat het niet "conform" is.TanknaT schreef:Het enige dat ik bedoel is dat voor een kabelverbinding waarvoor Proximus verantwoordelijk is en uitgevoerd heeft, het toch aangewezen is om eerst te overleggen hoe dit best hersteld kan worden.
Er is geen wettelijke basis hoe een telefoonkabel er moet uitzien en moet worden geplaatst buiten een zinnetje: "als een goede huisvader uitvoeren", we zitten in de vrije markt en iedereen doet maar.
In de tijd van de R.T.T. en juist in het begin van Belgacom was het simpel, het werd gratis geplaatst zonder problemen, het reglement sprak toen van maximum 3 telefoon stopcontacten in parallel op vraag van de abonnee, maar dat is een ander verhaal !
Ik heb zelfs geweten dat ze slapsnoer gebruiken als telefoondraad … en dan maar zeggen dat het tot de NTP de verantwoordelijkheid is van Proximus, iedereen moet zijn verantwoordelijk nemen.
En hoeveel kabels er door de privé elektrieker aan elkaar worden geflanst, met tape of lusterklemmen, enz...
Ik kan daar enkele pagina's over schrijven hoeveel 'zondag elektriekers' telefoon kabel plaatsen in huizen/gebouwen !
Dat die technieker beter had moeten uitkijken is juist, ik ga er van uit dat hij gewoon die dag probeerde zijn best te doen op kabels dat geplaatst is door de een of andere Privé elektrieker die beter de kabel in een stuk had geplaatst, waarom hij dat niet gedaan heeft is een ?
Er zijn genoeg privé elektriekers van mijn botten die graag alles aan elkaar hangen om toch maar van al hun verschillende stukjes kabel die ze nog overhebben er van af te geraken en dan door te facturen aan de eigenaar !